Naturalne związki heterocykliczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-W-NZH |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Naturalne związki heterocykliczne |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia pierwszego stopnia - Chemia - Semestr 4 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 30h kontaktowych - wykład, 2. 15h praca indywidualna, 3. 15h czas wymagany do przygotowania w procesie oceniania. Całkowity czas nakładu pracy studenta to 60h = 2 punkty ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna w zaawansowanym stopniu prawa i nazewnictwo chemiczne dotyczące związków heterocyklicznych - K_W01 W2: zna najważniejsze pierwiastki wchodzące w skład związków heterocyklicznych; sposoby korelacji właściwości pierwiastków i ich podstawowych związków chemicznych z położeniem pierwiastka w układzie okresowym - K_W02 W3: posiada zaawansowaną wiedzę nt. grup funkcyjnych związków organicznych oraz mechanizmów reakcji syntezy związków heterocyklicznych i reakcji charakterystycznych dla związków heterocyklicznych - K_W07 W4: zna zaawansowane aspekty budowy i metody oceny właściwości związków heterocyklicznych. Ma wiedzę pozwalającą na wykorzystania materiałów do określonego celu praktycznego - K_W13 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii organicznej i chemii związków heterocyklicznych - K_U01 U2: rozpoznaje grupy funkcyjne związków organicznych i prowadzi eksperymenty z zakresu chemii organicznej - K_U07 U3: potrafi określić budowę i funkcje związków heterocyklicznych, w tym również wielkocząsteczkowych występujących w naturze oraz scharakteryzować ich właściwości - K_U11 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01 K2: Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - K_K05 K3: Samodzielność: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej - K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: konwencjonalny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - referatu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta ze strukturami, właściwościami i syntezą związków heterocyklicznych. Omówienie poszczególnych grup związków heterocyklicznych ze względu na wielkość pierścienia, jego charakter i rodzaj heteroatomu. Przedstawione jest występowanie w naturze i zastosowanie wielu ważnych związków heterocyklicznych. |
Pełny opis: |
Związki heterocykliczne stanowią liczną i różnorodną grupę związków organicznych, których cząsteczki mają budowę pierścieniową z co najmniej jednym atomem pierwiastka innym niż węgiel w pierścieniu. W ramach wykładu najszerzej omawiane są związki zawierające jako heteroatom azot, tlen i siarkę. Szczególny nacisk jest kładziony na poznanie podstaw nomenklatury związków heterocyklicznych, co często przysparza studentom najwięcej problemów. Struktury i właściwości związków heterocyklicznych omawiane są według podziału na związki aromatyczne i niearomatyczne, a także według wielkości pierścienia zawierającego jeden lub więcej heteroatomów. Najbardziej szczegółowo przedstawiona jest chemia związków heteroaromatycznych o pierścieniach pięcio- i sześcioczłonowych. Szeroko omówione są związki heterocykliczne występujące w naturze, ich budowa, rola i zastosowanie. |
Literatura: |
1. J. Młochowski, Chemia związków heterocyklicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994. 2. J. A. Joule, G. F. Smith, Chemia związków heterocyklicznych, PWN, Warszawa 1984. 3. T. Eichert, S. Hauptmann, A. Speicher, The chemistry of heterocycles, Wiley-VCH, Weinheim 2010. 4. J. A. Joule, K. Mills, Heterocyclic chemistry, Wiley, Chichester 2010. 5. A. R. Katritzky, A. F. Pozharskii, Handbook of heterocyclic chemistry, Elsevier Science Ltd., Oxford 2000. 6. R. R. Gupta, M. Kumar, V. Gupta, Heterocyclic chemistry, Springer, Berlin 1998. |
Efekty uczenia się: |
W1: zna w zaawansowanym stopniu prawa i nazewnictwo chemiczne dotyczące związków heterocyklicznych - K_W01 W2: zna najważniejsze pierwiastki wchodzące w skład związków heterocyklicznych; sposoby korelacji właściwości pierwiastków i ich podstawowych związków chemicznych z położeniem pierwiastka w układzie okresowym - K_W02 W3: posiada zaawansowaną wiedzę nt. grup funkcyjnych związków organicznych oraz mechanizmów reakcji syntezy związków heterocyklicznych i reakcji charakterystycznych dla związków heterocyklicznych - K_W07 W4: zna zaawansowane aspekty budowy i metody oceny właściwości związków heterocyklicznych. Ma wiedzę pozwalającą na wykorzystania materiałów do określonego celu praktycznego - K_W13 U1: potrafi posługiwać się nazewnictwem chemicznym oraz pojęciami z zakresu chemii organicznej i chemii związków heterocyklicznych - K_U01 U2: rozpoznaje grupy funkcyjne związków organicznych i prowadzi eksperymenty z zakresu chemii organicznej - K_U07 U3: potrafi określić budowę i funkcje związków heterocyklicznych, w tym również wielkocząsteczkowych występujących w naturze oraz scharakteryzować ich właściwości - K_U11 K1: Analityczne myślenie: Samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji, dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki - K_K01 K2: Dążenie do rozwoju: Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenie się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia - K_K05 K3: Samodzielność: W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej - K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego egzaminu Wymagany próg na ocenę dostateczną – 50-60%, dostateczny plus – 61-65%, dobry – 66-75%, dobry plus – 76-80%, bardzo dobry – 81-100%. Egzamin pisemny – W1, W2, W3, W4, U1, U2, U3 Aktywność – K1, K2, K3 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.