Wybrane elementy bromatologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-CKR-SP/W-WEB |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Wybrane elementy bromatologii |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
studia stacjonarne II stopnia, chemia kryminalistyczna semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczony egzamin z: Podstaw Chemii Analitycznej, Analizy instrumentalnej |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (godziny kontaktowe): - godziny realizowane w ramach wykładu 15h; -godziny realizowane w ramach pracowni 45h. - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim 15 h. 2. Praca indywidualna studenta: - przygotowanie prezentacji zaliczeniowej – 15h - przygotowanie studenta do zajęć laboratoryjnych 20 h; - przygotowywanie sprawozdań z wykonanych ćwiczeń 40 h; Łącznie 150godzin/25h =6pkt ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu bromatologii, jej rozwoju i znaczenie dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych K_W02, W2: Student zna zasady prawidłowego planowania eksperymentu i weryfikacji wiarygodności jego wyników. K_W09, W3: Student zna i rozumie podstawy teoretyczne różnych metod analitycznych i ich wykorzystanie w interpretacji wyników pomiarowych K_W12 W4: Student zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopniu pozwalającym na samodzielną pracę na stanowisku badawczym lub pomiarowym K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi korzystać z pogłębionej wiedzy z różnych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie bromatologii K_U01, U2: Student posiada umiejętność pracy z normami polskimi oraz międzynarodowymi w celu wykonania oznaczania wybranych właściwości fizycznych i chemicznych substancji chemicznych K_U05, U3: Student umie samodzielnie zaprojektować i przeprowadzić eksperyment oraz krytycznie przeanalizować wyniki; potrafi zastosować przykładowy pakiet programów do statystycznej analizy eksperymentu K_U11 U4: Student umie posługiwać się wybraną grupą metod analitycznych; potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki analiz i przedyskutować błędy pomiarowe K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej, K_K01, K2: Student potrafi współdziałać w zespole (przyjmując w nim różne role) i kreatywnie rozwiązywać problemy dotyczące analizy składników żywności, K_K02, K3: Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu określonego przez siebie lub innych problemu chemicznego K_K05 K4: Student ma świadomość profesjonalizmu, doceniania uczciwości intelektualnej i przestrzegania etyki zawodowej, zarówno w działaniach własnych, jak i innych osób K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Wykład –metoda podająca – wykład problemowy. Zaliczenie wykładu - metoda referatu, panelowa, giełda pomysłów Laboratorium – metoda poszukująca laboratoryjna. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia: - wykład 15 h. - laboratorium 45 h. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu ogólnie pojętej bromatologii. Ponadto w ramach laboratorium studenci samodzielnie wykonują ćwiczenia z analizy żywności. |
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze składnikami żywności oraz ich analizą. Ponadto, obejmuje zagadnienia związane ze współczesną bromatologią. Są to między innymi: podstawy bromatologii jako nauki o żywności, wpływ żywności na zdrowie, personalizacja diet, foodomika, nutrigenetyka, nutrigenomika, nowe rodzaje żywności, nowoczesne opakowania stosowane w żywności. Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia: 1. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforanów w przetworach mięsnych. 2. Ocena wybranych parametrów jakościowych w kiszonych sokach warzywnych. 3. Oznaczanie aktywności przeciwutleniającej wybranych produktów żywnościowych metodą FRAP. 4. Oznaczanie kwasu cytrynowego w wodach smakowych metodą izotachoforezy kapilarnej 5. Fluorymetryczne oznaczanie chininy w napojach typu tonik 6. Chromatograficzne oznaczanie kofeiny w napojach energetycznych i kawie 7. Polarymetryczne analiza czystości cukrów 8. Oznaczanie zawartości białka w piwach 9. Oznaczanie zawartości katechin w herbatach metodą wanilinową |
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 2. H. Giertig, J. Przysławski, Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 3. E. Kolarzyk, Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka, Uniwersytet Jagielloński, 2016 4. Agata Chmurzyńska, Nutrigenomika, PZWL, Warszawa, 2022 5. Mirosław Jarosz, Barbara Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011 6. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 7. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 2. Jan Gawęcki, Teresa Mossor-Pietraszewska, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa, 2008 3. Richard Owusu-Apenten, Introdution to food chemistry, CRC Press, 2005 4. Da-Wen Sun, Modern techniques for food authentication, Elsevier, 2008 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład –zaliczenie na podstawie prac zaliczeniowych. Na ocenę dostateczną (60-65%) Student prezentuje referat na wybrany temat powiązany z bromatologią. K_W02; K_U01; K_K01, Na ocenę dostateczny plus (65-70%) Student prezentuje referat na wybrany temat powiązany z bromatologią. Potrafi wykorzystać i powiązać ze sobą posiadaną wiedzę na temat bromatologii, zna odpowiednie sposoby prezentacji K_W02; K_U01; K_K01, K_U05; K_K06 Na ocenę dobrą (70-80%) Student prezentuje pracę zaliczeniową w bardziej aktywny sposób niż metoda referatu na wybrany temat powiązany z bromatologią. Przekazuje wiedzę na wybrany temat aktywizując do pracy pozostałe osoby w grupie. K_W02; K_U01; K_K01, K_K02; K_U05; K_K06 Na ocenę dobry plus (80-90%) Student prezentuje pracę zaliczeniową w bardziej aktywny sposób niż metoda referatu na wybrany temat powiązany z bromatologią. Przekazuje wiedzę na wybrany temat aktywizując do pracy pozostałe osoby w grupie. Potrafi zaplanować panel dyskusyjny lub inny rodzaj aktywnego uczestnictwa całej grupy ćwiczeniowej. K_W02; K_U01; K_K01, K_K02; K_U05; K_K06 Na ocenę bardzo dobry (> 90%) Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, prezentuje ją w sposób innowacyjny (panel dyskusyjny, burza mózgów, metoda okrągłego stołu) aktywizując cała grupę do uczestnictwa. K_W02; K_U01; K_K01, K_K02; K_U05; K_K06 Laboratorium: zaliczenie na podstawie punktacji uzyskanej ze sprawozdań z wykonywanych ćwiczeń. Na ocenę dostateczną (60-65%) Student zna podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz potrafi opisać analizy przeprowadzane w pracowni. K_W02; K_W09; K_W12, Na ocenę dostateczny plus (65-70%) Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metod analitycznych oraz zna zasady opisu analizy chemicznej i mikrobiologicznej przeprowadzonej w pracowni. Potrafi zaproponować metodę do konkretnej analizy. K_W02; K_W09; K_W12, K_U01: K_U05 Na ocenę dobrą (70-80%) Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy chemicznej i mikrobiologicznej. Potrafi planować i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11 Na ocenę dobry plus (80-90%) Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej, rozumie zasadę pracy z wykorzystaniem właściwego sprzętu i szkła laboratoryjnego. Potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11; K_U14 Na ocenę bardzo dobry (> 90%) Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny laboratorium zdobytą samodzielnie podczas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc i potrafi je zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. K_W02; K_W09; K_W12, ; K_U01; K_U05; K_U11; K_U14; K_K01; K_K02; K_K05; K_K06 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia: - wykład 15 h. - laboratorium 45 h. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu ogólnie pojętej bromatologii. Ponadto w ramach laboratorium studenci samodzielnie wykonują ćwiczenia z analizy żywności. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze składnikami żywności mających wpływ na zdrowie człowieka. Interakcje pomiędzy składnikami pożywienia. Ogólna charakterystyka grup żywności i ich analiza. Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia: 1. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforanów w przetworach mięsnych. 2. Ocena wybranych parametrów jakościowych w kiszonych sokach warzywnych. 3. Oznaczanie aktywności przeciwutleniającej wybranych produktów żywnościowych metodą FRAP. 4. Oznaczanie kwasu cytrynowego w wodach smakowych metodą izotachoforezy kapilarnej 5. Fluorymetryczne oznaczanie chininy w napojach typu tonik 6. Chromatograficzne oznaczanie kofeiny w napojach energetycznych i kawie 7. Polarymetryczne analiza czystości cukrów 8. Oznaczanie zawartości białka w piwach 9. Oznaczanie zawartości katechin w herbatach metodą wanilinową |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 2. H. Giertig, J. Przysławski, Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 3. E.Kolarzyk, Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka, Uniwersytet Jagielloński, 2016 4. E. Pijanowski, M. Dłużewski, A. Dłużewska, A. Jarczyk, Ogólna technologia żywności, WNT, Warszawa, 2004 5. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 6. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa | |
Prowadzący grup: | Aneta Jastrzębska, Marzanna Kurzawa, Jacek Nowaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu prowadzone są następujące zajęcia: - wykład 15 h. - laboratorium 45 h. Przedmiot ma na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu ogólnie pojętej bromatologii. Ponadto w ramach laboratorium studenci samodzielnie wykonują ćwiczenia z analizy żywności. |
|
Pełny opis: |
Wykład ma za zadanie zapoznanie studentów ze składnikami żywności oraz ich analizą.Obejmuje zagadnienia związane ze współczesną bromatologią. Są to między innymi: podstawy bromatologii jako nauki o żywności, wpływ żywności na zdrowie, personalizacja diet, foodomika, nutrigenetyka, nutrigenomika, nowe rodzaje żywności, nowoczesne opakowania stosowane w żywności. Laboratorium poświęcone jest zapoznaniu studenta z metodami pobierania i przygotowania próbek żywnościowych do analizy oraz procedurami analitycznymi wykorzystywanymi w badaniach żywności. Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące ćwiczenia: 1. Spektrofotometryczne oznaczanie zawartości fosforanów w przetworach mięsnych. 2. Ocena wybranych parametrów jakościowych w kiszonych sokach warzywnych. 3. Oznaczanie aktywności przeciwutleniającej wybranych produktów żywnościowych metodą FRAP. 4. Oznaczanie kwasu cytrynowego w wodach smakowych metodą izotachoforezy kapilarnej. 5. Fluorymetryczne oznaczanie chininy w napojach typu tonik 6. Chromatograficzne oznaczanie kofeiny w napojach energetycznych i kawie 7. Polarymetryczne analiza czystości cukrów 8. Oznaczanie zawartości białka w piwach 9. Oznaczanie zawartości katechin w herbatach metodą wanilinową |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa 1. Z.S. Sikorski, Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2002 2. H. Giertig, J. Przysławski, Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa 3. E. Kolarzyk, Antyodżywcze i antyzdrowotne aspekty żywienia człowieka, Uniwersytet Jagielloński, 2016 4. Agata Chmurzyńska, Nutrigenomika, PZWL, Warszawa, 2022 5. Mirosław Jarosz, Barbara Bułhak-Jachymczyk, Normy żywienia człowieka, PZWL, Warszawa, 2011 6. Red. A. Klepacka, Analiza żywności, skrypt SGGW, Warszawa, 2005 7. Red. Z. Żegarska, Ćwiczenia z analizy żywności, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2000 Literatura uzupełniająca: 1. W. Bednarski, A. Repsa, Biotechnologia żywności, WNT, Warszawa, 2003 2. Jan Gawęcki, Teresa Mossor-Pietraszewska, Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa, 2008 3. Richard Owusu-Apenten, Introdution to food chemistry, CRC Press, 2005 4. Da-Wen Sun, Modern techniques for food authentication, Elsevier, 2008 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.