Energoelektronika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-ENERGEL |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0713) Elektryczność i energetyka
|
Nazwa przedmiotu: | Energoelektronika |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty inżynierskie do wyboru dla Fizyki Technicznej s1 |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość elektrotechniki, elektroniki, automatyki. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obligatoryjny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( 54 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. - udział w laboratoriach – 18 godz. - konsultacje lub poprawy – 6 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (50 godz.): - przygotowanie do wykładu – 10 godz. - przygotowanie do laboratorium – 20 godz. - przygotowanie do egzaminu – 20 godz. Łącznie: 104 godz. (4 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - zna obszary zastosowań przekształtników energoelektronicznych, ich podstawowe własności i perspektywy rozwoju - K_W10, K_W04 dla AiR, K_W04, KW06 dla FT W2 - ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą topologii i zasady działania przekształtników DC/DC oraz DC/AC i AC/DC - K_W04, K_W05 dla AiR, K_W04, KW06 dla FT W3 - zna techniki modulacji stosowane w przekształtnikach o topologii mostkowej - K_W04, K_W09 dla AiR, K_W04 dla FT W4 - orientuje się w topologiach i zasadach działania przekształtników matrycowych i dwukierunkowych -K_W05, K_W09 dla AiR, K_W04, KW06 dla FT W5 - zna zasadę działania oraz podstawowe topologie filtrów aktywnych i zasilaczy awaryjnych - K_W05 dla AiR, K_W04, KW06 dla FT W6 - orientuje się w przyczynach nagrzewania się przyrządów półprzewodnikowych i metodach ich chłodzenia - K_W02, K_W09 dla AiR, K_W01, KW06 dla FT |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi dobrać przyrząd półprzewodnikowy w zależności od topologii i zastosowania przekształtnika energoelektronicznego - K_U01, K_U08, K_U13 dla AiR, K_U08 dla FT U2 - umie zaproponować topologię przekształtnika energoelektronicznego zapewniającą uzyskanie pożądanych kryteriów użytkowych i eksploatacyjnych - K_U01, K_U08, K_U13 dla AiR, K_U08 dla FT U3 - umie opracować model przekształtnika energoelektronicznego, zaimplementować technikę modulacji oraz dokonać analizy działania w specjalistycznym oprogramowaniu PLECS - K_U09 dla AiR, K_U06 dla FT U4 - potrafi zaimplementować algorytmy sterowania przekształtnikiem DC/DC w procesorze Texas Instruments - K_U11 dla AiR, K_U06 dla FT U5 - umie wykonać badania eksperymentalne przekształtnika DC/DC i na ich podstawie określić właściwości dynamiczne przekształtnika oraz wpływ parametrów pasywnych na jakość i efektywność przekształcania energii elektrycznej - K_U10, K_U08 dla AiR, K_U02, K_U04 dla FT U6 - potrafi przygotować dokumentację dotyczącą badań przekształtnika energoelektronicznego - K_U05 dla AiR, K_U09 dla FT |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia związane ze stosowaniem przekształtników energoelektronicznych w środowisku przemysłowym - K_K06 dla AiR, K_K04 dla FT |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metoda dydaktyczna poszukująca: - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć z Energoelektroniki jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu budowy i właściwości przyrządów półprzewodnikowych oraz topologii przekształtników energoelektronicznych i metod modulacji wykorzystywanych w przekształtnikach typu: DC/DC, AC/DC, DC/AC, AC/DC/AC, AC/AC. Omówione zostaną struktury i metody sterowania wybranymi rodzajami przekształtników. Przeprowadzona zostanie analiza wybranych obwodów energoelektronicznych. |
Pełny opis: |
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: Wprowadzenie - technologie wytwarzania łączników półprzewodnikowych - łączniki i przekształtniki w układach przekształcania energii elektrycznej - obszary zastosowań przekształtników i perspektywy rozwoju Budowa i właściwości przyrządów półprzewodnikowych - diody mocy - tyrystory SCR - tyrystory IGCT - tranzystory MOSFET - tranzystory IGBT - diody i tranzystory SiC Przekształtniki beztransformatorowe DC/DC - przekształtnik obniżający napięcie - przekształtnik podwyższający napięcie - przekształtnik podwyższająco-obniżający napięcie - przekształtniki dwukierunkowe Przekształtniki DC/DC z transformatorem HF - topologie dla jedno- i dwukierunkowego przekazywania energii - przekształtniki rezonansowe Falowniki z obwodem pośredniczącym napięcia stałego - topologie falowników jedno i wielofazowych - kształtowanie prądu wyjściowego - kształtowanie napięcia sinusoidalnego - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Prostowniki PWM z obwodem pośredniczącym napięcia stałego - topologie prostowników jedno i wielofazowych - kształtowanie prądu wejściowego - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Falowniki z obwodem pośredniczącym prądu stałego - topologie falowników jedno- i wielofazowych - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Prostowniki PWM z obwodem pośredniczącym prądu stałego - topologie prostowników jedno- i wielofazowych - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Przekształtniki bezpośrednie AC/AC - klasyfikacja - zasada działania przekształtników matrycowych - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Przekształtniki złożone (AC/DC/AC) z obwodem pośredniczącym napięcia stałego - topologie przekształtników złożonych - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Przekształtniki wielopoziomowe z obwodem pośredniczącym napięcia stałego - przekształtniki z diodami poziomującymi - przekształtniki z kondensatorami o zmiennym potencjale - przekształtniki komórkowe i hybrydowe - metody modulacji - przykładowe aplikacje Filtry aktywne - przykładowe topologie filtrów aktywnych - struktury regulacji i przykładowe aplikacje Zasilacze awaryjne UPS - przykładowe topologie i wybrane właściwości - przykładowe aplikacje Nagrzewanie się przyrządów półprzewodnikowych oraz metody ich chłodzenia - modele cieplne - obliczenia strat mocy - metody chłodzenia Zajęcia laboratoryjne składają się z dwóch części: symulacyjnej oraz eksperymentalnej. W ramach pierwszej grupy zadań konieczne jest wykonanie odpowiednich modeli symulacyjnych w środowisku PLECS. Po pomyślnej realizacji zadań cząstkowych przewidzianych w ramach pierwszej części zajęć nastąpi eksperymentalna weryfikacja otrzymanych wcześniej wyników. Zakres tematyczny ćwiczeń symulacyjnych obejmuje analizę pracy przekształtników DC/DC o topologii: - obniżającej napięcie (ang. buck), - podwyższającej napięcie (ang. boost), - mostkowej (ang. full-bridge). W ramach przeprowadzonych symulacji badane będą właściwości dynamiczne i statyczne przekształtników dla różnych: - parametrów filtra wyjściowego, - metod modulacji, - częstotliwości przełączeń układu. Część eksperymentalna zostanie zrealizowana z wykorzystaniem zestawów ewaluacyjnych wyposażonych w półprzewodnikowe przyrządy mocy na bazie węglika-krzemu (SiC). Algorytmy modulacji będą implementowane przez studentów w układach wyposażonych w mikroprocesory Texas Instruments. --------------- W roku akademickim 2020/21 ze względu na prowadzenie zajęć i egzaminów w formie zdalnej konieczne było wprowadzenie następujących zmian: 1) Egzamin w formie zdalnej za pośrednictwem platformy moodle; 2) Laboratoria w formie zdalnej z wykorzystaniem oprogramowania PLECS i platformy moodle bez części eksperymentalnej. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. M. Nowak M., R. Barlik, Poradnik inżyniera energoelektronika, tom 1, Wyd. Naukowe PWN, 2016 2. M. Nowak M., R. Barlik, J Rąbkowski, Poradnik inżyniera energoelektronika, tom 2, WNT, 2015 3. H. Tunia, R. Barlik, Teoria przekształtników, Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003 4. K. Krykowski, Energoelektronika, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2007 5. M.P. Kaźmierkowski, R. Krishnan, F. Blaabjerg, Control in Power Electronics Selected Problems, San Diego: Academic Press, Elsevier Science, 2002, (wer. anglojęzyczna) 6. M.P Kaźmierkowski, J.T. Matysik, Wprowadzenie do elektroniki i energoelektroniki, OWPW, 2005 7. R. W. Erickson, Fundamentals of Power Electronics, Boulder, Springer Science+Business Media Dordrecht, 1997 (wer. anglojęzyczna) Literatura uzupełniająca: 1. T. Tarczewski, L.J. Niewiara, M. Skiwski, L.M. Grzesiak, Gain- scheduled constrained state feedback control of DC–DC buck power converter, IET Power Electronics, vol. 11, iss. 4, pp.735-743, 2018 (wer. anglojęzyczna) 2. J.R. Rodríguez et al., PWM regenerative rectifiers: state of the art, IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 52, no. 1, 2005, (wer. anglojęzyczna) 3. P.W. Wheeler, et al., Matrix Converters: A Technology Review, IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 49, no. 2, 2002, (wer. anglojęzyczna) 4. P. Szcześniak, Analiza i badania matrycowo – reaktancyjnych przemienników częstotliwości, Rozprawa doktorska, Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2009 5. W. Kołomyjski, Modulation Strategies for Three-level PWM Converter-fed Induction Machine Drives, Rozprawa doktorska, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2009 6. L. Franquelo, et. al., The age of multilevel converters arrives, IEEE INDUSTRIAL ELECTRONICS MAGAZINE, 2008, (wer. anglojęzyczna) 7. H. Akagi, Active Harmonic Filters, PROCEEDINGS OF THE IEEE, vol. 93, no. 12, 2005, (wer. anglojęzyczna) 8. B. Singh, K. Al-Haddad, A Review of Active Filters for Power Quality Improvement, IEEE TRANSACTIONS ON INDUSTRIAL ELECTRONICS, vol. 46, no. 5, 1999, (wer. anglojęzyczna) 9. R. Krishnan, S. Srinivasan, Topologies for uninterruptible power supplies, IEEE International Symposium on Industrial Electronics, 1993, (wer. anglojęzyczna) 10. Ł. J. Niewiara, T. Tarczewski, Operating analysis of SiC DC/DC power converter for synchronous and asynchronous modulation, 2021 IEEE 19th International Power Electronics and Motion Control Conference (PEMC), 2021, pp. 140-146 (wer. anglojęzyczna) |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny – W1, W2, W3, W4, W5, W6, U1, U2 zaliczenie na ocenę – U3, U4, U5, U6 Kryteria oceniania: Wykład: egzamin pisemny zawierający pytania otwarte ndst - <50% dst- 50% ÷ 60% dst plus- 60% ÷ 70% db- 70% ÷ 80% db plus- 80% ÷ 90% bdb- > 90% Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń laboratoryjnych Laboratorium: zaliczenie na ocenę na podstawie średniej ocen uzyskanych podczas realizacji ćwiczeń laboratoryjnych Na ocenę końcową składają się następujące czynniki: - ocena wykonanych zadań cząstkowych - wynik sprawozdania końcowego ze zrealizowanego projektu. Skala ocen kształtuje się w sposób następujący: ndst - < 60% dst – 60% ÷ 67.5% dst + - 67.5% ÷ 75% db – 75% ÷ 82.5% db+ - 82.5% ÷ 90% bdb - > 90% Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich ćwiczeń. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR LAB
LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Niewiara | |
Prowadzący grup: | Paweł Białecki, Maciej Kolincio, Łukasz Niewiara, Kamil Wyrąbkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
LAB
LAB
PT WYK
|
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Niewiara | |
Prowadzący grup: | Paweł Białecki, Łukasz Niewiara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT WYK
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 18 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Niewiara | |
Prowadzący grup: | Paweł Białecki, Łukasz Niewiara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.