Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S3-DSC-FIL |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Doktoranckie Studium Chemii |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godz. wykładu + 25 godz.praca indywidualna, przygotowanie do egzaminu doktorskiego. |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student rozpoznaje problemy filozoficzne i formułuje pytania filozoficzne, odkrywa założenia filozoficzne w teorii naukowej, zna podstawowe współczesne koncepcje nauki, zna dyskutowane współcześnie problemy etyki, w szczególności bioetyki i etyki nauki. EK_W08 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student rozumie rolę debat akademickich i potrafi w nich odpowiedzialnie uczestniczyć, jest otwarty na nowe idee, a jednocześnie docenia wartość myślenia samodzielnego i krytycznego, EK_U02, EK_UO5 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student potrafi pracować w grupie, rozumie funkcje nauki w społeczeństwie i przyczynia się do budowy "społeczeństwa wiedzy", potrafi spojrzeć z refleksją na społeczną i cywilizacyjną rolę nauki i odpowiedzialność uczonych za prowadzone badania, ma głębszą wrażliwość etyczną. EK_01, EK_07 |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy z elementami wykładu konwersatoryjnego i informacyjnego. Natomiast w sytuacji spowodowanej pandemią (z uwzględnieniem życzeń studentów) zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej , wykorzystując metodę prezentacji materiału na platformie Moodle z możliwością kontaktu z wykładowcą na platformie Microsoft teams (MT). Zaliczenie w formie egzaminu tradycyjnie lub na platformie MT. |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem wykładu z filozofii jest zapoznanie studentów z podstawowymi nurtami i problemami filozofii nauki oraz z pewnymi doniosłymi zagadnieniami filozoficznymi, ważnymi dla zdobycia ogólnej kultury humanistycznej. Wykład podzielony jest na dwie części. Część pierwsza obejmuje podstawowe zagadnienia z filozofii nauki, przedstawione w aspekcie historycznym i systemowym. Część druga zaś obejmuje wybrane zagadnienia filozoficzne, ze szczególnym odniesieniem do problematyki aksjologicznej, włączywszy zagadnienia z etyki (a w tym etyki badań naukowych). |
Literatura: |
Wybrane lektury A. Źródła filozofii G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I. Od początków do Sokratesa, Lublin: RW KUL 1994 (wybr. fragmenty) G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II.Platon i Arystoteles, Lublin: RW KUL 1996 (wybr. fragmenty) B. Filozofia nauki i filozofia przyrody B1. Ujęcie historyczno-systemowe koncepcji nauki J. Goćkowski, S. Marmuszewski, red., Nauka, Tożsamość i tradycja, Kraków: Universitas1995 (wybr. teksty w uzgodnieniu z wykładowcą) M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków: Znak 2005 S. Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk: TN KUL 1992 (R.II. Historia pojęcia nauki) B2. Ujęcie systemowe D. Dąbek, Metodologia nauk przyrodniczych, w: S. Janeczek,. M. Walczak, A. Starościc, red., Metodologia Nauk, Lublin: KUL 2019, s. 27-52 A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków: Wyd. Aureus-Wyd. Znak 2006 A. Grobler, Realizm, w: Panorama filozofii współczesnej, red. J. Hołówka, B. Dziobkowski, Warszawa: PWN 2016, s. 359-375 T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: PWN 1968 I. Lakatos, Pisma z filozofii nauk przyrodniczych, Warszawa: PWN 1995 (fragmenty) B. Magee, Popper, Warszawa: Prószyński i S-ka 1998 (R.1-4) K. Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa: PWN 1977 (fragm) K. Popper, Droga do wiedzy, Domysły i refutacje, Warszawa: PWN 1999 K. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa: PWN 2002 (wyb. fragmenty) W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana, Toruń: UMK 2013 P. Zeidler, Miejsce filozofii chemii w filozofii przyrodoznawstwa, "Roczniki Filozoficzne" t. 54, nr. 2 (2016) s. 313-333 C. Etyka ogólna i etyka nauki E. Agazzi, Dobro, zło i nauka, W-wa: Oficyna Akad. 1997 E. Bińczyk, Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki, Toruń: UMK 2012 (Wstęp i wybr. fragmenty, szczeg. cz. IV) B. Chyrowicz, O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków: Znak 2008 B. Chyrowicz, Bioetyka, Kraków: Znak 2015 Z. Drozdowicz. Uczony - zawód czy powołanie? "Nauka" 4 (2009) 67-86 J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków: PAT 1992 (Cz. szósta, R. II. Kierunki i szkoły w etyce) J. Goćkowski, Siedem powinności zawodowych uczonego, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 3-4 (2009) 281-293 L. Koj, Powinności w nauce. t. I. Określenie i poznawalność powinności, Lublin: UMCS 1998 A. Lekka-Kowalik, Odkrywanie wymiaru aksjologicznego nauki, Lublin: KUL 2008 (wybr. fragmenty) Praktyczna lektura uzupełniająca A. Kodeksy dobrych praktyk: Dobre praktyki w szkołach wyższych,Opracowanie Fundacja Rektorów Polskich (red zespół pod kier. A. Szostka), Kraków: FRP i KRASP 2007 (dostępny na stronie UMK) Good practice elements in doctoral training. Oxford 2013 B. Innowacje C. Cempel, Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, Radom-Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Eksploatacji PIB 2013 (myślenie twórcze jest także przedmiotem zainteresowań filozofii umysłu, a zag. innowacyjności - filozofii nauki, ta książka może być także znakomicie wykorzystana w refleksji filozoficznej) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczanie na ocenę na podstawie samodzielnej pracy pisemnej i znajomości wybranych zagadnień filozoficznych. (Zob. ew. szczegółowe wymagania na bieżący rok akad.) Tematy ustalane indywidualnie. Kryterium oceny jest jakościowe uwzględniające podane powyżej efekty, które student powinien zdobyć po odbytym kursie filozofii . Przed obroną doktoratu egzamin ustny (komisyjny) z filozofii Na egzamin wymagane przygotowanie trzech zadanych lektur (z klasyki filozofii, filozofii nauki, aksjologii). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.