Sieci komputerowe w pigułce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-OG-SIECI |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0612) Database and network design and administration
|
Nazwa przedmiotu: | Sieci komputerowe w pigułce |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa znajomość obsługi komputera oraz systemów operacyjnych. Podstawowa znajomość języka angielskiego. Zajęcia przeznaczone są dla studentów, którzy w swoim cyklu kształcenia nie mają przewidzianych kursów z zakresu sieci komputerowych. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 h - laboratorium 30 h, Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 30 h - przygotowanie do zajęć – 15h - realizacja zadań – 5h - przygotowanie do testów zaliczeniowych – 10h Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01: ma podstawową wiedzę w zakresie technik cyfrowych i teorii sygnałów wykorzystywanych w sieciach komputerowych, W02: posiada wiedzę z zakresu budowy i działania sieci komputerowych, W03: ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie technologii sieciowych, W04: zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu analizy i budowy sieci komputerowych i technologii sieciowych, W05: posiada wiedzę etyczną, rozumie zagrożenia stosowania technologii informatycznych, ma podstawową wiedzę do określenia poziomu bezpieczeństwa wybranych systemów informatycznych, W06: potrafi opisać modele OSI i TCP/IP oraz komunikację między hostami na tle tych modeli, W07: zna zależności pomiędzy protokołami sieciowymi oraz rozumie sposób działania stosu protokołów TCP/IP, W08: rozumie różnice w sposobie działa protokołów TCP i UDP, W09: potrafi opisać technologię Ethernet oraz inne technologie dostępowe, |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01: potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań informatycznych metody analityczne i eksperymentalne U02: potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, posługuje się językiem angielskim w stopniu pozwalającym na przeczytanie ze zrozumieniem tekstów, opisów programowych i sprzętowych, U03: potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty z zakresu sposobu działania sieci komputerowych, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski, U04: potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań informatycznych, dostrzegać ich aspekty społeczne, ekonomiczne i prawne, U05: rozumie i umie stosować podstawowe metody zabezpieczeń związanych z wymianą informacji w systemach komputerowych U06: potrafi sformułować specyfikację prostych systemów informatycznych w odniesieniu do sprzętu, oprogramowania systemowego i cech funkcjonalnych, U07: potrafi opisać urządzenia i usługi używane do wspierania komunikacji w sieciach danych i Internecie, U08: potrafi analizować ruch sieciowy, U09: potrafi zaprojektować oraz realizować w praktyce proste sieci LAN z wykorzystaniem urządzeń sieciowych, U10: rozwiązuje problemy związane z działaniem sieci LAN, |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01: rozumie potrzebę ciągłego dokształcania powodowanego pojawianiem się nowych technologii, K02: rozumie potrzebę wymiany informacji w grupach osób zajmujących się informatyką, K03: zna wartość innych form edukacji, tj. kursy, egzaminy/certyfikaty, warsztaty, które związane są ze szczegółowymi obszarami wiedzy wokół informatycznej K04: ma świadomość skutków wadliwie działających systemów informatycznych, które mogą doprowadzić do strat moralnych i finansowych, a nawet utraty zdrowia czy zagrożenia życia, K05: rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki, K06: potrafi pracować indywidualnie i w zespole, K07: potrafi precyzyjnie określać problemy i formułować odpowiednie pytania, K08: rozumie i docenia znaczenie rzetelności w działaniach własnych i innych osób, |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa, - giełda pomysłów, - laboratoryjna, - obserwacji, - klasyczna metoda problemowa, - projektu, - studium przypadku. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Kurs ma za zadanie zapoznać uczestników z technologiami dotyczącymi sieci komputerowych oraz uświadomić im zagrożenia związane z przesyłaniem i udostępnianiem danych. |
Pełny opis: |
Kurs ma za zadanie zapoznać uczestników z technologiami dotyczącymi sieci komputerowych. W trakcie zajęć omawiane będą zagadnienia związane z terminologią i protokołami, sieciami lokalnymi i rozległymi , modelem OSI , okablowaniem, narzędziami służącymi do tworzenia okablowania, routerami, technologią Ethernet, Wi-Fi, adresowaniem w sieciach IP, standardami obowiązującymi w sieciach komputerowych oraz podstawami dotyczącymi konfigurowania routerów i przełączników sieciowych. Poruszone zostaną również podstawy dotyczące bezpieczeństwa przesyłania i przechowywania danych. Szczegółowy program: 1. Wstęp do sieci komputerowych - Modele TCP/IP oraz OSI, - metody komunikacji, - transmisja pakietowa, - media, usługi i urządzenia pośredniczące oraz końcowe. 2. Technologie dostępowe - media przewodowe i bezprzewodowe, - sposoby transmisji danych i kodowanie, - budowa ramki, - protokół ARP, RARP, - protokoły IEEE 802.11, 802.2, 802.3, - topologie logiczne i fizyczne w sieciach LAN. 3. Protokoły sieciowe warstwy 3 Modelu OSI - komunikacja z wykorzystaniem protokołu IPv4 i IPv6, - sieci i podsieci, - śledzenie trasy pakietów w sieci, 7. Warstwa transportowa Modelu OSI - protokół TCP (flagi, sesje, parametry okna i MSS) - protokół UDP, - porty i gniazda, - protokoły wykorzystujące UDP i TCP. 8. Typowe aplikacje sieciowe - model klient serwer, - protokół DNS, HTTP, HTTPS, SMTP, POP, IMAP, DHCP, 9. Bezpieczeństwo w sieci komputerowej - szyfrowanie danych, - kontrola dostępu do danych, - polityka bezpieczeństwa, - zagrożenia (kradzież informacji, utrata/zmiana danych, kradzież tożsamości, ataki DoS i DDoS). Ponadto zagadnienia dotyczące podstaw bezpieczeństwa w sieciach komputerowych rozszerzone są o kurs Akademii Sieciowej Cisco "Wprowadzenie do Cyberbezpieczeństwa". Uczestnicy zajęć mają dostęp do materiałów kursowych w języku angielskim oraz polskim umieszczonych na platformie NetAcad. |
Literatura: |
- Akademia sieci Cisco, CCNA Exploration Semestr 1 podstawy sieci . Mark A.Dye, Rick McDonald, Antoon W. Rufi, PWN SA, 2008 - J. Habraken , ABC sieci komputerowych, Wyd. Helion. - Akademia sieci Cisco. CCNA semestr 1. Podstawy działania sieci, Wendell Odom, Tom Knott, Wydawnictwo Mikom - Introduction to Networks Companion Guide, Cisco Networking Academy, ISBN10: 1587133164, Cisco Press, 2013 - dokumentacje techniczne oraz dokumenty RFC, - wskazane zasoby udostępnione w Internecie, |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie zajęć polega na zdaniu testu końcowego kursu Wprowadzenie do Cyberbezpieczeństwa (on-line) oraz zaliczeniu egzaminu końcowego zawierającego pytania teoretyczne oraz problemowe będące przedmiotem zajęć. Ponadto Studenci, którzy zaliczą test końcowy kursu Wprowadzenie do Cyberbezpieczeństwa z wynikiem nie gorszym niż 80% otrzymają stosowny certyfikat. - bieżące zajęcia obejmują efekty przedmiotowe W01-W09, U01-U10, K01-K08, - egzaminy końcowe obejmują efekty przedmiotowe W01-W09, Kryteria oceniania: Uzyskana liczba punktów z egzaminu końcowego przekłada się na następujące oceny: 0-55% ndst 56-79% dst 80-84% dst+ 85-89% db 90-94% db+ 95-100% bdb |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.