Symetria i jej wykorzystanie w chemii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S1-W-SWC |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0531) Chemia
|
Nazwa przedmiotu: | Symetria i jej wykorzystanie w chemii |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru - stacjonarne studia pierwszego stopnia (S1) |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w wykładach : 30 h konsultacje: 15 h 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną: przygotowanie do wykładów: 10 h przygotowanie do egzaminu 15 h Razem: 70 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | Wykład Student: 1. zna podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii grup. 2. zna podstawy teorii pola ligandów; klasyczna i kwantowa. 3. zna podstawy spektroskopii oscylacyjnej, widm IR i Ramana. K_W04, K_W-05, K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: 1. potrafi samodzielnie wyznaczać elementy i operacje symetrii cząsteczek oraz punktową grupę symetrii. 2. potrafi wyznaczać symetrię drgań normalnych w widmie IR i Ramana oraz ich ilość. 3. Potrafi budować proste diagramy korelacyjne grup przy zmianie symetrii cząsteczek. 4. Potrafi wyznaczać termy atomowe dla konfiguracji dn , n= 1,2,...10 określać rodzaj rozszczepienia w kompleksach okta- i tetraedrycznych. 5. Potrafi wyznaczać diagramy energetyczne komleksów metali przejściowych. K_U03, K_U04, K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student: Student samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji , dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki. Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań. Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami. W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej. K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06, K_K07 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne eksponujące – pokaz. Metody dydaktyczne podające - wykład informacyjny (konwencjonalny), wykład konwersacyjny. |
Skrócony opis: |
Wykład w przystępny sposób pokazuje znaczenie symetrii molekuł w rozwiązywaniu teoretycznych problemów chemii. Pokazuje znaczenie symetrii i teorii grup w zrozumieniu teorii wiązania i budowy cząsteczek. W czasie wykładu słuchacz zapoznaje się z licznymi przykładami i problemami ilustrującymi znaczenie symetrii, w szczególności w chemii kompleksów metali przejściowych i spektroskopii oscylacyjnej IR. |
Pełny opis: |
1. Symetria cząsteczek i grupy punktowe symetrii. Elementy i operacje symetrii. Tabele mnożenia grupowego. Reprezentacja macierzowa i jej własności. Charaktery reprezentacji. 2. Nieredukowalne i redukowalne reprezentacje. Tabele charakterów. Rozkład reprezentacji przywiedlnych na nieprzywiedlne. Reprezentacje i tabele grup cyklicznych. 3. Podwyższanie i obniżanie symetrii molekuł. I ich konsekwencje. Diagramy korelacyjne reprezentacji nieprzywiedlnych grup D4h – C4v; C4v – C2v itd. 4. Molekuły liniowe. Grupy o rzędzie nieskończonym. Iloczyny proste reprezentacji. Tabele charakterów iloczynu prostego grup D6h = D6 x Ci oraz Oh = O x C1. Symetria i degeneracja. 5. Teoria pola ligandów, klasyczna i kwantowa. Swobodne atomy i jony metali przejściowych. Rozszczepienie poziomów pod wpływem pola ligandów. Kompleksy okta- i tetraedryczne. Ocena wielkości rozszczepienia orbitali d. Diagramy energetyczne orbitali molekularnych. Termy i rozszczepienia termów. 6. Spektroskopia oscylacyjna. Widma IR i Ramana. Reprezentacje przywiedlne drgań normalnych i ich rozkład na reprezentacje nieprzywiedlne. Symetria drgań normalnych, momenty przejść i reguły wyboru. Polaryzowalności i momenty dipolowe. Diagramy korelacyjne drgań normalnych dla molekuł CH4 – CH2D , CH4 – CH2D2 i dla molekuł liniowych, symetria D2h – Dh. 7. Spektroskopia elektronowa. Reguły wyboru. |
Literatura: |
1. F. Albert Cotton „Teoria Grup w Chemii”, PWN. 2. Robert L. Carter „Molecular Symmetry and Group Theory”, John Wiley & Sons, Inc. New York 1997. 3. Marek Pawlikowski „Wstęp do teoretycznej spektroskopii molekularnej. Teoria Grup”. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2007. |
Efekty uczenia się: |
Wykład Student: 1. zna podstawowe pojęcia i twierdzenia teorii grup. 2. zna podstawy teorii pola ligandów; klasyczna i kwantowa. 3. zna podstawy spektroskopii oscylacyjnej, widm IR i Ramana. K_W04, K_W-05, K_W14 Student: 1. potrafi samodzielnie wyznaczać elementy i operacje symetrii cząsteczek oraz punktową grupę symetrii. 2. potrafi wyznaczać symetrię drgań normalnych w widmie IR i Ramana oraz ich ilość. 3. Potrafi budować proste diagramy korelacyjne grup przy zmianie symetrii cząsteczek. 4. Potrafi wyznaczać termy atomowe dla konfiguracji dn , n= 1,2,...10 określać rodzaj rozszczepienia w kompleksach okta- i tetraedrycznych. 5. Potrafi wyznaczać diagramy energetyczne komleksów metali przejściowych. K_U03, K_U04, K_U14 Student: Student samodzielnie i efektywnie pracuje z dużą ilością informacji , dostrzega zależności pomiędzy zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski posługując się zasadami logiki. Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań. Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie wiedzy, umiejętności i doświadczeń; widzi potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych; zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego kształcenia. Pracuje systematycznie i ma pozytywne podejście do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów; rozumie konieczność systematycznej pracy nad wszelkimi projektami. W pełni samodzielnie realizuje uzgodnione cele, podejmując samodzielne i czasami trudne decyzje; potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w literaturze fachowej. K_K01, K_K02, K_K03, K_K05, K_K06, K_K07 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny niezaliczone -- 0-49 % dostateczny -- 50-60 % dostateczny plus -- 61-65 % dobry - 66-75 % dobry plus - 76--80 % bardzo dobry - 81-100 % |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Barysz | |
Prowadzący grup: | Maria Barysz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.