Metrologia i walidacja metod analitycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PS-AOS-MWA |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Metrologia i walidacja metod analitycznych |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Podyplomowe Studium Analityki w Ochronie Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Absolwenci kierunków obszaru nauk przyrodniczych oraz nauk ścisłych |
Całkowity nakład pracy studenta: | Liczba godzin zajęć teoretycznych- 11 h Liczba godzin zajęć praktycznych- 4 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe wiadomości o Ziemi, genezę jej kształtowania i ochrony środowiska. W2: Potrafi wymienić i opisać elementy środowiska naturalnego i jego ekosystemy: atmosferę, hydrosferę i litosferę. W3: Zna ustawodawstwo z za¬kresu ochrony środowiska. W4: Zna techniki pobierania, przygotowania i końcowej analizy próbek środowiskowych. W5: Zna teoretyczne podstawy stosowanych metod analitycznych. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Zna, rozumie i opisuje zanieczyszczenia odnoszące się do każdej sfery ekosystemu i zagrożenia z nimi idące. U2: Zna zasady GLP, GMP, ISO. U3: Umie określić i opisać wpływ człowieka na środowiska naturalne, tzw. zmiany socjo-ekonomiczne w środowisku. U4: Potrafi w prawidłowy sposób zastosować poznane techniki pobierania, przygotowania i końcowej analizy próbek środowiskowych . U5: Prawidłowo posługuje się drobnym sprzętem laboratoryjnym. U6: Dokonuje samodzielnych pomiarów; przygotowuje samodzielnie preparaty do analiz, potrafi zaproponować procedury analityczne lub sposoby postępowania. U7: Analizuje, interpretuje i oblicza wyniki otrzymanych w laboratorium badań. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Doskonali myślenie analityczne – pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności między własnościami matryc środowiskowych i analitów a wyborem właściwej metody oznaczania . K2: Nastawienie na zdobywanie nowej wiedzy. K3: Umie określać priorytety konieczne do realizacji swoich działań celem rozwiązania postawionego zadania. K4: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania. K5: Umie samodzielnie wykonać wymagane zadania, a w razie problemów posiłkować się dostępną literaturą . |
Metody dydaktyczne: | - wykłady przygotowane w formie prezentacji multimedialnych; - indywidualne konsultacje internetowe (distance learning); - instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie, których prowadzone są zajęcia w laboratorium; - praca indywidualna słuchacza ze sprzętem laboratoryjnym i zaawansowaną aparaturą analityczną pod nadzorem prowadzącego zajęcia; - ponadto dla słuchaczy są przygotowane materiały wykładowe i instrukcje z ćwiczeniami laboratoryjnymi w formie drukowanej. |
Skrócony opis: |
Uczestnicy kursu zapoznani zostają z nowoczesnymi technikami instrumentalnymi i możliwością zastosowania ich w analityce środowiskowej, farmacji, chemii żywności oraz medycynie. Podstawowe umiejętności pozwalające na zastosowanie zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów. Ponadto, uczestnicy zaznajomieni są z metodami do przetwarzania danych, analizy danych, oceną statystyczną i kontrolą jakości. |
Pełny opis: |
Wykład Wykłady przedstawią ogólne zagadnienia związane z błędami wynikającymi w związku z wykorzystaniem technik instrumentalnych, metod pobierania próbek i ich przygotowania, przetwarzaniem danych, ich analizie oraz zapewnienie jakości otrzymanych wyników i walidacji metody. Wprowadzenie do przetwarzania danych, błędy w analizach chemicznych, analizy statystyczne (włączając chemometrię) i prezentację danych i analiza statystyczna. Rozwój metod , ocena, walidacja i QA/QC. Laboratorium Ćwiczenia laboratoryjne umożliwiają nabycie wprawy w wykonywaniu obliczeń na podstawie danych otrzymywanych z pomiarów metodami instrumentalnymi z uwzględnieniem analizy statystycznej, przygotowania raportu i QA/QC. Ćwiczenia te pozwalają również na praktyczne zastosowanie metod pobierania próbek, izolowania i oczyszczenia oraz metody analizy połączonej z przetwarzaniem danych i ich oceny. |
Literatura: |
1. R. Albert and W. Horwitz, Analytical Chemistry, 1997, 69, pp 789-790 2. W.J. Dixon, Ann. Math. Stat.1951, 22, p 68 3. Ch.Ch. Chan, H. Lam, Y. C. Lee, ,Analytical Method Validation and Instrument Performance Verification John Wiley & Sons, Inc. 2004 4. J.M. Green, A practical guide to analytical method validation, Analytical Chemistry, 1996, May 1, pp 305A/309A. 5. U.S. Pharmacopoeia 25, pp 2256-2259. 6. J. Vessman et al, IUPAC, Pure Appl. Chem., 2001, 73(8), pp 1381-1386. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 11 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Marcin Frankowski, Adrian Gołębiowski, Aneta Krakowska-Sieprawska, Łukasz Nuckowski, Joanna Rudnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
Wykład, 11 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Marcin Frankowski, Adrian Gołębiowski, Daria Janiszewska, Tomasz Ligor, Katarzyna Pauter-Iwicka, Joanna Rudnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.