Analiza instrumentalna kosmetyków
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-ChK-AIK |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza instrumentalna kosmetyków |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty z polskim językiem wykładowym Studia stacjonarne I stopnia - kierunek: Chemia kosmetyczna - semestr 4 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej i analitycznej. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (125 godz.): - udział w wykładach - 30 - udział w laboratoriach - 60 - udział w konsultacjach – 35 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (100 godz.): - przygotowanie do wykładów - 30 - przygotowanie do kolokwiów na laboratorium - 40 - przygotowanie raportów na laboratorium - 30 Suma: 225 h (9 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna podstawowe prawa i nazewnictwo chemiczne (K_W01) W2: zna podstawy algebry liniowej, analizy matematycznej i statystyki niezbędne do opisu oraz modelowania zjawisk chemicznych ( K_W02) W3: zna i rozumie podstawy teoretyczne różnych metod analitycznych i ich wykorzystanie w interpretacji wyników pomiarowych ( K_W01) W4: zna podstawowe pakiety oprogramowania użytkowego do analizy i opracowania danych (K_W04) W5: zna teoretyczne i praktyczne aspekty wykonania jakościowej i ilościowej analizy metodami klasycznymi i instrumentalnymi oraz zasady działania aparatury (K_W01, K_W09) W6: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące niebezpiecznych substancji i ich przechowywania oraz oznakowania (K_W18) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii ogólnej (K_U01) U2: posiada umiejętność opisu i modelowania zjawisk chemicznych oraz stosuje wybrane procedury numeryczne w obliczeniach chemicznych (K_U02) U3: posiada umiejętności wykonywania pomiarów z wykorzystaniem aparatury pomiarowej oraz potrafi opracować wyniki pomiarów poszczególnych metod instrumentalnych (K_U03) U4: potrafi wykonać analizy ilościowe i jakościowe z zastosowaniem metod instrumentalnych na podstawie procedur analitycznych oraz przygotować raporty z analizy (K_U03, K_U02) U5: potrafi odpowiednio zachować się w razie różnego typu zagrożeń, np.: pożaru, kontaktu z odczynnikami chemicznymi (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki (K_K01) K2: Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny (K_K03) K3: Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia (K_K05) K4: Wytrwałość i konsekwencja: Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami (K_K06) K5: Potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej (K_K07) K6: Profesjonalizm i etyka: Zna i przestrzega zasady i normy obowiązujące chemika, w tym normy etyczne; rozumie społeczną rolę zawodu; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób (K_K08) K7: Praca zespołowa: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów (K_K07) |
Metody dydaktyczne: | Metody podające: Wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i elementów dyskusji. Metody praktyczne: metoda laboratoryjna - ćwiczenia laboratoryjne. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy o współczesnych metodach analizy instrumentalnej. Student poznaje metody spektroskopowe, elektrochemiczne i chromatograficzne w zastosowaniach do analizy substancji czystych i mieszanin. Wiedza obejmuje: podstawy teoretyczne, aspekt jakościowy i ilościowy instrumentalnych metod analitycznych oraz zasady działania aparatury. W ramach bloku student nabywa umiejętności przygotowania próbek analitycznych, zasad kalibracji i sprawdzania aparatury analitycznej, wykonania analiz, metod opracowania i analizy statystycznej wyników oraz przygotowania raportów analitycznych zgodnie z zasadami dobrej praktyki laboratoryjnej. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje: Metody kalibracji w analizie instrumentalnej. Ocena jakości i walidacja oznaczania analitów w różnych matrycach. Metody elektrochemiczne, wstęp, potencjometria, elektrody jonoselektywne, sensory oparte o działanie tranzystora polowego, konduktometria, Metody spektroskopowe, wstęp, spektrofotometry jednowiązkowe i dwuwiązkowe, budowa, spektrofotometria , spektroskopia IR, NMR w analizie, spektroskopia emisyjna, fluorescencja, atomowa. spektroskopia absorpcyjna i emisyjna, metoda indukcyjne sprzężonej plazmy. Wstęp do metod chromatograficznych, chromatografia gazowa. Laboratorium: W trakcie zajęć laboratoryjnych student wykonuje następujące oznaczenia: Konduktometryczne oznaczania kwasu acetylosalicylowego w aspirynie. Potencjometryczne oznaczanie bromków i jodków w roztworach wodnych przy użyciu elekrod jonoselektywnych. Potencjometryczne oznaczanie stężenia kwasów chlorowodorowego i octowego obok siebie. Wprowadzenie do metod spektroskopowych; wyznaczanie parametrów pasma absorpcyjnego i molowego współczynnika absorpcji. Miareczkowanie spektrofotometryczne jonów Fe2+ roztworem EDTA. Wprowadzenie do technik pomiarowych spektrofotometrii IR. Oznaczanie jonów sodowych, potasowych i wapniowych metodą fotometrii płomieniowej. Oznaczanie metali (Zn, Cu) metodą absorpcyjnej spektroskopii atomowej. Podstawy chromatografii gazowej - wyznaczanie czasów retencji alkoholi alifatycznych oraz krzywej kalibracyjnej, analiza ilościowa mieszaniny węglowodorów. |
Literatura: |
Literatura zalecana: 1) W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, Warszawa 1996. 2) A. Cygański, Metody elektroanalityczne, WNT, Warszawa 1995. 3)A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, WNT, Warszawa 1993. 4) E. Szłyk, P. Piszczek, Pracownia Analizy Instrumentalnej. Ćwiczenia laboratoryjne. Cz. I. Wydawnictwo UMK, Toruń 2004 5) Z. Kęcki, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN Warszawa, 1998r. 6) D.C. Harris Quantitative Chemical Analysis, W.H. Freeman and Co. N.Y. 8th Ed. 2010. Wykaz literatury uzupełniającej: 1) D. A. Skoog, D. M. West, F.J. Holler, S. R. Crouch, Podstawy Chemii Analitycznej. Tom. 1 i 2. WN. PWN Warszawa 2007. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: wykład - W1, W2, W3, W5 laboratorium: W1 -...- U3 Wykład: egzamin pisemny 3 h, pytania otwarte podzielone według stopnia trudności. Kryteria: Na ocenę dostateczną: min. 50 % punktów egzaminu. Student zna podstawowe treści przedmiotu przedstawione na wykładzie. Na ocenę dostateczny plus 61-65% pkt. Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metody analitycznej i zasady działania aparatury analitycznej. Na ocenę dobrą: 66-75% Zna treści i rozumie zależności pomiędzy jakością analizy i zasadami teoretycznymi oraz potrafi rozwiązać problemy analityczne Na ocenę dobry plus 76-80% Zna treści i rozumie zależności pomiędzy różnymi metodami analitycznymi , stosuje wiedzę do rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych w analizie chemicznej. Na ocenę bardzo dobry powyżej 80% Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie pod czas pracy w bibliotece. wymagany próg: na ocenę dostateczną -50 %; dostateczny plus - 61 %; dobry- 66 %; dobry plus 76 %; bardzo dobry powyżej 80%. Laboratorium: testy pisemne 10 min przed każdymi zajęciami oceniane w skali 0-5, wykonanie i zaliczenie 10 ćwiczeń na podstawie sporządzonego raportu z ćwiczeń i ocenianego w skali 0-5 pkt. wymagany próg: na ocenę dostateczną -50 %; dostateczny plus - 61 %; dobry- 66 %; dobry plus 76 %; bardzo dobry powyżej 80% sumy punktów za testy i opisy ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje się |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Szczęsny | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barwiołek, Liliana Dobrzańska, Piotr Gauden, Leszek Pazderski, Piotr Piszczek, Robert Szczęsny, Grzegorz Trykowski, Grzegorz Wrzeszcz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Szczęsny | |
Prowadzący grup: | Leszek Pazderski, Piotr Piszczek, Myroslav Sprynskyy, Robert Szczęsny, Adrian Topolski, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Szczęsny | |
Prowadzący grup: | Leszek Pazderski, Piotr Piszczek, Myroslav Sprynskyy, Robert Szczęsny, Adrian Topolski, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Szczęsny | |
Prowadzący grup: | Marzanna Kurzawa, Tadeusz Muzioł, Leszek Pazderski, Piotr Piszczek, Myroslav Sprynskyy, Robert Szczęsny, Grzegorz Trykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.