Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Materiały jubilerskie i klejnoty - piękno zaklęte w materii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-OG-MJiK
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Materiały jubilerskie i klejnoty - piękno zaklęte w materii
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie
Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawy wiedzy z zakresu chemii na poziomie szkoły średniej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli:

- udział w wykładach – 30 h

- konsultacje z nauczycielem akademickim – 5 h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- przygotowanie do egzaminu – 40 h


Łącznie: 75 h,25 h/25 ECTS = 3 ECTS


Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student zna najważniejsze pierwiastki i ich związki stanowiące materiały jubilerskie; właściwości fizyczne i chemiczne metali jubilerskich; właściwości chemiczne i fizyczne substancji tworzących kamienie szlachetne i ozdobne. - K_W02.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi klasyfikować metale i kamienie jubilerskie, wyjaśnić przyczynę barwy i różnorodności kamieni jubilerskich. - K_U02.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student jest uwrażliwiony na piękno przyrody nieożywionej, zauważa piękne oblicze chemii. - K_K01;



Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające: wykład informacyjny

Metody dydaktyczne eksponujące: pokaz

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje z właściwościami metali i minerałów stosowanych jako materiały jubilerskie i zdobnicze. Prezentowane są różne wyroby jubilerskie oraz słynne klejnoty. Omawiane są czynniki kształtujące cenę materiału i wyrobu. Porównywane są właściwości materiałów naturalnych i syntetycznych. Omawiane jest naśladownictwo kamieni szlachetnych.

Pełny opis:

Budowa materii.Metale - klasyfikacja oraz właściwości. Stopy metali.

Twardość, skala Mohsa. Próby jubilerskie.

Złoto i wyroby ze złota. Stopy złota w jubilerstwie, dopuszczalne barwy złota: złoto czerwone, żółte, białe, zielone i niebieskie. Roztwarzanie złota, sposoby złocenia. Srebro, stopy srebra i wyroby ze srebra. Platynowce w jubilerstwie.Tytan i wyroby z tytanu. Inne metale w jubilerstwie.

Barwy i ich pochodzenie. Efekty optyczne w jubilerstwie, kamienie zjawiskowe.

Kamienie szlachetne i ozdobne, ich właściwości fizyczne (w szczególności optyczne) i chemiczne. Rodziny kamieni jubilerskich. Czynniki kształtujące cenę kamieni (reguła 4c). Diamenty – kamienie najcenniejsze z cennych. Szlif brylantowy i inne rodzaje szlifów. Rodzina korundów (rubin, szafiry). Chryzoberyle i spinele. Rodzina beryli (szmaragd, akwamaryn, heliodor, morganit i czerwony beryl). Ditlenek krzemu i krzemiany (kwarce, chalcedony, opale, topazy, granaty, cyrkony, turmaliny, tanzanit itd.). Naśladownictwo kamieni szlachetnych.

Prezentacja słynnych kamieni i klejnotów. Wskazówki dotyczące zakupu biżuterii. Trendy modowe w jubilerstwie. Inwestycja w metale szlachetne, kamienie i klejnoty.

Literatura:

1. C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007.

2. R. Hochleitner, Minerały, kamienie szlachetne, skały, Multico Oficyna Wydawnicza 2010.

3. W. Heflik, L. Natkaniec-Nowak, Gemmologia, wyd. 2, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2011.

4. E. Grządka, Wybrane zagadnienia z gemmologii, nauki o kamieniach szlachetnych, Wydawnictwo UMCS 2011.

5. J. Żaba, I.V. Żaba, Atlas naturalnych kamieni szlachetnych i ozdobnych, Wydawnictwo SBM 2022.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia – wiedza

W1: zna najważniejsze pierwiastki i ich związki stosowanych jako materiały jubilerski; właściwości fizyczne i chemiczne metali jubilerskich; właściwości chemiczne i fizyczne różnorodnych związków będących kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi - K_W02.

Efekty kształcenia – umiejętności

U1: potrafi opisać właściwości pierwiastków i ich związków chemicznych – materiałów jubilerskich; potrafi identyfikować rodzaje kamieni szlachetnych, wyjaśnić przyczynę barwy kamieni - K_U02.

Efekty kształcenia – kompetencje społeczne

K1: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01;

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

egzamin testowy online - jedna poprawna odpowiedź do każdego pytania

Kryteria oceniania:

ndst – 0-49%

dst- 50-60%

dst plus- 61-65%

db- 66-75%

db plus- 76-80%

bdb- 81-100%

Praktyki zawodowe:

Nie są wymagane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Katafias
Prowadzący grup: Anna Katafias
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Katafias
Prowadzący grup: Anna Katafias
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje z właściwościami metali i minerałów stosowanych jako materiały jubilerskie i zdobnicze. Prezentowane są różne wyroby jubilerskie oraz słynne klejnoty. Omawiane są czynniki kształtujące cenę materiału i wyrobu. Porównywane są właściwości materiałów naturalnych i syntetycznych. Omawiane jest naśladownictwo kamieni szlachetnych.

Pełny opis:

Budowa materii.

Metale - klasyfikacja oraz właściwości.

Stopy metali.

Twardość, skala Mohsa.

Próby jubilerskie.

Złoto i wyroby ze złota. Stopy złota w jubilerstwie, dopuszczalne barwy złota: złoto czerwone, żółte, białe, zielone i niebieskie. Roztwarzanie złota, sposoby złocenia.

Srebro, stopy srebra i wyroby ze srebra.

Platynowce w jubilerstwie.

Tytan i wyroby z tytanu.

Barwy i ich pochodzenie.

Efekty optyczne w jubilerstwie, kamienie zjawiskowe.

Kamienie szlachetne i ozdobne, ich właściwości fizyczne (w szczególności optyczne) i chemiczne. Rodziny kamieni jubilerskich. Czynniki kształtujące cenę kamieni (reguła 4c).

Diamenty – kamienie najcenniejsze z cennych. Szlif brylantowy i inne rodzaje szlifów.

Rodzina korundów (rubin, szafiry).

Chryzoberyle i spinele.

Rodzina beryli (szmaragd, akwamaryn, heliodor, morganit i czerwony beryl).

Ditlenek krzemu i krzemiany (kwarce, chalcedony, opale, topazy, granaty, cyrkony, turmaliny, tanzanit itd.).

Naśladownictwo kamieni szlachetnych.

Prezentacja słynnych kamieni i klejnotów. Wskazówki dotyczące zakupu biżuterii. Trendy modowe w jubilerstwie. Inwestycja w metale szlachetne, kamienie i klejnoty.

Literatura:

C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007.

R. Hochleitner, Minerały, kamienie szlachetne, skały, Multico Oficyna Wydawnicza 2010.

W. Heflik, L. Natkaniec-Nowak, Gemmologia, wyd. 2, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2011.

E. Grządka, Wybrane zagadnienia z gemmologii, nauki o kamieniach szlachetnych, Wydawnictwo UMCS 2011.

J. Żaba, I.V. Żaba, Atlas naturalnych kamieni szlachetnych i ozdobnych, Wydawnictwo SBM 2022.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się online na platformie TEAMS.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Katafias
Prowadzący grup: Anna Katafias
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot zapoznaje z właściwościami metali i minerałów stosowanych jako materiały jubilerskie i zdobnicze. Prezentowane są różne wyroby jubilerskie oraz słynne klejnoty. Omawiane są czynniki kształtujące cenę materiału i wyrobu. Porównywane są właściwości materiałów naturalnych i syntetycznych. Omawiane jest naśladownictwo kamieni szlachetnych.

Pełny opis:

Budowa materii.

Metale - klasyfikacja oraz właściwości.

Stopy metali.

Twardość, skala Mohsa.

Próby jubilerskie.

Złoto i wyroby ze złota. Stopy złota w jubilerstwie, dopuszczalne barwy złota: złoto czerwone, żółte, białe, zielone i niebieskie. Roztwarzanie złota, sposoby złocenia.

Srebro, stopy srebra i wyroby ze srebra.

Platynowce w jubilerstwie.

Tytan i wyroby z tytanu.

Barwy i ich pochodzenie.

Efekty optyczne w jubilerstwie, kamienie zjawiskowe.

Kamienie szlachetne i ozdobne, ich właściwości fizyczne (w szczególności optyczne) i chemiczne. Rodziny kamieni jubilerskich. Czynniki kształtujące cenę kamieni (reguła 4c).

Diamenty – kamienie najcenniejsze z cennych. Szlif brylantowy i inne rodzaje szlifów.

Rodzina korundów (rubin, szafiry).

Chryzoberyle i spinele.

Rodzina beryli (szmaragd, akwamaryn, heliodor, morganit i czerwony beryl).

Ditlenek krzemu i krzemiany (kwarce, chalcedony, opale, topazy, granaty, cyrkony, turmaliny, tanzanit itd.).

Naśladownictwo kamieni szlachetnych.

Prezentacja słynnych kamieni i klejnotów. Wskazówki dotyczące zakupu biżuterii. Trendy modowe w jubilerstwie. Inwestycja w metale szlachetne, kamienie i klejnoty.

Literatura:

C. Oldershaw, Ilustrowany atlas klejnotów i kamieni szlachetnych, wyd. 2., Buchmann, Warszawa 2007.

R. Hochleitner, Minerały, kamienie szlachetne, skały, Multico Oficyna Wydawnicza 2010.

W. Heflik, L. Natkaniec-Nowak, Gemmologia, wyd. 2, Wydawnictwo Antykwa, Kraków 2011.

E. Grządka, Wybrane zagadnienia z gemmologii, nauki o kamieniach szlachetnych, Wydawnictwo UMCS 2011.

J. Żaba, I.V. Żaba, Atlas naturalnych kamieni szlachetnych i ozdobnych, Wydawnictwo SBM 2022.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się online na platformie TEAMS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)