Zaawansowane metody analizy instrumentalej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0600-S3-DSC-ZMAI |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane metody analizy instrumentalej |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: |
Doktoranckie Studium Chemii |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Wiedza z analizy instrumentalnej i spektroskopii na poziomie magistra chemii lub kierunków wymienionych zasadach naboru na studia doktoranckie chemii UMK. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 15 -udział w laboratoriach - 15 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do ćwiczeń -20 - przygotowanie do testów - 25 - Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: posiada rozszerzoną wiedzę z zakresu podstawowych działów chemii, jej rozwoju i znaczenia dla postępu nauk ścisłych i przyrodniczych oraz poznania świata i rozwoju ludzkości …. K_W01: X2A_W01 W2: zna zasady prawidłowego planowania eksperymentu i weryfikacji wiarygodności wyniku; posiada wiedzę na temat metod statystycznych potrzebnych w analizie danych eksperymentalnych – K_W09, X2A_W02, X2A_W04 W3: zna i rozumie podstawy teoretyczne zaawansowanych metod analitycznych i ich wykorzystanie w interpretacji wyników pomiarowych K_W12, X2A_W05, X2A_W06 W4: zna zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w stopni pozwalającym na samodzielną pracę na stanowisku badawczym lub pomiarowym, K_W14, X2A_W07 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: potrafi korzystać z rozszerzonej wiedzy z podstawowych działów chemii oraz twórczo wykorzystać ją w zakresie swojej specjalności.– K_U01, X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04 U2: posiada umiejętność wykonania oznaczania wybranych właściwości fizycznych i chemicznych substancji chemicznych – K_U05; X2A_U01, X2A_U02, X2A_U03, X2A_U01, X2A_U02, X2A_U04 U3: umie posługiwać się wybraną grupą zaawansowanych metod analitycznych; potrafi w sposób krytyczny ocenić wyniki analiz i przedyskutować błędy pomiarowe -K_U14; , X2A_U02 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: zna ograniczenia własnej wiedzy i rozumie potrzebę dalszego uczenia się przez całe życie; potrafi samodzielnie podjąć działania w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy chemicznej–K_K01, X2A_K01, X2A_U07 K2: ma świadomość profesjonalizmu, doceniania uczciwości intelektualnej i przestrzegania etyki zawodowej, zarówno w działaniach własnych, jak i innych osób K_K06, X2A_K03, X2A_K04 |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: Wykład – konwencjonalny z elementami dyskusji Metody dydaktyczne …poszukujące.: Laboratorium - doświadczeń |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład problemowy |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi metodami analitycznymi, w tym z teorią, budową i zasadą działania aparatury oraz technikami pomiarowymi. Wykład omawia najwazniejsze zagdnienai z zakresu spektroskopii NMR, spektroskopii podczerwieni IR i Ramana, obrazownai widm IR i Ramana spektroskopii elektronów, technik obrazowania mikroskopowego. W trakcie ćwiczeń studenci poznają metody: (a) magnetycznego rezonansu jądrowego, (NMR), podczerwieni (IR) obrazownaie IR, widm Ramana, zastosowanie w przypadkach analizy materiałowej. |
Pełny opis: |
Zastosowanie laserowej ablacji w analizie chemicznej. Absorpcyjna i emisyjna spektroskopia atomowa (ASA, ICP, AES) oraz metody rentgenowskie (XRF, XRD) stosowane do oznaczania metali w materiałach. Spektroskopia elektronów (XPS, Augera) w badaniach materiałowych. Mikroskopia elektronowa (SEM, TEM, STEM) oraz mikroskopia sił atomowych (AFM) w zastosowaniach do badania materiałów. Obrazowanie FTIR ze fokalną rejestracją, Widma Ramana w identyfikacji materiałów. Zaawansowane widma NMR Ćwiczenia laboratoryjne 1. Spektroskopia magnetycznego rezonansu jądrowego (NMR); Interpretacja widm 1H NMR i 13C NMR COSY, NOE NOESY. 2 Spektroskopia w podczerwieni z detekcja konfokalną. Spektroskopowa analiza ilościowa mieszaniny wieloskładnikowej, 3 Widma ramanowskiego rozproszenia z obrazowaniem mikroskopowym. |
Literatura: |
1. Z. Kęcki, Podstawy spektroskopii molekularnej, PWN, W-wa 1992. 2. . J. Sadlej, Spektroskopia molekularna, WNT, W-wa 2002. 3. N.L. Alpert, W.E. Keiser, H.A. Szymański, Spektroskopia w podczerwieni teoria i praktyka, W-wa 1974, PWN 4. Literatura w Spectroscopy Europe on line |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody Wykład zaliczenie na podstawie obecności i przygtowania eseju na wybrany temat z literatury naukowej. Laboratorium Student przedstawia opisc w formie raportu z w ykonanych ćwiczen laboratoryjnych Na ocenę dostateczny plus 61-65% Student zna i rozumie podstawy teoretyczne metody analitycznej oraz potrafi zna zasady opisu analizy chemicznej przeprowadzonej w pracowni. Na ocenę dobrą: 66-75 Zna metodę i rozumie zasady teoretyczne oraz sposób wykoanai analizy. Potrafi planowac doświadczenia analityczne i samodzielnie opisac analizę oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski. Na ocenę dobry plus 75 -80% Posiada pełną wiedzę o metodzie analitycznej rozumie zasadę pracy aparatury analitycznej i potrafi zastosowac do rozwiązywania nowych problemów analitycznych. Na ocenę bardzo dobry powyżej 80% Posiada wiedzę wykraczająca poza zakres tematyczny wykładu zdobytą samodzielnie pod czas pracy w bibliotece, stosuje własciwe metody badania złożonych matryc analitycznych i potrafi zastosować do rozwiązywania nowych problemów analitycznych wykraczających poza temat wykładu. |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Edward Szłyk | |
Prowadzący grup: | Edward Szłyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.