Programowanie w środowisku Windows
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-PSW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Programowanie w środowisku Windows |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Przedmioty do wyboru dla Informatyki Stosowanej s1 |
Strona przedmiotu: | http://fizyka.umk.pl/~jacek/dydaktyka/winprog_v2/ |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność programowania obiektowego w języku C# |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (45h): Wykład: 15h Laboratorium: 30h Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45h): Nauka do egzaminu: 15h Przygotowanie do ćwiczeń (zadania domowe): 30h Łącznie 90h (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Student wie o programistycznym interfejsie aplikacji WinAPI i zna jego podstawy, w tym komunikaty Windows (K_W05). W2: Student zna języki programowania C# i XAML (K_W06, K_W10) W3: Student zna architekturę MVVM (K_W06) W4: Zna podstawowe zagadnienia związane z programowaniem aplikacji dla systemu Windows z użyciem platformy .NET (K_W05, K_W06) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Student umie przygotowywać graficzny interfejs użytkownika aplikacji desktopowych w języku XAML (K_U12) U2: Student potrafi przygotować model aplikacji i połączyć go z warstwą widoku za pomocą modelu widoku - stosuje wzorzec MVVM (K_U10, K_U12, K_U08, K_U22) U3: Student umie wykorzystać funkcje WinAPI w swoich projektach dla platformy .NET. |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student jest świadomy ograniczonego zakresu kursu i tym samym wiedzy, którą posiadł na kursie (K_K01) K2: rozumie potrzebę zachowań profesjonalnych i przestrzegania zasad etyki (K_K02) |
Metody dydaktyczne: | wykład |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest omówienie podstaw działania aplikacji dla systemów z rodziny Windows korzystających z WinAPI (przesyłanie komunikatów, tworzenie GUI, procesy i wątki). Zasadniczym tematem są jednak technologie wspierające tworzenie tzw. aplikacji desktopowych Windows dla platformy .NET z biblioteką kontrolek WPF w paradygmacie programowania zdarzeniowego oraz w projektach opartych na architekturze MVVM. |
Pełny opis: |
Wykład: 0. Czym jest Windows Application Programmer Interface (WinAPI)? 1. Komunikaty Windows 2. Graficzny interfejsu użytkownika (GUI) z poziomu WinAPI 3. Procesy i wątki 4. Platforma .NET i "siostrzane" 6. Język XAML 7. Architektura MVVM 8. Wiązania i polecenia 9. Zaawansowane mechanizmy WPF: polecenia, zmiana zdarzeń na polecenia, zachowania, własności zależności, własności doczepiane 10. Projektowanie kontrolek i elementów XAML. 11. Kolekcje danych a MVVM Ćwiczenia: - Aplikacja WPF. Paradygmat zdarzeniowy. Aplikacja WPF "Rozwiązywanie równań kwadratowych". Podstawowe kontrolki XAML. Wyodrębianie modelu. - Biblioteki DLL - Zdarzenia trasowane - Mechanizm drag & drop - Transformacje i animacje - Mechanizm P/Invoke (Windows Forms) - Aplikacja zgodna ze wzorcem MVVM: Przekształcenie aplikacji - "Rozwiązywania równań kwadratowych" do wzorca MVVM - Aplikacja zgodna ze wzrocem MVVM: Przykłady Slider-ProgressBar, TextBox-TextBlock. - Ustawienia aplikacji - Zachowania. Własności zależności i własności doczepiane. Zamiana zdarzeń na polecenia - Odtworzenie projektu "Rozwiązywanie równań kwadratowych" w UWP (skopiowana większość kodu) - Grafika w WPF: zegar analogowy - Kolekcje w .NET i ich prezentacja w WPF. LINQ - Powtórzenie: aplikacja MVVM kolory (WPF i UWP) |
Literatura: |
Książki: Jeffrey Richter, Christopher Nasarre Windows via C/C++ (wydanie 5), Microsoft Press, Warszawa 2009 Johnson M. Hart Programowanie w systemie Windows (wydanie 4), Helion 2010 Anna Kempa Wprowadzenie do WPF, Helion 2017 Jacek Matulewski MVVM i XAML w Visual Studio 2015, Helion 2016 Adam Nathan WPF 4.5. Księga Eksperta, Helion 2015 WWW: EFNet #Winprog 2007 - strona dla początkujących, Tutorial, FAQ MSDN Windows Development PInvoke.net - dla programistów .NET |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny weryfikuje efekty: W1-W4 Kolokwia weryfikują efekty: W1-W4, U1-U3 Wykład: na podstawie egzaminu 50-60% - ocena: 3 60-70% - ocena: 3+ 70-80% - ocena: 4 80-90% - ocena: 4+ 90-100% - ocena 5 Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie 2 kolokwiów (wagi: 0.33, 0.67) 50-60% - ocena: 3 60-70% - ocena: 3+ 70-80% - ocena: 4 80-90% - ocena: 4+ 90-100% - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Matulewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Matulewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Matulewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Matulewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
LAB
LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Matulewski | |
Prowadzący grup: | Jacek Matulewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.