Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowaniaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Chemia w żywności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-OG-ChZ Kod Erasmus / ISCED: 13.3 / (0531) Chemia
Nazwa przedmiotu: Chemia w żywności
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii
Punkty ECTS i inne: 3.00
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe): 30 h

2. Praca indywidualna studenta:

-przygotowanie do egzaminu 40 h;

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 5 h.

Łącznie 75 godzin/25h =3pkt ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1 Student definiuje i charakteryzuje niezbędne składniki żywności, składniki mineralne, substancje dodatkowe oraz składniki antyodżywcze

W2 zna tradycyjne oraz nowoczesne sposoby konserwacji żywności.

W3 Ma wiedzę o metodach analizy żywności.

W4 Definiuje zanieczyszczenia żywności.

W5 Zna podstawy bilansowania zdrowej diety


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 Student potrafi wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych,

U2 potrafi powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności,

U3 potrafi powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki.


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń.

K2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności.

K3 Nawiązuje współpracę w grupie.


Metody dydaktyczne:

Wykład –metoda podająca – wykład problemowy

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności.

Pełny opis:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze (8 godz.)

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (4 godz.)

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (4 godz.)

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.)

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. (4 godz.)

5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.)

6. Żywność modyfikowana genetycznie (2 godz.)

7. Diety i ich wpływ na zdrowie człowieka (2 godz.)

8. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, mikrobiologiczna, sensoryczna. (2 godz.)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998

Literatura uzupełniająca

1. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

2. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia – wiedza

W1 Student definiuje i charakteryzuje niezbędne składniki żywności, składniki mineralne, substancje dodatkowe oraz składniki antyodżywcze

W2 Zna tradycyjne oraz nowoczesne sposoby utrwalania żywności

W3 Ma wiedzę o metodach analizy żywności.

W4 Definiuje zanieczyszczenia żywności. .

Efekty kształcenia – umiejętności

U1 Student potrafi wskazać produkty wartościowe pod względem zawartości białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i składników mineralnych,

U2 potrafi powiązać wpływ sposobu odżywiania na stan zdrowia, rozpoznaje niebezpieczeństwa związane z, zanieczyszczeniem żywności,

U3 potrafi powiązać skład żywności z jej wartością odżywczą, rozpoznaje wartościowe pod względem zdrowotnym składniki.

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne

K1 Jest nastawiony na zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń.

K2 Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności.

K3 Nawiązuje współpracę w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: Egzamin testowy pisemny 2 godz.

Kryteria.

Na ocenę dostateczną (50-60%)

Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności.

Na ocenę dostateczny plus (61-65%)

Student potrafi sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych,

Na ocenę dobrą (66-75%)

Student potrafi rozpoznać i zakwalifikować zagrożenia związane z substancjami dodatkowymi oraz zanieczyszczeniami żywności Student zna metody oznaczania poszczególnych składników żywności.

Na ocenę dobry plus (76-80%)

Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do oceny jakości żywności pod katem zawartości składników odżywczych i nieodżywczych i antyodżywczych.

Na ocenę bardzo dobry (>80%)

Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-25
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 150 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Kurzawa
Prowadzący grup: Marzanna Kurzawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze (10 godz.)

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (4 godz.)

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (4 godz.)

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.)

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. (4 godz.)

5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.)

6. Diety i ich wpływ na zdrowie człowieka (2 godz.)

7. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, mikrobiologiczna, sensoryczna. (2 godz.)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-24
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin, 150 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Kurzawa
Prowadzący grup: Marzanna Kurzawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze (10 godz.)

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (4 godz.)

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (4 godz.)

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.)

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. (4 godz.)

5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.)

6. Diety i ich wpływ na zdrowie człowieka (2 godz.)

7. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, mikrobiologiczna, sensoryczna. (2 godz.)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Literatura uzupełniająca:

1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003

2.Z. Marzenko, M. Balcerzak, Spektrofotometryczne metody w analizie nieorganicznej, PWN, Warszawa, 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-28
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Kurzawa
Prowadzący grup: Marzanna Kurzawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze (10 godz.)

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (4 godz.)

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (4 godz.)

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.)

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. (4 godz.)

5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.)

6. Diety i ich wpływ na zdrowie człowieka (2 godz.)

7. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, mikrobiologiczna, sensoryczna. (2 godz.)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (w trakcie)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Kurzawa
Prowadzący grup: Marzanna Kurzawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu chemii i analizy żywności.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu:

1.Naturalne składniki żywności i ich znaczenie (białka, tłuszcze, węglowodany, makro i mikroelementy, witaminy i inne składniki odżywcze, składniki antyodżywcze (10 godz.)

2. Dodatki do żywności i ich funkcja (konserwanty, stabilizatory, emulgatory, barwniki, itp. (4 godz.)

3. Żywność o udowodnionym działaniu leczniczym (4 godz.)

4. Zanieczyszczenia i skażenie żywności. (2 godz.)

5. Żywność funkcjonalna, dedykowana, ekologiczna. (4 godz.)

5. Suplementy diety, odżywki i używki.(2 godz.)

6. Diety i ich wpływ na zdrowie człowieka (2 godz.)

7. Podstawowe metody analizy środków spożywczych (analiza chemiczna, mikrobiologiczna, sensoryczna. (2 godz.)

Literatura:

Literatura podstawowa

1. E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak-Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, UMK, Toruń, 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

4. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

5. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

6. M. Jarosz, B. Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.