Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Fizyka ogólna dla AiR cz.1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0800-FAR-1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0533) Fizyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Fizyka ogólna dla AiR cz.1
Jednostka: Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Wektory i działania na wektorach, iloczyn skalarny i wektorowy, pochodna funkcji, całki.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (80 godz.):

- udział w wykładach 40 godz.

- udział w ćwiczeniach 40 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (100 godz.):

- przygotowanie do wykładu 10 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu 40 godz.

- przygotowanie do sprawdzianów 20 godz.

- udział w procesie oceniania 10 godz.

Łącznie: 180h godz. (6 ECTS)


Od roku akademickiego 2023/24 :

Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (60 godz.):

- udział w wykładach 30 godz.

- udział w ćwiczeniach 30 godz.

Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (90 godz.):

- przygotowanie do wykładu 10 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu 30 godz.

- przygotowanie do sprawdzianów 20 godz.

- udział w procesie oceniania 10 godz.

Łącznie: 150h godz. (5 ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

W01 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki punktu materialnego oraz ich jednostki SI: położenie, przemieszczenie, prędkość, przyspieszenie, siła, pęd, praca, energia kinetyczna, energia potencjalna grawitacji i sprężystości

W02 - zna podstawowe zjawiska fizyczne i rządzące nimi prawa z zakresu mechaniki punktu materialnego: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowa energii, zasada zachowania pędu, twierdzenie o pracy i energii, prawo powszechnego ciążenia, prawo Hook'a

W03 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki bryły sztywnej oraz ich jednostki SI: moment siły, moment pędu, środek masy, moment bezwładności,

W04 - zna podstawowe zjawiska fizyczne i rządzące nimi prawa z zakresu mechaniki bryły sztywnej: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowania momenty pędu, zasada zachowania energii, warunki równowagi,

W05 - posiada podstawową wiedzę o ruchu harmonicznym i zjawiskach rezonansu

W06 - posiada podstawową wiedzę na tamat statyki i dynamiki płynów oraz związanych z nimi wielkości i praw fizycznych: ciśnienie hydrostatyczne, prawo Archimedesa, siła wyporu, prawo Bernoullego, prawo ciągłości przepływu

W07 - posiada podstawową wiedzę na temat ruchu falowego i związanych z nim zjawisk


Efekty przedmiotowe W01-W07 realizują efekty kierunkowe:

K_W02 oraz K_W03 dla AiR,



Od roku akademickiego 2023/24 :

W01 - zna definicje podstawowych wielkości fizycznych z zakresu mechaniki punktu materialnego oraz ich jednostki SI: położenie, przemieszczenie, prędkość, przyspieszenie, siła, pęd, praca, energia kinetyczna, energia potencjalna grawitacji i sprężystości

W02 - zna podstawowe zjawiska fizyczne i rządzące nimi prawa z zakresu mechaniki punktu materialnego: zasady dynamiki Newtona, zasada zachowa energii, zasada zachowania pędu, twierdzenie o pracy i energii, prawo Hook'a

W03 - posiada podstawową wiedzę o ruchu harmonicznym i zjawiskach rezonansu

W04- posiada podstawową wiedzę na tamat statyki i dynamiki płynów oraz związanych z nimi wielkości i praw fizycznych: ciśnienie hydrostatyczne, prawo Archimedesa, siła wyporu, prawo Bernoullego, prawo ciągłości przepływu

W05 - posiada podstawową wiedzę na temat ruchu falowego i związanych z nim zjawisk


Efekty przedmiotowe W01-W05 realizują efekty kierunkowe:

K_W02 oraz K_W03 dla AiR,

Efekty uczenia się - umiejętności:

U01- potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia matematyczne (rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy, rachunek całkowy) oraz poznane wielkości i prawa fizyczne do opisu prostych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki (kinematyki i dynamiki) punktu materialnego, bryły sztywnej, płynów i fal

U02 - potrafi interpretować zjawiska fizyczne w oparciu o poznane prawa i modele fizyczne

U03 – rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy z fizyki i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie



Efekty przedmiotowe U01- U03 realizują efekty kierunkowe:

K_U01, K_U03, K_U07 oraz K_U15 dla AiR,


Od roku akademickiego 2023/24 :

U01- potrafi wykorzystywać podstawowe narzędzia matematyczne (rachunek wektorowy, rachunek różniczkowy, rachunek całkowy) oraz poznane wielkości i prawa fizyczne do opisu prostych zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki (kinematyki i dynamiki) punktu materialnego, płynów i fal

U02 - potrafi interpretować zjawiska fizyczne w oparciu o poznane prawa i modele fizyczne

U03 – rozumie potrzebę dalszego rozwijania wiedzy z fizyki i potrafi zaplanować jej dalsze rozwijanie



Efekty przedmiotowe U01- U03 realizują efekty kierunkowe:

K_U01, K_U03, K_U07 oraz K_U15 dla AiR,

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

K01 – jest świadomy ograniczeń modeli stosowanych do opisu zjawisk fizycznych

K02 - potrafi pogłębiać swoją wiedzę w oparciu o znajomość podstawowych zjawisk fizycznych i rządzących nimi praw

K03 - ma świadomość możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy z fizyki w praktyce inżynierskiej

K04 - rozumie rolę pomiaru doświadczalnego, metod teoretycznych oraz symulacji komputerowych w praktyce inżynierskiej; ma świadomość ograniczeń technologicznych, aparaturowych i metodologicznych w badaniach przyrody


Efekty kierunkowe K01 - K04 realizują efekty przedmiotowe:

K_K01, K_K02, K_K03, K_K04 dla AiR

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne podające:

- wykład informacyjny z demonstracjami, symulacjami, elementami opowiadań i pogadanki.


Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowe

- doświadczenia

- obserwacje

z elementami giełdy pomysłów (burzy mózgów) i pogadanki.




Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz
- symulacyjna (gier symulacyjnych)
- wystawa

Metody dydaktyczne podające:

- opis
- opowiadanie
- pogadanka
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy

Metody dydaktyczne poszukujące:

- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- giełda pomysłów
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- studium przypadku

Metody dydaktyczne w kształceniu online:

- gry i symulacje
- metody ewaluacyjne
- metody odnoszące się do autentycznych lub fikcyjnych sytuacji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji

Skrócony opis:

Tematyka wykładu obejmuje podstawowe zjawiska oraz prawa fizyczne z zakresu kinematyki i dynamiki punktu materialnego, bryły sztywnej, płynów oraz ruchu falowego. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności wykorzystania poznanych praw i modeli do rozwiązywania problemów praktycznych.

Od roku akademickiego 2023/24 :

Tematyka wykładu obejmuje podstawowe zjawiska oraz prawa fizyczne z zakresu kinematyki i dynamiki punktu materialnego, płynów oraz ruchu falowego. Ćwiczenia mają na celu nabycie umiejętności wykorzystania poznanych praw i modeli do rozwiązywania problemów praktycznych.

Pełny opis:

1. Jednostki, wielkości fizyczne, zjawiska fizyczne, pomiary fizyczne

2. Ruch wzdłuż linii prostej, prędkość i przyspieszenie chwilowe

3. Wektory

4. Ruch na płaszczyźnie (i w trzech wymiarach)

5. Ruch po okręgu, przyspieszenie styczne i normalne

6. Zasady dynamiki Newtona, siły bezwładności, siła dośrodkowa

7. Siła tarcia, siły oporu gazów i cieczy

8. Praca i energia kinetyczna

9. Energia potencjalna (grawitacja, sprężystość), zasada zachowania energii

10. Moc i różne formy energii

11. Zasada zachowania pędu, zderzenia

12. Pole grawitacyjne, natężenie pola, potencjał, praca w polu grawitacyjnym

13. Kinematyka bryły sztywnej, ruch obrotowy (wokół stałej osi) oraz postępowo-obrotowy

14. Dynamika bryły sztywnej, moment siły, moment pędu,

15. Zasada zachowania momentu pędu

16. Statyka bryły sztywnej

17. Elastyczność, prawo Hooke'a, moduł Younga

18. Ruch harmoniczny, oscylator harmoniczny, rezonans

19. Fale mechaniczne, dźwięk

20. Mechanika płynów (prawo Archimedesa, ciśnienie hydrostatyczne, prawo Bernoulliego)

Od roku akademickiego 2023/24 :

1. Jednostki, wielkości fizyczne, zjawiska fizyczne, pomiary fizyczne

2. Ruch wzdłuż linii prostej, prędkość i przyspieszenie chwilowe

3. Wektory

4. Ruch na płaszczyźnie (i w trzech wymiarach),

5. Ruch po okręgu: przyspieszenie dośrodkowe, wielkości kątowe

6. Zasady dynamiki Newtona, siły bezwładności, siła dośrodkowa

7. Rożne rodzaje sił: siły tarcia, pojęcie nieważkości

8. Siły oporu gazów i cieczy

9. Praca i energia kinetyczna

10. Energia potencjalna (grawitacja, sprężystość), zasada zachowania energii mechanicznej

11. Ruch harmoniczny, oscylator harmoniczny, składanie drgań harmonicznych, rezonans

12. Moduł Younga

13. Zasada zachowania pędu, zderzenia

14. Mechanika płynów (prawo Archimedesa, ciśnienie hydrostatyczne, prawo Bernoulliego)

15. Fale mechaniczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Halliday, Resnick, Walker, "Podstawy fizyki 1”

2. H.C. Ohanian , J. T. Markert, "Physics for engineers and scientists”

3. H. D . Young, R. A. Freedman, A. L. Ford, "Sears and Zemansky's University Physics with Modern Physics" ed. 13th

4. Moebs et al. „Fizyka dla szkół wyższych”, Openstax: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-1

5. D. C. Giancoli, "Physics for scientists & Engineers",

6. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom 1.

Literatura uzupełniająca:

1. P. G. Hewitt, „Fizyka wokół nas”, PWN, W-wa 2015

2. G. Karwasz, M. Sadowska, K. Rochowicz, „Toruński poręcznik do fizyki – Mechanika”

Zbiory zadań:

1. J. Walker, Zbiór zadań, Podstawy Fizyki, Halliday/Resnick /Walker, PWN,

2. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

3. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

4. J. Araminowicz, Zbiór zadań z fizyki, PWN,

5. Zbiór zadań z fizyki dla wyzszych uczelni technicznych pod

redakcją A. N. Kucenki, J. W. Rublewa, PWN

6. Mulas, R. Rumianowski, J. Wawrzynski, Podstawy Fizyki -

zadania testowe, wyd. Adam Marszałek, Toruń 1997.

7. Fizyka, wybór testów, pod red. A. Persony, wyd. Medyk

Warszawa 1998

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

2 sprawdziany z ćwiczeń oraz aktywność na zajęciach: prace domowe, samodzielne i dobrowolne rozwiązywanie zadań przy tablicy,

Egzamin pisemny z wykładu złożony z 21 pytań testowych: weryfikacja W01-W06, U01-U03, K01 - K04. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie 2 sprawdzianów (80%) oraz aktywności na zajęciach (20%).

Ocena z egzaminu na podstawie wyniku procentowego:

ndst – poniżej 50%

dst – 51%-60%

dst plus- 61%-70%

db-71%-80%

db plus- 81%-90%

bdb-91%-100%

W okresie obowiązywania systemu nauczania zdalnego zaliczenie ćwiczeń może odbywać w oparciu o prace domowe i/lub jeden sprawdzań (pisemny lub ustny) przeprowadzony w formie zdalnej lub tradycyjnej. Zaliczenie wykładu odbędzie się w oparciu o tradycyjną lub zdalną formę egzaminu (z wykorzystaniem narzędzi informacyjno-komunikacyjnych).

Od roku akademickiego 2023/24 :

1 sprawdzian z ćwiczeń oraz aktywność na zajęciach: prace domowe, samodzielne i dobrowolne rozwiązywanie zadań przy tablicy,

Egzamin pisemny z wykładu złożony z 21 pytań testowych: weryfikacja W01-W06, U01-U03, K01 - K04. Warunkiem podejścia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Kryteria oceniania:

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie 1 sprawdzianu (80%) oraz aktywności na zajęciach (20%).

Ocena z egzaminu na podstawie wyniku procentowego:

ndst – poniżej 50%

dst – 51%-60%

dst plus- 61%-70%

db-71%-80%

db plus- 81%-90%

bdb-91%-100%

W okresie obowiązywania systemu nauczania zdalnego zaliczenie ćwiczeń może odbywać w oparciu o prace domowe i/lub jeden sprawdzań (pisemny lub ustny) przeprowadzony w formie zdalnej lub tradycyjnej. Zaliczenie wykładu odbędzie się w oparciu o tradycyjną lub zdalną formę egzaminu (z wykorzystaniem narzędzi informacyjno-komunikacyjnych).

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Fedus
Prowadzący grup: Kamil Fedus, Jan Iwaniszewski, Karol Strzałkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Kinematyka, dynamika punktu materialnego, praca, moc, energia, pole grawitacyjne, zasady zachowania pędu, momentu pędu i energii, ruch drgający, podstawy mechaniki płynów

Pełny opis:

1. Jednostki, wielkości fizyczne, zjawiska fizyczne, pomiary fizyczne

2. Ruch wzdłuż linii prostej, prędkość i przyspieszenie chwilowe

3. Wektory

4. Ruch na płaszczyźnie (i w trzech wymiarach), ruch po okręgu

5. Zasady dynamiki Newtona, siły bezwładności, siła dośrodkowa

6. Siła tarcia, siły oporu gazów i cieczy

7. Praca i energia kinetyczna

8. Energia potencjalna (grawitacja, sprężystość), zasada zachowania energii

9. Zasada zachowania pędu, zderzenia

10. Pole grawitacyjne, natężenie pola, potencjał, praca w polu grawitacyjnym

11. Kinematyka bryły sztywnej, ruch obrotowy (wokół stałej osi) oraz postępowo-obrotowy

12. Dynamika bryły sztywnej, moment siły, moment pędu,

13. Zasada zachowania momentu pędu

14. Statyka

15. Ruch harmoniczny, oscylator harmoniczny, składanie drgań harmonicznych, rezonans

16. Mechanika płynów (prawo Archimedesa, ciśnienie hydrostatyczne, prawo Bernoulliego)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Halliday, Resnick, Walker, "Podstawy fizyki 1”

2. H.C. Ohanian , J. T. Markert, "Physics for engineers and scientists”

3. H. D . Young, R. A. Freedman, A. L. Ford, "Sears and Zemansky's University Physics with Modern Physics" ed. 13th

4. Moebs et al. „Fizyka dla szkół wyższych”, Openstax: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-1

5. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom 1.

Literatura uzupełniająca:

1. P. G. Hewitt, „Fizyka wokół nas”, PWN, W-wa 2015

2. G. Karwasz, M. Sadowska, K. Rochowicz, „Toruński poręcznik do fizyki – Mechanika”

Zbiory zadań:

1. J. Walker, Zbiór zadań, Podstawy Fizyki, Halliday/Resnick /Walker, PWN,

2. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

3. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

4. J. Araminowicz, Zbiór zadań z fizyki, PWN,

5. Zbiór zadań z fizyki dla wyzszych uczelni technicznych pod

redakcją A. N. Kucenki, J. W. Rublewa, PWN

6. Mulas, R. Rumianowski, J. Wawrzynski, Podstawy Fizyki -

zadania testowe, wyd. Adam Marszałek, Toruń 1997.

7. Fizyka, wybór testów, pod red. A. Persony, wyd. Medyk

Warszawa 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 40 godzin więcej informacji
Wykład, 40 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Fedus
Prowadzący grup: Jolanta Domysławska, Kamil Fedus, Jan Iwaniszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Kinematyka, dynamika punktu materialnego, praca, moc, energia, pole grawitacyjne, zasady zachowania pędu, momentu pędu i energii, ruch drgający, podstawy mechaniki płynów

Pełny opis:

1. Jednostki, wielkości fizyczne, zjawiska fizyczne, pomiary fizyczne

2. Ruch wzdłuż linii prostej, prędkość i przyspieszenie chwilowe

3. Wektory

4. Ruch na płaszczyźnie (i w trzech wymiarach), ruch po okręgu

5. Zasady dynamiki Newtona, siły bezwładności, siła dośrodkowa

6. Siła tarcia, siły oporu gazów i cieczy

7. Praca i energia kinetyczna

8. Energia potencjalna (grawitacja, sprężystość), zasada zachowania energii

9. Zasada zachowania pędu, zderzenia

10. Pole grawitacyjne, natężenie pola, potencjał, praca w polu grawitacyjnym

11. Kinematyka bryły sztywnej, ruch obrotowy (wokół stałej osi) oraz postępowo-obrotowy

12. Dynamika bryły sztywnej, moment siły, moment pędu,

13. Zasada zachowania momentu pędu

14. Statyka

15. Ruch harmoniczny, oscylator harmoniczny, składanie drgań harmonicznych, rezonans

16. Mechanika płynów (prawo Archimedesa, ciśnienie hydrostatyczne, prawo Bernoulliego)

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Halliday, Resnick, Walker, "Podstawy fizyki 1”

2. H.C. Ohanian , J. T. Markert, "Physics for engineers and scientists”

3. H. D . Young, R. A. Freedman, A. L. Ford, "Sears and Zemansky's University Physics with Modern Physics" ed. 13th

4. Moebs et al. „Fizyka dla szkół wyższych”, Openstax: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-1

5. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom 1.

Literatura uzupełniająca:

1. P. G. Hewitt, „Fizyka wokół nas”, PWN, W-wa 2015

2. G. Karwasz, M. Sadowska, K. Rochowicz, „Toruński poręcznik do fizyki – Mechanika”

Zbiory zadań:

1. J. Walker, Zbiór zadań, Podstawy Fizyki, Halliday/Resnick /Walker, PWN,

2. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

3. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

4. J. Araminowicz, Zbiór zadań z fizyki, PWN,

5. Zbiór zadań z fizyki dla wyzszych uczelni technicznych pod

redakcją A. N. Kucenki, J. W. Rublewa, PWN

6. Mulas, R. Rumianowski, J. Wawrzynski, Podstawy Fizyki -

zadania testowe, wyd. Adam Marszałek, Toruń 1997.

7. Fizyka, wybór testów, pod red. A. Persony, wyd. Medyk

Warszawa 1998

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamil Fedus
Prowadzący grup: Jolanta Domysławska, Kamil Fedus, Jan Iwaniszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Skrócony opis:

Podstawowy kurs fizyki klasycznej z zakresu kinematyki i dynamiki punktu materialnego z naciskiem na zagadnienia niezbędne w repertuarze wiedzy każdego inżyniera (prędkość, przyspieszenie, siła, praca, moc, energia, pęd, ruch drgający, mechanika płynów, fale mechaniczne).

Pełny opis:

1. Jednostki, wielkości fizyczne, zjawiska fizyczne, pomiary fizyczne

2. Ruch wzdłuż linii prostej, prędkość i przyspieszenie chwilowe

3. Wektory

4. Ruch na płaszczyźnie (i w trzech wymiarach),

5. Ruch po okręgu: przyspieszenie dośrodkowe, wielkości kątowe

6. Zasady dynamiki Newtona, siły bezwładności, siła dośrodkowa

7. Rożne rodzaje sił: siły tarcia, pojęcie nieważkości

8. Siły oporu gazów i cieczy

9. Praca i energia kinetyczna

10. Energia potencjalna (grawitacja, sprężystość), zasada zachowania energii mechanicznej

11. Ruch harmoniczny, oscylator harmoniczny, składanie drgań harmonicznych, rezonans

12. Moduł Younga

13. Zasada zachowania pędu, zderzenia

14. Mechanika płynów (prawo Archimedesa, ciśnienie hydrostatyczne, prawo Bernoulliego)

15. Fale mechaniczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

1. Halliday, Resnick, Walker, "Podstawy fizyki 1”

2. D. C. Giancoli, "Physics for Scientists & Engineers with Modern Physics"

3. H.C. Ohanian , J. T. Markert, "Physics for engineers and scientists”

4. H. D . Young, R. A. Freedman, A. L. Ford, "Sears and Zemansky's University Physics with Modern Physics" ed. 13th

5. Moebs et al. „Fizyka dla szkół wyższych”, Openstax: https://openstax.org/details/books/fizyka-dla-szkół-wyższych-tom-1

6. K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, tom 1.

Literatura uzupełniająca:

1. P. G. Hewitt, „Fizyka wokół nas”, PWN, W-wa 2015

2. G. Karwasz, M. Sadowska, K. Rochowicz, „Toruński poręcznik do fizyki – Mechanika”

Zbiory zadań:

1. J. Walker, Zbiór zadań, Podstawy Fizyki, Halliday/Resnick /Walker, PWN,

2. J. Jędrzejewski, W. Kruczek, A. Kujawski, Zbiór zadań z fizyki dla

kandydatów na wyższe uczelnie, WNT

3. J. Kalisz, M. Massalska, J. Massalski, Zbiór zadań z fizyki z

rozwiązaniami, PWN,

4. J. Araminowicz, Zbiór zadań z fizyki, PWN,

5. Zbiór zadań z fizyki dla wyzszych uczelni technicznych pod

redakcją A. N. Kucenki, J. W. Rublewa, PWN

6. Mulas, R. Rumianowski, J. Wawrzynski, Podstawy Fizyki -

zadania testowe, wyd. Adam Marszałek, Toruń 1997.

7. Fizyka, wybór testów, pod red. A. Persony, wyd. Medyk

Warszawa 1998

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)