Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Dydaktyka kognitywistyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-DYKOGNI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Dydaktyka kognitywistyczna
Jednostka: Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Podstawowe wiadomości, na poziomie I roku studiów, dowolnego kierunku, w temacie przedmiotów szkoły średniej (fizyka, chemia, matematyka, język polski, historia, geografia, religia)

Rodzaj przedmiotu:

uprawnienia pedagogiczne

Całkowity nakład pracy studenta:

60 godzin (30 godzin wykładu, 30 godzin pracy własnej)

Efekty uczenia się - wiedza:

Student/ studentka zna:

W1 - podstawowe założenia dydaktyki kognitywistycznej i konstruktywistycznej

W2 - wybrane zagadnienia własnego przedmiotu, w tym ciekawe, najnowsze, możliwie interdyscyplinarne osiągnięcia nauki

W3 - podstawowe koncepcje w historycznym rozwoju pedagogiki, psychologii, dydaktyki

W4 - metody dydaktyczne, w całym zakresie ich różnorodności

Efekty uczenia się - umiejętności:

Studentka/ student potrafi:

W1 - skonstruować i przeprowadzić lekcję w wybranym temacie swojego przedmiotu, z wykorzystaniem metodologii kognitywistycznej

W2 - dobrać elementy pokazu i doświadczeń interaktywnych dla skonstruowania wybranej lekcji

W3 - operować środkami multimedialnymi dla skonstruowania lekcji, również on-line

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Student/ studentka umie:

K1 - zainteresować słuchaczy (uczniów) tematyką nowoczesnych osiągnięć wybranej przez siebie dyscypliny naukowej

K2 - odwoływać się do doświadczeń osobistych i zawodowych słuchaczy/ uczniów

K3 - systematycznie rozszerzać swoją wiedzę przedmiotową w oparciu o nie-szkolne źródła naukowe

K4 - podnosić swoje kwalifikacje pedagogiczne, metodami LLL

Metody dydaktyczne:

wykład tradycyjny, problemowy, doświadczenia interaktywne, gra ról, stoliki eksperckie, teatr dydaktyczny


Metody hyper-konstruktywizmu i neo-realizmu

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opowiadanie
- pogadanka
- tekst programowany
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- biograficzna
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- laboratoryjna
- okrągłego stołu
- oxfordzka
- panelowa
- seminaryjna
- stolików eksperckich
- studium przypadku
- WebQuest

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- metody oparte na współpracy
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie do nowoczesnych, interaktywnych i interdyscyplinarnych metod dydaktycznych, wykorzystujących uprzednią wiedzę uczniów, zasoby internetowe oraz proste doświadczenia i pokazy, również ad-hoc. Zadaniem wykładu jest wykształcenie przeświadczenia studenta (przyszłego nauczyciela), że wybrany zawód jest pasjonujący, społecznie odpowiedzialny, oraz że student potrafi sobie poradzić w różnych sytuacjach pedagogicznych.

Na przykładzie fizyki zostaną omówione zagadnienia interdyscyplinarne, oraz wskazane metodologie.

Pełny opis:

Przedmiot uczy nowoczesnych metodologii dydaktycznych, opartych na interakcji ze studentem, wykorzystujących najnowsze odkrycia w dziedzinach nauk przyrodniczych, proste doświadczenia do wykonania w klasie, oraz zasoby internetowe.

Studenci poznają całą różnorodność metod dydaktycznych, w ich praktycznym wydaniu (zob. metody wskazane w sylabusie)

1. Triada nauk o kształceniu: pedagogika, psychologia, dydaktyka - rozwój historyczny i najważniejsze koncepcje

2. Matematyka - królowa nauk. Między zapotrzebowaniem społecznym a heurystyczną potrzebą piękna.

3. Cztery i pół stany skupienia - ścieżki interdyscyplinarne między przyrodą, fizyka, inżynierią materiałową.

4. "Pstryczek - elektryczek" - historia odkryć w zakresie elektryczności; nowoczesne technologie "produkcji" energii elektrycznej

5. "Cóż piękniejszego nad niebo" (Kopernik): astronomia jako sposób zainteresowania naukami obserwacyjnymi/ ścisłymi/ przyrodniczymi

6. Ziemia dla człowieka - elementy kosmologii, geologii, biologii, które czynią naszą planetę "gościnną" dla życia

7. Elementy aksjologii w pedagogice

Literatura:

1. P. Crispiani, B. Siemieniecki, G. Karwasz Dydaktyka kognitywistyczna, opracowanie wewnętrzne UMK

2. Dydaktyka i pedagogika kognitywistyczna, praca zbiorowa pod red. D. Siemienieckiej i G. Karwasza, Wyd. Nauk. UMK, 2023

3. R. Toplis, Learining to Teach Science in Secondary School, Routledge, 2015, https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781315731285/learning-teach-science-secondary-school-rob-toplis

4. Artykuły G. Karwasza i współpracowników w "Polonistyce", "Geografii w Szkole", "Chemii w Szkole", "Fizyce w Szkole", "Uranii - Postępy Astronomii" (dowolnie wybrane przez studenta, minimum 3)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie na ocenę.

W formie remote teaching - test on-line wyboru

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Karwasz
Prowadzący grup: Grzegorz Karwasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Karwasz
Prowadzący grup: Grzegorz Karwasz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-20 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Karwasz
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)