Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-CTZ-Bio |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z: Podstaw Chemii Analitycznej Chemii Organicznej Analizy Instrumentalnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach - 15 godz. - udział w ćwiczeniach - 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do ćwiczeń - 30 godz. - przygotowanie do kolokwiów - 15 godz. - konsultacje - 10 godz. Łącznie: 100 godz. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: definiuje podstawowe klasy związków chemicznych występujących w komórkach organizmów żywych W2: zna budowę chemiczną, właściwości i przemiany podstawowych klas związków chemicznych występujących w komórce W3: zna metody stosowane w analizie jakościowej i ilościowej białek, węglowodanów i lipidów W4: wyjaśnia mechanizm katalizy enzymatycznej W5: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy K_W01, K_W04, K_W13, K_W30 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi zastosować poznane metody do analizy jakościowej i ilościowej składników chemicznych komórki U2: potrafi posługiwać się aparaturą stosowaną do wykonania poszczególnych ćwiczeń U3: potrafi sporządzić dokumentację wyników wykonanych analiz i je zinterpretować K_U05, K_U06, K_U10 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki K2: jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania, jest systematyczny K3: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności K4: jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych K5: potrafi pracować w zespole K_K01, K_K03, K_K05, K_K08, K_K09, K_K10 |
Metody dydaktyczne: | Wykład z prezentacjami multimedialnymi Laboratorium - samodzielna praca eksperymentalna pod kierunkiem opiekuna Konwersatorium - samodzielne przygotowanie referatu (prezentacja power point) na zadany temat |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia: - wykład 15 godz. - laboratorium/konwersatorium - 30 godz. – przewidziano 6 ćwiczeń laboratoryjnych oraz 2 konwersatoria służące rozszerzeniu wiedzy praktycznej. Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy na temat molekularnych podstaw życia czyli poznanie procesów życiowych na poziomie cząsteczek chemicznych |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu: Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą budowy, właściwości, funkcji i przemian związków organicznych występujących w komórkach organizmów żywych a mianowicie białek, węglowodanów i tłuszczowców. Przewidziano 15 godzin wykładu. Tematyka wykładów: Komórkowa budowa organizmów, porównanie komórki roślinnej i zwierzęcej. Białka - budowa i funkcja. Enzymy - budowa, klasy enzymów, mechanizm katalizy enzymatycznej, kinetyka reakcji enzymatycznych. Kwasy nukleinowe - budowa, rodzaje i biosynteza białka. Węglowodany - budowa, podział i funkcja. Lipidy - podział, budowa, funkcja i degradacja kwasów tłuszczowych. Wprowadzenie do metabolizmu; związki wysokoenergetyczne. Utlenianie biologiczne - glikoliza, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy. Treści programowe laboratorium: Ćwiczenia laboratoryjne mają na celu zapoznanie studentów z metodami jakościowego i ilościowego oznaczania podstawowych klas związków organicznych występujących w komórce tj. białek, cukrów i lipidów. Przewidziano 6 ćwiczeń laboratoryjnych: 1. aminokwasy i białka - chromatografia podziałowa aminokwasów, reakcje wytrącania i denaturacji białek, metoda ilościowego oznaczania białka. 2. Lipidy - otrzymywanie mydła, próba Kreisa na jełczenie aldehydowe, reakcja Hubla odróżniająca tłuszcze nasycone i nienasycone, chromatografia cienkowarstwowa (TLC) lipidów. 3. Kinetyka reakcji enzymatycznych - wyznaczanie optimum pH dla reakcji katalizowanej przez kwaśną fosfatazę z ziemniaka. 4. Wpływ jonów magnezowych na aktywność difosfatazy z bielma kukurydzy. 5. Cukrowce - analiza jakościowa. 6. Ilościowe oznaczanie glukozy z kwasem 3,5 dinitrosalicylowym (DNS). Treści programowe konwersatorium: Zaplanowano 2 konwersatoria (referaty przygotowane przez studentów), które mają na celu pogłębienie wiedzy zdobytej na wykładach i podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Tematyka konwersatoriów: Wykorzystanie enzymów w przemyśle spożywczym - m.in. produkcja syropu glukozowo-fruktozowego ze skrobi kukurydzianej (izomeraza glukozowa), produkcja mleka bezlaktozowego (laktazy), Transglutaminaza jako "klej do mięsa", Klarowanie soków, win (pektynazy), produkcja serów podpuszczkowych (rennina). |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.J.M.Berg, J.L. Tymoczko, L. Stryer - "Biochemia" 2. P. Karlson - "Zarys Biochemii" 3. L. Kłyszejko -Stefanowicz - "Ćwiczenia z Biochemii" 4. J.Gniot-Szulżycka, A.Leźnicki, M.Komoszyński, S.Kowalczyk, B.Wojczuk -"Materiały do ćwiczeń z biochemii. Kurs podstawowy" Literatura uzupełniająca: 1. J.Coolman, K-H.Rohm - Biochemia. Ilustrowany przewodnik" |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykład - K_W01, K_W13, K_W23 laboratorium - K_W01, K_04, K_W13, K_W23 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny w formie testowo-opisowej Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus - 81-90%, bardzo dobry - 91-100%. W przypadku egzaminu przeprowadzonego w formie zdalnej - egzamin pisemny w formie testu. Wymagany próg na ocenę dostateczną - 60-68%, dostateczny plus - 69-78%, dobry - 79-88%, dobry plus - 89-95%, bardzo dobry 96-100% Godziny wykładów: 7x2godz plus 1x1godz. (8 spotkań); obecność obowiązkowa na 6 wykładach. W przypadku nieobecności na więcej niż 2 wykładach obowiązuje ich opis w formie sprawozdania dostarczonego po zakończeniu wykładów do osoby prowadzącej wykład. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie wyników pisemnego kolokwium zaliczeniowego, ocen z referatów wygłoszonych na konwersatoriach oraz teoretycznego przygotowania do zajęć (wejściówki). Wymagany próg na ocenę dostateczną - 51-60%, dostateczny plus - 61-70%, dobry - 71-80%, dobry plus - 81-90%, bardzo dobry - 91-100%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Wojczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Hetmann, Barbara Wojczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Wojczuk | |
Prowadzący grup: | Anna Hetmann, Barbara Wojczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.