Bioanalityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CM-BioA |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Bioanalityka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty Chemii Medycznej Studia stacjonarne I stopnia - kierunke: Chemia Medyczna - semestr 5 |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed przystąpieniem do zajęć z przedmiotu Bioanalityka student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej, chemii organicznej, biochemii oraz chemii medycznej. Student powinien posiadać umiejętności dotyczące metod analitycznych, precyzyjnego ważenia i mierzenia, sporządzania roztworów, wykonywania analiz ilościowych i jakościowych klasycznymi metodami, jak i metodami instrumentalnymi, obliczania wyników analizy ilościowej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Nakład pracy związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi: • udział w wykładach: 15 godzin, • udział w laboratoriach: 30 godzin, •udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godziny, Łączny nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich wynosi 60 godziny, co odpowiada 2,4 punktom ECTS. 2. Bilans nakładu pracy studenta: • udział w wykładach: 15 godzin, • udział w laboratoriach: 30 godzin, • przygotowanie do laboratoriów, przygotowanie opracowań: 4 godzin, • czytanie wskazanej literatury: 2 godzin, • udział w konsultacjach naukowo-badawczych: 15 godziny, • przygotowanie do zaliczenia i kolokwium: 5 godzin, • przygotowanie do egzaminu i egzamin: 4 godzin. Łączny bilans nakładu pracy studenta wynosi 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS. 3. Nakład pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: • udział w wykładach (z uwzględnieniem metodologii badań naukowych): 15 godzin, • realizowanie aspektów naukowo badawczych w ramach ćwiczeń: 15 godzin, • konsultacje naukowo-badawcze: 1 godzina, • czytanie literatury w ramach poruszanych aspektów badań naukowych: 10 godzin, • przygotowanie do zaliczenia w zakresie aspektów badawczo-naukowych dla realizowanego przedmiotu: 9 godzin. Łączny czas pracy związany z prowadzonymi badaniami naukowymi: 81 godzin, 2 ECTS. 4. Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania: • przygotowanie do zaliczenia i kolokwium – 6 godzin, • przygotowanie do egzaminu i egzamin – 10 godzin + 1 godziny = 11 godzin. Łączny czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania wynosi 22 godzin, co odpowiada 0,88 punktu ECTS. 5. Czas wymagany do obycia obowiązkowej praktyki: nie dotyczy. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: posiada wiedzę p podstawach teoretycznych oraz możliwościach wykorzystania technik separacyjnych z różnymi sposobami detekcji do analizy śladowej substancji biologicznie aktywnych - X1A_W01 W09: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa substancji toksycznych i podstawowe pojęcia z zakresu wpływu tych toksyn na środowisko naturalne; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące substancji toksycznych - X1A_W06, X1A_W07 W10: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych, zanieczyszczeń różnych elementów ekosystemu i ich wpływ na organizm człowieka - P1A_W01. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: potrafi posługiwać podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej i instrumentalnej z ich aplikacyjnością do izolowania i oznaczania substancji toksycznych niebezpiecznych dla środowiska i człowieka - X1A_U01; X1A_U06 U08: potrafi opisać i zaprezentować kwestie bioanalityczne z różnych źródeł posługując się językiem specjalistycznym - X1A_U05; X1A_U08 U09: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioanalityki, metod separacyjnych oraz metod przygotowania próbek środowiskowych i materiału biologicznego - X1A_U07. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń z zakresu bioanalityki oraz nowoczesnej analizy instrumentalnej; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - X1A_K01; X1A_K05 K02: potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami występującymi w środowisku naturalnym i poprawnie wyciąga wnioski z ich wpływu na organizmy żywe - X1A_K02 K06: rozumie społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy dotyczącej wpływu zanieczyszczenia na organizmy żywe - X1A_K03, X1A_K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: • wykład informacyjny, • wykład problemowy z prezentacją multimedialną. Laboratoria: • zajęcia ćwiczeniowe, • praca w zespołach i/lub indywidualnie, • pomiar i analiza wyników. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Poznanie podstaw teoretycznych z ukierunkowaniem na praktyczne wykorzystanie analityki w chemii, biologii, biochemii, medycynie i toksykologii. Nabycie podstawowej wiedzy nt. nowoczesnego laboratorium analitycznego. Nabycie umiejętności wyboru właściwej metody pobierania i przygotowania próbek biologicznych, medycznych i farmaceutycznych. Prawidłowe wykonanie pomiarów i analiz, raporty, dobra praktyka laboratoryjna. Zapewnienie jakości, walidacja. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie ogólnych pojęć z zakresu chemii medycznej, chemii leków, chemii produktów żywnościowych - rys historyczny, terminologia. Charakterystyka lipidów, węglowodanów, białek, enzymów, receptorów, kwasów nukleinowych. Budowa i właściwości komórki. biotesty z zastosowaniem odpowiednich organizmów testowych, bioczujniki. Przeciwciała. Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi analitycznych na przykładzie wybranych technik chromatograficznych, elektromigracyjnych, spektroskopowych, radiometrycznych, immunologicznych, analizatory mas, detektory jonów w celu oznaczenia substancji biologicznie aktywnych. Nowoczesne metody analizy biocząsteczek. Specyficzne metody pobierania próbek i przygotowania próbek do oznaczeń bioanalitycznych. Kryteria działania laboratoriów badawczych i klinicznych. Systemy zapewnienia jakości. Akredytacja i certyfikacja laboratoriów związanych z badaniami bianalitycznymi. Procedury analityczne i ich walidacja. Ocena statystyczna wyników. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: • J.M. Berg, Tymoczko J.L., Stryer L. Biochemia. PWN, Warszawa 2011. • D.B. Hames, Hooper N.M., Krótkie wykłady. Biochemia, PWN, Warszawa 2010. • J. Kączkowski - Podstawy biochemii. WN-T, Warszawa 2005. • Szczepaniak W., Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN Warszawa 2005 • Nowoczesne techniki analityczne, praca zb. pod red. M. Jarosza, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2006 • Mikrobioanalityka, praca zb. pod red. Z. Brzózki, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2009 • S. R. Mikkelsen, E. Cortón, Bioanalytical Chemistry, Wiley-Interscience, Hoboken, New Jersey 2004 • H. Waldmann, P. Janning, Chemical Biology. A practical course, Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim 2004 • L. Huber, Dobra praktyka laboratoryjna, PIOŚ, Warszawa 1997 • B. Buszewski, E. Dziubakiewicz, M. Szumski, Techniki elektromigracyjne: teoria i praktyka, Malamut, Warszawa 2012. • L. Kłyszejko-Stefanowicz (red.), Ćwiczenia z biochemii. PWN, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: • P. Kafarski, P. Wieczorek, Ćwiczenia Laboratoryjne z Chemii Bioorganicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997 • J.B. Harborne – Ekologia biochemiczna. PWN, Warszawa 1997. • M. Siemiński - Środowiskowe zagrożenia zdrowia. PWN, Warszawa 2007. • R. Czerpak – Biochemia ogólna. Cz. I. Biochemia strukturalna. FUW, Białystok 1993. Artykuły polecane na bieżąco z czasopism zagranicznych i krajowych |
Efekty uczenia się: |
W1: posiada wiedzę p podstawach teoretycznych oraz możliwościach wykorzystania technik separacyjnych z różnymi sposobami detekcji do analizy śladowej substancji biologicznie aktywnych - X1A_W01 W10: zna podstawy biochemii oraz chemizm procesów metabolicznych, zanieczyszczeń różnych elementów ekosystemu i ich wpływ na organizm człowieka - P1A_W01. W09: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa substancji toksycznych i podstawowe pojęcia z zakresu wpływu tych toksyn na środowisko naturalne; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące substancji toksycznych - X1A_W06, X1A_W07 U01: potrafi posługiwać podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej i instrumentalnej z ich aplikacyjnością do izolowania i oznaczania substancji toksycznych niebezpiecznych dla środowiska i człowieka - X1A_U01; X1A_U06 U08: potrafi opisać i zaprezentować kwestie bioanalityczne z różnych źródeł posługując się językiem specjalistycznym - X1A_U05; X1A_U08 U09: potrafi samodzielnie poszerzać wiedzę z zakresu bioanalityki, metod separacyjnych oraz metod przygotowania próbek środowiskowych i materiału biologicznego - X1A_U07. K01: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń z zakresu bioanalityki oraz nowoczesnej analizy instrumentalnej; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - X1A_K01; X1A_K05 K02: potrafi organizować pracę w zespole i dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami występującymi w środowisku naturalnym i poprawnie wyciąga wnioski z ich wpływu na organizmy żywe - X1A_K02 K06: rozumie społeczne aspekty praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy dotyczącej wpływu zanieczyszczenia na organizmy żywe - X1A_K03, X1A_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu Bioanalityka jest: zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych zdobycie powyżej 50% z kolokwiów pisemnych oraz uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego. Wykłady: Zaliczenie na podstawie dwóch pisemnych kolokwiów oraz egzaminu końcowego w formie testu jednokrotnego wyboru (pytania otwarte i zamknięte jednokrotnego wyboru). Uzyskane punkty z egzaminu przelicza się na oceny według następującej skali: Procent punktów - ocena 81-100 % - Bardzo dobry 76-80 % - Dobry plus 66-75 % - Dobry 61-65 % - Dostateczny plus 51-60 % - Dostateczny 0-51 % - Niedostateczny Egzamin poprawkowy końcowy odbywa się w sesji poprawkowej. Laboratoria: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych uzyskuje się na podstawie czynnego uczestnictwa w zajęciach laboratoryjnych, podczas których Student/ka uzyskuje punkty za pracę wykonując ćwiczenia zgodnie z harmonogramem, kolokwia oraz opracowania z części teoretycznej i eksperymentalnej, aby otrzymać zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych należy uzyskać minimum 50% sumy z wszystkich kolokwiów i zaliczyć wszystkie wykonywane ćwiczenia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Szymon Bocian, Renata Gadzała-Kopciuch, Sylwia Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Sylwia Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Sylwia Studzińska, Małgorzata Szultka-Młyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Tomasz Kowalkowski, Sylwia Studzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.