Grafika komputerowa 2D
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-M-GRK2-DY |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0610) Information and Communication Technologies (ICTs)
|
Nazwa przedmiotu: | Grafika komputerowa 2D |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla Informatyki Stosowanej s1 |
Strona przedmiotu: | http://www.fizyka.umk.pl/~milosz/Graf2D/ |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie kursu "Podstawy grafiki komputerowej" - 0800-POGRAK. Grafika 2D jest kontynuacją ww. kursu. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach – 15 godz. - udział w części laboratoryjnej – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (30 godz.): np. - przygotowanie do wykładu i laboratorium 18 godz. - przygotowanie do egzaminu 12 godz. Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: Posiada wiedzę z zakresu grafiki cyfrowej - rastrowej i wektorowej, tworzenia i zaawansowanej obróbki obrazów cyfrowych. W02: Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie projektowania komunikacji człowiek-komputer z wykorzystaniem grafiki cyfrowej. W03: Zna zaawansowane metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu zadań informatycznych z zakresu obróbki grafiki cyfrowej, w tym także przygotowania materiałów graficznych do druku. Przypisanie do efektów kierunkowych: K_W09 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: Potrafi wykorzystać wiedzę informatyczną do projektowania, wykonania i obróbki użytkowej grafiki cyfrowej, doboru właściwych filtrów cyfrowych i metod adekwatnych do zamierzonych efektów, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie, ma umiejętność samokształcenia. U02: Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem pojęć z zakresu grafiki cyfrowej w środowisku zawodowym. U03: Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań z zakresu obróbki grafiki cyfrowej. Przypisanie do efektów kierunkowych: K_U17, K_U22 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania powodowanego pojawianiem się nowych osiągnięć, nowych technologii, etc. rozumie potrzebę wymiany informacji w grupach osób zajmujących się informatyką, rozumie możliwości jakie daje edukacja akademicka. K02: Rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki. Potrafi przekazać informację o osiągnięciach informatyki i różnych aspektach zawodu informatyka w sposób powszechnie zrozumiały. Przypisanie do efektów kierunkowych: K_K02, K_K04, K_K06 |
Metody dydaktyczne: | Konwencjonalny wykład informacyjny z wykorzystaniem demonstracji komputerowych, z przykładowymi zadaniami do samodzielnego wykonania przez słuchaczy w warunkach laboratorium komputerowego. |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
"Grafika komputerowa 2D" jest kontynuacją przedmiotu "Rudymenty grafiki komputerowej". Omawiane są zaawansowane techniki przetwarzania obrazów rastrowych, w tym konstrukcja i wykorzystanie filtrów splotowych, analiza Fourierowska obrazów, a także przygotowanie cyfrowych materiałów do celów poligraficznych. Szczegółowo dyskutowane są techniki kompresji obrazów cyfrowych (jpg). Program zajęć obejmuje także wybrane, zaawansowane zagadnienia grafiki wektorowej, w tym strukturę języka PostScript oraz narzędzia przetwarzania plików PS i PDF. Zajęcia odbywają się w pracowni komputeriwej - omawiane zagadnienia ilustrowane sa praktycznymi cwiczeniami. |
Pełny opis: |
Szczegółowy program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: 1. Cyfrowe modele i przestrzenie koloru: RGB, CMYK, HSV, Lab. a. Konwersja między modelami koloru, niezupełność układu barw b. Pantone - palety standardowe, przygotowanie materiałów do poligrafii c. Profile ICC urządzeń graficznych d. Parametry opisujące jasność (brightness, lightness, value, luminance) e. Bichromie, trichromie i ich wykorzystanie 2. Obrazy rastrowe vs. wektorowe a. Rozdzielczość, próbkowanie, aliasing i antyaliasing, aproksymacja dwuliniowa i dwusześcienna b. Główne czynniki wpływające na jakość obrazu rastrowego, niepożądane efekty kompresji i transformacji obrazów cyfrowych c. Obiekty wektorowe i krzywe Bezier d. Efekty specjalne: perspektywa, deformacje, przezroczystość e. Techniki wektoryzacji obrazów rastrowych (przykład CorelTrace) g. Rasteryzacja obrazu wektorowego, wybór formatu 3. Przetwarzanie obrazów rastrowych - przykładowe narzędzia a. Histogramy i krzywe odpowiedzi - balansowanie tonów i kolorów, kanały - techinki zaawansowane b. Technika balansowania kolorów neutralnych - przykłady c. Technika korekty koloru wg karnacji d. Efekty przezroczystości - kanał alfa e. Wykrywanie krawędzi, gradient i Laplacian, filtry wyostrzjące f. Filtracja obrazu w dziedzinie przestrzennej i w dziedzinie częstotliwości g. Filtry Fourierowskie: de-Moire, dekonwolucja poruszonych obrazów fotograficznych h. Samodzielna konstrukcja filtrów splotowych na przykładzie "unsharp mask" 4. Instalacja dodatkowych filtrów w programach GIMP i Adobe Photoshop 5. Kompresja obrazów cyfrowych a. Algorytm Huffmana - przykład kompresji bezstratnej b. Anatomia formatu JPG 6. PostScript i PDF a. Język programowania PostScript b. Stos i odwrotna notacja polska c. Proste instrukcje języka PostScript d. Makrogeneracja i proceduralność e. Rendering f. PDF - postać półskompilowana 7. Przetwarzanie plików PS i PDF a. GhostScript i GhostView b. Rodzina Adobe Acrobat |
Literatura: |
Gonzalez, Woods: Digital Image Processing |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin praktyczny przy komputerze (W01-W03, U01-U03, K01, K02) Kryteria oceniania: ocena na podstawie wykonania 3 praktycznych zadań z zakresu grafiki komputerowej i umiejętności szczegółowego wyjaśnienia zastosowanych technik i narzędzi Dst – co najmniej 1 kompletnie wykonane zadanie i jedno częściowo wykonane Db – co najmniej 2 kompletnie wykonane zadania Bdb- Trzy kompletnie wykonane zadania |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Michalski | |
Prowadzący grup: | Miłosz Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Michalski | |
Prowadzący grup: | Miłosz Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Miłosz Michalski | |
Prowadzący grup: | Miłosz Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.