Język D
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-I1PJD |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Język D |
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki |
Grupy: |
Inf., I st., stacjonarne, 2 rok, przedmioty do wyboru Inf., I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty do wyboru Inf., II st, stacjonarne, przedmioty do wyboru |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Wymagania wstępne: | Zaliczenie przedmiotu Podstawy programowania. |
Całkowity nakład pracy studenta: | Godziny realizowane z udziałem nauczycieli - 60 godzin, w tym * wykład - 30 godzin * laboratorium - 30 godzin 2. Czas potrzebny na pracę indywidualną studenta - 50 godzin, w tym * 30 godzin na przygotowanie i przetestowanie indywidualnych projektów. * 10 godzin na przygotowanie się do laboratorium (wykonywanie zadań). * 10 godzin na powtórzenie materiału z wykładu. 3. Czas potrzebny na przygotowanie się do zaliczenia oraz przygotowanie projektu - 35 godzin, w tym * 25 godzin na powtórzenie materiału do egzaminu. * 10 godzin na przygotowanie się do zaliczenia laboratorium. |
Efekty uczenia się - wiedza: | 1. Zna specyfikację oraz techniki programistyczne języka D, wie jak definiować podstawowe struktury danych, wykonywać na nich operacje, implementować algorytmy (K_W05, K_W06 na studiach I stopnia, K_W10 na studiach II stopnia). 2. Wymienia charakterystyczne cechy języka D wyróżniające go spośród innych języków programowania takich jak C, C++ i Java (K_W10 na studiach I stopnia). 3. Wie jakie technologie sieciowe mają swoją implementację w bibliotekach Tango i Phobos (K_W12 na studiach I stopnia). |
Efekty uczenia się - umiejętności: | 1. Pisze programy w języku D wykorzystujące biblioteki Phobos i Tango (K_U05 na studiach I stopnia, K_U09 na studiach II stopnia). 2. Dobiera mechanizmy i klasy zalecane do konkretnych, podanych zastosowań i pisze programy z ich użyciem (K_U22 na studiach I stopnia, K_U13 na studiach II stopnia). 3. Tworzy w języku D projekty różnych typów, w szczególności aplikacje konsolowe, aplikacje graficzne, biblioteki, moduły (K_U24 na studiach I stopnia). 4. Tworzy oprogramowanie wykorzystujące biblioteki skompilowane w języku C (K_U07 na studiach II stopnia). 5. Analizuje działanie otrzymanych programów i fragmentów kodów oraz przewiduje ich zachowanie (K_U06 na studiach I stopnia). |
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych (K_K06 na obu stopniach). 2. Potrafi w zrozumiały sposób komunikować się z innymi osobami znającymi język D (K_K05 na obu stopniach). 3. Potrafi nawiązać współpracę z innymi programistami języka D oraz tworzyć wspólnie z nimi złożone projekty informatyczne (K_K01 na obu stopniach). |
Metody dydaktyczne: | * Wykład. * Laboratorium. * Samodzielne zdobywanie informacji (studiowanie literatury). * Opcjonalne dodatkowe zadania programistyczne. * Indywidualny projekt programistyczny. * Praktyczny sprawdzian umiejętności programowania. * Ustny egzamin teoretyczny. |
Skrócony opis: |
Przedmiot Język D przeznaczony jest dla studentów, którzy we wcześniejszych latach poznali podstawy programowania obiektowego. Język D jest obiektowo zorientowanym językiem programowania stworzonym przez Waltera Brighta, ma on być obiektowym następcą języka ANSI C, jednak w przeciwieństwie do języka C++ nie jest w pełni zgodny składniowo z poprzednikiem. Możliwe jest jednak używanie skompilowanych modułów napisanych w języku C. W stosunku do C++, język D wprowadza kilka nowych cech takich jak programowanie kontraktowe, automatyczne zarządzanie pamięcią, zintegrowany z kompilatorem system dokumentacji, możliwe jest zagnieżdżanie funkcji, zmieniony jest system szablonów. Język D utrzymuje możliwość pisania niskopoziomowego dodając wstawki asemblerowe. Odchodzi natomiast od wielokrotnego dziedziczenia z C++ w zamian oferując możliwość implementacji wielu interfejsów. |
Pełny opis: |
Ponieważ przewiduje się, że większość słuchaczy miała wcześniej styczność z językami C, C++ i Java, więc nauka składni języka D będzie opierać się na znajomości składni języków C, C++ i Java. Ponadto, podawane podczas wykładu przykłady będą porównywać składnię znanych języków programowania takich jak C, C++ i Java ze składnią języka D. Tym niemniej wykład jest skonstruowany w ten sposób, aby również osoby nie mające wcześniej do czynienia z językami C, C++ i Java były w stanie opanować składnię języka D. Główne treści programowe
|
Literatura: |
Literatura podstawowa:
|
Metody i kryteria oceniania: |
|
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ LAB
LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc
Wykład, 30 godzin, 32 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Rafał Bocian | |
Prowadzący grup: | Rafał Bocian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.