Dydaktyka fizyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-DYDFIZ | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0539) Fizyka (inne)
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka fizyki | ||
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej | ||
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla Fizyki s1 |
||
Strona przedmiotu: | http://dydaktyka.fizyka.umk.pl | ||
Punkty ECTS i inne: |
3.00 ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | 1. wstępne wiadomości z fizyki ogólnej 2. wskazane wstępne wiadomości z dydaktyki ogólnej i pedagogiki |
||
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 90 godzin (30 wykład, 30 lektura własna, 30 studium materiałów uzupełniających on-line i/lub obserwacja pokazów i lekcji interaktywnych) |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada wiedzę o podstawowych koncepcjach, zasadach i teoriach dydaktyki (fizyka K_W01) W2 - posiada wiedzę o historycznym rozwoju teorii edukacji i ich implementacji (fizyka K_W01) W3 – zna podstawowe metody, formy i środki dydaktyczne W4 – rozumie znaczenie nauki i edukacji dla rozwoju społeczeństwa (fizyka K_W01) W5 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań prawnych systemu edukacji (fizyka K_W07) W6 - ma podstawową wiedzę dotyczącą uwarunkowań etycznych związanych z działalnością dydaktyczną (fizyka K_W07) |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej metodologii wyjaśnić proste zagadnienia interdyscyplinarne na poziomie szkoły podstawowej (fizyka K_U01) U2 - potrafi posługiwać się terminologią naukową i stosowaniem niezbędnej metodologii opisu zjawisk fizycznych i przyrodniczych (fizyka K_U03), U3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie (fizyka K_U04) |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie złożoność problematyk edukacyjnych i pedagogicznych (fizyka K_K01) K2 - ma świadomość odpowiedzialności społecznej zawodu nauczyciela (fizyka K_K02) K3 - rozumie znaczenie prawnych aspektów zawodu nauczyciela oraz uwarunkowań etycznych roli wychowawcy młodzieży (fizyka K_K03 |
||
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja problemowa, laboratorium |
||
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
||
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
||
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
||
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie |
||
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie podstawowych koncepcji i metod dydaktycznych tak w zakresie kształcenia ogólnego jak nauk przyrodniczych, a w szczgólnosci fizyki na poziomie szkoły podstawowej. Student nabiera podstawowej wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych do wykonywania zawodu nauczyciel. |
||
Pełny opis: |
1. Dydaktyka jako nauka – przedmiot, metodologia, cele. Dydaktyka ogólna, dydaktyki szczegółowe, pedagogika, psychologia rozwojowa. 2. Rozwój historyczny podstawowych koncepcji dydaktycznych. Uwarunkowania społeczne systemów nauczania. 3. Cele ogólnospołeczne systemów oświatowych, uwarunkowania ekonomiczne; system oceny systemów w OECD. 4. Organizacja systemu oświatowego w Polsce i innych krajach UE. System kształcenia nauczycieli oraz wspomagania pracy szkoły. 5. Metody dydaktyczne podające i aktywizujące; koncepcje konstruktywizmu 6. Środki dydaktyczne, w tym multimedialne, ich klasyfikacja, ocena i dobór. 7. Dobór właściwej formy nauczania a realizacja szczegółowych celów przedmiotowych 8. Organizacja procesu nauczania-uczenia się, aktywizacja ucznia (nauczanie pozaszkolne), praca badawcza uczniów, projekty uczniowskie, konkursy i olimpiady – metodologie przygotowania; 9. Klasyfikacja lekcji, przykłady struktur różnych typów lekcji, przygotowanie nauczyciela, plany, scenariusze lekcji i konspekty, dokumentowanie przebiegu lekcji, ewaluacja i refleksja nauczyciela. 10. Rola kompetencji merytorycznych, pedagogicznych oraz osobowości nauczyciela fizyki w procesie dydaktyczno - wychowawczym. Rozwój zawodowy nauczyciela. 11. Analiza dydaktyczna obowiązujących standardów nauczania z zakresu gimnazjum. Przegląd typologii podręczników. 12. Metody oraz kryteria i normy oceny wyników nauczania. Ocena wewnętrzna, zewnętrzna, pomiar kształtujący i sprawdzający, konstrukcja narzędzi pomiarowych. System egzaminów i rankingi. 13. Przykłady szczegółowych problematyk dydaktycznych w zakresie nauk humanistycznych. 14. Przykłady szczegółowych problematyk dydaktycznych w przedmiotach przyrodniczych. 15. Miejsce nauki w kształtowaniu świadomości i zachowań społecznych w świecie współczesnym. |
||
Literatura: |
Monk M., Dillon J., Learning to teach physics, The Falmers Press, London, Washington, D.C., 1995 Lewis J.I., Nauczanie fizyki, PWN, Warszawa, 1982 Hopmann S.,Riquarts K., Didaktik and/or Curriculum, IPN Kiel, 1995 Sawicki M., Zasady i metody nauczania fizyki, kurs podst., PZWS, Warszawa, 1973 Sawicki M., Nauczanie fizyki, cz. I - IV, PWN, Warszawa, 1976 Sawicki M., Metodologiczne podstawy nauczania przyrodoznawstwa, Ossolineum, 1981 Kruszewski K., Zmiana i wiadomość - perspektywa dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987 Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 Wróblewski A.,Zakrzewski J., Wstęp do fizyki, PWN,Warszawa, 1976 Cooper L.N., Istota i struktura fizyki, PWN, Warszawa, 1975 Bolton W., Zarys fizyki (dla nauczycieli), PWN, Warszawa, 1982 Resnick R., Halliday D., Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, PWN, Warszawa, 1984 |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach. Dyskusja i prezentacja końcowa |
||
Praktyki zawodowe: |
Wskazana obserwacja lekcji interaktywnych prowadzonych dla szkół na terenie UMK |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2018-02-26 - 2018-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2019-02-25 - 2019-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz, Krzysztof Rochowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz, Krzysztof Rochowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/21" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-20 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz, Krzysztof Rochowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.