Wstęp do literaturoznawstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0707-s1ROM1L-WDL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0232) Literatura i językoznawstwo
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do literaturoznawstwa |
Jednostka: | Katedra Filologii Romańskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Łączna liczba punktów ECTS: 2 1. Godziny kontaktowe (zajęcia i konsultacje): 1,1 ECTS=33 godziny 2. Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć i zaliczenia): 0,9 ECTS = 27 godzin |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 ma podstawową wiedzę z zakresu literaturoznawstwa (efekt kierunkowy K_W05). W2 ma podstawową wiedzę o powiązaniach filologii z pokrewnymi naukami humanistycznymi (efekt kierunkowy K_W06)). W3 ma wiedzę o podstawowej terminologii i metodologii badań w dziedzinie filologii (efekt kierunkowy K_W07). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje przy użyciu różnych źródeł i sposobów (efekt kierunkowy K_U01). U2 potrafi rozpoznać różne rodzaje tekstów oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem odpowiednich metod (efekt kierunkowy K_U12). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju (efekt kierunkowy K_K01). |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu dokonanie ogólnego przeglądu najważniejszych teorii literatury i zapoznanie studentów z podstawową terminologią z zakresu badań literackich. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z głównymi teoriami literatury (m.in. formalizm rosyjski, strukturalizm, poststrukturalizm, postmodernizm, postkolonializm, posthumanizm) poprzez przegląd koncepcji najważniejszych badaczy literatury, takich jak m.in. Arystoteles, Nicolas Boileau, Benedetto Croce, Michaił Bachtin, Roman Ingarden, Jean-Paul Sartre, Michel Foucault, Gérard Genette, Tzvetan Todorov, Roland Barthes, Umberto Eco i inni. Ponadto student zdobywa elementarną wiedzę o pojęciach takich jak: poetyka, dzieło literackie, interpretacja, narratologia, rodzaje i gatunki literackie, komparatystyka literacka, transtekstualność. Proponowany wstępny zakres tematów poruszanych na zajęciach: Z teorii podstawowej: 1. Czym jest literatura i literaturoznawstwo? - od badań nad Homerem do badań nad J. K. Rowling. Ujęcie historyczne i teoretyczne 2. Mimesis 3. Poetyka 4. Roman Ingarden, czyli quasi-sądy 5. Interpretacja i analiza 6. Rodzaje i gatunki literackie - podział 7. Badania nad epiką: narratologia 8. Badania nad poezją: liryka i wersologia 9: Badania nad teatrem: dramat w ujęciu teoretycznoliterackim 10. Komparatystyka literacka i interdyscyplinarna Z historii elementarnej: 11. Od Arystotelesa i Horacego do Boileau, czyli dawne refleksje nad literaturą. 12. Formaliści rosyjscy, nowa krytyka i inni 13. Strukturalizm, poststrukturalizm 14. Postmodernizm 15. Literatura dziś i jutro: feminizm, postkolonializm, posthumanizm |
Literatura: |
Podstawowa bibliografia: Arystoteles, Poetyka. Wyd. dowolne. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Teorie Literatury XX wieku. Podręcznik. Znak, 2006. G. Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2014. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Zarys teorii literatury, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975. R. Ingarden, O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury, Warszawa 1961 (fragmenty). L.D. Reynolds, N.G. Wilson, Skrybowie i uczeni. O tym, w jaki sposób antyczne teksty literackie przetrwały do naszych czasów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2009 T. Todorov, Poetyka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1984. Szczegółowy wykaz pozostałej literatury prowadzący poda studentom na pierwszych zajęciach. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wszystkie efekty kształcenia przewidziane dla przedmiotu są weryfikowane poprzez: 1. Aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach świadczące o znajomości obligatoryjnej literatury przedmiotu i przygotowaniu do zajęć. 2. Pisemną pracę kontrolną z zakresu podstawowej terminologii badań literaturoznawczych. 3. Zaliczenie na ocenę po semestrze: 2, mające formę pisemnej pracy kontrolnej z podstaw terminologii i opisu badań literaturoznawczych. - ocenę pozytywną student uzyskuje po opanowaniu co najmniej 51% punktów przewidzianych z testu i zaliczenia końcowego - student zobowiązany jest do uczestnictwa w zajęciach, przewidziane 2 nieobecności nieusprawiedliwione, z koniecznością samodzielnego uzupełnienia zaległego materiału |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.