Nowoczesne techniki prowadzenia zajęć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-M-NOTEPROZ |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Nowoczesne techniki prowadzenia zajęć |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Wykłady monograficzne do wyboru (oferowane w danym roku akademickim) |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Znajomość podstaw dydaktyki. Znajomość podstaw nauk przyrodniczych |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot fakultatywny |
Całkowity nakład pracy studenta: | 90 godzin pracy: 45 godzin zajęć panelowych + studium zagadnień |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - znajomość podstawowych koncepcji, zasad i teorii dydaktyki W2 - znajomość konstruktywistycznych zasad pedagogiki i dydaktyki W3 – znajomość nowoczesnych środków i metod dydaktycznych W4 - podstawowe wiedza o naukach przyrodniczych W5 – zrozumienie uwarunkowań kulturowych edukacji |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi w sposób zrozumiały, używając właściwej metodologii wyjaśnić proste zagadnienia interdyscyplinarne nauk przyrodniczych U2 - potrafi przeprowadzić zajęcia w metodologii konstruktywistycznej U3 - potrafi samodzielnie wyszukiwać informacje w polskiej i obcej literaturze fachowej i popularno-naukowej, a także w Internecie |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy, potrafi permanentnie uzupełniać aktualną wiedzę własną K2 - rozumie złożoność problematyk edukacyjnych i pedagogicznych K3 - potrafi zainteresować słuchaczy tematyką nauk przyrodniczych i/lub humanistycznych. |
Metody dydaktyczne: | Wykład problemowy Laboratorium grupowe Wystawy interaktywne Konwersatorium |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opowiadanie |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - biograficzna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie nowoczesnych form dydaktycznych: interdyscyplinarnych, konstruktywistycznych, interaktywnych. Korzystamy z najnowszych osiągnięć dydaktyki i pedagogiki kognitywistycznej oraz dokonań w zakresie międzynarodowych projektów edukacyjnych. |
Pełny opis: |
1. Tradycyjny podział zasad dydaktycznych. Środki dydaktyczne. Metody dydaktyczne. 2. Tradycyjne laboratoria studenckie – przykłady i ograniczenia w skuteczności dydaktycznej. 3. Praktyczne realizacje podręczników – przykłady międzynarodowe 4. Zasady dydaktyki hyper-konstruktywistycznej. 5. Neorealizm: proste eksponaty dydaktyczne 6. Warsztaty i laboratoria hyper-konstruktywistyczne – przykład zestawów doświadczalnych do elektromagnetyzmu. 7. Laboratorium fizyki współczesnej od prostych eksponatów do doświadczeń on-line. 8. Doświadczenia sterowane komputerowo – zasady pracy grupowej, podstawowe standardy techniczne, działanie interface’ów i czujników pomiarowych. 9. Idee i realizacje dydaktyki interaktywnej w muzeach nauki i na wystawach 10. Podręczniki multimedialne (Einstein, Zanichelli) 11. Implementacje: Skrócony kurs mechaniki kwantowej. 12. Multimedialne realizacje w zakresie kultury, historii sztuki, turystyki 13. Interdyscyplinarne nauczanie przedmiotów przyrodniczych. 14. Nauczanie a język: język jako sposób odtwarzania i przekształcania rzeczywistości 15. Edukacja jako część kultury. |
Literatura: |
• Monk M., Dillon J., Learning to teach physics, The Falmers Press, London, Washington, D.C., 1995 • Kruszewski K., Zmiana i wiadomość - perspektywa dydaktyki ogólnej, PWN, Warszawa, 1987 • Szydłowski H., Nauczanie fizyki a wiedza potoczna uczniów, WN UAM, Poznań, 1992 • Rogers E.M., Fizyka dla dociekliwych, Cz. I-V, PWN, Warszawa, 1974 • Resnick R., Halliday D., Fizyka dla studentów nauk przyrodniczych i technicznych, PWN, Warszawa, 1984 • Heller M., Filozofia nauki – wprowadzenie, Petrus, Kraków, 2009 • Bereźnicki F, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Impuls, Kraków 2007 • Hewitt P G, Fizyka wokół nas, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010 • Wróblewski A K, Historia fizyki, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2006 • Karwasz G, Więcek M, Fizyka współczesna. Toruński po-ręcznik do fizyki, Materiały dydaktyczme Zakładu Dydaktyki Fizyki UMK, Toruń, 2011 • Karwasz G, Sadowska M, Rochowicz K, Toruński po-ręcznik do fizyki. Mechanika. Gimnazjum I klasa, Wyd. Naukowe UMK, Toruń, 2010 • Jerome S. Bruner W poszukiwaniu teorii nauczania |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach (2/3 oceny). Studium przypadku (1/3) |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Lessons on-line, address will be reminded in e-mail USOS messages Remote resources, moodle address: https://moodle7.fizyka.umk.pl/course/view.php?id=743 |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) Additional reading (in English) [1] [8] G. P. Karwasz, A. Karbowski, Hyper-constructivism in teaching physics: Defining social competences, GIREP Conference, Wrocław, 2015 http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2015/Karwasz_Karbowski_2015.pdf [2] G. Karwasz et al, Physics is Fun http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Physics_is_fun/ - all different contents and forms there [3] G. Karwasz et al. Physics and Toys, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki1/index-en.html - all different contents and forms there [4] G. Karwasz, K. Służewski, Fun with Optics – teaching by images, 159-179, in: Entertainment-education in science education, ed. G. Karwasz & M. Nodzyńska, Pedagogical University of Cracow, Kraków, 2017, ISBN 978-83-8084-056-0 http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2017/Fun_Optics.pdf (page 159) [5] A. Karbowski, A. Kamińska, K. Służewski, Multimedia in science education, Ibidem, p. 83-96 [6] G. Karwasz, Learning physics. The joy of scientific discovery. Studium Educationis, No. 3 (2016) 71-85, https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/2423/2179 [7] G. Karwasz Teaching science in early childhood - inquiry-based, interactive path on energy Physics Alive - GIREP-EPEC 2011 International Conference, August 1-5, 2011, 68-73, ISBN 978-951-39-49800-9, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2011/Girep_2011_GK_full.pdf [8] A. Karbowski, K. Służewski, G. Karwasz, M. Juszczynska, R. Viola, M. Gervasio, M. Michelini, Discovering Electromagnetic Induction: Interactive Multimedia Path Int. Work. on Multimedia in Physics Teaching and Learning, 14th Edition , Europhys. Conf. Abstract Booklet, 2009, 48. http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2009/5.pdf |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) Additional reading, loosely related to the lecture: 1. G. Karwasz, Intelligent Design can be misleading, Science e-letters, 02.11.2017, http://science.sciencemag.org/content/357/6354/880.1/tab-e-letters 2. G. Karwasz, Aristotle's three souls in modern science: Re-reading "De Anima", «Cauriensia» 13 (2018) pp. 429-458. 3. N. Kłysz-Sokalska, Music Education as a Key Factor in the Full Development of a Child, Studia Edukacyjne, 2016, nr 42, s.263-272, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21535 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Karwasz | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Karwasz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Pełny opis: |
(tylko po angielsku) Lessons on-line, address will be reminded in e-mail USOS messages Remote resources, moodle address: https://moodle7.fizyka.umk.pl/course/view.php?id=743 |
|
Literatura: |
(tylko po angielsku) Additional reading (in English) [1] [8] G. P. Karwasz, A. Karbowski, Hyper-constructivism in teaching physics: Defining social competences, GIREP Conference, Wrocław, 2015 http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2015/Karwasz_Karbowski_2015.pdf [2] G. Karwasz et al, Physics is Fun http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Physics_is_fun/ - all different contents and forms there [3] G. Karwasz et al. Physics and Toys, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/zabawki1/index-en.html - all different contents and forms there [4] G. Karwasz, K. Służewski, Fun with Optics – teaching by images, 159-179, in: Entertainment-education in science education, ed. G. Karwasz & M. Nodzyńska, Pedagogical University of Cracow, Kraków, 2017, ISBN 978-83-8084-056-0 http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2017/Fun_Optics.pdf (page 159) [5] A. Karbowski, A. Kamińska, K. Służewski, Multimedia in science education, Ibidem, p. 83-96 [6] G. Karwasz, Learning physics. The joy of scientific discovery. Studium Educationis, No. 3 (2016) 71-85, https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/studium/article/view/2423/2179 [7] G. Karwasz Teaching science in early childhood - inquiry-based, interactive path on energy Physics Alive - GIREP-EPEC 2011 International Conference, August 1-5, 2011, 68-73, ISBN 978-951-39-49800-9, http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2011/Girep_2011_GK_full.pdf [8] A. Karbowski, K. Służewski, G. Karwasz, M. Juszczynska, R. Viola, M. Gervasio, M. Michelini, Discovering Electromagnetic Induction: Interactive Multimedia Path Int. Work. on Multimedia in Physics Teaching and Learning, 14th Edition , Europhys. Conf. Abstract Booklet, 2009, 48. http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/Publikacje_2009/5.pdf |
|
Uwagi: |
(tylko po angielsku) Additional reading, loosely related to the lecture: 1. G. Karwasz, Intelligent Design can be misleading, Science e-letters, 02.11.2017, http://science.sciencemag.org/content/357/6354/880.1/tab-e-letters 2. G. Karwasz, Aristotle's three souls in modern science: Re-reading "De Anima", «Cauriensia» 13 (2018) pp. 429-458. 3. N. Kłysz-Sokalska, Music Education as a Key Factor in the Full Development of a Child, Studia Edukacyjne, 2016, nr 42, s.263-272, https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/21535 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.