Modelowanie mechaniczne z wykorzystaniem SolidWorks Simulation
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-KK-MMSOLID |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0710) Inżynieria i technika
|
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie mechaniczne z wykorzystaniem SolidWorks Simulation |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Automatyka i robotyka s1, Przedmioty ogólne do wyboru Przedmioty do wyboru dla AiR II rok |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | 1. Zaliczenie zajęć Podstawy projektowania (laboratorium) obejmujących podstawy modelowania 3D brył i złożeń z wykorzystaniem oprogramowania CAD SolidWorks. 2. Zaliczenie przedmiotów z fizyki (wykład i ćwiczenia z fizyki dla danego kierunku, pracownia fizyczna). 3. Dostępność systemu komputerowego na którym zostanie zainstalowane oprogramowanie SolidWorks Education Edition (osobista licencja) do wykorzystania poza zajęciami laboratorium komputerowego. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 30h (laboratorium komputerowe). Czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do zaliczenia przedmiotu (wyszukiwanie i zapoznawanie się z materiałami)- 20h. Czas wymagany do przygotowania się i uczestnictwa w procesie oceniania (opracowywanie zagadnien)- 20h. Łącznie: 70h (2/3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Automatyka i robotyka: W1: K_W02 - wiedza z zakresu mechaniki, K_W03 - znajomość wielkości fizycznych i ich jednostek, W2: K_W04 - zrozumienie powiązań automatyki i robotyki z mechaniką, W3 K_W05 - znajomość zagadanień dotyczących napędów mechanicznych, W4: K_W07 - zrozumienie procesów projektowania układów mechanicznych z wykorzystaniem oprogramowania CAD i symulacyjnego, W5: K_W11 - wiedza na temat niezawodności układów mechanicznych z punktu widzenia analizy wytrzymałości, W6: K_W13 - wiedza dotycząca uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością inżyniera. Fizyka techniczna (studia pierwszego stopnia): W1: K_W01 - wiedza z zakresu matematyki, fizyki i technicznych zastosowań fizyki niezbędna do modelowania obiektów i zjawisk, K_W02 - znajomość praw mechaniki bryły sztywnej, W4: K_W03 - zrozumienie roli symulacji komputerowych w procesie projektowania zagadnień inżynierskich, K_W05 - znajomość oprogramowania do obliczeń technicznych, W6: K_W10 - wiedza z zakresu ochrony własności intelektualnej i przemysłowej, W7: K_W12 - wiedza o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych (w powiązaniu z zagadnieniami analizy wytrzymałości). Fizyka techniczna (studia drugiego stopnia): W1: K_W01 - wiedza z matematyki i fizyki (mechaniki), W6: K_W06 - znajomość i zrozumienie zasad ochrony wartości intelektualnej, W5: K_W09 - wiedza o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych (w powiązaniu z zagadnieniami analizy wytrzymałości). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Automatyka i robotyka: U1: K_U01 - pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł, K_U03 - samokształcenia w celu podnoszenia kompetencji zawodowych, U10:K_U04 - językowe w zakresie angielskiej terminologii dotyczącej projektowania, pojęć mechanicznych i materiałoznawstwa, U2: K_U05 - opracowywania dokumentacji dotyczącej rozwiązań zagadnień symulacyjnych, U3: K_U07 - wykorzystania symulacji komputerowych do analizy układów mechanicznych, U4: K_U08 - porównywania rozwiązań projektowych na bazie wyników symulacji, U5: K_U09 - posługiwanie się narzędziami komputerowo wspomaganego projektowania do symulacji, projektowania i weryfikacji elementów i układów. Fizyka techniczna (studia pierwszego stopnia): U3: K_U01 - modelowania zjawisk fizycznych z zakresu mechaniki, U5: K_U03 - przeprowadzenia symulacji komputerowych w procesie projektowania zagadnień inzynierskich, U1: K_U04 - pozyskiwania informacji z literatury, baz danych i innych źródeł, Fizyka techniczna (studia drugiego stopnia): U3: K_U01 - zastosowania metody naukowej w rozwiązywaniu probemów i wnioskowaniu, K_U03 - dokonywania krytycznej analizy wyników obliczeń teoretycznych, U1: K_U04 - znajdowania niezbędnych informacji w literaturze fachowej (bazy danych i inne źródła), U5: K_U06 - adaptacji wiedzy i metod fizyki do projektowania urządzeń z użyciem narzędzi komputerowych, U2 K_U07 - tworzenia materiałów na potrzeby przedstawiania wyników badań, K_U10 - językowe w zakresie angielskiej terminologii dotyczącej projektowania, pojęć mechanicznych i materiałoznawstwa. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Automatyka i robotyka: K1: K_K01 - świadomość ograniczeń własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, K2: K_K04 - zrozumienie regulacji i ograniczeń związanych z wykorzystaniem wiedzy i danych zgromadzonych przez innych (algorytmy analityczne, parametry materiałów), K3: K_K05 - świadomość znaczenia modelowania i symulacji układów i procesów dla obniżenia kosztów prototypowania i produkcji, K_K07 - planowanie i przewidywanie przebiegu realizacji zadań, K_K08 - umiejętność samodzielnej pracy oraz współdziałania w zespole. Fizyka techniczna (studia pierwszego stopnia): K1: K_K01 - świadomość ograniczeń własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, K6: K_K02 - świadomość znaczenia modelowania i symulacji układów i procesów dla obniżenia kosztów prototypowania i produkcji, K5: K_K03 - umiejętność samodzielnej pracy oraz współdziałania w zespole, K4: K_K04, K_K05 - planowanie i przewidywanie przebiegu realizacji zadań, K2: K_K06 - zrozumienie regulacji i ograniczeń związanych z wykorzystaniem wiedzy i danych zgromadzonych przez innych (algorytmy analityczne, parametry materiałów). Fizyka techniczna (studia drugiego stopnia): K1: K_K01 - świadomość ograniczeń własnej wiedzy i konieczności dalszego kształcenia, K5: K_K02 - umiejętność samodzielnej pracy oraz współdziałania w zespole, K2: _K03 - zrozumienie regulacji i ograniczeń związanych z wykorzystaniem wiedzy i danych zgromadzonych przez innych (algorytmy analityczne, parametry materiałów), K4: K_K06 - planowanie i przewidywanie przebiegu realizacji zadań. |
Metody dydaktyczne: | Realizacja zadań z modelowania i symulacji |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody służące prezentacji treści |
Skrócony opis: |
Poznanie działania i podstawowych możliwości elementów pakietu oprogramowania CAD-3D SolidWorks® służących do symulacji mechanicznych w zakresie analizy kinematycznej (ruchu) i dynamicznej (oddziaływań mechanicznych, w tym również ich skutków, np. odkształceń i naprężeń). |
Pełny opis: |
W ramach zajęć uczestnicy posiadający umiejętności obsługi podstawowych funkcji oprogramowania SolidWorks® poznają niektóre możliwości wykorzystania specjalistycznych części pakietu oprogramowania (Analiza ruchu i Simulation) do komputerowego modelowania problemów mechanicznych. 30-godzinny cykl zajęć laboratorium komputerowego (15 spotkań po 2 godziny lekcyjne) można tematycznie podzielić na przeplatające się wątki: #/ przykłady analizy ruchu obiektów i układów obiektów z uwzględnieniem zewnętrznych (pojedyncze obiekty) i wzajemnych oddziaływań (układy, czyli tzw. złożenia) z założeniem ich doskonałej sztywności. Narzędzia obliczeniowe pakietu (warianty Analizy ruchu) pozwalają m. in. na przewidywanie trajektorii i obliczanie zależności innych parametrów ruchu od czasu. ##/ działanie wybranych funkcjonalności narzędzia Simulation pozwalających na wykorzystanie metod obliczeniowych tzw. elementów skończonych do analizy skutków oddziaływań zewnętrznych na części mechaniczne w postaci odkształceń i związanych z nimi naprężeń wewnętrznych materiałów (z uwzględnieniem ich znanych własności - informacji wbudowanych w oprogramowanie w formie bazy danych). Niezależnie od powyższych wątków w trakcie zajęć doskonalone są umiejętności sprawnego i efektywnego modelowania części i złożeń. Praca nad każdym z podejmowanych zagadnień zorganizowana jest w kilkuetapową sekwencję złożoną z części: - wstępnej (poświęconej wskazaniu podstawowych pojęć, wielkości i zależności niezbędnych do świadomego korzystania z narzędzi obliczeniowych), - instruktażowej (prezentacja sposobu użycia funkcjonalności oprogramowania ze śledzeniem i odtwarzaniem czynności przez uczestników samodzielnie na stanowiskach komputerowych), - samodzielnej (polegającej na przeprowadzeniu przez uczestników analizy zaleconych zagadnień indywidualnie na stanowisku laboratoryjnym w pracowni i ewentualnej kontynuacji pracy poza zajęciami z użyciem oprogramowania zainstalowanego na prywatnie dostępnych komputerach); rozwiązanie części zagadnień połączone jest z przygotowaniem materiałów służących prezentacji wyników. |
Literatura: |
Materiały dotyczące oprogramowania dostępne za pośrednictwem stron polskiego dystrybutora (dps-software.pl) i producenta oprogramowania (solidworks.com, w języku angielskim) - w tym instrukcje obsługi, samouczki i inne materiały szkoleniowe dla użytkowników. |
Metody i kryteria oceniania: |
Uczestnicy przygotowują w ramach zajęć kilka zestawów materiałów prezentujących wyniki modelowania części/złożeń lub przeprowadzonych samodzielnie analiz symulacyjnych (U2, U1, U3, U5, K4, K5). Stosowane formy: (1) Krótkie informacje komunikujące rezultaty modelowania (podające weryfikacyjne dane dotyczące modelowanych obiektów, np. masa, położenie środka masy,...) (2) opracowanie analizy symulacyjnej zawierające krótką część wstępną - opis zagadnienia, rezultaty symulacji - wykresy i rysunki z komentarzami i ewnentualne wnioski); przy powyższych formach materiały składane są za pośrednictwem platformy Moodle - kurs MMSWS(DDz); (3) zreferowanie wyników na zajęciach z demonstracją materiałów innym uczestnikom z możliwością dyskusji nad nimi. Każdemu z zadań odpowiada ustalona maksymalna wartość punktowa (np. 20) jaką można otrzymać za wzorowo przygotowane/zaprezentowane materiały. Ewentualne błędy lub braki treści wiążą się z obniżeniem punktacji. Ocenie podlegają (w nawiasie podany jest udział w punktacji): - kompletność materiałów (20%), - poprawność merytoryczna treści (40%), - staranność i terminowość przygotowania (40%). Końcowa ocena zaliczeniowa ustalana jest przez zsumowanie liczby punktów uzyskanych ze wszystkich zadań i przeliczeniu procentowej wartości sumy (odniesionej do sumy punktacji maksymalnych) na ocenę w standardowej skali: Punktacja (%) Ocena <50 2 (zajęcia niezaliczone) 50-59,99 3 60-69,99 3,5 70-79,99 4 80-89,99 4,5 >90 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dziczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W celu wymiany informacji i archiwizacji materiałów przygotowywanych przez uczestników wymagana jest rejestracja na uczelnianej platformie Moodle dla WFAiIS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dziczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W celu wymiany informacji i archiwizacji materiałów przygotowywanych przez uczestników wymagana jest rejestracja na uczelnianej platformie Moodle dla WFAiIS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dziczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W celu wymiany informacji i archiwizacji materiałów przygotowywanych przez uczestników wymagana jest rejestracja na uczelnianej platformie Moodle dla WFAiIS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dziczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W celu wymiany informacji i archiwizacji materiałów przygotowywanych przez uczestników wymagana jest rejestracja na uczelnianej platformie Moodle dla WFAiIS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dziczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W celu wymiany informacji i archiwizacji materiałów przygotowywanych przez uczestników wymagana jest rejestracja na uczelnianej platformie Moodle dla WFAiIS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dariusz Dziczek | |
Prowadzący grup: | Dariusz Dziczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
W celu wymiany informacji i archiwizacji materiałów przygotowywanych przez uczestników wymagana jest rejestracja na uczelnianej platformie Moodle dla WFAiIS. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.