Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Filozofia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0600-S3-DSC-FIL
Kod Erasmus / ISCED: 13.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0531) Chemia Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Filozofia
Jednostka: Wydział Chemii
Grupy: Doktoranckie Studium Chemii
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

brak

Całkowity nakład pracy studenta:

30 godz. wykładu + 25 godz.praca indywidualna, przygotowanie do egzaminu doktorskiego.

Efekty uczenia się - wiedza:

Student

rozpoznaje problemy filozoficzne i formułuje pytania filozoficzne,

odkrywa założenia filozoficzne w teorii naukowej,

zna podstawowe współczesne koncepcje nauki,

zna dyskutowane współcześnie problemy etyki, w szczególności bioetyki i etyki nauki.

EK_W08

Efekty uczenia się - umiejętności:

Student

rozumie rolę debat akademickich i potrafi w nich odpowiedzialnie uczestniczyć,

jest otwarty na nowe idee,

a jednocześnie docenia wartość myślenia samodzielnego i krytycznego,


EK_U02, EK_UO5

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student

potrafi pracować w grupie,

rozumie funkcje nauki w społeczeństwie i przyczynia się do budowy "społeczeństwa wiedzy",

potrafi spojrzeć z refleksją na społeczną i cywilizacyjną rolę nauki i odpowiedzialność uczonych za prowadzone badania,

ma głębszą wrażliwość etyczną.

EK_01, EK_07

Metody dydaktyczne:

Wykład problemowy z elementami wykładu konwersatoryjnego i informacyjnego.

Natomiast w sytuacji spowodowanej pandemią (z uwzględnieniem życzeń studentów) zajęcia będą prowadzone w formie zdalnej , wykorzystując metodę prezentacji materiału na platformie Moodle z możliwością kontaktu z wykładowcą na platformie Microsoft teams (MT).

Zaliczenie w formie egzaminu tradycyjnie lub na platformie MT.

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody służące prezentacji treści

Skrócony opis:

Celem wykładu z filozofii jest zapoznanie studentów z podstawowymi nurtami i problemami filozofii nauki oraz z pewnymi doniosłymi zagadnieniami filozoficznymi, ważnymi dla zdobycia ogólnej kultury humanistycznej.

Wykład podzielony jest na dwie części. Część pierwsza obejmuje podstawowe zagadnienia z filozofii nauki, przedstawione w aspekcie historycznym i systemowym. Część druga zaś obejmuje wybrane zagadnienia filozoficzne, ze szczególnym odniesieniem do problematyki aksjologicznej, włączywszy zagadnienia z etyki (a w tym etyki badań naukowych).

Literatura:

Wybrane lektury

A. Źródła filozofii

G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. I. Od początków do Sokratesa, Lublin: RW KUL 1994 (wybr. fragmenty)

G. Reale, Historia filozofii starożytnej, t. II.Platon i Arystoteles, Lublin: RW KUL 1996 (wybr. fragmenty)

B. Filozofia nauki i filozofia przyrody

B1. Ujęcie historyczno-systemowe koncepcji nauki

J. Goćkowski, S. Marmuszewski, red., Nauka, Tożsamość i tradycja, Kraków: Universitas1995 (wybr. teksty w uzgodnieniu z wykładowcą)

M. Heller, Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków: Znak 2005

S. Kamiński, Nauka i metoda. Pojęcie nauki i klasyfikacja nauk: TN KUL 1992 (R.II. Historia pojęcia nauki)

B2. Ujęcie systemowe

D. Dąbek, Metodologia nauk przyrodniczych, w: S. Janeczek,. M. Walczak, A. Starościc, red., Metodologia Nauk, Lublin: KUL 2019, s. 27-52

A. Grobler, Metodologia nauk, Kraków: Wyd. Aureus-Wyd. Znak 2006

A. Grobler, Realizm, w: Panorama filozofii współczesnej, red. J. Hołówka, B. Dziobkowski, Warszawa: PWN 2016, s. 359-375

T. Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, Warszawa: PWN 1968

I. Lakatos, Pisma z filozofii nauk przyrodniczych, Warszawa: PWN 1995 (fragmenty)

B. Magee, Popper, Warszawa: Prószyński i S-ka 1998 (R.1-4)

K. Popper, Logika odkrycia naukowego, Warszawa: PWN 1977 (fragm)

K. Popper, Droga do wiedzy, Domysły i refutacje, Warszawa: PWN 1999

K. Popper, Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, Warszawa: PWN 2002 (wyb. fragmenty)

W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana, Toruń: UMK 2013

P. Zeidler, Miejsce filozofii chemii w filozofii przyrodoznawstwa, "Roczniki Filozoficzne" t. 54, nr. 2 (2016) s. 313-333

C. Etyka ogólna i etyka nauki

E. Agazzi, Dobro, zło i nauka, W-wa: Oficyna Akad. 1997

E. Bińczyk, Technonauka w społeczeństwie ryzyka. Filozofia wobec niepożądanych następstw praktycznego sukcesu nauki, Toruń: UMK

2012 (Wstęp i wybr. fragmenty, szczeg. cz. IV)

B. Chyrowicz, O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków: Znak 2008

B. Chyrowicz, Bioetyka, Kraków: Znak 2015

Z. Drozdowicz. Uczony - zawód czy powołanie? "Nauka" 4 (2009) 67-86

J. Galarowicz, Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków: PAT 1992 (Cz. szósta, R. II. Kierunki i szkoły w etyce)

J. Goćkowski, Siedem powinności zawodowych uczonego, "Zagadnienia Naukoznawstwa" 3-4 (2009) 281-293

L. Koj, Powinności w nauce. t. I. Określenie i poznawalność powinności, Lublin: UMCS 1998

A. Lekka-Kowalik, Odkrywanie wymiaru aksjologicznego nauki, Lublin: KUL 2008 (wybr. fragmenty)

Praktyczna lektura uzupełniająca

A. Kodeksy dobrych praktyk:

Dobre praktyki w szkołach wyższych,Opracowanie Fundacja Rektorów Polskich (red zespół pod kier. A. Szostka), Kraków: FRP i KRASP 2007 (dostępny na stronie UMK)

Good practice elements in doctoral training. Oxford 2013

B. Innowacje

C. Cempel, Inżynieria kreatywności w projektowaniu innowacji, Radom-Poznań: Wyd. Naukowe Instytutu Eksploatacji PIB 2013 (myślenie twórcze jest także przedmiotem zainteresowań filozofii umysłu, a zag. innowacyjności - filozofii nauki, ta książka może być także znakomicie wykorzystana w refleksji filozoficznej)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczanie na ocenę na podstawie samodzielnej pracy pisemnej i znajomości wybranych zagadnień filozoficznych. (Zob. ew. szczegółowe wymagania na bieżący rok akad.) Tematy ustalane indywidualnie. Kryterium oceny jest jakościowe uwzględniające podane powyżej efekty, które student powinien zdobyć po odbytym kursie filozofii .

Przed obroną doktoratu

egzamin ustny (komisyjny) z filozofii

Na egzamin wymagane przygotowanie trzech zadanych lektur (z klasyki filozofii, filozofii nauki, aksjologii).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)