Dydaktyka kognitywistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-DYKOGNI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka kognitywistyczna |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości, na poziomie I roku studiów, dowolnego kierunku, w temacie przedmiotów szkoły średniej (fizyka, chemia, matematyka, język polski, historia, geografia, religia) |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Całkowity nakład pracy studenta: | 60 godzin (30 godzin wykładu, 30 godzin pracy własnej) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Student/ studentka zna: W1 - podstawowe założenia dydaktyki kognitywistycznej i konstruktywistycznej W2 - wybrane zagadnienia własnego przedmiotu, w tym ciekawe, najnowsze, możliwie interdyscyplinarne osiągnięcia nauki W3 - podstawowe koncepcje w historycznym rozwoju pedagogiki, psychologii, dydaktyki W4 - metody dydaktyczne, w całym zakresie ich różnorodności |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Studentka/ student potrafi: W1 - skonstruować i przeprowadzić lekcję w wybranym temacie swojego przedmiotu, z wykorzystaniem metodologii kognitywistycznej W2 - dobrać elementy pokazu i doświadczeń interaktywnych dla skonstruowania wybranej lekcji W3 - operować środkami multimedialnymi dla skonstruowania lekcji, również on-line |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Student/ studentka umie: K1 - zainteresować słuchaczy (uczniów) tematyką nowoczesnych osiągnięć wybranej przez siebie dyscypliny naukowej K2 - odwoływać się do doświadczeń osobistych i zawodowych słuchaczy/ uczniów K3 - systematycznie rozszerzać swoją wiedzę przedmiotową w oparciu o nie-szkolne źródła naukowe K4 - podnosić swoje kwalifikacje pedagogiczne, metodami LLL |
Metody dydaktyczne: | wykład tradycyjny, problemowy, doświadczenia interaktywne, gra ról, stoliki eksperckie, teatr dydaktyczny Metody hyper-konstruktywizmu i neo-realizmu |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie do nowoczesnych, interaktywnych i interdyscyplinarnych metod dydaktycznych, wykorzystujących uprzednią wiedzę uczniów, zasoby internetowe oraz proste doświadczenia i pokazy, również ad-hoc. Zadaniem wykładu jest wykształcenie przeświadczenia studenta (przyszłego nauczyciela), że wybrany zawód jest pasjonujący, społecznie odpowiedzialny, oraz że student potrafi sobie poradzić w różnych sytuacjach pedagogicznych. Na przykładzie fizyki zostaną omówione zagadnienia interdyscyplinarne, oraz wskazane metodologie. |
Pełny opis: |
Przedmiot uczy nowoczesnych metodologii dydaktycznych, opartych na interakcji ze studentem, wykorzystujących najnowsze odkrycia w dziedzinach nauk przyrodniczych, proste doświadczenia do wykonania w klasie, oraz zasoby internetowe. Studenci poznają całą różnorodność metod dydaktycznych, w ich praktycznym wydaniu (zob. metody wskazane w sylabusie) 1. Triada nauk o kształceniu: pedagogika, psychologia, dydaktyka - rozwój historyczny i najważniejsze koncepcje 2. Matematyka - królowa nauk. Między zapotrzebowaniem społecznym a heurystyczną potrzebą piękna. 3. Cztery i pół stany skupienia - ścieżki interdyscyplinarne między przyrodą, fizyka, inżynierią materiałową. 4. "Pstryczek - elektryczek" - historia odkryć w zakresie elektryczności; nowoczesne technologie "produkcji" energii elektrycznej 5. "Cóż piękniejszego nad niebo" (Kopernik): astronomia jako sposób zainteresowania naukami obserwacyjnymi/ ścisłymi/ przyrodniczymi 6. Ziemia dla człowieka - elementy kosmologii, geologii, biologii, które czynią naszą planetę "gościnną" dla życia 7. Elementy aksjologii w pedagogice |
Literatura: |
1. P. Crispiani, B. Siemieniecki, G. Karwasz Dydaktyka kognitywistyczna, opracowanie wewnętrzne UMK 2. Dydaktyka i pedagogika kognitywistyczna, praca zbiorowa pod red. D. Siemienieckiej i G. Karwasza, Wyd. Nauk. UMK, 2023 3. R. Toplis, Learining to Teach Science in Secondary School, Routledge, 2015, https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315731285/learning-teach-science-secondary-school-rob-toplis 4. Artykuły G. Karwasza i współpracowników w "Polonistyce", "Geografii w Szkole", "Chemii w Szkole", "Fizyce w Szkole", "Uranii - Postępy Astronomii" (dowolnie wybrane przez studenta, minimum 3) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie na ocenę. W formie remote teaching - test on-line wyboru |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.