Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Wstęp do literaturoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0707-s1ROM1L-WDL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0232) Literatura i językoznawstwo Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Wstęp do literaturoznawstwa
Jednostka: Katedra Filologii Romańskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Łączna liczba punktów ECTS: 2

1. Godziny kontaktowe (zajęcia i konsultacje): 1,1 ECTS=33 godziny

2. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i zaliczenia): 0,9 ECTS = 27 godzin

Efekty uczenia się - wiedza:

W1 ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (efekt kierunkowy K_W05).

W2 ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (efekt kierunkowy K_W06)).

W3 ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii (efekt kierunkowy K_W07).

Efekty uczenia się - umiejętności:

U1 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (efekt kierunkowy K_U01).

U2 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (efekt kierunkowy K_U12).

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (efekt kierunkowy K_K01).

Metody dydaktyczne podające:

- pogadanka
- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu dokonanie ogólnego przeglądu najważniejszych teorii literatury i zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu badań literackich.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi teoriami literatury (m.in. formalizm rosyjski, strukturalizm, poststrukturalizm, postmodernizm, postkolonializm, posthumanizm) poprzez przegląd koncepcji najważniejszych badaczy literatury, takich jak m.in. Arystoteles, Nicolas Boileau, Benedetto Croce, Michaił Bachtin, Roman Ingarden, Jean-Paul Sartre, Michel Foucault, Gérard Genette, Tzvetan Todorov, Roland Barthes, Umberto Eco i inni.

Ponadto student zdobywa elementarną wiedzę o pojęciach takich jak: poetyka, dzieło literackie, interpretacja, narratologia, rodzaje i gatunki literackie, komparatystyka literacka, transtekstualność.

Proponowany wstępny zakres tematów poruszanych na zajęciach:

Z teorii podstawowej:

1. Czym jest literatura i literaturoznawstwo? - od badań nad Homerem do badań nad J. K. Rowling. Ujęcie historyczne i teoretyczne

2. Mimesis

3. Poetyka

4. Roman Ingarden, czyli quasi-sądy

5. Interpretacja i analiza

6. Rodzaje i gatunki literackie - podział

7. Badania nad epiką: narratologia

8. Badania nad poezją: liryka i wersologia

9: Badania nad teatrem: dramat w ujęciu teoretycznoliterackim

10. Komparatystyka literacka i interdyscyplinarna

Z historii elementarnej:

11. Od Arystotelesa i Horacego do Boileau, czyli dawne refleksje nad literaturą.

12. Formaliści rosyjscy, nowa krytyka i inni

13. Strukturalizm, poststrukturalizm

14. Postmodernizm

15. Literatura dziś i jutro: feminizm, postkolonializm, posthumanizm

Literatura:

Podstawowa bibliografia:

Arystoteles, Poetyka. Wyd. dowolne.

Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie Literatury XX wieku. Podręcznik. Znak, 2006.

G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2014.

M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.

R. Ingarden, O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, Warszawa 1961 (fragmenty).

L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009

T. Todorov, Poetyka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1984.

Szczegółowy wykaz pozostałej literatury prowadzący poda studentom na pierwszych zajęciach.

Metody i kryteria oceniania:

Wszystkie efekty kształcenia przewidziane dla przedmiotu są weryfikowane poprzez:

1. Aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i przygotowaniu do zajęć.

2. Pisemną pracę kontrolną z zakresu podstawowej terminologii badań literaturoznawczych.

3. Zaliczenie na ocenę po semestrze: 2, mające formę pisemnej pracy kontrolnej z podstaw terminologii i opisu badań literaturoznawczych.

- ocenę pozytywną student uzyskuje po opanowaniu co najmniej 51% punktów przewidzianych z testu i zaliczenia końcowego

- student zobowiązany jest do uczestnictwa w zajęciach, przewidziane 2 nieobecności nieusprawiedliwione, z koniecznością samodzielnego uzupełnienia zaległego materiału

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)