Spektroskopia i zaawansowana analiza instrumentalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S2-O-SZAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Spektroskopia i zaawansowana analiza instrumentalna |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Stacjonarne studia drugiego stopnia - Chemia - Semestr 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z analizy instrumentalnej i spektroskopii na poziomie licencjata chemii lub kierunków wymienionych zasadach naboru na S2. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (105 godz.): - udział w wykładach - 40 - udział w laboratoriach - 55 - ćwiczenia - 10 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (95 godz.): - przygotowanie do ćwiczeń - 20 - przygotowaniu do kolokwium (ćwiczenia) - 10 - przygotowanie do testów na laboratorium - 30 - przygotowanie do laboratorium - 15 - przygotowanie do egzaminu - 20 Łącznie: 200 godz. (8 ECTS) 25h/ECTS |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii, jej rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości. K_W01 W2: zna zasady prawidłowego planowania eksperymentu i weryfikacji wiarygodności wyniku; posiada wiedzę na temat metod statystycznych potrzebnych w analizie danych eksperymentalnych – K_W09 W3: zna i rozumie podstawy teoretyczne różnych metod analitycznych i ich wykorzystanie w interpretacji wyników pomiarowych K_W12 W4: zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopni pozwalającym na samodzielną pracę na stanowisku badawczym lub pomiarowym, K_W14 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi korzystać z rozszerzonej wiedzy z podstawowych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie swojej specjalności.– K_U01 U2: posiada umiejętność pracy z normami polskimi oraz międzynarodowymi w celu wykonania oznaczania wybranych właściwości fizycznych i chemicznych substancji chemicznych – K_U05 U3: umie posługiwać się wybraną grupą metod analitycznych; potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki analiz i przedyskutować błędy pomiarowe -K_U14 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej–K_K01 K2: ma świadomość profesjonalizmu, doceniania uczciwości intelektualnej i przestrzegania etyki zawodowej, zarówno w działaniach własnych, jak i innych osób K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: Wykład – konwencjonalny z elementami dyskusji Metody dydaktyczne poszukujące.: Laboratorium: laboratoryjna - zajęcia związane są z treściami programowymi (metodami instrumentalnymi) omawianymi na wykładzie. Student wykonuje samodzielnie zadania w oparciu o instrukcje i dostępną literaturę Ćwiczenia: ćwiczeniowa - zajęcia dotyczą metod instrumentalnych omawianych na wykładzie |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analitycznymi, w tym z teorią, budową i zasadą działania aparatury oraz technikami pomiarowymi. Wykład omawia najważniejsze zagadnienia z zakresu spektroskopii mas, NMR, spektroskopii podczerwieni IR, elektrochemii, polarografii, kulometrii, metod rentgenowskich, fluorescencji rentgenowskiej, spektroskopii elektronów, technik obrazowania mikroskopowego oraz metody analizy termicznej. W trakcie laboratoriów i ćwiczeń studenci poznają metody: (a) elektrochemiczne (polarografia, woltamperometria), (b) spektroskopowe (dyfraktometria rentgenowska, XRD), magnetyczny rezonans jądrowy, (NMR), podczerwień (IR, NIR, TG/IR, Raman), spektrofluorymetria, (c) termiczne (TG/DTG/DTA, DSC), (d) rozdzielcze (HPLC, izotachoforeza) oraz (d) mikroskopowe (SEM, AFM). |
Pełny opis: |
Wykład: Spektroskopia mas w zastosowaniach do identyfikacji i analizy ilościowej związków chemicznych. Techniki łączone ze spektroskopią mas (ESI-MS, HPLC–ICP-MS). Zastosowanie laserowej ablacji w analizie chemicznej. Absorpcyjna i emisyjna spektroskopia atomowa (ASA, ICP, AES) oraz metody rentgenowskie (XRF, XRD) stosowane do oznaczania metali w materiałach. Metody elektrochemiczne: polarografia stałoprądowa, wiszącej kropli, kulometria, sensory na bazie tranzystora efektu polowego w analizie chemicznej. Spektroskopia elektronów (XPS, Augera) w badaniach materiałowych. Mikroskopia elektronowa (SEM, TEM, STEM) oraz mikroskopia sił atomowych (AFM) w zastosowaniach do badania materiałów. Metody analizy termicznej w charakterystyce materiałów (TGA, DTA, DSC). Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR); Interpretacja widm 1H NMR i 13C NMR. Budowa i działanie aparatury NMR, cechy i zalety spektrometrii impulsowej NMR. 2. Dyfrakcja rentgenowska (XRD); Identyfikacja związków chemicznych metodą proszkową. Omawiane są problemy teoretyczne i praktyczne: elementy symetrii cząsteczek, układy krystalograficzne, podstawowe typy struktury krystalicznej związków nieorganicznych, budowa i działanie aparatury, techniki badawcze, interpretacja dyfraktogramów. 3. Analiza termiczna (TG/DTG/DTA, DSC); Analiza przebiegu reakcji termicznego rozkładu substancji, na przykładzie soli nieorganicznych i związków kompleksowych. Omawiane są problemy teoretyczne i praktyczne: podział metod termoanalitycznych, analiza termiczna i termograwimetryczna (definicje, aparatura, zasada pomiaru), krzywe TG, DTA, DTG oraz ich interpretacja, przemiany fazowe pierwszego i wyższych rodzajów, efekty energetyczne towarzyszące reakcjom chemicznym, skaningowa kalorymetria różnicowa (definicje, aparatura, zasada pomiaru, czynniki wpływające na przebieg pomiaru), zastosowania skaningowej kalorymetrii różnicowej. 4. Spektroskopia w podczerwieni (IR, TG/IR); Spektroskopowa analiza ilościowa mieszaniny wieloskładnikowej, Zastosowanie spektroskopii oscylacyjnej do analizy jakościowej produktów termicznego rozkładu. Omawiane problemy teoretyczne i praktyczne: prawa absorpcji i ich praktyczne zastosowanie w analizie jakościowej i ilościowej, metody oznaczeń ilościowych z zastosowaniem spektroskopii w podczerwieni (krzywej wzorcowej, arytmetyczna, wzorca wewnętrznego), widmo oscylacyjne, parametry opisujące pasmo absorpcyjne (problem intensywności i intensywności integralnej pasma absorpcyjnego) i ich znaczenie dla pomiarów ilościowych (transmitancja, absorbancja), dokładność metody i przyczyny błędów. 5. Spektrofluorymetria; Oznaczanie witamin z grupy B w preparatach farmaceutycznych. Omawiane problemy teoretyczne i praktyczne: rodzaje luminescencji, różnice pomiędzy absorpcją, fluorescencją i fosforoscencją, przejścia pomiędzy poziomami energetycznymi, cząsteczki charakterystyczne dla fluorescencji i fosforoscencji, parametry fizykochemiczne wpływające na wartość natężenia fluorescencji, wygaszanie fluorescencji, budowa spektrofluorymetru, zastosowanie, zalety i wady metod fluorymetrycznych. 6. Skaningowa mikroskopia elektronowa i mikroskopia sił atomowych (SEM, AFM); Wykorzystanie techniki obrazowania metodą mikroskopii elektronowej i AFM do oceny różnych materiałów. Omawiane są problemy teoretyczne i praktyczne: skanningowy mikroskop elektronowy – budowa i zasada działania, sposoby detekcji stosowane w SEM, techniki pracy przyczyny zakłóceń obrazu, metody przygotowania próbek; AFM – tryby pracy, ograniczenia metody, środowisko pracy mikroskopu. Porównane zostają metody SEM i AFM między sobą oraz z mikroskopią optyczną. 7. Polarografia, Oznaczanie metali ciężkich metodą dodatku wzorca. Omawiane problemy teoretyczne i praktyczne: podstawy teoretyczne polarografii zmiennoprądowej i stałoprądowej (wzory, schematy, wykresy), analiza jakościowa i ilościowa, budowa układu pomiarowego, procesy elektrodowe, rola elektrolitu podstawowego w analizie polarograficznej, prądy faradajowskie, maksima polarograficzne. 8. Woltamperometria cykliczna, inwersyjna; Oznaczanie stężenia żelaza w postaci [Fe(III)(CN)6]3- metodą woltamperometrii cyklicznej, Oznaczanie metali ciężkich w wodzie z zastosowaniem wiszącej kroplowej elektrody rtęciowej. Omawiane są problemy teoretyczne i praktyczne: równania Nernsta, zjawisko ładowania podwójnej warstwy, prawa Faradaya, procesy faradajowskie i niefaradajowskie, prąd anodowy i katodowy, elektrody stosowane w woltamperometrii, parametry krzywych wolt amperometrycznych, kryteria odwracalności procesów elektrodowych, rodzaje metod wolt amperometrycznych, wisząca kroplowa elektroda rtęciowa, krzywe wolt amperometryczne, procesy elektrochemiczne, zasady pomiaru. |
Literatura: |
1. Z. Kęcki, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, W-wa 1992. 2. W. Szczepaniak, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa 1985. 3. J. Stankowski, W. Hilczer, Wstęp do spektroskopii rezonansów magnetycznych, PWN, W-wa 2005. 4. J. Sadlej, Spektroskopia molekularna, WNT, W-wa 2002. 5. Z. Skrzat, Elementy krystalografii. 6. Z. Trzaska-Durski, Podstawy krystalografii strukturalnej i rentgenowskiej. 7. M. von Meersche, Krystalografia i chemia strukturalna. 8. T. Perkala, Zarys krystalografii. 9. G.W. Ewing, Metody instrumentalne w analizie chemicznej, PWN, W-wa 1980. 10. T.M. Gouw, Nowoczesne metody instrumentalne analizy, WNT, W-wa 1976. 11. N.L. Alpert, W.E. Keiser, H.A. Szymański, Spektroskopia w podczerwieni teoria i praktyka, W-wa 1974, PWN 12. A. Cygański, Metody spektroskopowe w chemii analitycznej, W-wa 1993, WNT. 13. M. Szafran, Z. Dega-Szafran, Określanie struktury związków organicznych metodami spektroskopowymi, Tablice i ćwiczenia, W-wa 1988, PWN. 14. J. Ciba, Poradnik chemika analityka, Analiza instrumentalna, W-wa, 1991, WNT. 15. J. Kryściak, Chemiczna analiza instrumentalna, PZWL, Warszawa 1999. 16. J. Garaj, Fizyczne i fizykochemiczne metody analizy. 17. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa 2000. 18. M. Balcerzak, Ćwiczenia laboratoryjne z chemii analitycznej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1998. 19. A. Cygański, Metody elektrochemiczne, W-wa 1993, WNT. 20. Z. Galus, Teoretyczne podstawy elektroanalizy chemicznej. 21. E. Szyszko, Instrumentalne metody analityczne. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu zajęć ze Spektroskopii i Zaawansowanej Analizy Instrumentalnej student osiąga wiedzę umożliwiająca mu na rozróżnianie, zdefiniowanie i opis poszczególnych metod analitycznych. Efektem końcowym jest zrozumienie podstaw teoretycznych każdej z metod analitycznych oraz interpretacji wyników pomiarowych. Zdobyta w trakcie zajęć wiedza i umiejętności powinny umożliwić studentowi posługiwanie się wybrana grupą metod analitycznych zarówno w wykonywanej pracy magisterskiej, jak i przyszłej pracy zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody Wykład: egzamin pisemny 3h, pytania otwarte. wg stopnia trudności określonego poniżej, lub egzamin ustny wg tych samych kryteriów. Kryteria: Na ocenę dostateczną: min. 50 % punktów egzaminu. Student zna podstawowe treści przedmiotu przedstawione na wykładzie. Na ocenę dostateczny plus 61-65% pkt. Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metody analitycznej i zasady działania aparatury analitycznej. Na ocenę dobrą: 66-75% Zna treści i rozumie zależności pomiędzy jakością analizy i zasadami teoretycznymi oraz potrafi rozwiązać problemy analityczne Na ocenę dobry plus 76-80% Zna treści i rozumie zależności pomiędzy różnymi metodami analitycznymi , stosuje wiedzę do rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych w analizie chemicznej. Na ocenę bardzo dobry powyżej 80% Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie pod czas pracy w bibliotece. Laboratorium: zdane sprawdziany pisemne pisane przed rozpoczęciem pracowni, ocena sprawozdań z wykonanych ćwiczeń. Na zaliczenie Pracowni wymaganych jest 50% punktów zdobytych w trakcie semestru. Ćwiczenia: kolokwium zaliczeniowe (zaliczenie 50% punktów). Na ocenę dostateczną: 50% min. Student zna podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi opisać doświadczenia przeprowadzone w pracowni. Na ocenę dostateczny plus 61-65% Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni. Na ocenę dobrą: 66-75% Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykonania analizy. Potrafi planować doświadczenia analityczne i samodzielnie opisać analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. Na ocenę dobry plus 75 -80% Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej rozumie zasadę pracy aparatury analitycznej i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. Na ocenę bardzo dobry powyżej 80% Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie pod czas pracy w bibliotece, stosuje właściwe metody badania złożonych matryc analitycznych i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych wykraczających poza temat wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ LAB
PT WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium, 55 godzin
Wykład, 40 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Robert Szczęsny, Edward Szłyk | |
Prowadzący grup: | Magdalena Barwiołek, Marzanna Kurzawa, Iwona Łakomska, Tadeusz Muzioł, Leszek Pazderski, Piotr Piszczek, Aleksandra Radtke, Robert Szczęsny, Edward Szłyk, Iwona Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.