Wstęp do sieci neuronowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-AD-WdSNeur |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do sieci neuronowych |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Analiza danych-przedmiot do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | kursy programowania I oraz II, Algorytmy i struktury danych, podstawowa wiedza z algebry liniowej oraz analizy matematycznej |
Całkowity nakład pracy studenta: | 30 godzin -- wykład; 30 godzin -- laboratoria; 100 godz. -- praca własna -- bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury, przygotowanie do egzaminu, projekty. |
Efekty uczenia się - wiedza: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien być w stanie: * pobieżnie scharakteryzować biologiczne motywacje stojące za sztucznymi sieciami neuronowymi, INZ_W02 * sformułować podstawowe modele neuronów i sieci neuronowych, ich dynamikę, algorytmy uczenia nadzorowanego i nienadzorowanego, zastosowania, INZ1_W04 * wytłumaczyć mechanizmy, działania, limity i ograniczenia ANN w terminach geometrycznych, INZ_W01 |
Efekty uczenia się - umiejętności: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć: * dobrać do problemu, zaimplementować i przeanalizować właściwy model sieci neuronowej wraz z algorytmami uczenia, INZ1_U01, INZ1_U07 * dobrać lub zaprojektować adekwatny sposób prezentacji wyników programu (graf, tabela, wykres, itp.), INZ1_U15 |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: * postrzeganie relacji pomiędzy narzędziami matematycznymi a modelami stosowanymi w informatyce, INZ_K03 * kreatywność w implementowaniu i konstruowaniu rozwiązań, INZ_K02 * skuteczność prezentowania numerycznych i abstrakcyjnych wyników, INZ_K05 * świadomość wad i zalet numerycznych metod rozwiązywania problemów obliczeniowych, INZ_K03 |
Metody dydaktyczne: | Wykład, dyskusja podczas wykładów, ćwiczenia i laboratorium programowania |
Metody dydaktyczne podające: | - opis |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - ćwiczeniowa |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi koncepcjami zastosowania sztucznych sieci neuronowych w problematyce sztucznej inteligencji oraz uczeniu maszynowym. |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi koncepcjami zastosowania sztucznych sieci neuronowych w problematyce sztucznej inteligencji oraz uczeniu maszynowym. Program wykładu: * Biologiczny model komórki neuronowej, * Model i algorytmy uczenia perceptronu prostego, * Inne modele pojedynczego neuronu: - maszyna liniowa, - jednostka AdaLiNe (Adaptive Linear Neuron), - warstwa radialnych funkcji bazowych (RBF), * Przegląd algorytmów konstrukcyjnych dla sieci skierowanych, - algorytm wieżowy, - algorytm piramidalny, - algorytm kafelkowy, - algorytm up-start, * Algorytm wstecznej propagacji błędu, * Walidacja jakości uczenia, * Paradygmaty uczenia nadzorowanego i nienadzorowanego, * Przegląd algorytmów samoorganizacji, - Mapy samoorganizacyjne Kohonena, - algorytm k-means (k średnich), - ART2 * Analiza składowych głównych (PCA), * Sieci Rekurencyjne, konstrukcja autoasocjatora Hopfielda, * Maszyny Boltzmanna, symulowane wyżarzanie, * Zespolone sieci neuronowe, |
Literatura: |
Literatura podstawowa: [1] R. Rojas Neural Networks, A Systematic Introduction, Springer 1996, [2] P. Peretto, Introduction to Modelling Neural Networks, Cambridge University Press 1994, Literatura uzupełniająca: [1] C. Bishop, Neural Networks for Pattern Recognition, Oxford University Press 1995. [2] J. Mańdziuk, Sieci Neuronowe Typu Hopfielda. Teoria i Przykłady Zastosowań, Akademica Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa 2000. [3] E. Izhikevich, Dynamical Systems in Neuroscience, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, London, England, 2007, |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład * egzamin ustny i pisemny Laboratoria * zaliczenie na ocenę * kolokwium * zadania programistyczne (3 do 6 programów) |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Maciejewski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Maciejewski, Krzysztof Rykaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Mateusz Maciejewski | |
Prowadzący grup: | Mateusz Maciejewski, Krzysztof Rykaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mateusz Maciejewski, Andrzej Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.