Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu - Centralny punkt logowania
Strona główna

Programowanie zespołowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-I1PRZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Programowanie zespołowe
Jednostka: Wydział Matematyki i Informatyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 8.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych języków programowania: C, C++, Java lub C#. Znajomość podstawowych zagadnień związanych z sieciami komputerowymi i bazami danych oraz inżynierią oprogramowania.

Rodzaj przedmiotu:

przedmiot obowiązkowy

Całkowity nakład pracy studenta:

1. Godziny realizowane z udziałem nauczycieli

a) laboratorium - 90 godzin

b) publiczna prezentacja projektu, w tym próby - 10 godzin


2. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta potrzebny do pomyślnego zaliczenia przedmiotu:

a) przygotowanie i programowanie otrzymanej do realizacji części zadania - 60 godzin

b) testowanie i poprawianie aplikacji - 30 godzin


3. Czas wymagany do przygotowania się do uczestnictwa w procesie oceniania (np. w egzaminach):

a) przygotowanie publicznej prezentacji projektu - 10 godzin


RAZEM: 200 godzin (8 punktów ECTS)

Efekty uczenia się - wiedza:

Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie):


W1. Zna zaawansowane struktury danych oraz metody algorytmiczne i potrafi je zastosować przy rozwiązywaniu problemów informatycznych (K_W02, K_W04, K_W05)

W2. Ma wiedzę o najnowszych rozwiązaniach sprzętowych i programistycznych w zakresie urządzeń sieciowych, urządzeń mobilnych i komputerów. (K_W12, K_W16)

W3. Ma podstawową wiedzę na temat ryzyka i odpowiedzialności związanej z systemami informatycznymi, zna zasad netykiety, rozumie zagrożenia związane z przestępczością elektroniczną. (K_W13)

W4. Pozostałe efekty zależą od tematyki projektu, nad którym pracuje zespół.


Efekty uczenia się - umiejętności:

Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie):


U1. Opisuje algorytmy i struktury danych w sposób dostępny dla osoby, która nie jest informatykiem; reklamuje wynik pracy informatyka (K_U04)

U2. Potrafi brać udział w dyskusjach nad projektem, w szczególności w zaplanowaniu zadań w zespole (K_U03)

U3. Posługuje się narzędziami wspomagającymi tworzenie i utrzymanie oprogramowania. (K_U23, K_U26, K_U27, K_U28)

U4. Tworzy specyfikację projektu informatycznego oraz ocenia zgodność gotowego projektu z początkową specyfikacją. (K_U24, K_U25)

U5. Nawiązuje i utrzymuje długotrwałą i efektywną współpracę z innymi; dąży do realizacji celów zespołu poprzez odpowiednie zaplanowanie i organizację pracy swojej i innych, motywuje współpracowników do zwiększenia wysiłku w celu osiągnięcia założonych celów. (K_U03, K_U04).

U6. Pozostałe efekty zależą od tematyki projektu, nad którym pracuje zespół.

Efekty uczenia się - kompetencje społeczne:

Po ukończeniu kursu student osiąga następujące efekty (kody odnoszą się do efektów dla studiów 1 stopnia na kierunku informatyka - studia inżynierskie):


K1. Zna i przestrzega zasad związanych z ochroną własności intelektualnej innych, przestrzega zasad licencjonowania produktów informatycznych (K_K01)

K2. Jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegóły, jest systematyczny. (K_K04)

K3. Potrafi terminowo wywiązywać się z nałożonych na niego zadań (K_K04)

K4. Myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań (K_K02).

Metody dydaktyczne:

Praca w całości - zespołowa zawiera w sobie metody giełdy pomysłów i innych metod poszukujących jak ćwiczenia, projekt, seminaryjna itp Przedmiot kończy się zastosowaniem metody pokazu przez zespół wyników swojej pracy.

Metody dydaktyczne eksponujące:

- pokaz

Metody dydaktyczne poszukujące:

- giełda pomysłów
- projektu

Skrócony opis:

Celem zajęć jest umożliwienie studentom zdobycia doświadczenia w pracy zespołowej w warunkach zbliżonych do tych, w jakich przebiega praca w firmie wytwarzającej oprogramowanie. Studenci podzieleni na zespoły, wykorzystując posiadaną wiedzę i umiejętności, wykonują kompletny projekt programu, tworzą jego implementację, testują gotowy program i redagują jego dokumentację. Istotną częścią zadania jest przygotowanie i przeprowadzenie publicznej prezentacji projektu na zakończenie zajęć.

Pełny opis:

Zespoły składają się z 4-6 studentów, opiekunów zespołów przydziela się z grona pracowników Wydziału, bądź współpracujących z Wydziałem firm i instytucji. Zespoły muszą pracować według ustalonego wcześniej harmonogramu oraz stosując następujące zasady:

  • wybór kierownika zespołu, sekretarza oraz podział zadań wśród pozostałych członków zespołu
  • prowadzenie dokumentacji pracy zespołu zgodnie z zasadami pracy zespołowej nad projektem oraz przestrzegając reguł inżynierii programowania
  • prowadzenie strony WWW zespołu
  • złożenie pisemnych raportów z pracy członków zespołu po zakończeniu semestru zimowego
  • przygotowanie publicznej prezentacji na koniec pracy zespołu

Dokładne zasady organizacji przedmiotu znajdują się w jego regulaminie dostępnym na stronie: https://www.mat.umk.pl/group/wmii/programowanie-zespolowe

Literatura:

Literatura, narzędzia programistyczne, narzędzia do organizacji pracy grupowej nad projektem ustalane są podczas wyboru tematu projektu i są zależne od rodzaju tematyki projektu, stosowanych języków programowania oraz stosowanych bibliotek dodatkowych.

Metody i kryteria oceniania:

Procedura oceny:

1. Opiekun zespołu decyduje o dopuszczeniu (bądź niedopuszczeniu) zespołu do publicznej prezentacji projektu.

2. Zespoły dopuszczone przez opiekuna, publicznie prezentują swój projekt przed Komisją złożoną z opiekunów zespołów i koordynatora przedmiotu.

3. Komisja decyduje czy zespół zalicza przedmiot. Oceny poszczególnym członkom zespołu wystawia opiekun zespołu.

4. W przypadku negatywnej oceny Komisji, bądź niedopuszczenia zespołu do prezentacji możliwe są dwie formy postępowania:

-) Zespół otrzymuje dodatkowy czas na poprawienie projektu. Na kontynuację pracy w zespole muszą wyrazić zgodę wszyscy członkowie zespołu. Po upływie

dodatkowego czasu opiekun podejmuje decyzję o dopuszczeniu zespołu do

prezentacji projektu. Jeżeli jest ona pozytywna, zespół prezentuje projekt

opiekunowi oraz koordynatorowi, którzy podejmują decyzję w sprawie zaliczenia przedmiotu.

-) Zespół zostaje rozwiązany. Koordynator przedmiotu może - uwzględniając

indywidualne raporty i opinię opiekuna - zaliczyć przedmiot niektórym członkom

zespołu. Pozostali członkowie zespołu mogą otrzymać zadania indywidualne,

których wykonanie jest warunkiem uzyskania zaliczenia.

Komisja oraz opiekunowie podejmując decyzję w sprawie zaliczenia i wystawienia ocen biorą pod uwagę czy studenci osiągnęli efekty uczenia dla przedmiotu Programowanie Zespołowe.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/21" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 90 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Ziemkiewicz
Prowadzący grup: Łukasz Bojarski, Adam Borowiecki, Daniel Borucki, Michał Burzański, Krzysztof Czarkowski, Michał Dudkiewicz, Maciej Koziński, Michał Kuleszko, Damian Kurpiewski, Mikołaj Szczupak, Agnieszka Uznańska, Sylwester Wieczorkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 90 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Ziemkiewicz
Prowadzący grup: Łukasz Bojarski, Aleksandra Boniewicz, Adam Borowiecki, Daniel Borucki, Michał Burzański, Krzysztof Czarkowski, Michał Dudkiewicz, Maciej Koziński, Michał Kuleszko, Szymon Skowroński, Mikołaj Szczupak, Artur Urban, Sylwester Wieczorkowski, Klaudia Zwierko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 90 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Ziemkiewicz
Prowadzący grup: Edmund Bejgier, Aleksandra Boniewicz, Daniel Borucki, Krzysztof Czarkowski, Michał Dudkiewicz, Przemysław Gawron, Paweł Lal, Błażej Majewski, Mateusz Maszkiewicz, Szymon Skowroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2023-10-01 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 90 godzin, 10 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Bartosz Ziemkiewicz
Prowadzący grup: Aleksandra Boniewicz, Daniel Borucki, Krzysztof Czarkowski, Kacper Dąbrowski, Michał Dudkiewicz, Krzysztof Dziankowski, Paweł Lal, Błażej Majewski, Mateusz Maszkiewicz, Szymon Skowroński, Sylwester Wieczorkowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Laboratorium - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.
ul. Jurija Gagarina 11, 87-100 Toruń tel: +48 56 611-40-10 https://usosweb.umk.pl/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)