Chemia organiczna - poziom podstawowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-ChK-COp |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia organiczna - poziom podstawowy |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Studia stacjonarne I stopnia - kierunek: Chemia kosmetyczna - semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, analitycznej i organicznej na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 30h wykład, 45h laboratorium, 15h ćwiczenia, 10h konsultacje (100 godzin kontaktowych) 2. 70h praca indywidualna, 3. 30h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania, 4. całkowity czas nakładu pracy studenta to 200h. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawy chemii ogólnej, fizycznej, organicznej i analitycznej – K_W01, W2: Zna rolę eksperymentu i symulacji komputerowych w procesach chemicznych – K_W03, W3: Zna podstawowe metody syntezy organicznej stosowane w syntezie surowców kosmetycznych – K_W06. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Posługuje się pojęciami z zakresu chemii ogólnej, fizycznej, organicznej i analitycznej – K_U01. U2: Posiada umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych wielkości chemicznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentów chemicznych – K_U03 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki –K_K01. K2: Sumienność i dokładność: jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny –K_K03, K3: Dążenie do rozwoju: jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia–K_K05, K4: Wytrwałość i konsekwencja: pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami –K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Laboratorium: Ćwiczenia laboratoryjne zakończone sporządzeniem opracowań. Ćwiczenia: Rozwiązywanie problemów dotyczących zagadnień poruszanych na wykładzie. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu chemii organicznej. W trakcie zajęć omawiane są podstawowe klasy związków organicznych i ich reaktywność, zasady nomenklatury związków organicznych, typy wiązań, rodzaje izomerii, oraz podstawowe metody oczyszczania i analizy związków organicznych. |
Pełny opis: |
Wykład: Wykład omawia zagadnienia dotyczące historycznego rozwoju chemii organicznej, podziału związków organicznych w oparciu o charakterystyczne grupy funkcyjne, formy zapisu struktur związków organicznych, nomenklaturę zwyczajową i systematyczną. Prezentuje budowę wiązań chemicznych w związkach organicznych, strukturę, rodzaje hybrydyzacji, klasyfikacje wiązań, budowę przestrzenną cząsteczek i typy reakcji organicznych. Omawia rodzaje izomerii związków organicznych z podziałem na izomerię konstytucyjną: łańcuchową, położenia podstawnika, grup funkcyjnych, i stereoizomerię: konformacyjną, geometryczną i optyczną. Prezentuje reguły CIP. Systematyzuje i omawia główne grupy związków organicznych takich jak alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, dieny, związki aromatyczne, halogenki alkilowe, alkohole, etery, aldehydy, ketony, kwasy karboksylowe i ich pochodne, aminy oraz związki heterocykliczne. Dla każdej z grup związków prezentuje występowanie w przyrodzie, nomenklaturę, metody syntezy, reakcje charakterystyczne, podstawowe mechanizmy reakcji (odpowiednio dla danej grupy związków reakcje substytucji wolnorodnikowej, nukleofilowej, elektrofilowej, eliminacji lub addycji). Laboratorium: W ramach laboratorium student zapoznaje się z podstawowymi technikami laboratoryjnymi z zakresu izolacji, oczyszczania oraz syntezy organicznej. W trakcie kursu poznawane są praktyczne aspekty podstawowych przemian z zakresu chemii organicznej: substytucji nukleofilowej SN1 i SN2, reakcji eliminacji oraz podstawienia w pierścieniu aromatycznym. Ćwiczenia: Ćwiczenia obejmują zagadnienia dotyczące formy zapisu struktur związków organicznych, nomenklatury, rodzajów hybrydyzacji, klasyfikacji wiązań, rodzajów izomerii związków organicznych, podstawowych reakcji i mechanizmów omawianych na wykładzie. Prowadzone są w formie rozwiązywania zadanych problemów. |
Literatura: |
1. P. Mastalerz, Chemia organiczna, PWN, Wrocław, 2016 2. R. Boyd, R. Morrison, Chemia organiczna, PWN, Wrocław , 2012 3. H. Hart, L. Craine, D. Hart, Chemia organiczna, krótki kurs, PZWL, Warszawa, 2009 4. J. McMurry, Chemia organiczna, PWN, Warszawa, Tom.1-5, 2021-2022 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny – W1, W3, U1, K1, K3, K4 Laboratorium: zaliczenie na podstawie wykonanych ćwiczeń laboratoryjnych i opracowań, trzy kolokwia w trakcie semestru – W1, W2, W3, U1,U2, ocena ciągła studenta w czasie zajęć - K1-K4. Ćwiczenia: dwa pisemne kolokwia - W1, W3, U1, K1, K3, K4 Zagadnienia egzaminacyjne: 1. Hybrydyzacja, typy wiązań, wolne rodniki, karbokationy i karboaniony. 2. Nazewnictwo związków organicznych. 3. Budowa, synteza, reakcje i zastosowanie węglowodorów (alkany, cykloalkany, alkeny, alkiny, dieny). 4. Konformacje alkanów i cykloalkanów. 5. Pojęcie aromatyczności, węglowodory aromatyczne. Reakcje podstawienia elektrofilowego benzenu i pochodnych, wpływ skierowujący podstawników. 6. Halogenowe i tlenowe pochodne węglowodorów. Otrzymywanie i reakcje halogenków, alkoholi, fenoli, ketonów, aldehydów, kwasów karboksylowych i ich pochodnych. 7. Stereochemia związków organicznych (chiralność, enancjomery, związki mezo, nadmiar enancjomeryczny) 8. Związki azotu: aminy i pochodne amin otrzymywanie i reakcje. 9. Podstawowe związki heterocykliczne. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR LAB
CZ LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Bosiak, Jacek Ścianowski | |
Prowadzący grup: | Anna Kmieciak, Magdalena Obieziurska-Fabisiak, Agata Pacuła-Miszewska, Jacek Ścianowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT WYK
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Bosiak, Jacek Ścianowski | |
Prowadzący grup: | Anna Kmieciak, Marek Krzemiński, Kinga Mylkie, Jacek Ścianowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Bosiak, Jacek Ścianowski | |
Prowadzący grup: | Marek Krzemiński, Agata Pacuła-Miszewska, Jacek Ścianowski, Andrzej Wolan | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.