Systemy sterowania maszyn i robotów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-SYSMAR-Lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0714) Elektronika i automatyzacja
|
Nazwa przedmiotu: | Systemy sterowania maszyn i robotów |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: |
Blok pracowni inżynierskich |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza z zakresu: systemów sterowania maszyn CNC, robotyki oraz automatyki układów napędowych. Warunkiem uczestnictwa w laboratorium jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu z Systemów Sterowania Maszyn i Robotów. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w laboratoriach – 30 Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (45 godz.): - przygotowanie do laboratorium – 35 - pisanie projektów – 10 Łącznie: 75 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1: Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu napędów elektrycznych, maszyn numerycznych i robotów przemysłowych oraz metod sterowania napędami – K_W05 W2: Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania maszyn numerycznych i robotów przemysłowych – K_W06 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1: Potrafi opracować sprawozdanie z zadania inżynierskiego na stanowisku z drukarką 3D i przygotować tekst zawierający omówienie wyników realizacji tego zadania – K_U05 U2: Potrafi posługiwać się programami CAD/CAM (ArtCAM, SOLIDWORKS) w celu wygenerowania programu dla maszyny numerycznej i modelu przestrzennego dla drukarki 3D - K_U09. U3: Potrafi w programie LabVIEW opracować programy dla sterowników LEGO Mindstorms – K_U09. U4: Potrafi napisać, zaimplementować i dokonać walidacji programu dla robota przemysłowego – K_U11, K_U16 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1: Zna granice posiadanej wiedzy z zakresu systemów sterowania maszyn numerycznych i robotów przemysłowych – K_K01 K2: Jest świadomy zagrożeń związanych ze stosowaniem robotów przemysłowych – K_K06 |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Na zajęciach studenci zdobywają praktyczną wiedzę z zakresu: - programowania i obsługi wybranych robotów przemysłowych, - programowania i obsługi wybranych 3-osiowych maszyn numerycznych, - oprogramowania stanowiska do sortowania. |
Pełny opis: |
W laboratorium znajduje się 6 stanowisk. Ćwiczenia laboratoryjne wykonywane są samodzielnie przez każdego studenta. Do wyznaczonego ćwiczenia studenci przygotowują się w oparciu o zalecaną literaturę w udostępnionej instrukcji oraz inne samodzielnie wybrane źródła. Po zakończeniu ćwiczenia na stanowisku 4 studenci przygotowują sprawozdanie. 1. Stanowisko z trójosiowym ploterem frezującym. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studenta z budową, zasadą działania, obsługą i sposobem programowania trójosiowego plotera frezującego sterowanego numerycznie. Ćwiczenie polega wyfrezowaniu w płycie z twardego PCW, wskazanego przez prowadzącego przedmiotu, przy użyciu plotera frezującego MW1008. Trajektoria ruchu dla plotera generowana jest w programie ArtCAM. Ploter frezujący sterowany jest za pomocą programu LinuxCNC. 2. Stanowisko z robotem przemysłowym dedykowanym do spawania. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studenta z budową, sposobem programowania oraz obsługą robota przemysłowego dedykowanego do spawania. Ćwiczenie polega na napisaniu programu dla robota FANUC ArcMate100i, przy użyciu Teach Pendanta, umożliwiającego przyspawanie kotw i tulei do metalowych blach. 3. Zrobotyzowane stanowisko do paletyzacji. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studenta z budową, sposobem programowania oraz obsługą robota przemysłowego na stanowisku do paletyzacji. Ćwiczenie polega na napisaniu programu dla robota FANUC LR Mate 200iB, przy użyciu Teach Pendanta, umożliwiającego pobranie z magazynu i ułożenie obiektów w miejscu i konfiguracji wskazanej przez prowadzącego zajęcia. 4. Stanowisko z drukarką 3D. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studenta z budową, sposobem programowania oraz obsługą drukarki 3D. Ćwiczenie polega na zaprojektowaniu w programie SOLIDWORKS wskazanego przez prowadzącego przedmiotu i wykonaniu go na drukarce 3D FlashForge Dreamer. 5. Zrobotyzowane stanowisko do sortowania. Celem ćwiczenia jest napisanie programów w środowisku LabVIEW dla dwóch sterowników LEGO Mindstorms NXT sterujących zrobotyzowanym stanowiskiem do sortowania kolorowych obiektów. 6. Stanowisko z robotem współpracującym. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studenta z obsługą oraz programowaniem robota współpracującego UR5e firmy Universal Robots. Ćwiczenie polega na napisaniu za pomocą Teach Pendanta (sterownika uczenia z graficznym interfejsem użytkownika PolyScope) programu umożliwiającego realizację zadanych trajektorii ruchu oraz ich optymalizację. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Instrukcje do ćwiczeń. 2. Dokumentacja robota FANUC ARC Mate 100i. 3. Dokumentacja robota FANUC LR Mate 200iB. 4. Dokumentacja robota UR5e firmy Universal Robots. 5. Dokumentacja programów: ArtCAM Pro, SOLIDWORKS, LabVIEW. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia laboratorium jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń/stanowisk. Metody oceniania: - obserwacja realizacji ćwiczenia – K2 - odpowiedź ustna – W1, W2, U2, U3, U4, K1. - sprawozdanie – U1, U2. Kryteria oceniania: Ocena za każde ćwiczenie wystawiana jest na podstawie stopnia jego realizacji według schematu: [0%, 50%) – ocena: 2 [50%, 60%) – ocena: 3 [60%, 70%) – ocena: 3+ [70%, 80%) – ocena: 4 [80%, 90%) – ocena: 4+ [90%, 100%] – ocena: 5 Jeśli wszystkie ćwiczenia zostały zaliczone na ocenę pozytywną, ocena końcowa z laboratorium jest wyliczana na podstawie średniej arytmetycznej z uzyskanych ocen [3.0, 3.4) – ocena: 3 [3.4, 3.8) – ocena: 3+ [3.8, 4.2) – ocena: 4 [4.2, 4.6) – ocena: 4+ [4.6, 5.0] – ocena: 5 w przeciwnym przypadku ocena 2. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Mandra | |
Prowadzący grup: | Gabriel Karasek, Sławomir Mandra, Marcin Paprocki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR LAB
LAB
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Mandra | |
Prowadzący grup: | Sławomir Mandra, Łukasz Niewiara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Mandra | |
Prowadzący grup: | Marcin Koźliński, Sławomir Mandra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Laboratorium składa się z sześciu stanowisk. W trakcie zajęć uczestnicy programują roboty przemysłowe oraz projektują i wykonują przedmiot na drukarce 3D. Do wykonania zadań na danym stanowisku studenci przygotowują się w oparciu o zalecaną literaturę w udostępnionej instrukcji oraz inne samodzielnie wybrane źródła. Po zakończeniu zadań na stanowiskach 3 i 6 studenci przygotowują sprawozdanie. 1. Stanowisko z robotem przemysłowym dedykowanym do spawania. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z budową, sposobem programowania oraz obsługą robota przemysłowego dedykowanego do spawania. Ćwiczenie polega na napisaniu programu dla robota FANUC ArcMate100i, przy użyciu Teach Pendanta, umożliwiającego symulację spawania kotw i tulei do metalowych blach. 2. Zrobotyzowane stanowisko do paletyzacji. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z budową, sposobem programowania oraz obsługą robota przemysłowego na stanowisku do paletyzacji. Ćwiczenie polega na napisaniu programu dla robota FANUC LR Mate 200iB, przy użyciu Teach Pendanta, umożliwiającego pobranie z magazynu i ułożenie obiektów w miejscu i konfiguracji wskazanej przez prowadzącego zajęcia. 3. Programowanie robota Stäubli TX2-60 offline. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów ze środowiskiem Stäubli Robotics Suite. Podczas zajęć studenci budują wirtualną celę z robotem przemysłowym Stäubli TX2-60, piszą programy dla robota oraz sprawdzają poprawność działania programów uruchamiając je w wirtualnej celi. 4. Stanowisko z robotem przemysłowym Stäubli TX2-60. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z budową, sposobem programowania oraz obsługą robota przemysłowego Stäubli TX2-60 ze sterownikiem CS9. Podczas zajęć studenci implementują na rzeczywistym robocie programy przygotowane na stanowisku 3, rozbudowują je o dodatkowe funkcje i sprawdzają poprawność ich działania. 5. Stanowisko z robotem współpracującym. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z obsługą oraz programowaniem robota współpracującego UR5e firmy Universal Robots. Podczas zajęć studenci, za pomocą teach pendanta, ustawiają parametry narzędzia, piszą programy umożliwiające realizację zadanych trajektorii ruchu oraz je optymalizacją, definiują układy współrzędnych użytkownika. 6. Stanowisko z drukarką 3D. Celem ćwiczenia jest zapoznanie studentów z budową, sposobem programowania oraz obsługą drukarki 3D. Ćwiczenie polega na zaprojektowaniu w programie SOLIDWORKS wskazanego przez prowadzącego przedmiotu i wykonaniu go na drukarce 3D FlashForge Dreamer. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.