Ksenobiotyki w przyrodzie i życiu człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-KPZC |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Ksenobiotyki w przyrodzie i życiu człowieka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wymagania formalne - podstawy chemii i biologii na poziomie szkoły średniej. Wymagania wstępne - umiejętność samodzielnego wyszukiwania i korzystania z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwania się literaturą naukową. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Zajęcia wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela – 15 h 2. Praca własna – przegląd aktualnej literatury, przygotowanie do egzaminu – 25 h 3. Udział w konsultacjach: 10 h Suma: 50 h (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W1: posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii, jej rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości- X1A_W01, X1A_W05 K_W11: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych zanieczyszczeń na organizm człowieka i środowisko X1A_W01. K_W12: zna techniki pobrania i przygotowania próbek z matryc środowiskowych do analizy, wskaźniki jakości wód, testy toksyczności, sposoby neutralizacji ścieków - X1A_W01; X1A_W04 K_W16: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące niebezpiecznych substancji i ich przechowywania oraz oznakowania - X1A_W06; X1A_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_U01: potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii ogólnej - X1A_U01; X1A_U06 X1A_U07. K_U17: Posiada umiejętność zdobywania wiedzy z różnych źródeł -X1A_U08; X1A_U09, X1A_U10. K_U18: Argumentuje, broni swoje stanowisko i tezy - X1A_U01. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - X1A_K01; X1A_K0, X1A_K06 K_K02: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań - X1A_K07 K_K05: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia- X1A_K01; X1A_K05 K_K07: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej- X1A_K02; X1A_K03 |
Metody dydaktyczne: | Prezentacje multimedialne, dyskusja, konsultacje. |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest poznanie podstawowych pojęć związanych z toksykologią; dyskusja na temat toksycznego działania różnorodnych ksenobiotyków oraz czynników fizyko-chemicznych występujących w środowisku, które mają wpływ na organizmy żywe. Ponadto, celem wykładów jest zdefiniowanie zagrożeń chemicznych dla człowieka i środowiska, możliwości ich neutralizacji. |
Pełny opis: |
Ksenoestrogeny - zagrożenie dla człowieka i środowiska. Podstawowe pojęcia toksykologiczne: wchłanianie, transformacja, wydalanie, działanie i wpływ czynników środowiskowych na ich zwartość. Wchłanianie substancji toksycznych, ich metabolizm, transport, dystrybucja, akumulacja i wydalanie. Drogi dostarczania toksyn – ich dawki i stężenia. Przyczyny zatruć. Mechanizmy działania toksycznego; toksyczność wybranych substancji organicznych i nieorganicznych. Substancje toksyczne pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ich wpływ na organizm człowieka. Substancje odurzające – działanie toksyczne w kontakcie jednorazowym i długoterminowym. Dodatki do żywności. Modyfikacje genetyczne organizmów a zagrożenia dla człowieka i środowiska. |
Literatura: |
1. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1999. 2. Wardencki W. (praca zbiorowa): Bioanalityka w ocenie zanieczyszczenia środowiska, CEEAM, Gdańsk 2004. 3. Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 4. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. – Biochemia. PWN, Warszawa 2011 5. Kołodziejczyk A. – Naturalne związki organiczne. PWN, Warszawa 2004. 6. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia – wiedza K_W1: posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii, jej rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości- X1A_W01, X1A_W05 K_W11: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych zanieczyszczeń na organizm człowieka i środowisko X1A_W01. K_W12: zna techniki pobrania i przygotowania próbek z matryc środowiskowych do analizy, wskaźniki jakości wód, testy toksyczności, sposoby neutralizacji ścieków - X1A_W01; X1A_W04 K_W16: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące niebezpiecznych substancji i ich przechowywania oraz oznakowania - X1A_W06; X1A_W07 Efekty kształcenia – umiejętności K_U01: potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii ogólnej - X1A_U01; X1A_U06 X1A_U07. K_U17: Posiada umiejętność zdobywania wiedzy z różnych źródeł -X1A_U08; X1A_U09, X1A_U10. K_U18: Argumentuje, broni swoje stanowisko i tezy - X1A_U01. Efekty kształcenia – kompetencje społeczne K_K01: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - X1A_K01; X1A_K0, X1A_K06 K_K02: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań - X1A_K07 K_K05: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia- X1A_K01; X1A_K05 K_K07: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej- X1A_K02; X1A_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie wykładu na ocenę. Dłuższa wypowiedź pisemna na pytania otwarte. Ocena końcowa z wykładu zostanie ustalona na podstawie uzyskanej liczby punktów wg zasady: • na ocenę dostateczną: uzyskanie przez studenta powyżej 50% punktów • na ocenę dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 70% punktów • na ocenę bardzo dobrą: uzyskanie przez studenta powyżej 81% punktów. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 100 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem wykładów jest poznanie podstawowych pojęć związanych z toksykologią; dyskusja na temat toksycznego działania różnorodnych ksenobiotyków oraz czynników fizyko-chemicznych występujących w środowisku, które mają wpływ na organizmy żywe. Ponadto, celem wykładów jest zdefiniowanie zagrożeń chemicznych dla człowieka i środowiska, możliwości ich neutralizacji. |
|
Pełny opis: |
Ksenoestrogeny - zagrożenie dla człowieka i środowiska. Podstawowe pojęcia toksykologiczne: wchłanianie, transformacja, wydalanie, działanie i wpływ czynników środowiskowych na ich zwartość. Wchłanianie substancji toksycznych, ich metabolizm, transport, dystrybucja, akumulacja i wydalanie. Drogi dostarczania toksyn – ich dawki i stężenia. Przyczyny zatruć. Mechanizmy działania toksycznego; toksyczność wybranych substancji organicznych i nieorganicznych. Substancje toksyczne pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, ich wpływ na organizm człowieka. Substancje odurzające – działanie toksyczne w kontakcie jednorazowym i długoterminowym. Dodatki do żywności. Modyfikacje genetyczne organizmów a zagrożenia dla człowieka i środowiska. |
|
Literatura: |
1. Alloway B.J., Ayres D.C., Chemiczne podstawy zanieczyszczenia środowiska. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1999. 2. Wardencki W. (praca zbiorowa): Bioanalityka w ocenie zanieczyszczenia środowiska, CEEAM, Gdańsk 2004. 3. Manahan S.E., Toksykologia środowiska. Aspekty chemiczne i biochemiczne. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2006. 4. Berg J.M., Tymoczko J.L., Stryer L. – Biochemia. PWN, Warszawa 2011 5. Kołodziejczyk A. – Naturalne związki organiczne. PWN, Warszawa 2004. 6. Siemiński M., Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2001. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.