Chemia środowiska i bioanalityka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-CKR-SP/W-CSB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Chemia środowiska i bioanalityka |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
studia stacjonarne II stopnia, chemia kryminalistyczna semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Przed przystąpieniem do zajęć z przedmiotu Bioanalityka student posiada podstawową wiedzę z zakresu chemii analitycznej, chemii organicznej, biochemii oraz chemii medycznej. Student powinien posiadać umiejętności dotyczące metod analitycznych, precyzyjnego ważenia i mierzenia, sporządzania roztworów, wykonywania analiz ilościowych i jakościowych klasycznymi metodami, jak i metodami instrumentalnymi, obliczania wyników analizy ilościowej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot pomocniczy (atrybut wycofany) |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: Wykład: 15 godzin Laboratorium: 45 godzin Konsultacje z nauczycielem: 15 godzin Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do egzaminu): 75 godzin w tym: przygotowanie do wykładów - 25 h pisanie raportów - 15 h czytanie literatury - 20 h przygotowanie do egzaminu/kolokwium - 15 h |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: zna teoretyczne i praktyczne aspekty wykonania jakościowej i ilościowej analizy metodami klasycznymi i instrumentalnymi oraz zasady działania aparatury W2: zna podstawy chemii środowiska i chemii medycznej W3: zna techniki pobrania i przygotowania próbek z matryc środowiskowych i biologicznych do analizy W4: zna przepisy i zasady z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, podstawowe pojęcia z zakresu toksykologii; akty prawne dotyczące norm i wymagań laboratoriów chemicznych oraz regulacje prawne dotyczące niebezpiecznych substancji i ich przechowywania oraz oznakowania |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: posiada umiejętności wykonywania pomiarów podstawowych wielkości chemicznych oraz potrafi opracować wyniki eksperymentów fizykochemicznych U2: potrafi przygotować próbki oraz przeprowadzić ich analizę U3: potrafi odpowiednio zachować się w razie różnego typu zagrożeń, np.: pożaru, kontaktu z odczynnikami chemicznymi |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Analityczne myślenie – Potrafi samodzielnie i efektywnie pracować z dużą ilością informacji, dostrzega zależności między zjawiskami i poprawnie wyciąga wnioski, posługując się zasadami logiki. K2: Kreatywność – Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących rozwiązań lub opracowania nowych metod. K3: Sumienność i dokładność – Dąży do jak najlepszego wykonania powierzonych zadań, zwraca uwagę na szczegóły i działa systematycznie. K4: Wytrwałość i konsekwencja – Pracuje systematycznie, wykazuje pozytywne podejście do trudności, dotrzymuje terminów i rozumie konieczność konsekwentnej pracy nad projektami. |
Metody dydaktyczne: | Wykład: wykład z prezentacją multimedialną Laboratorium: wykonywanie doświadczeń. Student wykonuje samodzielnie lub w parach ćwiczenia w laboratorium według dostępnych instrukcji, sugestii i wskazówek prowadzącego. Konsultacje, dyskusja na temat celowości wykonywanych czynności. |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Wykład: Omówienie podstawowych zagadnień z zakresu chemii środowiska i bioanalityki, metod analizy zanieczyszczeń środowiskowych i biomarkerów, a także wpływu substancji chemicznych na ekosystemy i zdrowie człowieka. Laboratorium: Praktyczne zastosowanie metod analitycznych w badaniu próbek środowiskowych i biologicznych, w tym technik chromatograficznych, spektroskopowych i elektrochemicznych. |
Pełny opis: |
Wykład: Część I: Chemia Środowiska Skład i właściwości chemiczne środowiska naturalnego (powietrze, woda, gleba); Zanieczyszczenia środowiska – źródła, rodzaje, wpływ na ekosystemy; Metody analizy jakościowej i ilościowej zanieczyszczeń; Monitoring środowiskowy i regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska; Chemia atmosfery i zmiany klimatyczne; Procesy detoksykacji i bioremediacji. Część II: Bioanalityka Podstawy bioanalityki – rola i znaczenie w naukach biologicznych i medycynie; Techniki chromatograficzne i spektroskopowe w analizie biologicznej; Analiza biomarkerów w diagnostyce i monitoringu zdrowia; Metody elektrochemiczne i immunochemiczne w bioanalityce; Nanotechnologia i biosensory w analityce biologicznej. Laboratorium obejmuje ćwiczenia: Analiza ilościowa kwasu acetylosalicylowego, askorbinowego oraz ibuprofenu w preparatach farmaceutycznych; Oznaczanie lotnych zanieczyszczeń powietrza- tlenki azotu; Oznaczanie węglowodorów alifatycznych metodą chromatografii gazowej; Wyznaczanie parametrów sumarycznych w wodach i ściekach; Oznaczanie zawartości kationów metalicznych w glebie; Badanie kinetyki adsorpcji kwasu salicylowego z roztworów wodnych na węglu aktywnym; Technika TLC w oznaczaniu izomerów związków biologicznie czynnych; Ekstrakcja do fazy stałej w oczyszczaniu i frakcjonowaniu ekstraktów roślinnych; Wyodrębnianie fenoli lotnych z próbek ciekłych. |
Literatura: |
J. Naumczyk, Chemia środowiska, PWN 2022 G. W. vanLoon, S. J. Duffy, Chemia środowiska, PWN 2000 P. O'Neill, Chemia środowiska, PWN 1997 B. Buszewski, I. Staneczko-Baranowska, Bioanalityka w nauce i życiu, PWN 2020 |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania Wykład: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i zamkniętymi Laboratorium: Ocena ciągła obejmująca aktywność na zajęciach, jakość pracy laboratoryjnej i pisemne sprawozdanie (postawy teoretyczne do ćwiczenia i jego wykonanie), kolokium do każdego ćwiczenia - ustalenie oceny zaliczeniowej, jako średniej z ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru zgdonie Kryteria oceniania: Wykład: zaliczenie na ocenę na podstawie zagadnień wymienionych w treściach programowych przedmiotu; odpowiedzi na pytania wymagać będą rozwiązania zadań związanych z założonymi efektami kształcenia. Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie ilości punktów z kolokwiów wejściowych obejmujących tematykę wykonywanych doświadczeń w ramach ćwiczeń laboratoryjnych, wykonanie wszystkich eksperymentów przewidzianych programem zajęć (ocenie podlegać będzie jakość pracy laboratoryjnej, sposób prowadzenia eksperymentów, a także umiejętność współpracy w grupie) oraz analiza uzyskanych wyników w formie sprawozdań. Wymagany próg na ocenę z wykładu i laboratorium to: 50-60% - dostateczna 61-65% - dostateczny plus 66-75% - dobry 76-80% - dobry plus 81-100% -bardzo dobry |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Gadzała-Kopciuch | |
Prowadzący grup: | Renata Gadzała-Kopciuch, Magdalena Ligor | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.