Statystyka medyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-STATMED |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0542) Statystyka
|
Nazwa przedmiotu: | Statystyka medyczna |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętności zdobyte na kursach matematyki elementarnej i analizy matematycznej oraz metod opracowywania danych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 30 godz - udział w wykładach – 15 godz. - udział w ćwiczeniach – 15 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: 45 godz. - przygotowanie do ćwiczeń – 15 - przygotowanie do kolokwium końcowego - 30 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W01 - ma uporządkowaną, wiedzę ze statystyki medycznej oraz podstawowych metod statystycznej analizy danych biomedycznych Powyższe efekty przedmiotowe realizują następujące efekty kierunkowe: K_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U01 - potrafi zastosować posiadaną wiedzę w rozwiązywaniu problemów i zadań ze statystyki medycznej, U02 - posiada umiejętności planowania eksperymentów lub obserwacji w obszarze badań biofizycznych, biomedycznych i pokrewnych U03 - potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej U04 - potrafi określić kierunki dalszego uzupełniania swojej wiedzy w zakresie badań biomedycznych, medycznych, testów klinicznych i pokrewnych Powyższe efekty przedmiotowe realizują następujące efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U09 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K01 – umie krytycznie oceniać wyniki badań biomedycznych i ich analizę statystyczną, potrafi formułować pytania dotyczące tych badań i analiz K02 - rozumie i docenia znaczenie rzetelności w badaniach o charakterze medycznym i/lub biomedycznym prowadzonych samodzielnie lub przez inne osoby. Ma świadomość kwestii etycznych w kontekście badań biomedycznych, medycznych i pokrewnych Powyższe efekty przedmiotowe realizują następujące efekty kierunkowe: K_K01, K_K03 |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć ze Statystyki Medycznej jest przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu biostatystyki. Główny nacisk jest położony na rozwinięcie umiejętności praktycznego zastosowania podstawowych metod statystyki do rozwiązywania problemów spotykanych w naukach biomedycznych. Na zajęciach jest przekazywana wiedza z zakresu projektowania badań biomedycznych oraz zagadnień związanych ze statystyką opisową i inferencyjną. Na zajęciach rachunkowych są rozwiązywane zadania związane z zagadnieniami spotykanymi w naukach biomedycznych. |
Pełny opis: |
Zakres wiedzy przekazywanej na zajęciach obejmuje: 1) podstawowe definicje biostatystyki, 2) projektowanie badań statystycznych w naukach biomedycznych, 3) podstawowe zagadnienia statystyki opisowej (szeregi rozdzielcze częstości, rozkłady częstości, charakterystyki główne i wyższego rzędu próbek statystycznych, rozkłady prawdopodobieństwa), 4) elementy teorii prawdopodobieństwa, 5) estymowanie wybranych parametrów populacji na podstawie statystyk próbek, 6) hipotezy statystyczne – podstawy testowania hipotez statystycznych, 7) wnioskowanie o parametrach populacji na podstawie dwóch próbek statystycznych (duże i małe próbki, próbki z powiązaniem, porównywanie próbki z jednym pomiarem), 8) badanie istnienia korelacji cech: szeregi i tabele korelacji, 9) badanie niezależności cech populacji, badanie jednorodności populacji: tabele kontyngencji, 10) analizę wariancji (ANOVA): badanie średnich wartości cech w trzech populacjach lub większej ich liczbie. |
Literatura: |
1) Marc Triola, Mario Triola, "Biostatistics for the Biological and Health Sciences”, Pearson Addison Wesley, 2006, 2) Jerrold Zar, "Biostatistical analysis”, Prentice Hall, 2009 3) Martin Bland, „An Introduction to medical statistics”, Oxford University Press, New York, 1996, 4) Richard F. Mould, "Introductory Medical Statistics”, London 1993, 5) Murray R. Spiegel, Larry J. Stephens, Schaum’s outline of "Theory and problems of statistics”, McGraw-Hill, New York,1999, 6) Andrzej Stanisz, „Biostatystyka”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005, 7) Cezary Watała, „Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych”, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała, 2002 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot obejmuje 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń rachunkowych. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie wyników kolokwium końcowego (W01, U01, U02, U03, U04, U05, K01, K03). Kryteria oceniania: 50-60% - ocena: 3 60-70% - ocena: 3+ 70-80% - ocena: 4 80-90% - ocena: 4+ 90-100% - ocena 5 |
Praktyki zawodowe: |
Nie są wymagane. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.