Specjalne zastosowania metod instrumentalnych w analizie środowiskowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-PS-AOS-SZM |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Specjalne zastosowania metod instrumentalnych w analizie środowiskowej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Podyplomowe Studium Analityki w Ochronie Środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Absolwenci kierunków obszaru nauk przyrodniczych oraz nauk ścisłych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Liczba godzin zajęć teoretycznych- 12 h Liczba godzin zajęć praktycznych- 20 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe techniki i narzędzia badawcze umożliwiające badanie zjawisk przyrodniczych ma znajomość technik matematyki w zakresie niezbędnym dla ilościowego opisu, zrozumienia oraz modelowania zjawisk przyrodniczych i technologii środowiskowych W2: zna teoretyczne i praktyczne aspekty wykonania jakościowej i ilościowej analizy metodami klasycznymi i instrumentalnymi oraz zasady działania aparatury W3: Ma podstawową wiedzę z zakresu szczegółowych nauk przyrodniczych (biologii, geografii, chemii i fizyki) wykorzystywaną w badaniach stanu środowiska |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Stosuje podstawowe techniki pomiarowe i narzędzia badawcze mające zastosowanie w naukach przyrodniczych U2: Przeprowadza proste obserwacje i pomiary w terenie i/lub laboratorium w obecności opiekuna U3: Wykonuje pomiary podstawowych parametrów fizykochemicznych w różnych środowiskach |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1; Rozumie potrzebę ustawicznego pogłębiania wiedzy i kompetencji zawodowych z zakresu nauk przyrodniczych K2: Jest zdolny do pracy zespołowej; potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przyjmując w niej różne role służące realizacji określonego zadania K3: Ma świadomość znaczenia nowoczesnych technologii i technik badawczych w rozwoju cywilizacyjnym, w tym w obszarze nauk przyrodniczych, ścisłych i technicznych |
Metody dydaktyczne: | - wykłady przygotowane w formie prezentacji multimedialnych; - indywidualne konsultacje internetowe (distance learning); - instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych przygotowane na podstawie wiedzy przekazanej słuchaczom podczas wykładu, a na podstawie których prowadzone są zajęcia laboratoryjne; - praca indywidualna słuchacza ze sprzętem laboratoryjnym i zaawansowaną aparaturą analityczną pod nadzorem prowadzącego zajęcia; - ponadto dla słuchaczy są przygotowane materiały wykładowe i instrukcje z ćwiczeniami laboratoryjnymi w formie drukowanej. |
Skrócony opis: |
Uzyskanie wiedzy w zakresie wykorzystania technik analizy instrumentalnej w analizie środowiskowej. Począwszy od technik poboru próbek, poprzez metody ich przygotowania, po końcowe oznaczenie i walidację. Zdobyta wiedza pozwoli na pracę, zgodnie z regułami sztuki oraz zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej (GLP), w zakładzie przemysłowym, ośrodku badawczo-rozwojowym jak również w nowoczesnych laboratoriach naukowych. Kształcenie umiejętności stosowania wiedzy specjalistycznej w rozwiązywaniu zagadnień ekologicznych, zwłaszcza zaznajomienie z chemicznymi aspektami sanitacji wód naturalnych, metodami oczyszczania ścieków i gleb oraz metodami unieszkodliwiania odpadów (osadów ściekowych). Zachowanie czystości i bioróżnorodności ekosystemów wodnych i glebowych jest warunkiem zrównoważonego rozwoju. |
Pełny opis: |
Wykład: Oznaczanie kationów i anionów; Izotachoforeza i chromatografia jonowa; Parametry sumaryczne i ich wyznaczanie (przegląd metod); Gospodarka osadowa – komposty; Procesy biologicznego oczyszczania ścieków bytowych i przemysłowych; Przygotowanie prób do ćwiczeń laboratoryjnych; Metodyka pobierania i analiza próbek w terenie. Miejsce i rola ekoanalityki we współczesnej chemii środowiska. Analityka wód, ścieków, gleb i odpadów. Metody pobierania i przygotowania próbek do analizy. Mineralizacja, ekstrakcja. Podstawy teoretyczne wybranych metod, analiza jakościowa i ilościowa, aparatura i technika pracy. Techniki elektromigracyjne: izotachoforeza (ITP) i strefowa elektroforeza kapilarna (CZE). Chromatografia jonowa (IC). Analiza elementarna: ogólny węgiel organiczny (OWO). Metody spektroskopowe: spektrofotometria UV-VIS oraz atomowa spektroskopia absorpcyjna (ASA). Pobieranie i przygotowanie próbek do analizy. Antropopresja a ekosystemy wód naturalnych i gleb. Przykładowe metody wspomagania procesów samooczyszczania in situ. Metody oszczędnego korzystania z zasobów wód i gleb. Nowoczesne systemy miejskich i wiejskich oczyszczalni ścieków. Nitryfikacja, denitryfikacja i defosfatacja we współczesnych oczyszczalniach ścieków bytowo-gospodarczych. Eksperymentalna optymalizacja wybranych procesów oczyszczania. Usuwanie substancji refrakcyjnych i ksenobiotyków ze ścieków. Uzyskiwanie wód specjalnej czystości. Metanogeneza i sterowanie procesem beztlenowej przeróbki osadu nadmiernego. Kompostowanie osadów ściekowych. Problemy związane z chemizacją oraz intensyfikacją upraw rolnych i leśnych. Specyfika ochrony wód i gleb na terenach zurbanizowanych. Kompleksowe planowanie jako narzędzie gospodarowania środowiskiem. Systemy kontroli użytkowania środowiska. Zajęcia laboratoryjne: Analiza anionów i kationów za pomocą kapilarnej izotachoforezy (ITP/CE) i chromatografii jonowej (IC); Parametry sumaryczne i ich wyznaczanie (TOC, BZT, ChZT, ect.) w wodach, ściekach i osadach. |
Literatura: |
1. B. Buszewski, Chromatografia i techniki pokrewne w chemii środowiska, UMK, Toruń, 1998, 2. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa, 2004; 3. J. Garaj, D. Bustin, Z. Hladky, Chemia analityczna, Alfa, SNTL Bratislava, 1989; 4. J. Namieśnik (red. nauk), Metody instrumentalne w kontroli zanieczyszczeń środowiska, WNT Warszawa, 1998; 5. Praca zbiorowa, Nowe horyzonty i wyzwania w analityce i monitoringu środowiskowy, CEEAM Gdańsk 2003 6. Praca zbiorowa, Nowoczesne techniki analityczne, WPW Warszawa 2006 7. J. Pawliszyn, Sampling and sample preparation, J. Willey & Sons, New York, 2006 8. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT Warszawa, 2005; 9. R. Michalski, Chromatografia jonowa, WNT, Warszawa, 2005; 10. D.R. Baker, Capillary Electrophoresis, Wiley, New York, 1995; 11. J. Weiss, Ion Chromatography, VCH, Weinheim, 1995; 12. P. Bocek, M. Deml, P. Gebauer, V. Dolnik, Analytical Isotachophoresis, VCH, Weinheim, 1988; 13. F.M. Everaerts, J.L. Beckers, T.P.E.M. Verheggen, Isotachophoresis. Theory, Instrumentation and Applications, Elsevier, Amsterdam, 1976; 14. J. Dojlido, Instrumentalne metody badania wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1997; 15. W. Hermanowicz, J. Dojlido, J. Zerbe, W. Dożańska, B. Koziorowski, Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999; 16. H. Greinert, A. Greinert: Ochrona i rekultywacja środowiska glebowego, Wydawnictwo PZ, Zielona Góra 1999; 17. D. Kozak, B. Chmiel, J. Niećko: Ochrona środowiska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999; 18. M. Granops, J. Kaleta: Woda, uzdatnianie i odnowa, laboratorium, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2005; 19. T.L. Wierzbicki: Technologia wody i ścieków, Wydawnictwo PB, Białystok 1996; 20. W. Hermanowicz, J. Dojlido, W. Dożańska, B. Koziorowski, J. Zerbe: Fizyczno-chemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
1. rozpoznaje i rozróżnia zagadnienia związane z tematyką prowadzonych zajęć; 2. znajduje i posługuje się literaturą przedmiotu w j. angielskim i polskim; 3. posługuje się, używa, i wyjaśnia terminologię specjalistyczną dotyczącą przedmiotu (nie używa slangu laboratoryjnego) w j. angielskim oraz ich odpowiedników w j. polskim; 4. stosuje w praktyce zdobytą wiedzę teoretyczną w tym posługiwania się aparaturą i innym, drobnym sprzętem laboratoryjnym w sposób poprawny i właściwy. Dokonuje samodzielnych pomiarów; 5. przygotowuje samodzielnie preparaty do analiz, tworzy procedury analityczne i postępowania; 6. samodzielnie analizuje, interpretuje i oblicza wyniki badań otrzymanych w laboratorium w trakcie swej pracy. Stosuje właściwe procedury analityczne. Sporządza raporty z badań i notatki, które mogą być podstawą do przygotowania publikacji naukowej; 7. porównuje, objaśnia i opisuje uzyskane wyniki badań w porównaniu ze wzorcami jak i dostępną literaturą. Przewiduje prawdopodobne scenariusze zachowań w laboratorium podczas przygotowania próbek oraz w trakcie samych badań (przestrzeganie zasad BHP na stanowisku pracy). |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest uczęszczanie na zajęcia, aktywne w nich uczestnictwo, znajomość procedur analitycznych potrzebnych do poprawnego wykonania ćwiczenia-analizy laboratoryjnej. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie frekwencji uczestnictwa w zajęciach oraz otrzymanie pozytywnej oceny z ustnego egzaminu końcowego. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewidziano |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Myroslav Sprynskyy | |
Prowadzący grup: | Mikołaj Dembek, Anna Kiełbasa, Aneta Krakowska-Sieprawska, Katarzyna Pauter-Iwicka, Paweł Pomastowski, Agnieszka Rodzik-Krzyżanowska, Myroslav Sprynskyy, Sylwia Studzińska, Michał Szumski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 20 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Myroslav Sprynskyy | |
Prowadzący grup: | Szymon Bocian, Daria Janiszewska, Anna Kiełbasa, Aneta Krakowska-Sieprawska, Paweł Pomastowski, Ewelina Sibińska, Sylwia Studzińska, Michał Szumski, Monika Śmiełowska, Izabela Wojtczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.