Nauka i technika w społeczeństwie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OG-NTS |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0538) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami fizycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Nauka i technika w społeczeństwie |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.): - udział w wykładach - 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.): - przygotowanie do wykładu – 15 - przygotowanie do egzaminu -22 - konsultacje i praca z nauczycielem akademickim - 8 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Słuchacze rozumieją na czym polega współczesna metoda naukowa. W2: Dostrzegają rolę systematycznych badań naukowych oraz innowacyjności (patenty) w rozwoju ekonomicznym społeczeństw. W3: Wiedzą na czym polega system weryfikacji odkryć (peer review). W4: Widzą jaką rolę pełnią bazy publikacji typu „Web of Knowledge”/Scopus. W5: Znają historię ważniejszych wynalazków. Znają przykłady dużej roli przypadku w odkryciach naukowych. W6: Poznają kilka przykładów najnowszych odkryć naukowych w informatyce, biologii, medycynie, fizyce i będą w stanie ocenić ich możliwy wpływ na życie społeczne i gospodarkę. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafią odróżnić poważne źródła naukowe od pseudonaukowych. U2: Potrafią walczyć ze stereotypem naukowca. U3: Potrafią skorzystać z dostępnych metod popularyzacji nauki. U4: Potrafią dotrzeć do informacji statystycznych podających nakłady na naukę i badania w Europie. U5: Potrafią w bardziej naukowy sposób, oparty na merytorycznych argumentach, dyskutować współczesne problemy etyczne związane z postępem techniki i nauki. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Rozumieją konieczność ponoszenia dużych nakładów na rozwój nauki i technologii. K2: Będą potrafili odróżnić eksperta od "nieeksperta". Studenci będą uczuleni na obecność w mediach pseudonauk ("leczenie kamieniami") i łatwość ulegania przesądom. K3: Zetkną się z problemem przypadku w nauce, K4: Doceniają znaczeniem własności intelektualnej, K5: Dostrzegają wielkie problemy etyczne współczesnej nauki (klonowanie, wykorzystanie energii jądrowej, GMO, problemy związane z rozwojem internetu). K6: Zrozumieją konieczność zapewnienia źródeł energii dla rozwoju społeczeństw, w tym OZE. K: Będą bardziej skłonni do wspierania wszelkimi środkami solidnych badań naukowych i rozwoju techniki. |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny) z elementami pokazów i dialogów ze słuchaczami, dyskusje problemowe. |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - doświadczeń |
Skrócony opis: |
Wykład ten (30h) ma charakter prowadzonego w dużym tempie, intensywnego wykładu humanistycznego poświęconego roli nauki i techniki we współczesnym społeczeństwie. Przedstawiona jest krótko metoda naukowa, historyczny rozwój nauki, rola doświadczeń i przełomów w rozumieniu świata. Dyskutowane jest pojęcie "scientific literacy". Omawiane jest współczesna struktura nauki, system „peer review”, systemy finansowania badań, korzyści z patentów. Omawiane są dawne i najnowsze odkrycia i wynalazki, kontrowersje w nauce, rola przypadku w nauce. Wykład ilustrowany jest licznymi przykładami i anegdotami, przerywany dialogami ze studentami, celem wykładu jest uświadomienie słuchaczom jak wiele zawdzięczają naukom ścisłym i jak rozwój technologii, zwłaszcza informatycznych, od badań podstawowych zależy. Studenci – przyszli fachowcy, powinni nauczyć się jak sprawić, by nauka i technika były bardziej zrozumiała dla przeciętnego obywatela. |
Pełny opis: |
1. Dlaczego zajmujemy się tym tematem, czyli o potrzebie publicznej świadomości roli nauki. 2. Co to jest nauka? (Rys historyczny, rozwój rozumienia, definicje współczesne – elementy historii nauki) 3. Na czym polega metoda naukowa? (Elementy filozofii nauki). 4. Informacja naukowa. Czasopisma naukowe, system „peer review”. Web of Knowledge i inne podobne bazy danych. 4. Źródła wiedzy naukowej a para-nauki. 5. Jak dzieci postrzegają naukowców? 6. Metody popularyzacji nauki i techniki, źródła, materiały pomocnicze, program SATIS. 7. Jak nauka i technologia zmieniały życie codzienne w latach 1870-1950. 8. Najnowsze odkrycia naukowe – przykłady. 9. Wynalazki techniczne. Nowoczesne technologie – co to jest? 10. Co zwykłym ludziom dała NASA? 11. Jak działa elektrownia jądrowa? 11. Hybrydyzacja nauki. Szczególna rola fizyki wśród nauk przyrodniczych. 12. Maszyny z piasku i myśli - Podstawy fizyczne działania komputerów – działanie tranzystora, bramki logicznej, procesora, pamięci RAM, lasera, napędu DVD, dysku. Światłowody, kamera cyfrowa – podstawy optoelektroniki. 13. Komar – główny morderca ludzi, problem malarii, jak radzi sobie z nią natura, a jak nauka 14. AIDS a nauka: Układ immunologiczny, pojawienie się AIDS, odkrycie wirusa HIV, leki, czy biedni mogą łamać patenty? Reakcja „Północy” na problemy „Południa”. 15. Czy obywatele mają jakiś pożytek z techniki wojskowej? 16. Czy nanotechnologia przyniesie kolejny przełom cywilizacyjny? 17. Mamy cząstkę Higgsa, czy warto było szukać? 18. Zagadnienia etyczne i prawne w nauce (pierwszeństwo odkryć, plagiaty, skutki cywilizacyjne efektów badań - bomba atomowa, zagadnienia bioetyki – klonowanie, manipulacje na zarodkach, doświadczenia na zwierzętach, genetycznie modyfikowana żywność). 19. Obrazowanie mózgu, czytanie w myślach i problem autyzmu. 20. Współczesne odkrycia naukowe – próba opisu i analizy percepcji społecznej. 21. Świat Lema Waszym światem? – próby futurologiczne. |
Literatura: |
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. 2. Derek Hodson „Philosophy of Science, Science and Science Education”, w Studies in Science Education 12 (1985) 25-57. 3. R. Miller, “Towards a science curriculum for public understanding”, School Science Review 77 (1996) 7-18:] 4. G.J.Kelly, C.Chen, T.Crawford, “Methodological Considerations For Studying Science-in-the-making In Educational Settings”, Research in Science Education, 1998, 82(1), 23-49. 5. Solomon, J. (1993). Teaching science, technology and society. Buckingham, U.K.: Open University Press. 6. B. Bryson, Krótka historia prawie wszystkiego, Zysk i ska, 2009 6. + Liczne inne artykuły i strony WWW podawane na wykładzie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. Prosty egzamin pisemny w formie testu i części pytań otwartych. Egzamin sprawdza: W1-W6; U1, U2, U3, U5; K1, K3, K5 Kryteria oceniania egzaminu: 50-60% - ocena: 3 60-70% - ocena: 3+ 70-80% - ocena: 4 80-90% - ocena: 4+ 90-100% - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ten (30h) ma charakter prowadzonego w dużym tempie, intensywnego wykładu humanistycznego poświęconego roli nauki i techniki we współczesnym społeczeństwie. Przedstawiona jest krótko metoda naukowa, historyczny rozwój nauki, rola doświadczeń i przełomów w rozumieniu świata. Dyskutowane jest pojęcie "scientific literacy". Omawiane jest współczesna struktura nauki, system „peer review”, systemy finansowania badań, korzyści z patentów. Omawiane są dawne i najnowsze odkrycia i wynalazki, kontrowersje w nauce, rola przypadku w nauce. Wykład ilustrowany jest licznymi przykładami i anegdotami, przerywany dialogami ze studentami, celem wykładu jest uświadomienie słuchaczom jak wiele zawdzięczają naukom ścisłym i jak rozwój technologii, zwłaszcza informatycznych, od badań podstawowych zależy. Studenci – przyszli fachowcy, powinni nauczyć się jak sprawić, by nauka i technika były bardziej zrozumiała dla przeciętnego obywatela. |
|
Pełny opis: |
1. Dlaczego zajmujemy się tym tematem, czyli o potrzebie publicznej świadomości roli nauki. 2. Co to jest nauka? (Rys historyczny, rozwój rozumienia, definicje współczesne – elementy historii nauki) 3. Na czym polega metoda naukowa? (Elementy filozofii nauki). 4. Informacja naukowa. Czasopisma naukowe, system „peer review”. Web of Knowledge i inne podobne bazy danych. 4. Źródła wiedzy naukowej a para-nauki. 5. Jak dzieci postrzegają naukowców? 6. Metody popularyzacji nauki i techniki, źródła, materiały pomocnicze, program SATIS. 7. Jak nauka i technologia zmieniały życie codzienne w latach 1870-1950. 8. Najnowsze odkrycia naukowe – przykłady. 9. Wynalazki techniczne. Nowoczesne technologie – co to jest? 10. Co zwykłym ludziom dała NASA? 11. Jak działa elektrownia jądrowa? 11. Hybrydyzacja nauki. Szczególna rola fizyki wśród nauk przyrodniczych. 12. Maszyny z piasku i myśli - Podstawy fizyczne działania komputerów – działanie tranzystora, bramki logicznej, procesora, pamięci RAM, lasera, napędu DVD, dysku. Światłowody, kamera cyfrowa – podstawy optoelektroniki. 13. Komar – główny morderca ludzi, problem malarii, jak radzi sobie z nią natura, a jak nauka 14. AIDS a nauka: Układ immunologiczny, pojawienie się AIDS, odkrycie wirusa HIV, leki, czy biedni mogą łamać patenty? Reakcja „Północy” na problemy „Południa”. 15. Czy obywatele mają jakiś pożytek z techniki wojskowej? 16. Czy nanotechnologia przyniesie kolejny przełom cywilizacyjny? 17. Mamy cząstkę Higgsa, czy warto było szukać? 18. Zagadnienia etyczne i prawne w nauce (pierwszeństwo odkryć, plagiaty, skutki cywilizacyjne efektów badań - bomba atomowa, zagadnienia bioetyki – klonowanie, manipulacje na zarodkach, doświadczenia na zwierzętach, genetycznie modyfikowana żywność). 19. Obrazowanie mózgu, czytanie w myślach i problem autyzmu. 20. Współczesne odkrycia naukowe – próba opisu i analizy percepcji społecznej. 21. Świat Lema Waszym światem? – próby futurologiczne. |
|
Literatura: |
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. 2. Derek Hodson „Philosophy of Science, Science and Science Education”, w Studies in Science Education 12 (1985) 25-57. 3. R. Miller, “Towards a science curriculum for public understanding”, School Science Review 77 (1996) 7-18:] 4. G.J.Kelly, C.Chen, T.Crawford, “Methodological Considerations For Studying Science-in-the-making In Educational Settings”, Research in Science Education, 1998, 82(1), 23-49. 5. Solomon, J. (1993). Teaching science, technology and society. Buckingham, U.K.: Open University Press. 6. Bryson, Krótka historia wszystkiego 6. + Liczne inne artykuły i strony WWW podawane na wykładzie. |
|
Uwagi: |
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ten (30h) ma charakter prowadzonego w dużym tempie, intensywnego wykładu humanistycznego poświęconego roli nauki i techniki we współczesnym społeczeństwie. Przedstawiona jest krótko metoda naukowa, historyczny rozwój nauki, rola doświadczeń i przełomów w rozumieniu świata. Dyskutowane jest pojęcie "scientific literacy". Omawiane jest współczesna struktura nauki, system „peer review”, systemy finansowania badań, korzyści z patentów. Omawiane są dawne i najnowsze odkrycia i wynalazki, kontrowersje w nauce, rola przypadku w nauce. Wykład ilustrowany jest licznymi przykładami i anegdotami, przerywany dialogami ze studentami, celem wykładu jest uświadomienie słuchaczom jak wiele zawdzięczają naukom ścisłym i jak rozwój technologii, zwłaszcza informatycznych, od badań podstawowych zależy. Studenci – przyszli fachowcy, powinni nauczyć się jak sprawić, by nauka i technika były bardziej zrozumiała dla przeciętnego obywatela. |
|
Pełny opis: |
1. Dlaczego zajmujemy się tym tematem, czyli o potrzebie publicznej świadomości roli nauki. 2. Co to jest nauka? (Rys historyczny, rozwój rozumienia, definicje współczesne – elementy historii nauki) 3. Na czym polega metoda naukowa? (Elementy filozofii nauki). 4. Informacja naukowa. Czasopisma naukowe, system „peer review”. Web of Knowledge i inne podobne bazy danych. 4. Źródła wiedzy naukowej a para-nauki. 5. Jak dzieci postrzegają naukowców? 6. Metody popularyzacji nauki i techniki, źródła, materiały pomocnicze, program SATIS. 7. Jak nauka i technologia zmieniały życie codzienne w latach 1870-1950. 8. Najnowsze odkrycia naukowe – przykłady. 9. Wynalazki techniczne. Nowoczesne technologie – co to jest? 10. Co zwykłym ludziom dała NASA? 11. Jak działa elektrownia jądrowa? 11. Hybrydyzacja nauki. Szczególna rola fizyki wśród nauk przyrodniczych. 12. Maszyny z piasku i myśli - Podstawy fizyczne działania komputerów – działanie tranzystora, bramki logicznej, procesora, pamięci RAM, lasera, napędu DVD, dysku. Światłowody, kamera cyfrowa – podstawy optoelektroniki. 13. Komar – główny morderca ludzi, problem malarii, jak radzi sobie z nią natura, a jak nauka 14. AIDS a nauka: Układ immunologiczny, pojawienie się AIDS, odkrycie wirusa HIV, leki, czy biedni mogą łamać patenty? Reakcja „Północy” na problemy „Południa”. 15. Czy obywatele mają jakiś pożytek z techniki wojskowej? 16. Czy nanotechnologia przyniesie kolejny przełom cywilizacyjny? 17. Mamy cząstkę Higgsa, czy warto było szukać? 18. Zagadnienia etyczne i prawne w nauce (pierwszeństwo odkryć, plagiaty, skutki cywilizacyjne efektów badań - bomba atomowa, zagadnienia bioetyki – klonowanie, manipulacje na zarodkach, doświadczenia na zwierzętach, genetycznie modyfikowana żywność). 19. Obrazowanie mózgu, czytanie w myślach i problem autyzmu. 20. Współczesne odkrycia naukowe – próba opisu i analizy percepcji społecznej. 21. Świat Lema Waszym światem? – próby futurologiczne. |
|
Literatura: |
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. 2. Derek Hodson „Philosophy of Science, Science and Science Education”, w Studies in Science Education 12 (1985) 25-57. 3. R. Miller, “Towards a science curriculum for public understanding”, School Science Review 77 (1996) 7-18:] 4. G.J.Kelly, C.Chen, T.Crawford, “Methodological Considerations For Studying Science-in-the-making In Educational Settings”, Research in Science Education, 1998, 82(1), 23-49. 5. Solomon, J. (1993). Teaching science, technology and society. Buckingham, U.K.: Open University Press. 6. Bryson, Krótka historia wszystkiego 6. + Liczne inne artykuły i strony WWW podawane na wykładzie. |
|
Uwagi: |
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ten (30h) ma charakter prowadzonego w dużym tempie, intensywnego wykładu humanistycznego poświęconego roli nauki i techniki we współczesnym społeczeństwie. Przedstawiona jest krótko metoda naukowa, historyczny rozwój nauki, rola doświadczeń i przełomów w rozumieniu świata. Dyskutowane jest pojęcie "scientific literacy". Omawiane jest współczesna struktura nauki, system „peer review”, systemy finansowania badań, korzyści z patentów. Omawiane są dawne i najnowsze odkrycia i wynalazki, kontrowersje w nauce, rola przypadku w nauce. Wykład ilustrowany jest licznymi przykładami i anegdotami, przerywany dialogami ze studentami, celem wykładu jest uświadomienie słuchaczom jak wiele zawdzięczają naukom ścisłym i jak rozwój technologii, zwłaszcza informatycznych, od badań podstawowych zależy. Studenci – przyszli fachowcy, powinni nauczyć się jak sprawić, by nauka i technika były bardziej zrozumiała dla przeciętnego obywatela. |
|
Pełny opis: |
1. Dlaczego zajmujemy się tym tematem, czyli o potrzebie publicznej świadomości roli nauki. 2. Co to jest nauka? (Rys historyczny, rozwój rozumienia, definicje współczesne – elementy historii nauki) 3. Na czym polega metoda naukowa? (Elementy filozofii nauki). 4. Informacja naukowa. Czasopisma naukowe, system „peer review”. Web of Knowledge i inne podobne bazy danych. 4. Źródła wiedzy naukowej a para-nauki. 5. Jak dzieci postrzegają naukowców? 6. Metody popularyzacji nauki i techniki, źródła, materiały pomocnicze, program SATIS. 7. Jak nauka i technologia zmieniały życie codzienne w latach 1870-1950. 8. Najnowsze odkrycia naukowe – przykłady. 9. Wynalazki techniczne. Nowoczesne technologie – co to jest? 10. Co zwykłym ludziom dała NASA? 11. Jak działa elektrownia jądrowa? 11. Hybrydyzacja nauki. Szczególna rola fizyki wśród nauk przyrodniczych. 12. Maszyny z piasku i myśli - Podstawy fizyczne działania komputerów – działanie tranzystora, bramki logicznej, procesora, pamięci RAM, lasera, napędu DVD, dysku. Światłowody, kamera cyfrowa – podstawy optoelektroniki. 13. Komar – główny morderca ludzi, problem malarii, jak radzi sobie z nią natura, a jak nauka 14. AIDS a nauka: Układ immunologiczny, pojawienie się AIDS, odkrycie wirusa HIV, leki, czy biedni mogą łamać patenty? Reakcja „Północy” na problemy „Południa”. 15. Czy obywatele mają jakiś pożytek z techniki wojskowej? 16. Czy nanotechnologia przyniesie kolejny przełom cywilizacyjny? 17. Mamy cząstkę Higgsa, czy warto było szukać? 18. Zagadnienia etyczne i prawne w nauce (pierwszeństwo odkryć, plagiaty, skutki cywilizacyjne efektów badań - bomba atomowa, zagadnienia bioetyki – klonowanie, manipulacje na zarodkach, doświadczenia na zwierzętach, genetycznie modyfikowana żywność). 19. Obrazowanie mózgu, czytanie w myślach i problem autyzmu. 20. Współczesne odkrycia naukowe – próba opisu i analizy percepcji społecznej. 21. Świat Lema Waszym światem? – próby futurologiczne. |
|
Literatura: |
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. 2. Derek Hodson „Philosophy of Science, Science and Science Education”, w Studies in Science Education 12 (1985) 25-57. 3. R. Miller, “Towards a science curriculum for public understanding”, School Science Review 77 (1996) 7-18:] 4. G.J.Kelly, C.Chen, T.Crawford, “Methodological Considerations For Studying Science-in-the-making In Educational Settings”, Research in Science Education, 1998, 82(1), 23-49. 5. Solomon, J. (1993). Teaching science, technology and society. Buckingham, U.K.: Open University Press. 6. Bryson, Krótka historia wszystkiego 6. + Liczne inne artykuły i strony WWW podawane na wykładzie. |
|
Uwagi: |
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-02-22 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wiesław Nowak | |
Prowadzący grup: | Wiesław Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Wykład ten (30h) ma charakter prowadzonego w dużym tempie, intensywnego wykładu humanistycznego poświęconego roli nauki i techniki we współczesnym społeczeństwie. Przedstawiona jest krótko metoda naukowa, historyczny rozwój nauki, rola doświadczeń i przełomów w rozumieniu świata. Dyskutowane jest pojęcie "scientific literacy". Omawiane jest współczesna struktura nauki, system „peer review”, systemy finansowania badań, korzyści z patentów. Omawiane są dawne i najnowsze odkrycia i wynalazki, kontrowersje w nauce, rola przypadku w nauce. Wykład ilustrowany jest licznymi przykładami i anegdotami, przerywany dialogami ze studentami, celem wykładu jest uświadomienie słuchaczom jak wiele zawdzięczają naukom ścisłym i jak rozwój technologii, zwłaszcza informatycznych, od badań podstawowych zależy. Studenci – przyszli fachowcy, powinni nauczyć się jak sprawić, by nauka i technika były bardziej zrozumiała dla przeciętnego obywatela. |
|
Pełny opis: |
1. Dlaczego zajmujemy się tym tematem, czyli o potrzebie publicznej świadomości roli nauki. 2. Co to jest nauka? (Rys historyczny, rozwój rozumienia, definicje współczesne – elementy historii nauki) 3. Na czym polega metoda naukowa? (Elementy filozofii nauki). 4. Informacja naukowa. Czasopisma naukowe, system „peer review”. Web of Knowledge i inne podobne bazy danych. 4. Źródła wiedzy naukowej a para-nauki. 5. Jak dzieci postrzegają naukowców? 6. Metody popularyzacji nauki i techniki, źródła, materiały pomocnicze, program SATIS. 7. Jak nauka i technologia zmieniały życie codzienne w latach 1870-1950. 8. Najnowsze odkrycia naukowe – przykłady. 9. Wynalazki techniczne. Nowoczesne technologie – co to jest? 10. Co zwykłym ludziom dała NASA? 11. Jak działa elektrownia jądrowa? 11. Hybrydyzacja nauki. Szczególna rola fizyki wśród nauk przyrodniczych. 12. Maszyny z piasku i myśli - Podstawy fizyczne działania komputerów – działanie tranzystora, bramki logicznej, procesora, pamięci RAM, lasera, napędu DVD, dysku. Światłowody, kamera cyfrowa – podstawy optoelektroniki. 13. Komar – główny morderca ludzi, problem malarii, jak radzi sobie z nią natura, a jak nauka 14. AIDS a nauka: Układ immunologiczny, pojawienie się AIDS, odkrycie wirusa HIV, leki, czy biedni mogą łamać patenty? Reakcja „Północy” na problemy „Południa”. 15. Czy obywatele mają jakiś pożytek z techniki wojskowej? 16. Czy nanotechnologia przyniesie kolejny przełom cywilizacyjny? 17. Mamy cząstkę Higgsa, czy warto było szukać? 18. Zagadnienia etyczne i prawne w nauce (pierwszeństwo odkryć, plagiaty, skutki cywilizacyjne efektów badań - bomba atomowa, zagadnienia bioetyki – klonowanie, manipulacje na zarodkach, doświadczenia na zwierzętach, genetycznie modyfikowana żywność). 19. Obrazowanie mózgu, czytanie w myślach i problem autyzmu. 20. Współczesne odkrycia naukowe – próba opisu i analizy percepcji społecznej. 21. Świat Lema Waszym światem? – próby futurologiczne. |
|
Literatura: |
1. P. Dehart Hurd, „Scientific Literacy: New Minds for a Changing World”., Wiley, 1998. 2. Derek Hodson „Philosophy of Science, Science and Science Education”, w Studies in Science Education 12 (1985) 25-57. 3. R. Miller, “Towards a science curriculum for public understanding”, School Science Review 77 (1996) 7-18:] 4. G.J.Kelly, C.Chen, T.Crawford, “Methodological Considerations For Studying Science-in-the-making In Educational Settings”, Research in Science Education, 1998, 82(1), 23-49. 5. Solomon, J. (1993). Teaching science, technology and society. Buckingham, U.K.: Open University Press. 6. Bryson, Krótka historia wszystkiego 6. + Liczne inne artykuły i strony WWW podawane na wykładzie. |
|
Uwagi: |
Wymagane jest wysłuchanie co najmniej 12 wykładów (z 15) by otrzymać zaliczenie wykładu i przystąpić do egzaminu. Lista obecności. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.