Fizyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-O-FIZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Fizyka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
LUB
6.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu fizyki na poziomie szkoły średniej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 75 godz. - udział w wykładach: 30 godz. - udział w ćwiczeniach: 15 godz. - udział w laboratorium: 30 godz. Czas poświęcony na indywidualną pracę studenta: 50 godz. - przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, sporządzanie raportów: 25 h - przygotowanie do kolokwiów i egzaminu: 25 h Łącznie 125 godzin/25h = 5 pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student W1: posiada znajomość podstawowych terminów, pojęć, zasad i praw fizyki i ich uniwersalnego charakteru w stopniu wystarczającym do dalszej edukacji - K_W09; W2: zna stany skupienia materii, zasady termodynamiki - K_W08; W3: zna rolę eksperymentu w fizyce i metody szacowania błędów eksperymentalnych - K_W04; W4: zna zasady algebry liniowej, analizy matematycznej i statystyki niezbędne do opisu zjawisk fizycznych - K_W03; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi stosować metody algebry liniowej i analizy matematycznej w wybranych zagadnieniach fizyki - K_U03; U2: rozróżnia stany skupienia materii oraz umie zdefiniować i opisać procesy fizykochemiczne - K_U08; U3: potrafi zaprojektować proste eksperymenty fizyczne, analizować ich wyniki, i wyjaśnić zjawiska fizyczne zachodzące w otaczającym go świecie oraz rozwiązać podstawowe problemy w oparciu o prawa fizyki - K_U09; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01; K2: Sumienność i dokładność: Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania, dba o szczegół, jest systematyczny - K_K03; K3: Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - K_K05; K4: Praca zespołowa: Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych; motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów - K_K09; |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych. Ćwiczenia: metoda ćwiczeniowa; ćwiczenie treści omawianych na wykładzie. Laboratorium: klasyczna metoda problemowa, metoda laboratoryjna i metoda obserwacji; eksperymenty wykonywane w dwuosobowych zespołach; student przygotowuje się do danego ćwiczenia samodzielnie w oparciu o dostępną instrukcję oraz zalecaną literaturę, a następnie przygotowuje sprawozdanie zawierające wyniki, obliczenia, dyskusję błędów i wnioski. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Wiedza fizyczna ma fundamentalne znaczenie we wszystkich naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest usystematyzowanie tej wiedzy, z którą studenci zetknęli się na wcześniejszych etapach kształcenia, a także istotne jej rozszerzenie. Problemy zaprezentowane na zajęciach pozwolą zapoznać się z podstawowymi oddziaływaniami występującymi w przyrodzie oraz prawami rządzącymi zjawiskami fizycznymi. Pokażemy, że wiele zjawisk, które możemy obserwować wokół nas, ma stosunkowo proste wyjaśnienie fizyczne, a zrozumienie ich istoty może dawać dużą osobistą satysfakcję. Będziemy zwracać uwagę studentów na to, że wiele technik pomiarowych wykorzystywanych obecnie rutynowo w różnych działach chemii ma swoje źródło w badaniach podstawowych z fizyki. Omawiając kolejne problemy fizyczne pokażemy znaczenie matematyki w opisie zjawisk fizycznych, w tym narzędzi takich jak rachunek różniczkowy czy całkowy, który studenci poznają na zajęciach z matematyki. |
Pełny opis: |
Wiedza fizyczna ma fundamentalne znaczenie we wszystkich naukach przyrodniczych. Celem zajęć jest usystematyzowanie tej wiedzy, z którą studenci zetknęli się na wcześniejszych etapach kształcenia, a także istotne jej rozszerzenie. Problemy zaprezentowane na zajęciach pozwolą zapoznać się z podstawowymi oddziaływaniami występującymi w przyrodzie oraz prawami rządzącymi zjawiskami fizycznymi. Pokażemy, że wiele zjawisk, które możemy obserwować wokół nas, ma stosunkowo proste wyjaśnienie fizyczne, a zrozumienie ich istoty może dawać dużą osobistą satysfakcję. Będziemy zwracać uwagę studentów na to, że wiele technik pomiarowych wykorzystywanych obecnie rutynowo w różnych działach chemii ma swoje źródło w badaniach podstawowych z fizyki. Omawiając kolejne problemy fizyczne pokażemy znaczenie matematyki w opisie zjawisk fizycznych, w tym narzędzi takich jak rachunek różniczkowy czy całkowy, który studenci poznają na zajęciach z matematyki. Będziemy zwracać uwagę na to, jak abstrakcyjne modele matematyczne można powiązać z rzeczywistymi procesami fizycznymi. Program wykładu: 1. Elementy rachunku wektorowego, iloczyny skalarny i wektorowy. 2. Układy współrzędnych (kartezjański, cylindryczny, sferyczny), symetria a wybór układu współrzędnych. 3. Jednostki układu SI oraz jednostki tradycyjne (np. używane w spektroskopii czy astronomii), rozpiętość wartości różnych wielkości. 4. Opis ruchu postępowego i obrotowego punktu materialnego. 5. Zasady dynamiki Newtona, pęd, moment pędu, siła harmoniczna, siły tarcia, siła grawitacyjna, zasady zachowania pędu i momentu pędu. 6. Inercjalne i nieinercjalne układy odniesienia, siła Coriolisa. 7. Praca, energia, energia potencjalna (w polu grawitacyjnym, sprężystości), zasada zachowania energii, maszyny proste. 8. Statyka i dynamika płynów. 9. Kinetyczna teoria gazów i elementy termodynamiki. 10. Elektryczność i magnetyzm. 11. Fale: równanie falowe, interferencja fal, efekt Dopplera. 12. Zjawiska i eksperymenty świadczące o dualiźmie korpuskularno-falowym. 13. Fale elektromagnetyczne. 14. Optyka falowa i geometryczna. Ćwiczenia rachunkowe będą ściśle skorelowane z wykładem. Zadania rozwiązywane na ćwiczeniach będą ilustrowały treści z wykładu, ćwiczone będzie wykorzystanie matematyki do rozwiązywania problemów fizycznych. Jednocześnie będziemy zwracać uwagę na to, że nie każde rozwiązanie pojawiające się w modelu matematycznym ma sens fizyczny i aspekt ten powinien być zawsze rozważany. Na zajęciach laboratoryjnych przeprowadzane będą eksperymenty fizyczne, które, podobnie jak ćwiczenia, będą ilustrowały zagadnienia dyskutowane na wykładzie. Studenci będą musieli samodzielnie przeprowadzić wszystkie pomiary a ich wyniki opracować i znaleźć interesujące nas wielkości fizyczne. Duży nacisk będzie położony na dochowanie staranności przeprowadzenia eksperymentu, kontrolę i ograniczenie czynników, które mogę zaburzać pomiar, oraz analizę pojawiających się błędów pomiarowych. Proponowane ćwiczenia laboratoryjne będą obejmowały następujące tematy: - zajęcia wstępne: sposób przeprowadzania pomiarów i rachunek błędów - prawo Archimedesa - wyznaczanie gęstości - wahadło matematyczne i fizyczne - wyznaczanie stałej grawitacji - równia pochyła: siły tarcia i grawitacja - prawo Hooka - przewodnictwo cieplne izolatorów - elektryczność: prawo Ohma, prawa Kirchhoffa - optyka: dyfrakcja i interferencja |
Literatura: |
1. S. J. Ling, J. Sanny, W. Moebs i inni, Fizyka dla szkół wyższych tom I-III, Katalyst Education, OpenStax Polska (https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-polska); 2. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN; 3. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom I-II, PWN; 4. H. Szydłowski, Pracownia fizyczna, PWN; 5. T. Dryński, Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki, PWN; 6. M. S. Cedrik i inni, Zbiór zadań z fizyki, PWN; 7. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT; 8. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN; |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: pozytywna ocena z egzaminu pisemnego - W1, W2, W3, W4, K3 Ćwiczenia: pozytywne oceny z kolokwiów pisemnych - U1, U2, K1, K3 Laboratorium: zaliczenie na podstawie poprawnie przygotowanych raportów zawierających opis przeprowadzonego zadania i opracowanie wyników pomiarów - U3, K1, K2, K3, K4 Kryteria oceniania: 0-50% - ndst (2) 50-60% - dst (3) 61-65% - dst plus (3+) 66-75% - db (4) 76-80% - db plus (4+) 81-100% - bdb (5) |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
LAB
CW
LAB
WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Derkowska-Zielińska, Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Mirosław Bylicki, Alicja Chruścińska, Robert Czaplicki, Beata Derkowska-Zielińska, Andrzej Karbowski, Dorota Kowalska, Michał Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: 1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki, 2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we Wszechświecie. 3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego. 4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa. 5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii. 6. Statyka i dynamika płynów. 7. Kinetyczna teoria gazów. 8. Elementy termodynamiki. 9. Elektryczność i magnetyzm. 10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie, interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera, elementy fizyki dźwięku. 11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i Comptona. 12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne. 13. Optyka falowa. 14. Optyka geometryczna. 15. Optyka nieliniowa. Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: 1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu. 2. Ruch harmoniczny. 3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów. 4. Ciecze. 5. Termodynamika. 6. Fale akustyczne. 7. Elementy optyki. Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN 2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN 3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN, 4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, tom I i II, PWN. 5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, PWN 6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN, 7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN 8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT 9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN, 10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01. Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: [91%-100%] – bardzo dobra [81%, 90%] – dobra plus [71%, 80%] – dobra [61%, 70%] – dostateczna plus [51%, 60%] – dostateczna [0, 50%] – niedostateczna Ćwiczenia: Kryteria oceniania: 1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt 2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt 3. Sprawdzian końcowy 25 pkt >40 pkt bdb (5.0) od 36 pkt db + (4.5) od 31 pkt db (4.0) od 26 pkt dst + (3.5) od 20 pkt dst (3.0) < 20 pkt ndst (2.0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak | |
Prowadzący grup: | Mirosław Jabłoński, Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: 1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki, 2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we Wszechświecie. 3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego. 4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa. 5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii. 6. Statyka i dynamika płynów. 7. Kinetyczna teoria gazów. 8. Elementy termodynamiki. 9. Elektryczność i magnetyzm. 10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie, interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera, elementy fizyki dźwięku. 11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i Comptona. 12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne. 13. Optyka falowa. 14. Optyka geometryczna. 15. Optyka nieliniowa. Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: 1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu. 2. Ruch harmoniczny. 3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów. 4. Ciecze. 5. Termodynamika. 6. Fale akustyczne. 7. Elementy optyki. Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN 2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN 3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN, 4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, tom I i II, PWN. 5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, PWN 6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN, 7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN 8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT 9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN, 10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01. Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: [91%-100%] – bardzo dobra [81%, 90%] – dobra plus [71%, 80%] – dobra [61%, 70%] – dostateczna plus [51%, 60%] – dostateczna [0, 50%] – niedostateczna Ćwiczenia: Kryteria oceniania: 1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt 2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt 3. Sprawdzian końcowy 25 pkt >40 pkt bdb (5.0) od 36 pkt db + (4.5) od 31 pkt db (4.0) od 26 pkt dst + (3.5) od 20 pkt dst (3.0) < 20 pkt ndst (2.0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR CZ CW
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak | |
Prowadzący grup: | Mirosław Jabłoński, Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: 1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki, 2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we Wszechświecie. 3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego. 4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa. 5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii. 6. Statyka i dynamika płynów. 7. Kinetyczna teoria gazów. 8. Elementy termodynamiki. 9. Elektryczność i magnetyzm. 10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie, interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera, elementy fizyki dźwięku. 11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i Comptona. 12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne. 13. Optyka falowa. 14. Optyka geometryczna. 15. Optyka nieliniowa. Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: 1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu. 2. Ruch harmoniczny. 3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów. 4. Ciecze. 5. Termodynamika. 6. Fale akustyczne. 7. Elementy optyki. Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN 2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN 3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN, 4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, tom I i II, PWN. 5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, PWN 6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN, 7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN 8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT 9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN, 10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01. Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: [91%-100%] – bardzo dobra [81%, 90%] – dobra plus [71%, 80%] – dobra [61%, 70%] – dostateczna plus [51%, 60%] – dostateczna [0, 50%] – niedostateczna Ćwiczenia: Kryteria oceniania: 1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt 2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt 3. Sprawdzian końcowy 25 pkt >40 pkt bdb (5.0) od 36 pkt db + (4.5) od 31 pkt db (4.0) od 26 pkt dst + (3.5) od 20 pkt dst (3.0) < 20 pkt ndst (2.0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak | |
Prowadzący grup: | Mirosław Jabłoński, Piotr Jankowski, Mariusz Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przekazanie i przyswojenie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu fizyki. Pokazane zostanie, jak przy prostych założeniach oraz w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody można dokonać opisu zjawisk fizycznych zachodzących w otaczającym nas świecie. W trakcie wykładu przekazana zostanie podstawowa wiedza z zakresu przedstawionego w programie wykładu ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań praktycznych. Dodatkowo celem wykładu jest wykształcenie umiejętności analizy i opisu prostych zjawisk zachodzących w otaczającym nas świecie w oparciu o podstawowe oddziaływania i prawa przyrody. Celem wykładu jest również nabycie umiejętności posługiwania się metodami matematycznymi w naukach o środowisku, opisu matematycznego zjawisk i procesów w przyrodzie oraz abstrakcyjnego rozumienia problemów z zakresu nauk przyrodniczych. Program wykładu: 1. Podstawy rachunku wektorowego, pojęcie pochodnej i całki, 2. Układ współrzędnych, podstawowe jednostki układu SI, rzędy wielkości długości, czasu, prędkości i masy występujące we Wszechświecie. 3. Opis ruchu, ruch postępowy i obrotowy punktu materialnego. 4. Dynamika - zasady dynamiki Newtona, pęd, zasada zachowania pędu, siły tarcia, siła grawitacyjna, siła Coriolisa. 5. Praca, moc, energia, zasada zachowania energii. 6. Statyka i dynamika płynów. 7. Kinetyczna teoria gazów. 8. Elementy termodynamiki. 9. Elektryczność i magnetyzm. 10. Fale, rodzaje fal, równanie falowe i jego rozwiązanie, interferencja fal, fale stojące, dudnienie, efekt Dopplera, elementy fizyki dźwięku. 11. Dualizm korpuskularno-falowy, zjawiska fotoelektryczne i Comptona. 12. Światło jako promieniowanie elektromagnetyczne. 13. Optyka falowa. 14. Optyka geometryczna. 15. Optyka nieliniowa. Ćwiczenia rachunkowe poświęcone są rozwiązywaniu prostych zadań i problemów fizycznych przy wykorzystaniu wiadomości wyniesionych z wykładu jak również wyrobienie umiejętności posługiwania się prostym aparatem matematycznym w rozwiązywaniu problemów fizycznych oraz zadań rachunkowych. Zakres materiału na ćwiczeniach: 1. Wyznaczanie objętości prostopadłościanu - pomiary bezpośrednie i pośrednie, analiza błędu pomiarowego, sporządzanie raportu. 2. Ruch harmoniczny. 3. Wyznaczanie przyspieszenia ziemskiego - histogram, dopasowanie funkcji metodą najmniejszych kwadratów. 4. Ciecze. 5. Termodynamika. 6. Fale akustyczne. 7. Elementy optyki. Zajęcia laboratoryjne ukażą złożoność nawet prostych ilościowych pomiarów fizycznych, wyrobią podstawowe nawyki i umiejętności planowania i wykonania doświadczenia fizycznego oraz wprowadzą do zagadnień analizy błędów pomiarowych. |
|
Literatura: |
Literatura: 1. D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy Fizyki tom I-V, PWN 2. Sz. Szczeniowski, Fizyka Doświadczalna cz. I-V, PWN 3. I. W. Sawieliew, Kurs Fizyki, tom I i II, PWN, 4. R. Resnick, D. Halliday, Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, tom I i II, PWN. 5. R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynmana wykłady z fizyki, PWN 6. A. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstep do fizyki, PWN, 7. A. Piekara, Mechanika Ogólna, PWN 8. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla kandydatów na wyższe uczelnie, WNT 9. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z rozwiązaniami, PWN, 10. P.G. Hewitt: Fizyka wokół nas, PWN, Warszawa, 2000 |
|
Uwagi: |
Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny – W01, W03, W05, U01. Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W03, W05, U01. Laboratorium: Warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie przewidzianej liczby ćwiczeń wraz z uzyskaniem pozytywnych ocen z odpowiedzi oraz uzyskanie pozytywnych ocen wszystkich sprawozdań, ocena ciągła studenta w czasie zajęć – W01, W02, W03, W05, U01. Warunkiem przystąpienia do egzaminu pisemnego z wykładu jest zaliczenie ćwiczeń oraz pracowni fizycznej na ocenę pozytywną. Oceny końcowe z egzaminu z wykładu ustala się w następujący sposób: [91%-100%] – bardzo dobra [81%, 90%] – dobra plus [71%, 80%] – dobra [61%, 70%] – dostateczna plus [51%, 60%] – dostateczna [0, 50%] – niedostateczna Ćwiczenia: Kryteria oceniania: 1. Raporty: 4 x 5 pkt = 20 pkt 2. Kartkówki: 5 x 1 pkt = 5 pkt 3. Sprawdzian końcowy 25 pkt >40 pkt bdb (5.0) od 36 pkt db + (4.5) od 31 pkt db (4.0) od 26 pkt dst + (3.5) od 20 pkt dst (3.0) < 20 pkt ndst (2.0) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.