Komputer jako narzędzie pomiarowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-POMIAR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0611) Computer use
|
Nazwa przedmiotu: | Komputer jako narzędzie pomiarowe |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Fizyka Techn. s2. Przedmioty inżynierskie do wyboru Przedmioty do wyboru dla Fizyki s1 Przedmioty inżynierskie do wyboru dla Fizyki Technicznej s1 |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | W celu przyswojenia treści zajęć wymagane jest zaliczenie przedmiotów Podstawy programowania oraz Podstawy elektroniki |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli ( godz.):32 - udział w zajęciach - 30 - konsultacje z nauczycielem akademickim- 2 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta ( godz.):28 - przygotowanie do zajęć – 5 - pisanie prac, projektów- 10 - czytanie literatury- 6 - przygotowanie do kolokwium - 7 Łącznie: 60 godz. (2 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - posiada podstawową wiedzę na temat budowy i działania komputera, zasad jego współpracy z urządzeniami wejścia/ wyjścia ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń wykorzystywanych w eksperymentach fizycznych - Fizyka Techniczna: K_W06, K_W08; Fizyka: K_W02; |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Tworzy i wykorzystuje proste programy obsługujące sterowniki urządzeń wejścia/wyjścia sprzężonych z komputerem – Fizyka Techniczna: K_U06, K_U08, K_U14; Fizyka: K_U03, K_U06, K_U09; U2: Analizuje poprawnie krótkie, podstawowe programy do obsługi urządzeń wejścia/wyjścia sprzężonych z komputerem – Fizyka Techniczna: K_U5, K_U9, K_U12; Fizyka: K_U03, K_U06, K_U09; U3: Wykorzystuje opis techniczny prostych urządzeń współpracujących z komputerem do tworzenia programów obsługujących te urządzenia - Fizyka Techniczna: K_U3; Fizyka: K_U06, K_U09; |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Ma świadomość tempa rozwoju i zmian technik komputerowych oraz urządzeń współpracujących z komputerem – Fizyka Techniczna: K_K01, K_K5; Fizyka: K_U01; K2: Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związanej z pracą zespołową - Fizyka Techniczna: K_K04, K_K06; Fizyka: K_K02; K3: Rozumie znaczenie i społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności - Fizyka Techniczna: K_K03, K_K05; Fizyka: K_K02; |
Metody dydaktyczne: | Metody dydaktyczne podające: - wykład informacyjny (konwencjonalny); - wykład konwersatoryjny Metody dydaktyczne poszukujące: - ćwiczeniowa; - klasyczna metoda problemowa; - projektu. |
Skrócony opis: |
Celem zajęć Komputer jako narzędzie pomiarowe jest: przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu: - budowy i działania komputera, - zasad jego współpracy z urządzeniami wejścia/ wyjścia ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń wykorzystywanych w eksperymentach fizycznych; oraz wykształcenie umiejętności tworzenia prostych programów obsługujących te urządzenia. |
Pełny opis: |
Laboratorium ma za zadanie przekazanie podstawowej wiedzy na temat - budowy i funkcjonowania komputera, w szczególności procesora i pamięci; - systemów współpracy procesora z urządzeniami wejścia/wyjścia (przerwania i polling); - programowalnego generatora 8254; - interfejsu równoległego; - interfejsu szeregowego RS 232C; - pomiarowych kart rozszerzeń. Wymienione zagadnienia są wprowadzane jednocześnie z praktycznymi ćwiczeniami obejmującymi - wykonywanie podstawowych rachunków w systemie dwójkowym: - realizację prostych sekwencji instrukcji w asemblerze; - obsługę za pomocą interfejsu równoległego urządzeń takich jak zestaw diod, silnik krokowy, wyświetlacz alfanumeryczny LCD; - połączenie z komputerem miernika uniwersalnego za pomocą interfejsu RS232C; - wykorzystanie karty pomiarowej do elementarnego pomiaru oraz generowania sygnału analogowego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. P.Metzger, Anatomia PC, Helion, 1993 (i wydania późniejsze) 2. J.Kalisz, Podstawy elektroniki cyfrowej, WKŁ 1998. Literatura uzupełniająca: 1. T.Stacewicz, A.Kotlicki, Elektronika w laboratorium naukowym, PWN 1994. 2. W. Mielczarek, Szeregowe interfejsy cyfrowe, Helion 1993. 3. J.Duntemann, Zrozumieć Asembler, Translator s.c. 1993. 4. Z.Kulka, A.Libura, M.Nadachowski, Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, WKŁ 1987. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: kolokwium_1 - U01, U02; kolokwium_2 - W1, U01, U02; ocena punktowa na podstawie stopnia realizacji zadań wyznaczanych w czasie zajęć - W1, U01, U02, U03, K2. Kryteria oceniania: Zaliczenie na ocenę na podstawie punktów uzyskanych z kolokwiów oraz oceny punktowej uzyskanych z aktywności w czasie zajęć ndst - mniej niż 50% maksymalnej liczby punktów, dst- od 50% maksymalnej liczby punktów, dst plus- od 60% maksymalnej liczby punktów , db- od 70% maksymalnej liczby punktów, db plus - od 80% maksymalnej liczby punktów, bdb- od 90% maksymalnej liczby punktów. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Chruścińska | |
Prowadzący grup: | Alicja Chruścińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Alicja Chruścińska | |
Prowadzący grup: | Alicja Chruścińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.