Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-S1-O-FIZ
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizyka
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 2
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 6.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z zakresu fizyki na poziomie szkoły średniej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 75 godz.

- udział w wykładach: 30 godz.

- udział w ćwiczeniach: 15 godz.

- udział w laboratorium: 30 godz.

Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 50 godz.

- przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, sporządzanie raportów: 25 h

- przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 25 h

Łącznie 125 godzin/25h = 5 pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

W1: posiada znajomość podstawowych terminów, pojęć, zasad i praw fizyki i ich uniwersalnego charakteru w stopniu wystarczającym do dalszej edukacji - K_W09;

W2: zna stany skupienia materii, zasady termodynamiki - K_W08;

W3: zna rolę eksperymentu w fizyce i metody szacowania błędów eksperymentalnych - K_W04;

W4: zna zasady algebry liniowej, analizy matematycznej i statystyki niezbędne do opisu zjawisk fizycznych - K_W03;


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: potrafi stosować metody algebry liniowej i analizy matematycznej w wybranych zagadnieniach fizyki - K_U03;

U2: rozróżnia stany skupienia materii oraz umie zdefiniować i opisać procesy fizykochemiczne - K_U08;

U3: potrafi zaprojektować proste eksperymenty fizyczne, analizować ich wyniki, i wyjaśnić zjawiska fizyczne zachodzące w otaczającym go świecie oraz rozwiązać podstawowe problemy w oparciu o prawa fizyki - K_U09;

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01;


K2: Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania, dba o szczegół, jest systematyczny - K_K03;

K3: Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - K_K05;

K4: Praca zespołowa: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów - K_K09;


Metody dydaktyczne:

Wykład: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.


Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa; ćwiczenie treści omawianych na wykładzie.


Laboratorium: klasyczna metoda problemowa, metoda laboratoryjna i metoda obserwacji; eksperymenty wykonywane w dwuosobowych zespołach; student przygotowuje się do danego ćwiczenia samodzielnie w oparciu o dostępną instrukcję oraz zalecaną literaturę, a następnie przygotowuje sprawozdanie zawierające wyniki, obliczenia, dyskusję błędów i wnioski.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- laboratoryjna
- obserwacji

Skrócony opis:

Wiedza fizyczna ma fundamentalne znaczenie we wszystkich naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest usystematyzowanie tej wiedzy, z którą studenci zetknęli się na wcześniejszych etapach kształcenia, a także istotne jej rozszerzenie.

Problemy zaprezentowane na zajęciach pozwolą zapoznać się z podstawowymi oddziaływaniami występującymi w przyrodzie oraz prawami rządzącymi zjawiskami fizycznymi. Pokażemy, że wiele zjawisk, które możemy obserwować wokół nas, ma stosunkowo proste wyjaśnienie fizyczne, a zrozumienie ich istoty może dawać dużą osobistą satysfakcję.

Będziemy zwracać uwagę studentów na to, że wiele technik pomiarowych wykorzystywanych obecnie rutynowo w różnych działach chemii ma swoje źródło w badaniach podstawowych z fizyki.

Omawiając kolejne problemy fizyczne pokażemy znaczenie matematyki w opisie zjawisk fizycznych, w tym narzędzi takich jak rachunek różniczkowy czy całkowy, który studenci poznają na zajęciach z matematyki.

Pełny opis:

Wiedza fizyczna ma fundamentalne znaczenie we wszystkich naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest usystematyzowanie tej wiedzy, z którą studenci zetknęli się na wcześniejszych etapach kształcenia, a także istotne jej rozszerzenie.

Problemy zaprezentowane na zajęciach pozwolą zapoznać się z podstawowymi oddziaływaniami występującymi w przyrodzie oraz prawami rządzącymi zjawiskami fizycznymi. Pokażemy, że wiele zjawisk, które możemy obserwować wokół nas, ma stosunkowo proste wyjaśnienie fizyczne, a zrozumienie ich istoty może dawać dużą osobistą satysfakcję.

Będziemy zwracać uwagę studentów na to, że wiele technik pomiarowych wykorzystywanych obecnie rutynowo w różnych działach chemii ma swoje źródło w badaniach podstawowych z fizyki.

Omawiając kolejne problemy fizyczne pokażemy znaczenie matematyki w opisie zjawisk fizycznych, w tym narzędzi takich jak rachunek różniczkowy czy całkowy, który studenci poznają na zajęciach z matematyki. Będziemy zwracać uwagę na to, jak abstrakcyjne modele matematyczne można powiązać z rzeczywistymi procesami fizycznymi.

Program wykładu:

1. Elementy rachunku wektorowego, iloczyny skalarny i wektorowy.

2. Układy współrzędnych (kartezjański, cylindryczny, sferyczny), symetria a wybór układu współrzędnych.

3. Jednostki układu SI oraz jednostki tradycyjne (np. używane w spektroskopii czy astronomii), rozpiętość wartości różnych wielkości.

4. Opis ruchu postępowego i obrotowego punktu materialnego.

5. Zasady dynamiki Newtona, pęd, moment pędu, siła harmoniczna, siły tarcia, siła grawitacyjna, zasady zachowania pędu i momentu pędu.

6. Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia, siła Coriolisa.

7. Praca, energia, energia potencjalna (w polu grawitacyjnym, sprężystości), zasada zachowania energii, maszyny proste.

8. Statyka i dynamika płynów.

9. Kinetyczna teoria gazów i elementy termodynamiki.

10. Elektryczność i magnetyzm.

11. Fale: równanie falowe, interferencja fal, efekt Dopplera.

12. Zjawiska i eksperymenty świadczące o dualiźmie korpuskularno-falowym.

13. Fale elektromagnetyczne.

14. Optyka falowa i geometryczna.

Ćwiczenia rachunkowe będą ściśle skorelowane z wykładem. Zadania rozwiązywane na ćwiczeniach będą ilustrowały treści z wykładu, ćwiczone będzie wykorzystanie matematyki do rozwiązywania problemów fizycznych. Jednocześnie będziemy zwracać uwagę na to, że nie każde rozwiązanie pojawiające się w modelu matematycznym ma sens fizyczny i aspekt ten powinien być zawsze rozważany.

Na zajęciach laboratoryjnych przeprowadzane będą eksperymenty fizyczne, które, podobnie jak ćwiczenia, będą ilustrowały zagadnienia dyskutowane na wykładzie. Studenci będą musieli samodzielnie przeprowadzić wszystkie pomiary a ich wyniki opracować i znaleźć interesujące nas wielkości fizyczne. Duży nacisk będzie położony na dochowanie staranności przeprowadzenia eksperymentu, kontrolę i ograniczenie czynników, które mogę zaburzać pomiar, oraz analizę pojawiających się błędów pomiarowych.

Proponowane ćwiczenia laboratoryjne będą obejmowały następujące tematy:

- zajęcia wstępne: sposób przeprowadzania pomiarów i rachunek błędów

- prawo Archimedesa - wyznaczanie gęstości

- wahadło matematyczne i fizyczne - wyznaczanie stałej grawitacji

- równia pochyła: siły tarcia i grawitacja

- prawo Hooka

- przewodnictwo cieplne izolatorów

- elektryczność: prawo Ohma, prawa Kirchhoffa

- optyka: dyfrakcja i interferencja

Literatura:

1. S. J. Ling, J. Sanny, W. Moebs i inni, Fizyka dla szkół wyższych tom I-III, Katalyst Education, OpenStax Polska

(https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-polska);

2. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN;

3. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom I-II, PWN;

4. H. Szydłowski, Pracownia fizyczna, PWN;

5. T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN;

6. M. S. Cedrik i inni, Zbiór zadań z fizyki, PWN;

7. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT;

8. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN;

Metody i kryteria oceniania:

Wykład: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego - W1, W2, W3, W4, K3

Ćwiczenia: pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych - U1, U2, K1, K3

Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie przygotowanych raportów zawierających opis przeprowadzonego zadania i opracowanie wyników pomiarów - U3, K1, K2, K3, K4

Kryteria oceniania:

0-50% - ndst (2)

50-60% - dst (3)

61-65% - dst plus (3+)

66-75% - db (4)

76-80% - db plus (4+)

81-100% - bdb (5)

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Derkowska-Zielińska, Dariusz Dziczek
Prowadzący grup: Mirosław Bylicki, Alicja Chruścińska, Robert Czaplicki, Beata Derkowska-Zielińska, Andrzej Karbowski, Dorota Kowalska, Michał Makowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych.

Program wykładu:

1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki,

2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy

wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we

Wszechświecie.

3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego.

4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania

pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa.

5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii.

6. Statyka i dynamika płynów.

7. Kinetyczna teoria gazów.

8. Elementy termodynamiki.

9. Elektryczność i magnetyzm.

10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie,

interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera,

elementy fizyki dźwięku.

11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i

Comptona.

12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne.

13. Optyka falowa.

14. Optyka geometryczna.

15. Optyka nieliniowa.

Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych.

Zakres materiału na ćwiczeniach:

1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu.

2. Ruch harmoniczny.

3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów.

4. Ciecze.

5. Termodynamika.

6. Fale akustyczne.

7. Elementy optyki.

Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych.

Literatura:

Literatura:

1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN

2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN

3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN,

4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych

i technicznych, tom I i II, PWN.

5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z

fizyki, PWN

6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN,

7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN

8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01.

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01.

Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną.

Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób:

[91%-100%] – bardzo dobra

[81%, 90%] – dobra plus

[71%, 80%] – dobra

[61%, 70%] – dostateczna plus

[51%, 60%] – dostateczna

[0, 50%] – niedostateczna

Ćwiczenia:

Kryteria oceniania:

1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt

2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt

3. Sprawdzian końcowy 25 pkt

>40 pkt bdb (5.0)

od 36 pkt db + (4.5)

od 31 pkt db (4.0)

od 26 pkt dst + (3.5)

od 20 pkt dst (3.0)

< 20 pkt ndst (2.0)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak
Prowadzący grup: Mirosław Jabłoński, Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych.

Program wykładu:

1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki,

2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy

wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we

Wszechświecie.

3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego.

4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania

pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa.

5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii.

6. Statyka i dynamika płynów.

7. Kinetyczna teoria gazów.

8. Elementy termodynamiki.

9. Elektryczność i magnetyzm.

10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie,

interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera,

elementy fizyki dźwięku.

11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i

Comptona.

12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne.

13. Optyka falowa.

14. Optyka geometryczna.

15. Optyka nieliniowa.

Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych.

Zakres materiału na ćwiczeniach:

1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu.

2. Ruch harmoniczny.

3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów.

4. Ciecze.

5. Termodynamika.

6. Fale akustyczne.

7. Elementy optyki.

Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych.

Literatura:

Literatura:

1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN

2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN

3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN,

4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych

i technicznych, tom I i II, PWN.

5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z

fizyki, PWN

6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN,

7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN

8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01.

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01.

Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną.

Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób:

[91%-100%] – bardzo dobra

[81%, 90%] – dobra plus

[71%, 80%] – dobra

[61%, 70%] – dostateczna plus

[51%, 60%] – dostateczna

[0, 50%] – niedostateczna

Ćwiczenia:

Kryteria oceniania:

1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt

2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt

3. Sprawdzian końcowy 25 pkt

>40 pkt bdb (5.0)

od 36 pkt db + (4.5)

od 31 pkt db (4.0)

od 26 pkt dst + (3.5)

od 20 pkt dst (3.0)

< 20 pkt ndst (2.0)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak
Prowadzący grup: Mirosław Jabłoński, Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych.

Program wykładu:

1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki,

2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy

wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we

Wszechświecie.

3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego.

4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania

pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa.

5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii.

6. Statyka i dynamika płynów.

7. Kinetyczna teoria gazów.

8. Elementy termodynamiki.

9. Elektryczność i magnetyzm.

10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie,

interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera,

elementy fizyki dźwięku.

11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i

Comptona.

12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne.

13. Optyka falowa.

14. Optyka geometryczna.

15. Optyka nieliniowa.

Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych.

Zakres materiału na ćwiczeniach:

1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu.

2. Ruch harmoniczny.

3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów.

4. Ciecze.

5. Termodynamika.

6. Fale akustyczne.

7. Elementy optyki.

Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych.

Literatura:

Literatura:

1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN

2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN

3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN,

4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych

i technicznych, tom I i II, PWN.

5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z

fizyki, PWN

6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN,

7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN

8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01.

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01.

Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną.

Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób:

[91%-100%] – bardzo dobra

[81%, 90%] – dobra plus

[71%, 80%] – dobra

[61%, 70%] – dostateczna plus

[51%, 60%] – dostateczna

[0, 50%] – niedostateczna

Ćwiczenia:

Kryteria oceniania:

1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt

2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt

3. Sprawdzian końcowy 25 pkt

>40 pkt bdb (5.0)

od 36 pkt db + (4.5)

od 31 pkt db (4.0)

od 26 pkt dst + (3.5)

od 20 pkt dst (3.0)

< 20 pkt ndst (2.0)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak
Prowadzący grup: Mirosław Jabłoński, Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Pełny opis:

Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych.

Program wykładu:

1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki,

2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy

wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we

Wszechświecie.

3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego.

4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania

pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa.

5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii.

6. Statyka i dynamika płynów.

7. Kinetyczna teoria gazów.

8. Elementy termodynamiki.

9. Elektryczność i magnetyzm.

10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie,

interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera,

elementy fizyki dźwięku.

11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i

Comptona.

12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne.

13. Optyka falowa.

14. Optyka geometryczna.

15. Optyka nieliniowa.

Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych.

Zakres materiału na ćwiczeniach:

1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu.

2. Ruch harmoniczny.

3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów.

4. Ciecze.

5. Termodynamika.

6. Fale akustyczne.

7. Elementy optyki.

Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych.

Literatura:

Literatura:

1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN

2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN

3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN,

4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych

i technicznych, tom I i II, PWN.

5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z

fizyki, PWN

6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN,

7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN

8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000

Uwagi:

Kryteria oceniania:

Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01.

Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01.

Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną.

Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób:

[91%-100%] – bardzo dobra

[81%, 90%] – dobra plus

[71%, 80%] – dobra

[61%, 70%] – dostateczna plus

[51%, 60%] – dostateczna

[0, 50%] – niedostateczna

Ćwiczenia:

Kryteria oceniania:

1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt

2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt

3. Sprawdzian końcowy 25 pkt

>40 pkt bdb (5.0)

od 36 pkt db + (4.5)

od 31 pkt db (4.0)

od 26 pkt dst + (3.5)

od 20 pkt dst (3.0)

< 20 pkt ndst (2.0)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)