Nowoczesne trendy w branży kosmetycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-OG-NTBK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne trendy w branży kosmetycznej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie Przedmioty ogólnouniwersyteckie - Wydział chemii |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Brak wymagań wstępnych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): np. - udział w wykładach - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): np. - przygotowanie do wykładu - 45 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe zagadnienia z zakresu kosmetyków i chemii gospodarczej. K_W09 W2: Zna podstawowe grupy substancji stosowanych w preparatach kosmetycznych, ich budowę, rolę i działanie. K_W15 W3: Wie jak zbudowana jest skóra, włosy i paznokcie, zna zasady ich pielęgnacji. K_W09 W4: Posiada wiedzę w zakresie chemii kosmetyków kolorowych – K_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi wyjaśnić rolę i znaczenie poszczególnych składników w kosmetyku - K_U05. U2: Posługuje się terminologią stosowaną w chemii kosmetycznej, - K_U01. U3: Potrafi samodzielnie wyszukać i krytycznie ocenić informacje w czasopismach naukowych i popularnonaukowych oraz chemicznych bazach danych w języku polskim i angielskim dotyczące produktów kosmetycznych i czyszczących; K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej; K_K01 K2: Posiada świadomość zalet i potencjalnych zagrożeń związanych z wykorzystywaniem produktów kosmetycznych i chemii gospodarczej; potrafi zidentyfikować i rozstrzygnąć związane z tym dylematy - K_K03 K3: Rozumie rolę i działanie danego surowca w produkcji kosmetyku - K_K02. K4: Potrafi krytycznie oceniać ogólnodostępne informacje - K_K07. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem środków audiowizualnych i gier dydaktycznych. Dyskusja problemowa. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi terminami dotyczącymi chemii kosmetyków oraz nowymi trendami obecnymi w branży. Zdobyta wiedza umożliwi krytyczną ocenę informacji na temat produktów kosmetycznych. |
Pełny opis: |
Podczas wykładu omówiona zostanie budowa skóry i włosów w kontekście ich pielęgnacji. Wyjaśnione zostanie działanie kosmetyków oraz ich poszczególnych składników takich jak substancje myjące, pomocnicze (np. konsystencjotwórcze, barwniki, konserwanty, substancje zapachowe), aktywne (np. nawilżające, przeciwzmarszczkowe, kondycjonujące, rozjaśniające, przeciwtrądzikowe). Przedstawione będą podstawy wiedzy o kosmetykach do makijażu, pigmentach, barwnikach, kole barw, podstawach makijażu. Na bazie zdobytej wiedzy student zostanie zachęcony do krytycznej oceny informacji i demaskowania mitów dotyczących kosmetyków. Czy SLES kumuluje się w organizmie? Czy parabeny powodują nowotwory? Czy silikony „zapychają” pory skóry? Podczas wykładu wspólnie znajdziemy odpowiedzi na te inne pytania. Przyjrzymy się nowym trendom na rynku - kosmetyki zaawansowane technologicznie, nanotechnologie w kosmetykach, ekokosmetyki, kosmetyki antysmogowe, wegańskie, itd. Realna potrzeba czy tylko moda? Omówione zostaną także zagadnienia związane z chemią gospodarczą – środki piorące, myjące czyszczące. Czy preparaty stojące na sklepowych półkach nas trują? Czy sprzątanie „bez chemii” jest możliwe? Przyjrzymy się nowym trendom i „eko-” rozwiązaniom w produktach do prania i czyszczenia. |
Literatura: |
1. Chemia kosmetyczna. Wybrane zagadnienia, red. A. Sionkowska, Wydawnictwo UMK, Toruń 2019 2. Z. Sarbak i in., Chemia w kosmetyce i kosmetologii, MedPharm, Wrocław 2013 3. R. Glinka, Receptura kosmetyczna, Oficyna Wydawnicza MA, Łódź 2003 4. A. Marzec, Chemia nowoczesnych kosmetyków, Substancje aktywne w preparatach i zabiegach kosmetycznych, Dom Organizatora TNOiK, Toruń 2010 5. R. G. Kuehni.: Color, John Wiley & Sons 2012 6. A. Zausznica: Nauka o barwie, PWN, Warszawa 2012 7. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r dotyczącego produktów kosmetycznych 8. www.kosmopedia.org |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę z zastosowaniem aplikacji i narzędzi webowych - quiz na żywo. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kaczmarek-Szczepańska | |
Prowadzący grup: | Beata Kaczmarek-Szczepańska, Justyna Kozłowska, Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kaczmarek-Szczepańska | |
Prowadzący grup: | Beata Kaczmarek-Szczepańska, Justyna Kozłowska, Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 50 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Beata Kaczmarek-Szczepańska | |
Prowadzący grup: | Beata Kaczmarek-Szczepańska, Justyna Kozłowska, Joanna Skopińska-Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.