Pracownia programowania zespołowego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PRPROZESP1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0417) Świat pracy
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia programowania zespołowego |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30h czas poświęcony na pracę indywidualną potrzebny do realizacji przedmiotu 60h |
Efekty uczenia się - wiedza: | K1: ma ogólną wiedzę i zna podstawowe narzędzia przeznaczone do programowania zespołowego np. systemy kontroli wersji. zarządzania dokumentacją, zgłaszania błędów (K_W05) K2: ma wiedzę z zakresu inżynierii programowania potrzebną do zaprojektowania rozwiązania dla zadanego problemu oraz technik i narzędzi stosowanych przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z tego zakresu (K_W09, K_W10) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | K1: potrafi sformułować zadany problem w postaci modelu matematycznego oraz przedstawić go w postaci optymalnego algorytmu (K_U01, K_U02, K_U03, K_U08, K_U10) K2: potrafi planować i przeprowadzać proste eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski (K_U06) K3: potrafi – przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań informatycznych – dostrzegać ich aspekty społeczne, ekonomiczne i prawne (K_U07) K4: w zależności od problemu, który dane grupa musi rozwiązać, konieczna jest znajomość różnych systemów operacyjnych (K_U11) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: potrafi prezentować postępy w pracy nad projektem oraz zaprezentować projekt osobom nie związanym z informatyką (K_K04) K2: potrafi krytycznie ocenić zastosowane w projekcie rozwiązanie, przedstawić dobre i złe strony wybranego rozwiązania (K_K06) |
Metody dydaktyczne: | - praca w zespołach - metoda projektu - prezentacja, referat - wykład informacyjny - dyskusja, burza mózgów |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - pogadanka |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - giełda pomysłów |
Skrócony opis: |
racownia Programowania Zespołowego jest przedmiotem skierowanym do studentów 3-go roku Informatyki Stosowanej. Celem zajęć jest nabycie umiejętności związanych z pracą w zespole programistycznym oraz praktyczne zapoznanie się z procesem wytwarzania oprogramowania. W ramach pracowni studenci, podzieleni na kilkuosobowe zespoły, pracują nad wykonaniem przydzielonego im projektu. Zajęcia dają sposobność do praktycznego zetknięcia się z problemami przed jakimi stają pracownicy firm informatycznych. Główny nacisk kładziony jest na skuteczną organizację pracy zespołu, właściwy podział kompetencji wewnątrz zespołów i przydział zadań dla poszczególnych członków zespołu, przygotowanie i realizację harmonogramu. |
Pełny opis: |
W ramach pracowni studenci wykonują projekt pracując w kilkuosobowych (od 3 do 5 osób) zespołach. Podział na zespoły oraz tematyka projektów jest uzgodniona z prowadzącym zajęcia. Każdy zespół wybiera ze swego grona kierownika, odpowiedzialnego za organizację i przebieg pracy zespołu. Główne zadania przed jakimi stają zespoły: - podział zespołu ze względu na pełnione funkcje (w zależności od specyfiki projektu członkowie mogą pełnić równe role w projekcie, np: kierownik, programista, webmaster, grafik, sekretarz, itp.) - podział projektu na etapy i zadania, przydział poszczególnych zadań członkom zespołu - wybór narzędzi programistycznych i technologii potrzebnych do wykonania zadania - przygotowanie harmonogramu wykonania zadań - opracowanie architektury i specyfikacji systemu - przygotowanie strony WWW zawierającej informacje o projekcie, zespole i postępach w pracy - implementacja programu zgodnie z ustaloną wcześniej specyfikacją - przygotowanie dokumentacji użytkowej i technicznej aplikacji - przygotowanie raportu podsumowującego wykonanie zadań przez poszczególnych członków zespołu - prezentacja wytworzonego produktu Do dyspozycji studentów na czas realizacji projektów udostępniona jest usługa Trac oraz system kontroli wersji SVN. W czasie zajęć studenci relacjonują postępy w pracy nad projektem, przedstawiają problemy napotykane na kolejnych etapach projektowania i tworzenia aplikacji oraz prezentują narzędzia i technologie używane podczas realizacji poszczególnych zadań. Wymagania: - znajomość projektowania obiektowego, umiejętność programowania w przynajmniej jednym języku obiektowym - podstawowo znajomość obsługi systemów kontroli wersji (SVN) - bierna znajomość j. angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie z dokumentacji |
Literatura: |
Ian Sommerville, Inżynieria oprogramowania, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2003. Dobór literatury uzależniony jest od tematyki poszczególnych projektów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot obejmuje 30 godzin laboratorium w pracowni komputerowej. Zaliczenie pracowni odbywa się na podstawie prezentacji gotowego produktu wytworzonego przez zespół. Ocenę wystawia prowadzący zajęcia uwzględniając: - jakość wykonania projektu, zarówno działającej aplikacji ale również dokumentacji, strony WWW projektu, formy prezentacji projektu (50%) - zespołowość pracy, przebieg współpracy, podział zadań i pełnionych funkcji w zespołach (30%) - terminowe wykonywanie poszczególnych zadań harmonogramu (20%) - umiejętność prezentacji zdobytej wiedzy na temat narzędzi i technologii wykorzystywanych w projekcie (20%) ndst 0-50% dst- 50-60% dst plus- 60-70% db- 70-80% db plus- 80-90% bdb-90-100% |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Adamczak | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Dobosz, Rafał Linowiecki, Michał Meina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Linowiecki | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Dobosz, Rafał Linowiecki, Michał Meina, Tomasz Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Linowiecki | |
Prowadzący grup: | Rafał Linowiecki, Jacek Matulewski, Michał Meina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Linowiecki | |
Prowadzący grup: | Michał Joachimiak, Jacek Matulewski, Michał Meina | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.