Kompozycje zapachowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-ChK-KZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kompozycje zapachowe |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Studia stacjonarne I stopnia - kierunek: Chemia kosmetyczna - semestr 6 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | podstawowe wiadomości z chemii organicznej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: - udział w wykładach – 15 h - udział w laboratoriach – 30 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: - przygotowanie do pracowni – 20 h - przygotowanie do kolokwiów – 30 h - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim – 5 h Łącznie: 100h/25h = 4 punkty ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | K_W07 posiada wiedzę na temat reakcji związków organicznych i grup funkcyjnych oraz mechanizmów reakcji K_W09 zna podstawowe grupy surowców kosmetycznych oraz metody ich pozyskiwania K_W12 zna podstawowe metody syntezy organicznej stosowane w syntezie surowców kosmetycznych K_W17 zna podstawowe formy kosmetyczne i zasady komponowania preparatów kosmetycznych K_W21 zna chemizm procesów odpowiadających za odczuwanie powonienia oraz podstawowe pojęcia z zakresu perfumerii i tworzenia kompozycji perfumeryjnych |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K_UO1 Absolwent posługuje się umiejętnościami z zakresu chemii ogólnej oraz potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym K_U07 rozpoznaje grupy funkcyjne związków organicznych i prowadzi eksperymenty z zakresu chemii organicznej K_U09 Umie scharakteryzować surowce kosmetyczne i pozyskać je ze źródeł naturalnych oraz powiązać ich strukturę z działaniami kosmetycznymi K_U12 umie zsyntezować wybrane surowce kosmetyczne na drodze syntezy organiczneh K_U17 umie uzyskać wybraną formę kosmetyku, stworzyć prostą kompozycję zapachową i zaprojektować prosty kosmetyk K_U21 potrafi dobrać barwę i zapach formy kosmetycznej oraz potrafi zastosować olejki eteryczne w aromaterapii K_U23 krytycznie ocenia informacje z zakresu najnowszych osiągnięć chemii kosmetycznej dostępne w masowych mediach K_U25 potrafi zarejestrować się na różne rodzaje zajęć dydaktycznych oraz korzystać z elektronicznych baz danych K_U26 umie posługiwać się językiem obcym nowożytnym na poziomie ,sredniozaawansowanycm (B2) w życiu codziennym, podczas nauki oraz w przygotowywaniu pracy dyplomowej. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K_K01 Analityczne myślenia: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrega zależności i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki K_K02 Kreatywność: Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań K_K03 Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegół; jest systematyczny K_K04 Komunikatywność: Skutecznie przekazuje innym osiągnięcia wiedzy o kosmetykach w zrozumiały sposób; dostosowuje poziom i formę prezentacji do potrzeb i możliwości odbiorcy K_K05 Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych, zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia K_K06 Wytrwałość i konsekwencja: Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami K_K07 Samodzielność: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasem trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej K_K08 Profesjonalizm i etyka: Zna i postrzega zasady i normy obowiązujące chemika, w tym normy etyczne; rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej, dbałości o zdrowie i środowisko naturalne w działaniach własnych i innych osób K_K09 Praca zespołowa: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dązy do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów. |
Metody dydaktyczne: | Wykład z użyciem środków multimedialnych i pokazem |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia dotyczące związków zapachowych i perfumerii. Zasady tworzenia kompozycji perfumeryjnych. Wykorzystanie naturalnych produktów roślinnych i zwierzęcych w kompozycjach perfumeryjnych. Reakcje zachodzące w kompozycjach perfumeryjnych. Zasady doboru perfum. Syntetyczne związki zapachowe i ich zastosowanie w perfumowaniu produktów przemysłowych. |
Pełny opis: |
Historia kompozycji zapachowych. Odniesienia do literatury pięknej. Zmysł węchu. Grupy osmoforowe. Człowiek a inne ssaki. Próg wyczuwalności substancji zapachowych. Próby klasyfikacji związków zapachowych. Surowce roślinne jako źródła pozyskiwania olejków eterycznych. Olejki eteryczne. Zastosowanie w kompozycjach perfumeryjnych i aromaterapii. Metody wyodrębniania olejków eterycznych. Żywice stosowane w perfumerii. Surowce zwierzęce stosowane w perfumerii. Ambra, cywet, piżmo. Syntezy związków zapachowych o nucie piżmowej. Woda Królowej Węgier, woda kolońska Napoleona i woda kolońska Fariny. Słynne perfumy. Najdroższe perfumy dla pań i panów. Nuty zapachowe. Kompozycja perfum - słynni perfumiarze. Aktualne podejście do komponowania perfum. Syntetyczne mieszaniny imitujące zapachy naturalne. Udział nut zapachowych w kompozycjach perfumeryjnych w produktach kosmetycznych. Fiksatory perfum. Reakcje chemiczne zachodzące w kompozycjach perfumeryjnych (kondensacje, tworzenie acetali). Wpływ temperatury na trwałość kompozycji perfumeryjnych. Związki siarkowe o znaczeniu perfumeryjnym. Wpływ izomerii optycznej na zapach związków chemicznych. Syntezy związków zapachowych o różnym charakterze. Wyprawa do perfumerii. |
Literatura: |
1. Podstawy perfumerii W.S. Brud, I. Konopacka-Brud, Łódź 2009, Oficyna Wydawnicza M-A 2. Perfumy, B. Hoffmann, Wydawnictwo ,,Impups" Kraków 2013 3. Ziołowy Zakątek. Kosmetyki, które zrobisz w domu. Klaudyna Hebda, Wydawnictwo, Nasza Księgarnia Sp. z o. o. 2014 4. Perfumery, Practice and Princioles, R. R. Calkin, J. S. Jelinek. John Wiley&Sons, 1994 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin testowy Oceny zgodnie ze skalą obowiązyjącą na Wydziale Chemii UMK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kmieciak, Alina Sionkowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Bosiak, Anna Kmieciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kmieciak, Alina Sionkowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Bosiak, Anna Kmieciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Kmieciak, Alina Sionkowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.