Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Grafika 3D: Programowanie kart graficznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-3D-KART
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0611) Computer use Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Grafika 3D: Programowanie kart graficznych
Jednostka: Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
Grupy: Przedmioty do wyboru dla Informatyki Stosowanej s1
Strona przedmiotu: http://www.fizyka.umk.pl/~jacek/dydaktyka/3d/index.html
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

programowanie w C/C++

Całkowity nakład pracy studenta:

30h na zajęciach + 15h przygotowań do kolokwium

Efekty uczenia się - wiedza:

K_W04, K_W05, K_W06

Ponadto studenci poznają język programowania jednostek kart graficznych.

Efekty uczenia się - umiejętności:

K_U02, K_U05, K_U06

Studenci będą potrafili napisać własny shader i wykorzystać go w aplikacji OpenGL lub Unity3D

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K_K02, K_K04, K_K05

Student jest świadomy ograniczonego zakresu kursu i tym samym wiedzy, którą posiadł na kursie (K_K01)

Metody dydaktyczne:

laboratorium komputerowe – wspólne rozwijanie projektów

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne podające:

- wykład problemowy

Skrócony opis:

Zajęcia będą dotyczyły programowania tzw. shaderów wykonywanych przez karty graficzne, czyli wysoce zrównoleglonych programów uruchamianych dla poszczegolnych werteksów i pikseli w ramach potoku renderowania. Omówiony zostanie język GLSL jako jeden z przykładów standardu Cg.

Pełny opis:

Zagadnienia omawiane na zajęciach to:

Projekt demonstracyjny w OpenGL 4 (w profilu rdzennym)

Macierze w OpenGL i współrzędne jednorodne

Czym są shadery?

Macierze używane w grafice 3D

Oświetlenie. Implementacja modelu Phonga

Oświetlenie per pixel

Cartoon shading

Teksturowanie i mieszanie wielu tekstur

Specular mapping

Normal mapping

Przykładowe modyfikacje obrazu w shaderach pikseli

Shadow mapping

Literatura:

Jacek Matulewski „Grafika 3D czasu rzeczywistego” PWN 2014

Karol Sobiesiak, Piotr Sydow „Shadery Zaawansowane programowanie w GLSL” PWN 2015

Dokumentacja na stronach WWW

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium sprawdzające wiedzę i/lub projekt zaliczeniowy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Matulewski
Prowadzący grup: Jacek Matulewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Matulewski
Prowadzący grup: Jacek Matulewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Matulewski
Prowadzący grup: Jacek Matulewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)