Analiza funkcjonalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ANAFUN |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0541) Matematyka
|
Nazwa przedmiotu: | Analiza funkcjonalna |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z analizy matematycznej oraz algebry liniowej. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45 godz.) - udział w konwersatorium – 45 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( 45 godz.): - przygotowanie do konwersatorium – 15 godz. - przygotowanie prac zaliczeniowych - 30 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student: W1: zna pojęcia przestrzeni metrycznej, unormowanej, zna podstawowe własności normy, operuje podstawowymi pojęciami topologicznymi w przypadku metrycznym; W2: podaje podstawowe przestrzenie analizy funkcjonalnej: Banacha, Hilberta, zna podstawowe przykłady takich przestrzeni; W3: zna pojęcie operatora ograniczonego i jego normy; W4: rozumie i umie stosować klasyczne twierdzenia analizy funkcjonalnej: tw. o odwzorowaniu otwartym, domkniętym wykresie, o odwzorowaniu otwartym, zasadę jednostajnej ograniczoności; W5: operuje pojęciem przestrzeni sprzężonej, zna podstawowe twierdzenia o jej postaci; W6: zna podstawowe twierdzenia dotyczące przestrzeni Hilberta: tw. Pitagorasa, tw. o rzucie ortogonalnym, o rozkładzie, tw. Riesza, tw. o operatorze sprzężonym; W7: rozumie pojęcie układu ortonormalnego zupełnego w przestrzeni Hilberta i pojecie szeregu Fouriera, potrafi rozwijać w szereg Fouriera funkcje okresowe i całkowalne; W8: zna podstawowe twierdzenia spektralne dotyczące operatorów samosprzężonych (ograniczonych i nieograniczonych); W9: zna podstawowe własności spektralne operatorów pędu i położenia. Efekty przedmiotowe W1-W9 realizują efekty kierunkowe: K_W01 dla F, K_W01 dla FT. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student: U1: rozumie podstawową strukturę przestrzeni metrycznych, unormowanych, Banacha i Hilberta, ilustruje przykładami poznane definicje; U2: stosuje klasyczne twierdzenia j i swobodnie posługuje się podstawowymi narzędziami analizy funkcjonalnej; U3: potrafi samodzielnie dowodzić prostych faktów z zakresu analizy funkcjonalnej; U4: rozumie matematyczne podstawy teorii spektralnej i jej zastosowanie w fizyce kwantowej; U5: rozumie potrzebę dalszego pogłębiania swej wiedzy matematycznej. Efekty przedmiotowe U1-U4 realizują efekty kierunkowe: K_U01 dla F, K_U01 dla FT. Efekt przedmiotowy U5 realizuje efekty kierunkowe: K_U09 dla F, K_U12 dla FT. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 – jest świadomy ograniczeń swej wiedzy matematycznej Efekt przedmiotowy K1 realizują efekty kierunkowe: K_K01 dla F, K_K01 dla FT. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Przedmiot jest wprowadzeniem do podstawowych zagadnień analizy funkcjonalnej. Koncentruje się na własnościach przestrzeni Banacha ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Hilberta. W trakcie zajęć zostaną omówione podstawowe pojęcia analizy funkcjonalnej wraz z licznymi przykładami je ilustrującymi oraz klasyczne twierdzenia dotyczące operatorów na przestrzeniach Banacha, szeregów Fouriera czy teorii spektralnej. Celem jest przedstawienie drogi prowadzącej do twierdzeń spektralnych dla operatorów samosprzężonych istotnych z punktu widzenia fizyki kwantowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia zaczynają się od wprowadzenia matematycznych pojęć i tła potrzebnego do wejścia w świat przestrzeni Banacha. Następnie zostaną omówione podstawowe własności przestrzeni Banacha, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni Hilberta w kolejności przedstawionej poniżej. Tematy: 1. Przestrzenie metryczne, elementy topologii metrycznej; 2. Przestrzenie unormowane, własności normy; 3. Przestrzenie Banacha, przykłady klasycznych przestrzeni ciągowych i funkcyjnych; 4. Przestrzenie Hilberta, własności iloczynu skalarnego, przykłady, podstawowe twierdzenia dotyczące geometrii przestrzeni Hilberta oraz szeregów Fouriera; 5. Operatory ograniczone i ich własności w przestrzeni Banacha, norma operatora, operatory sprzężone w przestrzeni Hilberta, przestrzenie dualne; 6. Elementy Teorii spektralnej dla operatorów ograniczonych i nieograniczonych ze szczególnym uwzględnieniem operatorów samosprzężonych i operatorów znanych z fizyki kwantowej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. E. Kreyszig - ,,Introductory Functional Analysis with Applications", Wiley; 1st edition (February 23, 1989); 2. V. L. Hansen - „Functional Analysis, Enterning Hilbert Space” WSP 2006; 3. Jan Rusinek – “Zadania z Analizy Funkcjonalnej z rozwiązaniami” Warszawa 2006; 4. Stanisław Prus, Adam Stachura – „Analiza funkcjonalna w zadaniach” PWN 2009. Literatura dodatkowa: 1. Witold Kołodziej „Wybrane rozdziały analizy matematycznej” (B.M. t.36, PWN 1970) 2. Włodzimierz Mlak - „Wstęp do przestrzeni Hilberta” B.M. t.35, PWN 1970; 3. Julian Musielak - „Wstęp do analizy funkcjonalnej” PWN 1989; 4. Andrzej Aleksiewicz - „Analiza Funkcjonalna” PWN 1969; 5. Walter Rudin – „Analiza Funkcjonalna” PWN 2009; 6. Jacek Chmieliński – “Analiza funkcjonalna, notatki do wykladu” Kraków 2004; 7. J. Ron Retherford – „Hilbert Space: Compact Operators and the Trace Theorem” Cambridge 1993; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę na podstawie sześciu prac zaliczeniowych wykonywanych w domu, które dotyczą zadań pojawiających się na ćwiczeniach. Zadania domowe weryfikują efekty W1-W9 oraz U1-U4. Łączna suma punktów za zadania domowe daje ocenę końcową na podstawie kryteriów podanych poniżej. 50-60% - ocena: 3 60-70% - ocena: 3+ 70-80% - ocena: 4 80-90% - ocena: 4+ 90-100% - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rzepnicki | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rzepnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Zaliczenie na podstawie czterech prac domowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-20 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Rzepnicki | |
Prowadzący grup: | Łukasz Rzepnicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.