Technika komputerowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0800-TECHKOM |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0611) Computer use
|
Nazwa przedmiotu: | Technika komputerowa |
Jednostka: | Wydział Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Podstawowa wiedza na temat komputerów osiągnięta podczas nauki w szkole średniej |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli (30 godz.): - udział w wykładach – 30 godz. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta (60 godz.): - czytanie literatury – 30 godz. - przygotowanie do egzaminu – 30 godz. Łącznie: 90 godz. (3 ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | W1 - ma wiedzę w zakresie cyfrowych układów elektronicznych, a także podstawowych zjawisk fizycznych w nich występujących, opanował podstawy binarnego systemu liczenia, podstawowe operacje arytmetyczne i logiczne. W2 - ma wiedzę w zakresie zjawisk fizycznych, na których bazuje działanie pamięci ulotnych i nieulotnych, pamięci masowych, zna i rozumie fizyczne ograniczenia w transmisji sygnałów pomiędzy elementami systemu komputerowego oraz zjawiska fizyczne powodujące ograniczenia wydajności sprzętu komputerowego. W3 - ma podstawową wiedzę z informatyki niezbędną do zrozumienia zasady działania struktur komputerowych. W4 - ma uporządkowaną wiedzę w zakresie architektury systemów mikroprocesorowych. Efekty przedmiotowe W1 - W4 realizują efekty kierunkowe: K_W01, K_W04, K_W06 dla Fizyki technicznej s1 K_W01, K_W02, K_W04, K_W06 dla Automatyki i robotyki s1 K_W01, K_W02, K_W03 dla Informatyki stosowanej s1 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | U1 - potrafi odnaleźć potrzebne informacje z zakresu techniki komputerowej w literaturze, bazach danych, internecie, czasopismach komputerowych, dokumentacji sprzętowej. U2 - potrafi wyciągnąć wnioski i odpowiednio zinterpretować dane z zakresu techniki komputerowej. U3 - umie wyznaczyć kierunki dalszego dokształcania się w tematyce związanej z techniką komputerową. U4 - potrafi konstruować proste komputerowe systemy sprzętowe. U5 - potrafi zidentyfikować i podać zasadę działania bazowych podzespołów komputerowych. Efekty przedmiotowe U1 - U5 realizują efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U12 dla Fizyki technicznej s1 K_U01, K_U03, K_U12, K_U15 dla Automatyki i robotyki s1 K_U01, K_U04, K_U23 dla Informatyki stosowanej s1 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | K1 - zna ograniczenia własnej wiedzy w dziedzinie techniki komputerowej i rozumie potrzebę jej rozwijania i rozpowszechniania w kontekście szybko zmieniających się technologii komputerowych. Efekt przedmiotowy K1 realizuje efekty kierunkowe: K_K01 dla Fizyki technicznej s1 K_K01 dla Automatyki i robotyki s1 K_K06 dla Informatyki stosowanej s1 |
Metody dydaktyczne: | Metoda dydaktyczna podająca: - wykład informacyjny (konwencjonalny) |
Metody dydaktyczne eksponujące: | - pokaz |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi pojęciami dotyczącymi budowy i działania systemów komputerowych, przedstawienie głównych kierunków rozwoju ich architektury wraz z reprezentatywnymi przykładami. Przedstawienie zasad działania i roli poszczególnych elementów i pojęć ma na celu przygotowanie słuchaczy do szybkiego dostosowywania się do zmian zachodzących w dziedzinie ogólnie pojętej techniki komputerowej związanej z komputerami osobistymi, sprzętem przenośnym, układami mikroprocesorowymi, systemami sterującymi aparaturą badawczą lub procesami w przemyśle, grafiką komputerową, a w szczególności grafiką inżynierską. |
Pełny opis: |
Plan wykładu: 1. Wybrane fakty z historii techniki komputerowej -) pierwsze maszyny liczące -) ludzie, którzy przyczynili się do rozwoju techniki komputerowej -) przełomowe wynalazki i urządzenia 2. Budowa najprostszego komputera -) operacje arytmetyczne i logiczne -) użycie bramek logicznych w praktyce -) systemy liczbowe -) magazynowanie w pamięci (pamięć przerzutnikowa, rejestr, wprowadzanie i wyprowadzanie danych) -) rozkazy w komputerze, jak komputer liczy, programy komputerowe 3. Podstawy architektury komputera -) cyfrowy zapis informacji, kodowanie -) budowa systemu mikrokomputerowego -) najważniejsze elementy komputera klasy PC -) magistrale i interfejsy w komputerach PC -) wybrane peryferia 4. Mikroprocesor - budowa i działanie -) bloki procesora, zadania i działanie -) rejestry i ich funkcje -) rozszerzenia architektury -) nowe rozwiązania w dziedzinie procesorów 5. Pamięci półprzewodnikowe stosowane w systemach mikroprocesorowych -) pamięci ulotne i nieulotne -) rodzaje pamięci ulotnych -) zasada działania współczesnych pamięci -) pamięci nieulotne 6. Pamięci masowe: nośniki i interfejsy -) sposoby zapisu informacji w pamięciach magnetycznych i optycznych -) działania dysku twardego i napędów CD, DVD, Blue Ray -) nowe trendy rozwoju pamięci masowych 7. Multimedia w komputerach PC -) działanie karty graficznej -) akceleratory grafiki dwu- i trójwymiarowej -) wyświetlacze i monitory -) dźwięk cyfrowy 8. Sieci komputerowe -) urządzenia sieciowe -) LAN i WAN -) struktura sieci, modele, protokoły -) IPv4 i IPv6 Główne cele do osiągnięcia to: czytanie ze zrozumieniem dokumentacji technicznej i instrukcji obsługi systemów komputerowych (mikroprocesorowych, urządzeń peryferyjnych, systemów sterowanych komputerowo), znajomość budowy i umiejętność konfiguracji systemu mikrokomputerowego, umiejętność doboru sprzętu komputerowego do konkretnego zadania (np. tworzenia grafiki inżynierskiej, sterowania aparaturą pomiarową, automatyzacji procesów technologicznych), umiejętność podłączenia i konfiguracji urządzeń peryferyjnych, zdolność do szybkiego zaznajomienia się z obsługą nowego sprzętu mikrokomputerowego lub aparatury sterowanej komputerowo, rozumienie ograniczeń związanych z budową i parametrami elementów systemu mikrokomputerowego. |
Literatura: |
|
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: egzamin pisemny- weryfikacja W1-W4, U1-U4 oraz K1. Kryteria oceniania: Ocena wystawiana jest na podstawie liczby punktów uzyskanych z pisemnego egzaminu. Egzamin trwa 90 minut i zawiera 30 otwartych pytań (każde pytanie za jeden punkt, w przypadku poprawnej częściowej odpowiedzi 0.5 punktu). Liczba punktów/Ocena: 30 - 27 / bdb (5) 26 - 24 /dobry + (4,5) 23 - 21 /dobry (4) 20 - 18 / dostateczny + (3,5) 17 - 15 /dostateczny (3) < 15 /niedostateczny (2) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Strzałkowski | |
Prowadzący grup: | Karol Strzałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Strzałkowski | |
Prowadzący grup: | Karol Strzałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karol Strzałkowski | |
Prowadzący grup: | Karol Strzałkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.