Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Planowanie syntez związków aktywnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-S1-CM-PW7b-PSZA
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Planowanie syntez związków aktywnych
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Studia stacjonarne I stopnia - kierunek: Chemia Medyczna - semestr 4
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej.

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z nauczycielem akademickim:

- udział w wykładach 15h

- udział w ćwiczeniach 15h

- konsultacje 2h


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:

- przygotowanie do kolokwiów 43h


Łączna liczba godzin: 75h/3pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: zna podstawowe metody syntezy związków biologicznie aktywnych - K_W05

W2: zna zaawansowane metody transformacji grup funkcyjnych związków organicznych oraz mechanizmów reakcji - K_W07


Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

U1: potrafi analizować i rozwiązywać problemy syntetyczne w oparciu o zdobytą wiedzę - K_U01

U2: potrafi posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu nomenklatury chemicznej, analizy retrosyntetycznej i syntezy totalnej - K_U08


Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Efekty uczenia się – kompetencje społeczne

Metody dydaktyczne:

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.

Ćwiczenia – rozwiązywanie problemów z zakresu syntezy organicznej, w tym syntezy totalnej i retrosyntezy, bazując na krótkim wprowadzeniu i podsumowaniu wiedzy przedstawionej na wykładzie oraz późniejszej dyskusji.

Skrócony opis:

Zajęcia będą dotyczyć nowoczesnych metod planowania syntez w

oparciu o metody retrosyntetyczne. Przedstawione zostaną podstawowe pojęcia z zakresu analizy retrosyntetycznej: reguły dyskonekcji związków organicznych poprzez analizę struktury docelowej cząsteczki, pojęcie syntonu oraz jego syntetycznego odpowiednika. Znaczna część zajęć będzie dotyczyć również analizy wieloetapowych syntez wraz z omówieniem wybranych przekształceń grup funkcyjnych i metod tworzenia nowych wiązań C-C.

Pełny opis:

Wykład

Wprowadzenie: istota syntezy organicznej, zarys historyczny, kluczowe etapy rozwoju dziedziny, podział dziedziny na chemię kombinatoryjną, syntezę totalną i projektowanie nowych metod syntezy, cele, praktyka i założenia syntezy totalnej, przedstawienie podstawowych pojęć analizy retrosyntetycznej na przykładach reakcji (cząsteczka docelowa, transformacja, retron, dyskonekcja, synton, reagent, drzewo syntetyczne).

Podstawowe założenia analizy retrosyntetycznej: syntony, podział syntonów, syntony akceptorowe i donorowe, maskowanie reaktywności grup funkcyjnych, ukryta polaryzacja, cząsteczki docelowe z dwiema grupami funkcyjnymi – układ zgodny i niezgodny, inwersja polaryzacji, syntony umpolung i ich syntetyczne odpowiedniki.

Transformacja grup funkcyjnych: stopnie utlenienia atomu węgla, przykłady transformacji zachodzących bez zmiany stopnia utlenienia (typu 1) i ze zmianą stopnia utlenienia atomu węgla (typu 2), reakcje utleniania i redukcji, synteza związków cyklicznych, reguły Baldwina, anelacja Robinsona, reakcje Dielsa-Aldera.

Strategia planowania syntezy: synteza liniowa i zbieżna, odpowiednie dyskonekcje, symetria cząsteczki, wprowadzanie grup funkcyjnych, wybór drogi syntezy.

Wydajność i selektywność syntezy organicznej, chemoselektywność, chemoselektywne utlenianie, chemoselektywna redukcja, ekonomia atomów, grupy ochronne alkoholi i amin, stereoselektywność, regioselektywność, kontrola kinetyczna, kontrola termodynamiczna, synteza alkenów – położenie wiązanie podwójnego, izomeria cis-trans, dehydratacja alkoholi, redukcja alkinów, reakcja Wittiga/Hornera-Wadswortha-Emmonsa, synteza alkoholi, hydratacja, hydroksyrtęciowanie/ odrtęciowanie, hydroborowanie/utlenianie, regioselektywność aromatycznej substytucji elektrofilowej, regioselektywne alkilowanie ketonów, regioselektywna addycja nukleofili do α,β-nienasyconych związków karbonylowych, regioselektywna addycja nukleofili do epoksydów, regioselektywne utlenianie ketonów do estrów - Reakcja Baeyera-Villigera.

Wybrane syntezy organiczne: podsumowanie omówionej wiedzy z zakresu retrosyntezy na przykładach wybranych wieloetapowych syntez związków aktywnych; przedstawienie praktycznego zastosowania zaprezentowanych metod syntetycznych.

Ćwiczenia

Zajęcia te są poświęcone rozwiązywaniu problemów z zakresu syntezy organicznej z wykorzystaniem zasad analizy retrosyntetycznej przedstawionych na wykładzie. Podstawą zajęć będzie poszukiwanie odpowiednich dróg syntetycznych w celu zaprojektowania kilkuetapowych syntez produktów docelowych.

Literatura:

1. T.W.G. Solomons, C.B. Fryhle, Organic Chemistry, 7th Ed., J. Wiley, New York, 2000.

2. J. Clayden, N. Greeves, S. Warren, P. Wothers, Organic Chemistry, Oxford University Press, Oxford, 2001.

3. J. Skarżewski, Wprowadzenie do syntezy organicznej, PWN, 1999.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład – zaliczenie pisemne na ocenę – W1, W2, U1, U2

Ćwiczenia – przygotowanie projektu na ocenę – W1, W2, U1, U2, K1, K2, K3

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agata Pacuła-Miszewska
Prowadzący grup: Marek Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Krzemiński
Prowadzący grup: Marek Krzemiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)