Projektowanie i animacja 3D
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PROANIM3D |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i animacja 3D |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Informatyka Stosowana s2. Przedmioty do wyboru specjalistyczne (wszystkie) |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (60 godz.): - laboratorium – 60 h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.): np. - przygotowanie do ćwiczeń – 5 - realizacja projektów- 30 - czytanie literatury- 5 - przygotowanie się do zaliczenia w formie otwartego przeglądu prac- 20 Łącznie: 120 godz. (5 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1. Student zna program Blender (K_W05) W2. Student zna zagadnienia dotyczące animacji (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student potrafi przygotować model 3D wraz z dołączoną animacją (K_U04) U2: Potrafi samodzielnie pogłębiać swoją wiedzę na temat animacji (K_U05) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: student działa i myśli w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozwiązując problemy występujące w środowisku 3D (K_K06) K1: Student jest świadomy ograniczonego zakresu kursu i tym samym wiedzy, którą posiadł na kursie (K_K01) |
Metody dydaktyczne: | - metody rozwijające refleksyjne myślenie - pokaz i omawianie przykładowych projektów - pogadanka, opis - laboratorium „z rękami na klawiaturze” |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - gry i symulacje |
Skrócony opis: |
Przedmiot Projektowanie i animacja 3D obejmuje szeroki zakres działań związanych z nauką tworzenia i edytowania brył przestrzennych, swobodnego modelowania i przygotowywania obiektów 3D do środowiska gier komputerowych. Opracowywania paczek assetów niezbędnych do dalszej pracy. Zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z kluczowymi zagadnieniami z zakresu animacji 3D. Pozna on od strony praktycznej proces projektowania, optymalizacji oraz tworzenia animacji gotowej do użycia w silnikach gier. Zapozna się z różnymi podejściami do procesu animacji - od bardziej zaawansowanych i czasochłonnych po szybkie, lecz uproszczone. |
Pełny opis: |
Zagadnienia omawiane w trakcie zajęć: • Modelowanie 3D - Blender 3D. Workspace. • Modelowanie/ object mode. • Modelowanie siatki/ edit mode + narzędzia. • Modelowanie – modyfikatory. • Low poly i UV + teksturowanie + topologia siatki. • Materiały (node + assety, biblioteki) i światła. • Bake normal map z High-Poly do Low-Poly . • Sculpt mode (rzeźba 3d, modelowanie postaci i kształtów organicznych). • Zaawansowane modelowanie. • Modelowanie za pomocą fizyki (Dynamic paint) • ParticleSystem - animacja • Animacja (+dope sheet i graph editor). Shape Keys i morphing. • Animacja - fizyka. Rigid body, sofy body, fluid, collision i cloth simulation. • Bone. Animacja kości i wagowanie + vertex group • Wagowanie i riggowanie postaci (rigify) • Animacja - światła i kamery + renderowanie. Animacja po ścieżce. Dźwięk. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Elam K., Wprowadzenie do projektowanie przestrzennego. Zasady, procesy i projekty, Wydawnictwo d2d, Kraków, 2021 2. Thorn A., Praktyczne tworzenie gier Unity i Blender, Wydawnictwo Helion, Gliwice, 2015 3. Newark Q., Design i grafika dzisiaj, ABE Dom Wydawniczy, Warszawa 2006 Literatura uzupełniająca: 1. Rogers S., Level Up! The Guide to Great Video Game Design, Wydawnictwo John Wiley & Sons, 2014 2. Koster R., Theory of Fun for Game Design, Wydawnictwo O’Reilly and Associates, 2013 3. Schell J., The Art of Game Design: A Book of Lenses, Wydawnictwo A K Peters/CRC Press, 2019 4. Zuur Platten J., The Ultimate Guide to Video Game Writing and Design, Wydawnictwo Lone Eagle, 2018 5. Mullen Tony., Blender Mistrzowskie animacje 3D, Helion, 2009 Literatura uzupełniająca: https://docs.blender.org/manual/en/latest/index.html https://www.youtube.com/c/Imphenzia |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie oceniające wiedzę studentów (W1, W2) oraz ich umiejętności (U1) Kolokwium- np. U02 Laboratorium – zaliczenie na ocenę - obecność na zajęciach (U2 i U3); - wykonanie prac zaliczeniowych, przygotowanie paczki obiektów 3D i animacji (W1, W2, W3, U1, U4); - stworzenie zadań z wykorzystaniem przyswajanych w czasie zajęć umiejętności, znajomość różnych sposobów modelowania (W1-W3, U1-U4). |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Matulewski, Katarzyna Rumińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Matulewski, Katarzyna Rumińska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Rumińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.