Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Analiza funkcjonalna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-ANAFUN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0541) Matematyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Analiza funkcjonalna
Jednostka: Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowa wiedza z analizy matematycznej oraz algebry liniowej.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot fakultatywny

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.)

- udział w konwersatorium – 45 godz.


Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 45 godz.):

- przygotowanie do konwersatorium – 15 godz.

- przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz.


Łącznie: 90 godz. (3 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończeniu kursu student:


W1: zna pojęcia przestrzeni metrycznej, unormowanej, zna podstawowe własności normy, operuje podstawowymi pojęciami topologicznymi w przypadku metrycznym;


W2: podaje podstawowe przestrzenie analizy funkcjonalnej: Banacha, Hilberta, zna podstawowe przykłady takich przestrzeni;


W3: zna pojęcie operatora ograniczonego i jego normy;


W4: rozumie i umie stosować klasyczne twierdzenia analizy funkcjonalnej: tw. o odwzorowaniu otwartym, domkniętym wykresie, o odwzorowaniu otwartym, zasadę jednostajnej ograniczoności;


W5: operuje pojęciem przestrzeni sprzężonej, zna podstawowe twierdzenia o jej postaci;


W6: zna podstawowe twierdzenia dotyczące przestrzeni Hilberta: tw. Pitagorasa, tw. o rzucie ortogonalnym, o rozkładzie, tw. Riesza, tw. o operatorze sprzężonym;


W7: rozumie pojęcie układu ortonormalnego zupełnego w przestrzeni Hilberta i pojecie szeregu Fouriera, potrafi rozwijać w szereg Fouriera funkcje okresowe i całkowalne;


W8: zna podstawowe twierdzenia spektralne dotyczące operatorów samosprzężonych (ograniczonych i nieograniczonych);


W9: zna podstawowe własności spektralne operatorów pędu i położenia.



Efekty przedmiotowe W1-W9 realizują efekty kierunkowe:


K_W01 dla F,


K_W01 dla FT.







Efekty uczenia się - umiejętności:

Student:


U1: rozumie podstawową strukturę przestrzeni metrycznych, unormowanych, Banacha i Hilberta, ilustruje przykładami poznane definicje;


U2: stosuje klasyczne twierdzenia j i swobodnie posługuje się podstawowymi narzędziami analizy funkcjonalnej;


U3: potrafi samodzielnie dowodzić prostych faktów z zakresu analizy funkcjonalnej;


U4: rozumie matematyczne podstawy teorii spektralnej i jej zastosowanie w fizyce kwantowej;


U5: rozumie potrzebę dalszego pogłębiania swej wiedzy matematycznej.




Efekty przedmiotowe U1-U4 realizują efekty kierunkowe:


K_U01 dla F,


K_U01 dla FT.


Efekt przedmiotowy U5 realizuje efekty kierunkowe:


K_U09 dla F,


K_U12 dla FT.





Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K1 – jest świadomy ograniczeń swej wiedzy matematycznej




Efekt przedmiotowy K1 realizują efekty kierunkowe:


K_K01 dla F,


K_K01 dla FT.





Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:


- wykład konwersatoryjny


Metody dydaktyczne poszukujące:


- ćwiczeniowa



Metody dydaktyczne podające:

- wykład konwersatoryjny

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa

Skrócony opis:

Przedmiot jest wprowadzeniem do podstawowych zagadnień analizy funkcjonalnej. Koncentruje się na własnościach przestrzeni Banacha ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Hilberta. W trakcie zajęć zostaną omówione podstawowe pojęcia analizy funkcjonalnej wraz z licznymi przykładami je ilustrującymi oraz klasyczne twierdzenia dotyczące operatorów na przestrzeniach Banacha, szeregów Fouriera czy teorii spektralnej. Celem jest przedstawienie drogi prowadzącej do twierdzeń spektralnych dla operatorów samosprzężonych istotnych z punktu widzenia fizyki kwantowej.

Pełny opis:

Zajęcia zaczynają się od wprowadzenia matematycznych pojęć i tła potrzebnego do wejścia w świat przestrzeni Banacha. Następnie zostaną omówione podstawowe własności przestrzeni Banacha, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Hilberta w kolejności przedstawionej poniżej.

Tematy:

1. Przestrzenie metryczne, elementy topologii metrycznej;

2. Przestrzenie unormowane, własności normy;

3. Przestrzenie Banacha, przykłady klasycznych przestrzeni ciągowych i funkcyjnych;

4. Przestrzenie Hilberta, własności iloczynu skalarnego, przykłady, podstawowe twierdzenia dotyczące geometrii przestrzeni Hilberta oraz szeregów Fouriera;

5. Operatory ograniczone i ich własności w przestrzeni Banacha, norma operatora, operatory sprzężone w przestrzeni Hilberta, przestrzenie dualne;

6. Elementy Teorii spektralnej dla operatorów ograniczonych i nieograniczonych ze szczególnym uwzględnieniem operatorów samosprzężonych i operatorów znanych z fizyki kwantowej.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. E. Kreyszig - ,,Introductory Functional Analysis with Applications", Wiley; 1st edition (February 23, 1989);

2. V. L. Hansen - „Functional Analysis, Enterning Hilbert Space” WSP 2006;

3. Jan Rusinek – “Zadania z Analizy Funkcjonalnej z rozwiązaniami” Warszawa 2006;

4. Stanisław Prus, Adam Stachura – „Analiza funkcjonalna w zadaniach” PWN 2009.

Literatura dodatkowa:

1. Witold Kołodziej „Wybrane rozdziały analizy matematycznej” (B.M. t.36, PWN 1970)

2. Włodzimierz Mlak - „Wstęp do przestrzeni Hilberta” B.M. t.35, PWN 1970;

3. Julian Musielak - „Wstęp do analizy funkcjonalnej” PWN 1989;

4. Andrzej Aleksiewicz - „Analiza Funkcjonalna” PWN 1969;

5. Walter Rudin – „Analiza Funkcjonalna” PWN 2009;

6. Jacek Chmieliński – “Analiza funkcjonalna, notatki do wykladu” Kraków 2004;

7. J. Ron Retherford – „Hilbert Space: Compact Operators and the Trace Theorem” Cambridge 1993;

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę na podstawie sześciu prac zaliczeniowych wykonywanych w domu, które dotyczą zadań pojawiających się na ćwiczeniach.

Zadania domowe weryfikują efekty W1-W9 oraz U1-U4.

Łączna suma punktów za zadania domowe daje ocenę końcową na podstawie kryteriów podanych poniżej.

50-60% - ocena: 3

60-70% - ocena: 3+

70-80% - ocena: 4

80-90% - ocena: 4+

90-100% - ocena 5

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rzepnicki
Prowadzący grup: Łukasz Rzepnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Uwagi:

Zaliczenie na podstawie czterech prac domowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Łukasz Rzepnicki
Prowadzący grup: Łukasz Rzepnicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)