Tworzenie scenariusza i prowadzenie fabuły w grach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SCEFAGR |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0218) Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje związane ze sztuką
|
Nazwa przedmiotu: | Tworzenie scenariusza i prowadzenie fabuły w grach |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Informatyka Stosowana s2. Przedmioty do wyboru specjalistyczne (wszystkie) |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | brak |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: udział w laboratorium - 15 godzin Czas samodzielnej pracy poświęcony studenta: przygotowanie projektu zaliczeniowego - 10 godzin Łącznie: 25 godzin (1 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Zna kluczowe pojęcia i narzędzia z zakresu scenopisarstwa i projektowania gier (K_W05) W2: Zna specyfikę medium gier wideo i problemy związane z tworzeniem scenariuszy do tego medium (K_W05) W3: Posiada wiedzę pozwalającą w ponadpodstawowy sposób pracować samodzielnie, jak i w grupie nad scenariuszem gry wideo (K_W05) |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Umie pracować samodzielnie lub w grupie nad koncepcją gry, fabuły, postaci czy świata (K_U04, K_U07) U2: Umie wykorzystać odpowiednie narzędzia do stworzenia struktury fabularnej gry (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U08) U3: Umie zapisać fabułę w postaci scenariusza (K_U04, K_U08) |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Student potrafi przygotować oryginalny scenariusz, pokazujący jego kreatywność i odpowiedzialność za graczy (K_K01, K_K03, K_K06) K2: Student dostrzega zależności pomiędzy tworzeniem scenariusza a innymi segmentami projektowania gier wideo (K_K01, K_K03) K3: Student potrafi wyjaśnić i uzasadnić swoje decyzje dotyczące rozwiązań fabularnych zastosowanych w scenariuszu (K_K01, K_K04, K_K05) |
Metody dydaktyczne: | wykład, pogadanka, omawianie projektów |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - projektu |
Metody dydaktyczne w kształceniu online: | - metody oparte na współpracy |
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest roli i funkcjonowaniu narracji, historii i fabuły w grach cyfrowych. Poszczególne bloki tematyczne odnosić się będą do różnych gatunków gier, relacji i proporcji między historią opowiadaną w grze a elementami czysto ludycznymi, oraz cechach charakterystycznych tego, w jaki sposób narracja może być realizowana w grach (narrative design, environmental storytelling, emergent narrative i inne). Kurs powiązany będzie z kursem Moodle; w trybie zdalnym zajęcia będą łączyć elementy nauczania synchronicznego (telekonferencje) oraz asynchronicznego (materiały na kursie Moodle). |
Pełny opis: |
Kurs poświęcony jest roli i funkcjonowaniu narracji, historii i fabuły w grach cyfrowych. Poszczególne bloki tematyczne odnosić się będą do różnych gatunków gier, relacji i proporcji między historią opowiadaną w grze a elementami czysto ludycznymi, oraz cechach charakterystycznych tego, w jaki sposób narracja może być realizowana w grach (narrative design, environmental storytelling, emergent narrative i inne). Zakres tematów obejmuje: →definicja gry cyfrowej, jej cechy jako medium oraz elementy formalne → sposoby, w jakie gry cyfrowe mogą przedstawiać historię →balans ludyczno-narracyjny →linearność, nielinearność oraz proceduralność →aktualizacja gry cyfrowej (urzeczywistnianie i zapamiętywanie przez graczy powstającej historii) →czynnik ludzki (rozbieżność między zamysłem twórcy/twórców a rozgrywką graczy) |
Literatura: |
1. Consalvo Mia, 2009, There is no magic circle, w: “Games & Culture” 4 (4) 2. De Nucci, Ennio i Kramarzewski, Adam, 2018. Practical Game Design. Packt Publishing. 3. Fernández-Vara, Clara. 2015. Introduction to Game Analysis. Routledge 4. Mukherjee Souvik (2015), Video Games and Storytelling: Reading Games and Playing Books 5. Marak, Katarzyna i Miłosz Markocki. Aspekty funkcjonowania gier cyfrowych we współczesnej kulturze. Studia przypadków. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2016. 6. Isbister, Katherine. 2017. How Games Move Us: Emotion by Design. Cambridge, MA: MIT Press 7. Wolf, Mark i Bernard Perron |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena za uczestnictwo w kursie i wykonywanie zadań (40%) (W2, U1, K2, K3). Wykonanie projektu w postaci skomponowania scenariusza do krótkiej gry cyfrowej (60%) (W1, W3, U2, U3, K01) Nieprzesyłanie zadań w terminie skutkuje obniżeniem oceny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Marak, Jacek Matulewski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest roli i funkcjonowaniu narracji, historii i fabuły w grach cyfrowych. Poszczególne bloki tematyczne odnosić się będą do różnych gatunków gier, relacji i proporcji między historią opowiadaną w grze a elementami czysto ludycznymi, oraz cechach charakterystycznych tego, w jaki sposób narracja może być realizowana w grach. Kurs powiązany jest z kursem Moodle (https://moodle.umk.pl/WHUM/course/view.php?id=1975); w trybie nauczania zdalnego zajęcia (w zależności od decyzji władz uniwersyteckich) będą łączyć elementy nauczania synchronicznego (telekonferencje) oraz asynchronicznego (materiały na kursie Moodle). |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Po kliknięciu "Laboratorium, 15 godzin → więcej informacji" wyświetlą się dodatkowe szczegóły o zajęciach w cyklu 2020/2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Marak, Jacek Matulewski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3899 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest roli i funkcjonowaniu narracji, historii i fabuły w grach cyfrowych. Poszczególne bloki tematyczne odnosić się będą do różnych gatunków gier, relacji i proporcji między historią opowiadaną w grze a elementami czysto ludycznymi, oraz cechach charakterystycznych tego, w jaki sposób narracja może być realizowana w grach. Kurs powiązany jest z kursem Moodle (https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3899); w trybie nauczania zdalnego zajęcia (w zależności od decyzji władz uniwersyteckich) będą łączyć elementy nauczania synchronicznego (telekonferencje) oraz asynchronicznego (materiały na kursie Moodle). |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Po kliknięciu "Laboratorium, 15 godzin → więcej informacji" wyświetlą się dodatkowe szczegóły o zajęciach w cyklu 2020/2021. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Marak, Jacek Matulewski | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Marak | |
Strona przedmiotu: | https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=5455 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Kurs poświęcony jest roli i funkcjonowaniu narracji, historii i fabuły w grach cyfrowych. Poszczególne bloki tematyczne odnosić się będą do różnych gatunków gier, relacji i proporcji między historią opowiadaną w grze a elementami czysto ludycznymi, oraz cechach charakterystycznych tego, w jaki sposób narracja może być realizowana w grach. Kurs powiązany jest z kursem Moodle (https://moodle.umk.pl/course/view.php?id=3899); w trybie nauczania zdalnego zajęcia (w zależności od decyzji władz uniwersyteckich) będą łączyć elementy nauczania synchronicznego (telekonferencje) oraz asynchronicznego (materiały na kursie Moodle). |
|
Pełny opis: |
Jak wyżej. |
|
Literatura: |
Jak wyżej. |
|
Uwagi: |
Po kliknięciu "Laboratorium, 15 godzin → więcej informacji" wyświetlą się dodatkowe szczegóły o zajęciach w cyklu 2020/2021. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.