Kosmetyki pielęgnacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-ChK-W-KP |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Kosmetyki pielęgnacyjne |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Kierunek: Chemia kosmetyczna - przedmioty do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
12.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu chemii ogólnej, chemii organicznej, chemii fizycznej, surowców kosmetycznych, dermatologii estetycznej, podstaw farmakologii. |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. 60h – wykład , 30h – ćwiczenia, 30h - laboratorium, tj. 120h kontaktowych, 2. 140 godz. - Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu, 3. 140 godz. - Czas wymagany do przygotowania się i do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach), całkowity czas nakładu pracy studenta to 400h = 16 ECTS. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna podstawowe zagadnienia z zakresu kosmetologii. K_W09 W2: Zna podstawowe grupy substancji czynnych stosowanych w preparatach kosmetycznych specjalnego przeznaczenia, ich budowę, metabolizm oraz metody syntezy i oznaczania. K_W15 W3: Wie jak zbudowana jest skóra, włosy i paznokcie, zna zasady ich pielęgnacji oraz posiada wiedzę z zakresu podstaw dermatologii estetycznej i kosmetologii K_W09 W4: Posiada wiedzę w zakresie syntezy i charakterystyki związków nieorganicznych i organicznych, adsorbentów, związków naturalnych, metalo-organicznych, polimerów i nanomateriałów oraz ich praktycznego zastosowania. - K_W03 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1:Potrafi korzystać z rozszerzonej wiedzy z podstawowych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie chemii kosmetycznej lub chemii gospodarczej. - K_U01 U2: Potrafi samodzielnie wyszukać informacje w czasopismach naukowych i popularnonaukowych oraz chemicznych bazach danych w języku polskim i angielskim dotyczące kosmetologii; K_U05 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Umie pracować samodzielnie i efektywnie, zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej; K_K01 K2: Potrafi współpracować w grupie. K _K02 K3: Potrafi pracować z dużą ilością informacji, dostrzega zależności i poprawnie wyciąga logiczne wnioski; rozumie związek pomiędzy właściwościami kosmetyku a jego wpływem na skórę K_K03 K4: Umie zorganizować sobie stanowisko pracy i postępować zgodnie z zasadami BHP, PPOŻ oraz Sanepidu. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; umie postępować w stanach zagrożenia; K_K04 K5: Posiada świadomość możliwości praktycznego wykorzystania i znaczenia dla gospodarki związków chemicznych i nowych materiałów oraz potencjalnych zagrożeń związanych z ich wykorzystywaniem; potrafi zidentyfikować i rozstrzygnąć związane z tym dylematy - K_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład: Wykład konwencjonalny z wykorzystaniem środków audiowizualnych. Ćwiczenia: praca w grupach, dyskusja, prezentacje multimedialne Laboratorium: Zajęcia praktyczne wykonywane indywidualnie. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zaznajomienie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu kosmetyków pielęgnacyjnych, kosmetyków wielofunkcyjnych, składników preparatów kosmetycznych, zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą z zakresu fizykochemii barwników oraz przeciwutleniaczy. |
Pełny opis: |
Wykład: Budowa skóry i przenikanie składników kosmetyków przez skórę, kosmetyki myjące, kosmetyki pielęgnacyjne do ciała, kondycjonery do włosów, kosmetyki nawilżające, charakterystyka podstawowych preparatów kosmetycznych, składniki aktywne w kosmetykach, kosmetyki wielofunkcyjne, charakterystyka wybranych składników kosmetyków oraz ich wpływ na organizm człowieka. Substancje aktywne w kosmetykach specjalnego przeznaczenia: sposób działania, metody syntezy laboratoryjnej i przemysłowej, metabolizm. Wpływ postaci preparatu na podstawowe właściwości farmakologiczne preparatu. Metody oznaczania zawartości substancji czynnej w kosmetykach funkcyjnych o przeznaczeniu terapeutycznym. Związki barwne w kosmetykach: zagadnienia związane z pojęciem barwnika i barwy, fizyczne podstawy barwności i podstawowe prawa związane z absorpcją promieniowania elektromagnetycznego, chemiczne teorie barwności w zarysie historycznym i elektronowa teoria barwności, podział barwników ze względu na strukturę chemiczną, wpływ struktury barwnika na absorpcję promieniowania elektromagnetycznego (barwę), synteza niektórych barwników stosowanych w kosmetyce. Rodzaje i mechanizm powstawania wolnych rodników, reaktywnych form tlenu (RFT) i azotu. Czynniki starzeniowe. Systemy chroniące przed działaniem RFT. Charakterystyka podział i mechanizmy działania przeciwutleniaczy występujących w preparatach kosmetycznych oraz metody ich oznaczania. Ćwiczenia: Interpretacja składu komercyjnych kosmetyków pielęgnacyjnych (preparaty myjące, nawilżające, tonizujące, kondycjonujące, rozjaśniające, promieniochronne). Określenie substancji czynnych zawartych w gotowych preparatach kosmetycznych specjalnego przeznaczenia. Przewidywanie odpowiedzi farmakologicznej układu. Ocena i porównanie preparatów o tym samym przeznaczeniu pod kątem składu, postaci leku i spodziewanych efektów działania. Laboratorium: Otrzymywanie i badanie właściwości kosmetyków myjących. Otrzymywanie i badanie właściwości kosmetyków nawilżających. Otrzymywanie i badanie właściwości kosmetyków kondycjonujących. Synteza substancji aktywnych stosowanych w preparatach kosmetycznych specjalnego przeznaczenia, oznaczenie ich czystości i przydatności zaproponowanej metody. |
Literatura: |
1. „Kosmetologia współczesna” B. Jaroszewska, I. Korabiewska, Wyd. Atena, Warszawa 2010 wydanie I 2. „ Kosmetologia pielęgnacyjna i lekarska”, M. Noszczyk, Wyd. PZWL, 2011. 3. „Farmakologia ogólna i kliniczna” Tom 1 i 2, B. G. Katzung., S. B. Masters, A. J., Wyd. Czelej, 2012 4. „ Podstawy fizykochemii barwników” J. Gronowska, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń, 1999 5. „ The Chemistry and Application of Dyes”, D. R. Waring, G. Hallas, Plenum Press, New York, 1990 6. „Color Chemistry“ H. Zollinger, VCH Verlagsgesellschaft mbH, Weinheim, 1987 7. „ Podstawy chemii i technologii barwników organicznych”, B. I. Stiepanow WNT, Warszawa, 1980 8. „Kosmetyki - bioaktywne składniki” , praca zbiorowa pod red. Grzegorza Schroedera. Kostrzyn, Cursiva, 2012. 9. „Kosmetyki - chemia dla ciała”, praca zbiorowa pod red. Grzegorza Schroedera. Kostrzyn, Cursiva, 2011. 10. „Kosmetyki naturalne”, Heike Helen Rech ; z niem. przeł. Urszula Szymanderska, Warszawa : Świat Książki, 2006. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: egzamin pisemny (pytania testowe lub problemowe) Ćwiczenia: kolokwium pisemne, interpretacja składu kosmetyku (pytania problemowe) Laboratorium: zaliczenie praktyczne na podstawie wykonanych zadań oraz kolokwium końcowe Wymagany próg dla poszczególnych zajęć to: na ocenę dostateczną – 50-60%, dostateczny plus– 61-65%, dobry– 66-75%, dobry plus– 76-80%, bardzo dobry– 81-100%. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WYK
WT WYK
ŚR CZ CW
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alina Sionkowska | |
Prowadzący grup: | Mariusz Bosiak, Beata Kaczmarek-Szczepańska, Anna Kozakiewicz-Piekarz, Justyna Kozłowska, Katarzyna Lewandowska, Alina Sionkowska, Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Agnieszka Tafelska-Kaczmarek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.