Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza jakości produktów spożywczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-S1-SP/W-AJPS
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza jakości produktów spożywczych
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 5
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Zaliczony egzamin z:

Podstaw Chemii Analitycznej,

Analizy instrumentalnej


Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe):

- godziny realizowane w ramach wykładu 20h;

-godziny realizowane w ramach pracowni 40h.

- konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 10 h.



2. Praca indywidualna studenta:

- przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych 15 h;

- przygotowywanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń 30 h;

- przygotowanie do egzaminu - 10 h


Łącznie 125godzin/25h =5pkt ECTS

Efekty uczenia się - wiedza:

W1: Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności oraz nabywa wiedzę dotyczącą mikrobiologii żywności K_W06,

W2: Student nabywa wiedzę o teoretycznych aspektach wykonania analizy ilościowej metodami klasycznymi, wiedzę o możliwościach wykorzystania metod klasycznych w analizie żywności, wiedzę o przyczynach i sposobach unikania błędów w analizie ilościowej oraz o teoretycznych aspektach wykonania analizy mikrobiologicznej, K_W12,

W3: Student nabywa wiedzę o sposobie przedstawiania wyników analiz. K_W16


Efekty uczenia się - umiejętności:

U1: Student potrafi: sklasyfikować składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, wymienić źródła poszczególnych składników odżywczych i antyodżywczych, zaproponować metodykę oznaczania poszczególnych składników żywności, oraz potrafi posługiwać się sprzętem stosowanym w analizie chemicznej i mikrobiologicznej, K_U01,

U2: Student potrafi opracować raporty z wykonywanych analiz i zastosować poznane procedury analityczne w analizie żywności potrafi opanować procedury wykonywania analiz mikrobiologicznych i zastosować poznane procedury w praktyce, K_U06,

U3: Student potrafi opracować statystycznie uzyskane wyniki analiz. K_U12

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1: Student: samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, K_K01,

K2: Student dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, myśli twórczo, K_K02,

K3: Student jest nastawiony na jak najlepsze wykonywanie powierzonych zadań, zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, pracuje systematycznie K_K03

K4: Student nawiązuje współpracę w grupie, K_K08

K5: Student dba o środowisko naturalne.K_K09.

Metody dydaktyczne:

Wykład –metoda podająca – wykład problemowy.

Laboratorium – metoda poszukująca laboratoryjna.

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- laboratoryjna

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia:

- wykład 20 h.

- laboratorium 40 h.

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu badania jakości produktów spożywczych. Ponadto w ramach laboratorium studenci samodzielnie wykonują ćwiczenia z analizy chemicznej i mikrobiologicznej żywności.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi naturalnych składników żywności (białka, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, woda, witaminy) i substancji dodatkowych, ich charakterystyki oraz metod analizy ilościowej i jakościowej. Ponadto obejmuje omówienie zagrożeń mikrobiologicznych żywności, w tym: mikrobiologiczna degradacja składników żywności i ich wpływ na sensoryczną jakość żywności, zatrucia i zakażenia pokarmowe (charakterystyka, bakterie chorobotwórcze i wytwarzane przez nie toksyny, grzyby toksynotwórcze i mykotoksyny, wirusy); drobnoustroje wskaźnikowe; mikroflora wybranych surowców i przetworów żywnościowych. Omawiany jest wpływ czynników utrwalających żywność na przeżywalność mikroorganizmów.

Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia:

1. Spektrofotometryczne oznaczanie witaminy E w olejach

2. Oznaczanie zawartości tiocyjanianów w roślinach kapustnych

3. Oznaczanie wybranych składników odżywczych w mleku

4. Analiza świeżości przetworów owocowych i warzywnych

5. Metody elektrochemiczne w analizie żywności

6. Oznaczanie aktywności antyutleniającej przypraw

7. Oznaczanie barwników syntetycznych i sztucznych w przetworach

8. Oznaczanie zawartości pektyn w surowcach i przetworach spożywczych

9. Przygotowanie pożywek oraz prób wybranych surowców i produktów żywnościowych do analizy mikrobiologicznej,

10. Ocena jakości mikrobiologicznej żywności i jej przydatności do spożycia (testy mikrobiologiczne oceny świeżości produktów żywnościowych)

11. Metody określania mikroflory opakowań do żywności (metoda popłuczyn, metoda bezpośrednia (Richtera))

12. Określanie zawartości wybranych mikroorganizmów testowych w produktach żywnościowych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1.E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Skrypt: Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności – wyd UMK, Toruń 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

4. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

5. L. Kosewska,Analiza mikrobiologiczna w przemyśle spożywczym, WSiP, Warszawa, 1986

6. Z. Libudzisz, K. Kowal (red.). Mikrobiologia techniczna, Tom I,II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

7. H. G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

8. A. Różalski, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998

Literatura uzupełniająca:

1. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

2. E. Elimer, Mikrobiologia techniczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1999

3. E. Sobczak E. (red.). Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1993

4. K. Trojanowska, H. Giebel, B, Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1996

5. G. Muller, Podstawy mikrobiologii żywności, WNT, Warszawa 1990

6. K. Trojanowska, H. Giebeel, B. Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Wyd. AR, Poznań 1996

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - egzamin.

Ocena na podstawie punktacji uzyskanej z egzaminu:

Na ocenę dostateczną (60-65%)

Student definiuje: podstawowe składniki żywności, dodatki funkcjonalne do żywności, zanieczyszczenia i substancje toksyczne obecne w żywności oraz nabywa wiedzę dotyczącą mikrobiologii żywności K_W06; K_W12; K_W16,

Na ocenę dostateczny plus (65-70%)

Student posiada wiedzę o składnikach żywności i o teoretycznych aspektach wykonania analizy ilościowej metodami klasycznymi i instrumentalnymi, wiedzę o przyczynach i sposobach unikania błędów w analizie ilościowej oraz o teoretycznych aspektach wykonania analizy mikrobiologicznej, K_W12,

Na ocenę dobrą (70-80%)

Student posiada wiedzę o składnikach żywności i czynnikach wpływających na parametry mikrobiologiczne żywności. Zna metody i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy chemicznej i mikrobiologicznej. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. K_W06; K_W12; K_W16, ; K_U01; K_U06;

Na ocenę dobry plus (80-90%)

Posiada pełną wiedzę o składnikach żywności oraz mikrobiologii żywności. Ponadto rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. . K_W06; K_W12; K_W16, ; K_U01; K_U06;

Na ocenę bardzo dobry (> 90%)

Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W06; K_W12; K_W16, ; K_U01; K_U06;

Laboratorium: zaliczenie na podstawie punktacji uzyskanej ze sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń.

Na ocenę dostateczną (60-65%)

Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych i mikrobiologicznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni.

K_W06; K_W12; K_W16,

Na ocenę dostateczny plus (65-70%)

Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej i mikrobiologicznej przeprowadzonej w pracowni. Potrafi zaproponować metodę do konkretnej analizy. K_W06; K_W12; K_W16, K_U01

Na ocenę dobrą (70-80%)

Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy chemicznej i mikrobiologicznej. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. K_W06; K_W12; K_W16, ; K_U01; K_U06;

Na ocenę dobry plus (80-90%)

Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. . K_W06; K_W12; K_W16, ; K_U01; K_U06;

Na ocenę bardzo dobry (> 90%)

Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny laboratorium zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W06; K_W12; K_W16, ; K_U01; K_U06; K_U12;

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 20 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marzanna Kurzawa
Prowadzący grup: Marcin Cichosz, Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia:

- wykład 20 h.

- laboratorium 40 h.

Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu badania jakości produktów spożywczych. Ponadto w ramach laboratorium studenci samodzielnie wykonują ćwiczenia z analizy chemicznej i mikrobiologicznej żywności.

Pełny opis:

Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi informacjami dotyczącymi naturalnych składników żywności (białka, węglowodany, tłuszcze, składniki mineralne, woda, witaminy) i substancji dodatkowych, ich charakterystyki oraz metod analizy ilościowej i jakościowej. Ponadto obejmuje omówienie zagrożeń mikrobiologicznych żywności, w tym: mikrobiologiczna degradacja składników żywności i ich wpływ na sensoryczną jakość żywności, zatrucia i zakażenia pokarmowe (charakterystyka, bakterie chorobotwórcze i wytwarzane przez nie toksyny, grzyby toksynotwórcze i mykotoksyny, wirusy); drobnoustroje wskaźnikowe; mikroflora wybranych surowców i przetworów żywnościowych. Omawiany jest wpływ czynników utrwalających żywność na przeżywalność mikroorganizmów.

Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia:

1. Spektrofotometryczne oznaczanie witaminy E w olejach

2. Oznaczanie zawartości tiocyjanianów w roślinach kapustnych

3. Oznaczanie wybranych składników odżywczych w mleku

4. Analiza świeżości przetworów owocowych i warzywnych

5. Metody elektrochemiczne w analizie żywności

6. Oznaczanie aktywności antyutleniającej przypraw

7. Oznaczanie barwników syntetycznych i sztucznych w przetworach

8. Oznaczanie zawartości pektyn w surowcach i przetworach spożywczych

9. Przygotowanie pożywek oraz prób wybranych surowców i produktów żywnościowych do analizy mikrobiologicznej,

10. Ocena jakości mikrobiologicznej żywności i jej przydatności do spożycia (testy mikrobiologiczne oceny świeżości produktów żywnościowych)

11. Metody określania mikroflory opakowań do żywności (metoda popłuczyn, metoda bezpośrednia (Richtera))

12. Określanie zawartości wybranych mikroorganizmów testowych w produktach żywnościowych.

Literatura:

Literatura podstawowa

1.E. Szłyk, M. Cichosz, A. Filipiak Szok, A. Jastrzębska, M. Kurzawa, Skrypt: Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności – wyd UMK, Toruń 2013

2. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002

3. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005

4. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000

5. L. Kosewska,Analiza mikrobiologiczna w przemyśle spożywczym, WSiP, Warszawa, 1986

6. Z. Libudzisz, K. Kowal (red.). Mikrobiologia techniczna, Tom I,II, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź, 2000

7. H. G. Schlegel, Mikrobiologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2000

8. A. Różalski, Ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, 1998

Literatura uzupełniająca:

1. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004

2. E. Elimer, Mikrobiologia techniczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław, 1999

3. E. Sobczak E. (red.). Teoria i ćwiczenia z mikrobiologii ogólnej i technicznej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1993

4. K. Trojanowska, H. Giebel, B, Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1996

5. G. Muller, Podstawy mikrobiologii żywności, WNT, Warszawa 1990

6. K. Trojanowska, H. Giebeel, B. Gołębiowska, Mikrobiologia żywności, Wyd. AR, Poznań 1996

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-4 (2024-09-03)