Chemia koloru
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-ChK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia koloru |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot dotyczy zagadnień związanych z interdyscyplinarną teorią koloru. Wykład omawia psychologiczne aspekty koloru, wykorzystanie barw w marketingu, powstawanie barwnych wrażeń wzrokowych na podstawie różnych teorii, czynniki zewnętrzne wpływające na postrzeganie kolorów, zagadnienia związane z promieniowaniem elektromagnetycznym, rozpraszaniem światła, rozszczepieniem światła, absorpcją i emisją promieniowania. Przedstawione są grupy barwników stosowane do barwienia żywności, tekstyliów, w medycynie, biologii, chemii analitycznej. Wykład wspomagany jest pokazami eksperymentów związanych z absorpcją, emisją, rozpraszaniem i uginaniem promieniowania w różnych mediach oraz właściwościami i zastosowaniem związków barwnych w różnych dziedzinach życia. |
Pełny opis: |
Psychologiczne aspekty koloru, chromoterapia, wykorzystanie barw przy tworzeniu logotypów i w marketingu, symbolika koloru, znaczenie koloru w różnych kulturach. Kolor w sztuce. Metody klasyfikacji barw (system barw Rungego, Ostwalda), kolory podstawowe i dopełniające, harmonia barw Powstawanie barwnych wrażeń wzrokowych na podstawie różnych teorii, czynniki zewnętrzne wpływające na postrzeganie kolorów, zagadnienia związane z promieniowaniem elektromagnetycznym, rozpraszaniem światła, rozszczepieniem światła, absorpcją i emisją promieniowania. Korelacja pomiędzy strukturą i kolorem barwnych cząsteczek chemicznych. Reguły barwności Klessingera. Barwnik a pigment. Kolorymetria, prawa Grassmanna, mieszanie barw. Wyjaśnienie zjawisk przyrodnicznych takich jak mgła, tęcza, barwa kwiatów, zmiana barwy liści jesienią. Barwniki naturalne: karotenoidy, chlorofile, hemoglobina, antocyjany, koszenila, kurkumina, ryboflawina, betaksantyny – sposoby otrzymywania. Barwniki w życiu codziennym: barwniki spożywcze (E100-E199), barwniki tekstylne, kosmetyczne, farby. Związki kompleksowe metali, kolory fajerwerków. Fotochemiczne, termochemiczne i elektrochemiczne reakcje barwników, solwatochromizm, chromotropizm. Zapisywanie i przechowywanie informacji na płytach CD, fotografia kolorowa, barwniki do wyświetlaczy LCD, fotografia czarno-biała i kolorowa. Barwniki w medycynie (terapia fotodynamiczna), biologii i chemii analitycznej. Farby odblaskowe, światła odblaskowe. Aspekt ekologiczny i toksykologiczny barwników. |
Literatura: |
1. J. Gage, Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Universitas Kraków 2010. 2. J. Gage, Kolor i kultura, Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008 3. D. Hornung, Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Universitas, Kraków 2009 4. J. Gronowska, Podstawy fizykochemii barwników, Wydawnictwo UMK Toruń 1989. 5. H. Zollinger, Color chemistry, Wiley-VCH Zurich 2003. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza W1: Zna podstawowe aspekty budowy materiałów i związki pomiędzy budową a właściwościami (kolorem) cząsteczek i materiałów, zna zastosowanie związków barwnych w chemii analitycznej, biomedycznej, medycynie i technologii – KW_13 W2: Zna zasadę działania wyświetlaczy LCD, przechowywania informacji na płytach CD - KW_W15 Efekty kształcenia – umiejętności U1: rozpoznaje grupy funkcyjne odpowiedzialne za barwę cząsteczek: grupy chromoforowe, auksochromofory i antyauksochromofory – K_U07 U2: projektuje proste eksperymenty i reakcje barwne, analizuje ich wyniki i wyjaśnia barwę obiektów i zjawiska przyrodnicze związane z kolorem w oparciu o prawa fizyki i wiedzę chemiczną – K_U09 U3: umie znajdować relacje pomiędzy zachowaniem się materiałów podczas formowania i użytkowania a ich barwą - K_U14 Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K1: analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski – K_K01 K2: kreatywność: myśli twórczo w celu wykorzystania interdyscyplinarnej teorii koloru w dziedzinie swoich zainteresowań naukowych - K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: - egzamin pisemny- W1, W2, W3, U1, U2, U3, K1, K2 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny w formie testowej – jedna poprawna odpowiedź dla każdego pytania. ndst – poniżej 50 pkt (0-50%) dst- 50-60 pkt (50-60%) dst plus- 61-65 pkt (61-65%) db- 66-75pkt (66-75%) db plus- 76-80 pkt (76-80%) bdb- powyżej 80 pkt (80-100%) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.