Podstawy grafiki komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-I1PGK |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy grafiki komputerowej |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Umiejętność programowania w języku C i C++. Znajomość podstawowych algorytmów i struktur danych. |
Rodzaj przedmiotu: | przedmiot obowiązkowy |
Całkowity nakład pracy studenta: | 1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli: a) laboratorium – 45 godzin, b) bieżące przygotowanie do zajęć, w tym rozwiązywanie zadań zleconych przez prowadzących, zapoznanie się z informacją zwrotną dotyczącą rozwiązanych zadań oraz konsultacje z prowadzącymi zajęcia – 20 godzin. 2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta/słuchacza/uczestnika kursu potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu: a) zapoznanie się z materiałami dodatkowymi, m.in. dokumentacją bibliotek i pakietów – 10 godzin, b) wykonanie zadań zaliczeniowych – 25 godzin. RAZEM: 100 godzin (4 punkty ECTS) |
Efekty uczenia się - wiedza: | Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie): W1: zna najważniejsze formaty graficzne i ich reprezentację w pamięci komputera (K_W02); W2: zna najważniejsze modele przestrzeni barw, ich własności i zastosowania (K_W02); W3: zna afiniczne przekształcenia geometryczne i metody rzutowania przestrzennego na płaszczyznę ekranu wraz z ich zapisem w języku macierzy (K_W01, K_W02). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie): U1 - Potrafi zaimplementować podstawowe algorytmy rasteryzacji prymitywów geometrycznych (K_U01, K_U07, K_U08); U2: Potrafi zaimplementować afiniczne przekształcenia geometryczne obiektów graficznych (K_U01, K_U07, K_U08) U3: implementuje podstawowe algorytmy przetwarzania obrazów bitmapowych (K_U01, K_U05, K_U08); U4: umie zaprojektować i zaimplementować w wybranej bibliotece programistycznej graficzny interfejs użytkownika (K_U05, K_U24). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie): K1: potrafi modyfikować algorytmy i dostosowywać je do konkretnych zadań (K_K03); K2: jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania, jest systematyczny (K_K04); |
Metody dydaktyczne podające: | - wykład konwersatoryjny |
Metody dydaktyczne poszukujące: | - laboratoryjna |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi algorytmami grafiki komputerowej zarówno 2D jak i 3D. |
Pełny opis: |
Na zajęciach studenci poznają podstawowe algorytmy graficzne, w szczególności metody rasteryzacji obiektów geometrycznych, algorytmy przetwarzania obrazów cyfrowych i generowania scen 3D. Zajęcia mają charakter praktyczny, wszystkie omawiane algorytmy są implementowane przez studentów w języku C++ przy wykorzystaniu biblioteki Qt. |
Literatura: |
Literatura podstawowa:
Literatura uzupełniająca:
|
Metody i kryteria oceniania: |
-) Wykonanie zadań programistycznych realizowanych w ramach laboratorium, polegających na samodzielnej implementacji omawianych algorytmów. Na ocenę wpływa terminowość oddawania, jakość rozwiązań i samodzielność - W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, K1, K2, K3 -) Na ocenę wyższą niż dobra konieczne jest również przygotowanie projektu zaliczeniowego, którego tematykę ustala się indywidualnie z prowadzącym - W1, W2, W3, U3, U4, U5, U6, U7, K1, K2, K3 -) przedmiot kończy rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym na temat oddanych zadań i projektu, jej wynik może wpłynąć na końcową ocenę |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Michał Chlebiej | |
Prowadzący grup: | Michał Chlebiej, Tomasz Grzona, Andrzej Rutkowski, Bartosz Ziemkiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Uwagi: |
Aż do odwołania laboratorium będzie się odbywać zdalnie z wykorzystaniem platform MS Teams oraz Moodle: https://plas.mat.umk.pl/moodle/course/view.php?id=2046 Klucze dostępu do platform zostaną przesłane uczestnikom zajęć drogą mailową. Uczestnicy zajęć powinni mieć dostęp do komputera z dostępem do internetu oraz zainstalowanym oprogramowaniem Qt. Rozmowa zaliczeniowa odbędzie się w sposób tradycyjny lub zdalny w zależności od sytuacji epidemiologicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
LAB
LAB
LAB
WT LAB
LAB
LAB
LAB
ŚR CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Bartosz Ziemkiewicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzona, Andrzej Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-20 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 45 godzin, 16 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Grzona | |
Prowadzący grup: | Tomasz Grzona | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.