Teoria obliczalności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-I1TOB | Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
![]() |
Nazwa przedmiotu: | Teoria obliczalności | ||
Jednostka: | Wydział Matematyki i Informatyki | ||
Grupy: |
Inf., I st., stacjonarne, 3 rok, przedmioty obowiązkowe Informatyka, studia I stopnia, 3 rok Informatyka, studia inżynierskie 1 stopnia, 3 rok Przedmioty z polskim językiem wykładowym Wszystkie przedmioty z WMiI |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00 ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Wymagania wstępne: | Podstawowe wiadomości z zakresu matematyki i informatyki obejmujące teorię zbiorów, matematykę dyskretną, teorię języków formalnych, teorię algorytmów oraz programowanie. |
||
Rodzaj przedmiotu: | kanon |
||
Całkowity nakład pracy studenta: | 30h - wykład, 4h - egzamin, 30h - ćwiczenia, 50h - praca własna - bieżące przygotowanie do zajęć, studiowanie literatury 35h - praca własna - przygotowanie do egzaminu Razem 149h, 5pkt. ECTS |
||
Efekty uczenia się - wiedza: | Student ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie teorii obliczalności. W szczególności zna i rozumie: * uniwersalne modele obliczeń * maszyny licznikowe * maszyny Turinga * sieci Petriego * pojęcie rozstrzygalności i częściowej rozstrzygalności * przykłady rozstrzygalnych, nierozstrzygalnych oraz częściowo rozstrzygalnych problemów w informatyce * pojęcie złożoności obliczeniowej algorytmu (czasowej i pamięciowej) * klasy złożoności obliczeniowej i relacje między nimi * pojęcie trudności i zupełności problemów obliczeniowych * przykłady trudnych i zupełnych problemów obliczeniowych |
||
Efekty uczenia się - umiejętności: | Student potrafi: * zastosować wiedzę matematyczną do formułowania, analizowania i rozwiązywania prostych zadań związanych z informatyką; * pozyskiwać informacje z literatury, baz wiedzy, Internetu oraz innych wiarygodnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie; * ocenić, na podstawowym poziomie, przydatność rutynowych metod i narzędzi informatycznych oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia do typowych zadań informatycznych; * odróżniać problemy rozstrzygalne i częściowo rozstrzygalne od nierozstrzygalnych * dowodzić obliczalność, rozstrzygalność oraz częściową rozstrzygalność typowych problemów matematycznych dowodzić trudność i zupełność problemów obliczeniowych przez sprowadzenie do znanych problemów obliczeniowych |
||
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne: | 1. Kreatywność: Student myśli twórczo w celu udoskonalenia istniejących bądź stworzenia nowych rozwiązań 2. Sumienność i dokładność: Student jest nastawiony na jak najlepsze wykonanie zadania; dba o szczegóły; jest systematyczny. 3. Komunikatywność: Student skutecznie przekazuje innym swoje myśli w zrozumiały sposób; właściwie posługuje się terminologią fachową; potrafi nawiązać kontakt w obrębie swojej dziedziny i z osobą reprezentującą inną dziedzinę. 4. Dążenie do rozwoju: Student jest nastawiony na nieustanne zdobywanie nowej wiedzy, umiejętności i doświadczeń; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i podnoszenia kompetencji zawodowych. 5. Wytrwałość i konsekwencja: Student pracuje systematycznie i posiada umiejętność pozytywnego podejścia do trudności stojących na drodze do realizacji założonego celu; dotrzymuje terminów.c |
||
Skrócony opis: |
Przedmiot dla studiów I stopnia na kierunku informatyka. Jego celem jest: prezentacja formalizacji pojęcia obliczalności, omówienie podstawowych problemów nierozstrzygalnych w informatyce (stopu, wejścia, wyjścia, itp.) i matematyce (X problemu Hilberta, itp.) oraz przedstawienie podstawowych wyników teorii złożoności obliczeniowej. |
||
Pełny opis: |
|
||
Literatura: |
|
||
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń na ocenę oraz egzamin pisemny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/18" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Piątkowski | |
Prowadzący grup: | Kamila Barylska, Anna Gogolińska, Marcin Piątkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/19" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 30 godzin, 16 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Piątkowski | |
Prowadzący grup: | Kamila Barylska, Anna Gogolińska, Marcin Piątkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/20" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 25 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Piątkowski | |
Prowadzący grup: | Kamila Barylska, Anna Gogolińska, Mariusz Kaniecki, Marcin Piątkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/21" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 30 miejsc ![]() Wykład, 30 godzin, 150 miejsc ![]() |
|
Koordynatorzy: | Marcin Piątkowski | |
Prowadzący grup: | Anna Gogolińska, Mariusz Kaniecki, Marcin Piątkowski | |
Strona przedmiotu: | https://plas.mat.umk.pl/moodle/course/view.php?id=1883 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.