Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Bioanalityka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-S1-CM-BioA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Bioanalityka
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Przedmioty Chemii Medycznej
Studia stacjonarne I stopnia - kierunke: Chemia Medyczna - semestr 5
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Przed przystąpieniem do zajęć z przedmiotu Bioanalityka student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej, chemii organicznej, biochemii oraz chemii medycznej. Student powinien posiadać umiejętności dotyczące metod analitycznych, precyzyjnego ważenia i mierzenia, sporządzania roztworów, wykonywania analiz ilościowych i jakościowych klasycznymi metodami, jak i metodami instrumentalnymi, obliczania wyników analizy ilościowej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obligatoryjny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi:

• udział w wykładach: 15 godzin,

• udział w laboratoriach: 30 godzin,

•udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godziny,

Łączny nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godziny, co odpowiada 2,4 punktom ECTS.

2. Bilans nakładu pracy studenta:

• udział w wykładach: 15 godzin,

• udział w laboratoriach: 30 godzin,

• przygotowanie do laboratoriów, przygotowanie opracowań: 4 godzin,

• czytanie wskazanej literatury: 2 godzin,

• udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godziny,

• przygotowanie do zaliczenia i kolokwium: 5 godzin,

• przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 godzin.

Łączny bilans nakładu pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.

3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi:

• udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych): 15 godzin,

• realizowanie aspektów naukowo badawczych w ramach ćwiczeń: 15 godzin,

• konsultacje naukowo-badawcze: 1 godzina,

• czytanie literatury w ramach poruszanych aspektów badań naukowych: 10 godzin,

• przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 9 godzin.

Łączny czas pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: 81 godzin, 2 ECTS.

4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania:

• przygotowanie do zaliczenia i kolokwium – 6 godzin,

• przygotowanie do egzaminu i egzamin – 10 godzin + 1 godziny = 11 godzin.

Łączny czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,88 punktu ECTS.

5. Czas wymagany do obycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy.

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: posiada wiedzę p podstawach teoretycznych oraz możliwościach wykorzystania technik separacyjnych z różnymi sposobami detekcji do analizy śladowej substancji biologicznie aktywnych - X1A_W01

W09: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa substancji toksycznych i podstawowe pojęcia z zakresu wpływu tych toksyn na środowisko naturalne; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące substancji toksycznych - X1A_W06, X1A_W07

W10: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych, zanieczyszczeń różnych elementów ekosystemu i ich wpływ na organizm człowieka - P1A_W01.

Efekty uczenia się - umiejętności:

U01: potrafi posługiwać podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej i instrumentalnej z ich aplikacyjnością do izolowania i oznaczania substancji toksycznych niebezpiecznych dla środowiska i człowieka - X1A_U01; X1A_U06

U08: potrafi opisać i zaprezentować kwestie bioanalityczne z różnych źródeł posługując się językiem specjalistycznym - X1A_U05; X1A_U08

U09: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioanalityki, metod separacyjnych oraz metod przygotowania próbek środowiskowych i materiału biologicznego - X1A_U07.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń z zakresu bioanalityki oraz nowoczesnej analizy instrumentalnej; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - X1A_K01; X1A_K05

K02: potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami występującymi w środowisku naturalnym i poprawnie wyciąga wnioski z ich wpływu na organizmy żywe - X1A_K02

K06: rozumie społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy dotyczącej wpływu zanieczyszczenia na organizmy żywe - X1A_K03, X1A_K07

Metody dydaktyczne:

Wykład:

• wykład informacyjny,

• wykład problemowy z prezentacją multimedialną.


Laboratoria:

• zajęcia ćwiczeniowe,

• praca w zespołach i/lub indywidualnie,

• pomiar i analiza wyników.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna

Skrócony opis:

Poznanie podstaw teoretycznych z ukierunkowaniem na praktyczne wykorzystanie analityki w chemii, biologii, biochemii, medycynie i toksykologii. Nabycie podstawowej wiedzy nt. nowoczesnego laboratorium analitycznego. Nabycie umiejętności wyboru właściwej metody pobierania i przygotowania próbek biologicznych, medycznych i farmaceutycznych. Prawidłowe wykonanie pomiarów i analiz, raporty, dobra praktyka laboratoryjna. Zapewnienie jakości, walidacja.

Pełny opis:

Wprowadzenie ogólnych pojęć z zakresu chemii medycznej, chemii leków, chemii produktów żywnościowych - rys historyczny, terminologia. Charakterystyka lipidów, węglowodanów, białek, enzymów, receptorów, kwasów nukleinowych. Budowa i właściwości komórki. biotesty z zastosowaniem odpowiednich organizmów testowych, bioczujniki. Przeciwciała. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych na przykładzie wybranych technik chromatograficznych, elektromigracyjnych, spektroskopowych, radiometrycznych, immunologicznych, analizatory mas, detektory jonów w celu oznaczenia substancji biologicznie aktywnych. Nowoczesne metody analizy biocząsteczek. Specyficzne metody pobierania próbek i przygotowania próbek do oznaczeń bioanalitycznych. Kryteria działania laboratoriów badawczych i klinicznych. Systemy zapewnienia jakości. Akredytacja i certyfikacja laboratoriów związanych z badaniami bianalitycznymi. Procedury analityczne i ich walidacja. Ocena statystyczna wyników.

Literatura:

Literatura podstawowa:

• J.M. Berg, Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia. PWN, Warszawa 2011.

• D.B. Hames, Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2010.

• J. Kączkowski - Podstawy biochemii. WN-T, Warszawa 2005.

• Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa 2005

• Nowoczesne techniki analityczne, praca zb. pod red. M. Jarosza, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2006

• Mikrobioanalityka, praca zb. pod red. Z. Brzózki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009

• S. R. Mikkelsen, E. Cortón, Bioanalytical Chemistry, Wiley-Interscience, Hoboken, New Jersey 2004

• H. Waldmann, P. Janning, Chemical Biology. A practical course, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim 2004

• L. Huber, Dobra praktyka laboratoryjna, PIOŚ, Warszawa 1997

• B. Buszewski, E. Dziubakiewicz, M. Szumski, Techniki elektromigracyjne: teoria i praktyka, Malamut, Warszawa 2012.

• L. Kłyszejko-Stefanowicz (red.), Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca:

• P. Kafarski, P. Wieczorek, Ćwiczenia Laboratoryjne z Chemii Bioorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997

• J.B. Harborne – Ekologia biochemiczna. PWN, Warszawa 1997.

• M. Siemiński - Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2007.

• R. Czerpak – Biochemia ogólna. Cz. I. Biochemia strukturalna. FUW, Białystok 1993.

Artykuły polecane na bieżąco z czasopism zagranicznych i krajowych

Efekty uczenia się:

W1: posiada wiedzę p podstawach teoretycznych oraz możliwościach wykorzystania technik separacyjnych z różnymi sposobami detekcji do analizy śladowej substancji biologicznie aktywnych - X1A_W01

W10: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych, zanieczyszczeń różnych elementów ekosystemu i ich wpływ na organizm człowieka - P1A_W01.

W09: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa substancji toksycznych i podstawowe pojęcia z zakresu wpływu tych toksyn na środowisko naturalne; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące substancji toksycznych - X1A_W06, X1A_W07

U01: potrafi posługiwać podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej i instrumentalnej z ich aplikacyjnością do izolowania i oznaczania substancji toksycznych niebezpiecznych dla środowiska i człowieka - X1A_U01; X1A_U06

U08: potrafi opisać i zaprezentować kwestie bioanalityczne z różnych źródeł posługując się językiem specjalistycznym - X1A_U05; X1A_U08

U09: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioanalityki, metod separacyjnych oraz metod przygotowania próbek środowiskowych i materiału biologicznego - X1A_U07.

K01: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń z zakresu bioanalityki oraz nowoczesnej analizy instrumentalnej; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - X1A_K01; X1A_K05

K02: potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami występującymi w środowisku naturalnym i poprawnie wyciąga wnioski z ich wpływu na organizmy żywe - X1A_K02

K06: rozumie społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy dotyczącej wpływu zanieczyszczenia na organizmy żywe - X1A_K03, X1A_K07

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu Bioanalityka jest: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych zdobycie powyżej 50% z kolokwiów pisemnych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego.

Wykłady:

Zaliczenie na podstawie dwóch pisemnych kolokwiów oraz egzaminu końcowego w formie testu jednokrotnego wyboru (pytania otwarte i zamknięte jednokrotnego wyboru).

Uzyskane punkty z egzaminu przelicza się na oceny według następującej skali:

Procent punktów - ocena

81-100 % - Bardzo dobry

76-80 % - Dobry plus

66-75 % - Dobry

61-65 % - Dostateczny plus

51-60 % - Dostateczny

0-51 % - Niedostateczny

Egzamin poprawkowy końcowy odbywa się w sesji poprawkowej.

Laboratoria:

Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych uzyskuje się na podstawie czynnego uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych, podczas których Student/ka uzyskuje punkty za pracę wykonując ćwiczenia zgodnie z harmonogramem, kolokwia oraz opracowania z części teoretycznej i eksperymentalnej, aby otrzymać zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych należy uzyskać minimum 50% sumy z wszystkich kolokwiów i zaliczyć wszystkie wykonywane ćwiczenia.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Gadzała-Kopciuch
Prowadzący grup: Szymon Bocian, Renata Gadzała-Kopciuch, Sylwia Studzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Gadzała-Kopciuch
Prowadzący grup: Renata Gadzała-Kopciuch, Sylwia Studzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Gadzała-Kopciuch
Prowadzący grup: Renata Gadzała-Kopciuch, Sylwia Studzińska, Małgorzata Szultka-Młyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Renata Gadzała-Kopciuch
Prowadzący grup: Renata Gadzała-Kopciuch, Tomasz Kowalkowski, Sylwia Studzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)