Konwersatorium popularyzacji astronomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-POPASTRO |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0538) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane z naukami fizycznymi
|
Nazwa przedmiotu: | Konwersatorium popularyzacji astronomii |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Ukończony I rok studiów magisterskich |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 45 godz zajęć: 15 spotkań z prowadzącym po 3 godziny. 45 godz. pracy własnej: zapoznanie się z przykładami artykułów i czasopism popularnonaukowych (Urania); zapoznanie się z przykładami naukowych portali internetowych (urania.edu.pl); przygotowanie artykułu popularnonaukowego i komunikatu naukowego (press release); zapoznanie się z filmami popularnonaukowymi (Astronarium) oraz przykładami pracy youtuberów (Astrofaza, Nauko to lubię); wyszukuje przykłady działalności pseudonaukowej. Razem 90 h (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. W ramach K_W06 ma podstawową wiedzę dotyczącą zastosowania własnych i cudzych praw autorskich w działaniach popularyzatorskich i edukacyjnych; W2. Wramach K_W07 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady korzystania z zasobów internetowych zgodnie z prawem autorskiim; W3. W ramach K_W08 zna ogólne zasady zdobywania środków finasowych na działność popularyzatorska w ramach instytucji, albo organizacji pozarządowej. |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1. W ramach K_U04 potrafi określić miejsce współczesnych badań astronomicznych w kontekście rozwoju nauki i kultury; U2. W ramach K_U05 potrafi samodzielnie wyszukiwać i analizować doniesienia astronomiczne w mediach i materiałach źródłowych (publikacjach anglojęzycznych); U3. W ramach K_U06 potrafi przetworzyć własne i cudze wyniki naukowe do formy medialnej (artykuł, komunikat prasowy, wykład online, scenariusz filmowy, etc.). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1. W ramach K_K02 jest wyczulony i potrafi reagować na problemy etyczne pojawiające się w związku z popularyzacją astronomii (pseudonauka, plagiat, hejt, antysemityzm, seksizm, sekciarstwo religijne, etc.); K2. W ramach K_K04 rozróżnia sposoby działań popularyzatorskich poprzez instytucje, albo organizacje pozarządowe; K3. W ramach K_K05 potrafi popularyzować i wyjaśniać zjawiska na niebie oraz problemy dziedzictwa nauki i historii astronomii; K4. W ramach K_K06 potrafi formułować i upowszechniać bezpośrednio i w mediach opinie na temat współczesnych odkryć z zakresu astrofizyki i kosmologii. |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - klasyczna metoda problemowa |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody integracyjne |
Skrócony opis: |
1) związki pomiędzy naukami ścisłymi, naukami społecznymi i kulturą, a także omówienie problemów komunikacyjnych pomiędzy tymi obszarami; 2) formy przekazu wiedzy: werbalna, pisemna, wizualna, multimedialna i filmowa; 3) pokazy nieba dla publiczności; 4) planetarium, obserwatorium, centrum nauki; 5) dziedzictwo naukowe i historia nauki; 6) pseudonauka. |
Pełny opis: |
1. Uwarunkowania społeczne i ekonomiczne postępu naukowego; 2. współczesne formy społecznej komunikacji nauki: - werbalna: wykład, prezentacja, - pisemna: artykuł, komunikat prasowy, - multimedialna: portal internetowy, podcast, blog; - wizualna: wystawa, plakat etc. - interaktywna: eksponat interaktywny, pokaz nieba przez lunetę; - filmowa: seriale telewizyjne i filmy naukowe, kanały naukowe na YT. 3. Elementy artykułu popularnonaukowego: tytuł, nad/podtytuł, lid, śródtytuły, śródteksty, ramki, przypisy, rysunki, fotografie, tekst w formie rozprawki; 4. Konstrukcja komunikatu naukowego (press release): obraz (zdjęcie, infografika) otwierający, opisowy tytuł, lid, komunikatywny tekst, linki wewnątrztekstowe, ilustracja końcowa, linki do szerszych/oryginalnych informacji i artykułów. 5. Program telewizyjny/film: sposoby narracji i elementy scenariusza: teaser, studio, rozmowy, "setki", animacje, "off-y", etc. 6. Popularyzaja przed kamerą: ubiór, makijaż, zachowanie, konstrukcja zdań, etc. 7. Pokazy nieba: mapka obrotowa i aplikacje internetowe, spektakularne zjawiska na niebie, wykorzystanie prostej lunety/teleskopu. Pokazy Słońca: projekcja okularowa, teleskop słoneczny, filtry; 9. Planetarium, obserwatorium astronomiczne, centrum nauki jako narzędzie popularyzacji nauki; 10. Źródła finansowania i sposoby zdobywania środków na popularyzację nauki, autopromocja; 11. Organizacje społeczne zajmujące się popularyzacją astronomii (nauki); 12. Edukacja astronomiczna w szkole, obserwatoria szkolne; 13. Pseudonauka w naukach przyrodniczych, medycznych i społecznych. Metody jej rozpoznania, rodzaje reagowania, stopień zagrożenia społecznego. 14. Pseudonaukowe ruchy społeczne: płaskoziemcy, antyszczepionkowcy, foliarze, NASA-sceptycy, sekty religijne, kreacjonizm; 15. Elementy antysemityzmu, rasizmu, seksizmu, naukosceptycyzmu, fundamentalizmu religijnego i innych patologii i nietolerancji w komentarzach na internetowych portalach i kanałach popularnonaukowych. 16. Dziedzictwo nauki (np. Kopernik, Arecibo, lokalnie Wilno) i historia astronomii. |
Literatura: |
1. Urania, Postępy Astronomii, Urania - Postępy Astronomii 1919-2021 2. www.urania.edu.pl 3. Astronarium - youtube 4. Nauka to lubię - youtube 5. Astrofaza - youtube Przykłady podręczników i książek popularnonaukowych Wydawnictwa Naukowego PWN, Copernicus Center Press i Prószyński i ska. Omawianych przykładów książek i wykładów pseudonaukowych z zakresu "medycyny", "kosmologii", "fizyki", ze względów oczywistych nie będziemy w tym miejscu promować. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ekspercka ocena stopnia zaangażowania, kreatywności i umiejętności przekazu wiedzy w ramach: 1. dyskusji na zajęciach; 2. próby napisania artykułu popularnonaukowego, naukowego komunikatu prasowego, scenariusza filmowego, lub nagrania etiudy filmowej lub standup-u na temat astronomii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Mikołajewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Mikołajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia ze względów na sytuację pandemiczną przeprowadzono w 100% zdalnie poprzez platformę BigBlueButton. Zajęcia były w pełni konwersacyjne - studenci mieli włączone kamery. Dzięki ich kreatywności udało się omówić absolutną większość zagadnień przewidzianych w programie zajęć, oprócz zajęć praktycznych z teleskopem amatorskim jako narzędziu do pokazów nieba. Niemożliwe do odbycia wizyty w planetarium i centrum nauki, zastąpiono filmami. Wirtualne pokazy nieba przeprowadzono przy użyciu platformy https://www.heavens-above.com/. Studenci otrzymali (przesłane pocztą) materiały pomocnicze w postaci kilku bieżących numerów Uranii, Kalendarza Astronomicznego 2021 i innych materiałów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Mikołajewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Mikołajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia ze względów na sytuację pandemiczną przeprowadzono w 100% zdalnie poprzez platformę BigBlueButton. Zajęcia były w pełni konwersacyjne - studenci mieli włączone kamery. Dzięki ich kreatywności udało się omówić absolutną większość zagadnień przewidzianych w programie zajęć, oprócz zajęć praktycznych z teleskopem amatorskim jako narzędziu do pokazów nieba. Niemożliwe do odbycia wizyty w planetarium i centrum nauki, zastąpiono filmami. Wirtualne pokazy nieba przeprowadzono przy użyciu platformy https://www.heavens-above.com/. Studenci otrzymali (przesłane pocztą) materiały pomocnicze w postaci kilku bieżących numerów Uranii, Kalendarza Astronomicznego 2021 i innych materiałów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Mikołajewski | |
Prowadzący grup: | Maciej Mikołajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Zajęcia ze względów na sytuację pandemiczną przeprowadzono w 100% zdalnie poprzez platformę BigBlueButton. Zajęcia były w pełni konwersacyjne - studenci mieli włączone kamery. Dzięki ich kreatywności udało się omówić absolutną większość zagadnień przewidzianych w programie zajęć, oprócz zajęć praktycznych z teleskopem amatorskim jako narzędziu do pokazów nieba. Niemożliwe do odbycia wizyty w planetarium i centrum nauki, zastąpiono filmami. Wirtualne pokazy nieba przeprowadzono przy użyciu platformy https://www.heavens-above.com/. Studenci otrzymali (przesłane pocztą) materiały pomocnicze w postaci kilku bieżących numerów Uranii, Kalendarza Astronomicznego 2021 i innych materiałów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.